I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jesus H Christ?

Övrigt - Blandat

Moderator

2010-07-22 18:36

Jesus H Christ?

Kort fråga kort: Vad står H:et för i Jesus H Christ som vissa engelsktalande människor säger.

Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2010-07-22 18:51
Varifrån H:et kommer är oklart, men en möjlighet är att det kommer från de tre första bokstäverna i den grekiska stavningen av Jesus (??s???), som kan translittereras till IHS, IHC, JHS eller JHC. Från translitterationen IHS kommer backronymen Iesus Hominum Salvator, vilket är latin för "Jesus, människans frälsare" kan det betyda att JHC gav upphov till Jesus Harold Christ, genom att ordet hallowed (sv: helgad) feluttalats i den engelska versionen av Herrens bön

Wikipedia
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Moderator

2010-07-22 19:31
Vilken jävla besvikelse. Fast Jesus Harold Christ var iofs lite roligt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-07-22 21:11
aaha.. trodde alltid att det stod för "holy" som i helig

2010-07-22 21:40
malatesla, samma här : o
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-07-23 11:09
Det står för Helmer, som Stig H. Olsson.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.