I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tvätta raw denim jeans?

Övrigt - Blandat

2010-08-12 13:05

Tvätta raw denim jeans?

Jag har ett par jeans i raw denim som jag vill tvätta. Grejen är den bara att jag inte vill att de tappar för mycket färg. Kan man blötlägga dem i badkaret bara och hur lång tid i sånt fall? Med eller utan tvättmedel?

Always against the odds, one with the underdogs

2010-08-12 14:41
Kör kemtvätt annars.

Vad är det för märke och hur länge har du haft dem?
Forumssignatur...<br>
Moderator

2010-08-12 16:03
klart du kan lägga dem i badkaret, med eller utan tvättmedel. med tvättmedel får du skölja av dem noga. alkors fråga är befogad här. det är agitation inte vatten och tvättmedel som sliter jeansen.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2010-08-12 16:15
Det är ett par HUF jeans och har haft dem sen i våras, så typ ett halvår. Funderade på kemtvätt också. Men ville höra om man kunde göra det hemma!
Moderator

2010-08-12 16:55
Jag har tvättat flera par raws i badkaret utan att dom har tappat märkbart mycket färg. Fö. tycker jag hela "du kan inte tvätta dina råa jeans"-grejen är överskattad, men det är en annan historia :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Moderator

2010-08-12 18:40
Det är ju framförallt inte sant att man inte kan tvätta rå denim. Första och andra tvätten är vettigt att skjuta på i mitt tycke men sen får man ju tvätta när de ser smutsiga ut. Det är hur man använder dem som är den stora faktorn i hur jeansen slits.
Hade jag varit du hade jag lagt dem i badkaret och bytt vatten två tre gånger, de är ju så pass nya att smutsen inte syns. men svett och hudavlagringar sköljs bort.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2010-08-16 02:09
Tack för alla svar! Om man blötlägger dem i badkaret, ska man ha varmt eller kallt vatten?
Moderator

2010-08-16 09:31
Vill du få väck smuts osv. är nog varmt vatten att rekommendera :)

Sen finns det ju speciella tvålar för just raw denim, men det är kanske lite overkill?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Moderator

2010-08-16 15:51
varmt vatten löser ju fett bättre än kallt, men de får å andra sidan bomullsfibrerna att dra ihop sig och krympa plagget. men det sträcker du ut igen på någon dag.