I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta betalt för designjobb

Övrigt - Blandat

   
Promotor

2010-07-27 22:55

Ta betalt för designjobb

Nu har jag suttit och gjort flertal designer åt ett klädesmärke i NY.. Dom är nöjda, och nu väntar dom bara på att jag ska skicka .psd/högupplösta bilder åt dom så att dom kan börja trycka på sina kläder. Vi har diskuterat pengar, och han sa att summan beror på hur mycket av det plagget dom lyckas sälja.

Dock undrar jag hur mycket jag kan lita på dom. Efter dom har fått filerna så kan dom lika gärna strypa kontakten med mig och gå ut med att det är deras egna design, eller i annat fall sälja en massa plagg med mina tryck, men påstå att dom inte fått sålt nånting.

Så nu undrar jag hur jag går tillväga för att det ska bli minst risk för att luras. Min tanke är att skicka en arbetsfil där alla motiv är "merg'ade" dv.s ihoptrycka i ett lager, och sen påstå att det är enda arbetsfilen jag har, och faktist använda den riktiga arbetsfilen som bevis på att det är jag som gjort designen. Men det är det längsta jag kommit i mina funderingar..

Någon som sitter på bästa lösningarna?

Tack på förhand!