I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sälja min lägenhet, mäklare?

Övrigt - Blandat

2010-07-15 07:19

Sälja min lägenhet, mäklare?

Tror detta är rätt forum hittade typ inget annat, för grejen är att jag försöker inte sälja min lägenhet här, utan har en fråga om hur jag ska gå till väga typ...

Jag har försökt sälja min lägenhet en vecka nu typ men ingen nappar, eftersom jag bor i Falköping just nu där lägenheterna inte är så dyra (kanske kan få max 15 000 för min 2.a) så har jag inte tänkt på att anlita en mäklare..

Men min fråga är, finns det mäklare som tar procent av vad man säljer för? t.ex om jag får sålt den för 20 000 så tar mäklaren kanske 6000 kr, som är 30 procent?

för allt jag hittat är typ mäklare som vill ha 2000 först, för värdering o skit, sen 20 000 till när skiten är såld?

nån som är hype på detta?

tacksam för svar! / Serum

2010-07-15 10:15
kan man köpa en bostadsrätt för 15 tusen? det e ju helt sinnessjukt i så fall.

det måste ju finnas ngn lokalmäklare i falköping som har "lokala priser" på sina tjänster? annars, utan att känna till falköping, hade jag valt att hyra ut lägenheten i andra hand och tjäna lite cash varje månad på den än att sälja den för 15 lax.

2010-07-15 10:26
Är nog ingen mening att anlita en mäklare för att sälja en så pass billig lägenhet. Testat lokaltidningars annonssidor, blocket etc?
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-07-15 12:51
Jag har lagt ut den på blocket för över en vecka sedan, fattar inte hur ingen kan vilja ha en sån billig lägenhet den är klockren för fan :D

men om jag hyr ut den i andra hand, då måste jag väl betala för saker som går sönder etc etc typ som en hyresvärd?

2010-07-15 13:11
asså han menar nog 150lax inte 15, finns inte så billiga lägenheter i Sverige fan. Jag kommer ihåg för några år sen när jag körde runt på landet o såg lgh i t ex hörby/skåne för 70-100 lax för en ok etta. det kändes fan löjligt även om man aldrig skulle vilja bo där (förutom mabande).

o det måste ju fan finnas någon som tar procent istället för fasdta avgifter jag förstår dig fan också, 22 tusen av 150 blir ju inte mkt till vinst. Sen vet jag inte vad du köpte den för men nuförtiden får man inte investera pengar i en ny lgh direkt utan måste skatta för vinsten! Kolla internet, eniro.se, skriv in mäklare->falköping o ring alla. svårare än så bör dte inte vara

2010-07-15 13:15
Mr Sales: jo det finns det.

2010-07-15 13:18
på riktigt? en 2'a för 15 lax? kan du inte visa mig vart man ska bo då, är fan nyfiken på riktigt....Sverige då tack, inte uzbekistanska landsbygden!
Sångare

2010-07-15 13:27
Finns ett område utanför Nyköping som heter Oxelösund. Där kunde man för 4 år sen köpa en stor 2:a vid vattnet för 45.000. En utav lägenheterna jag bodde i i Nyköping, centralt, kostade 95.000 för en stor nyrenoverad 1:a. Man känner sig lite snål när man närmar sig Sthlm och tycker att ALLT är helt orimligt dyrt.

2010-07-15 13:28

2010-07-15 13:31

2010-07-15 13:38
MRsalesman:

haha det är helt sant!!! FEMTON tusen inte 150 ;P jag köpte lägenheten för SEX lax :D

Falköping är staden du ska bo i, min lägenhet är en 2.a på 55.5 kvadrat... nära till tågstation och dagis, livsmedelsaffär precis utanför, en balkong som är nästan lika stor som sovrummet med sol hela dagen, hyran är 3644 kr och elen INGÅR i hyran... den är din för 15 lök ;)

2010-07-15 13:40
åååå tack medoria jag visste ju inte vad hemnet var...jag bad dig faktist om exempel, inte en hemsida att söka på själv.

magnolia: jo visst, en tvåa för 45, FETT billigt iofs men det är trots allt 4 år sen, saker förändras. Min lgh kostade 500 för 5 år sen, nu är den värd 1 stadig herre.

2010-07-15 13:42
haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahaha asså på allvar? Min första toyota corolla -91 med 90hk kostade 15 tusen, det är ju helt jävla patetiskt för fan! jag är typ stum nästan, jag skriver iofs men det behövs inga ljud för det. Damn....man kan ju jobba/hustla ett år o köpa sig en gata eller ett hyres hus eller ngt...vafan liksom!

Synd att man inte vill bo i en lame håla som falköping! Det enda ni har going är systemet o stora ICA

2010-07-15 13:45
mr sales: ja och jag gjorde sökningen åt dig, fanns ju typ tio tolv bostadsrätter från några tusen och uppåt. Väx upp!

2010-07-15 13:57
jag kom bara in på hemnets vanliga sida....vadå väx upp? tyckte inte att den kommentaren passade in alls, men ok.

2010-07-15 14:02
Men asså förklara en sak för mig, om man äger en lägenhet som kostar 15 lax så kan man väl inte renovera eller ngt typ? allt du lägger in i lägenheten blir ju värdelöst då...liksom lide byta kök för 50lax om man inte kan få ut dom cashen sen. Eller kan någon förklara hur detta funkar för jag har aldrig tänkt på det såhär.

för mig känns det som att bara inredningen i en lägenhet kostar mer än 15lax...jag menar ny kyl o frys 8 typ, ny toa o handfat 5-6 typ osv...hur fan funkar det jag ör helt förbryllad

2010-07-15 14:14
mr salesman: det är bara din "jag vet allt attityd" som retade mig, men jag kanske läste av situationen fel.

anledningen till att lägenheterna är så dyra på landsbygden är ju för att det inte är någon som vill bo där. och du har helt rätt i att det är få som kostar på sig att renovera eftersom man inte säkert får tillbaka sina investerade slantar. Man kan ju dock hyra ut lägenheten i andra hand, och där finns det väl möjligtvis pengar att tjäna om man har pengar att satsa. Men sen får man ju inte glömma bort att saker måste underhållas. Ett kök kanske kostar mkt när man gör det men i bästa fall håller det tjugo år, och över så lång tid är det inte mycket pengar, och det är nog därför det ändå finns människor som renoverar sina hem, även om de bor i en håla. Man kan ju inte veta i förväg hur länge man kommer bo kvar i sitt hus.

Min pappa köpte sitt hus på ca 200 kvadrat för strax över 100 lax och har renoverat badrummet för lika mycket, men han hade inte mycket till val för toan var en katastrof. Sen har han lagt säkert ungefär lika mycket på att renovera kök och måla om men han kommer sannolikt bo där tills han dör, dvs minst 30 år till och kanske renovera om ytterligare några gånger och hur mycket han kommer få ut när han säljer är ju i dagsläget omöjligt att säga.

2010-07-15 15:39
Haha shit är du säker på att du äger lägenheten? känns som att det är ett förstahandskontrakt du har köpt för 6 laxar. för mig är det orealistiskt att man kan köpa en lägenhet för 6000 oavsett om den ligger 1000 meter under jord i nån liten håla.

2010-07-15 15:53
hehe menar det liksom...vafan en kolonilott i lund med en liten trädgård (o man får INTE sova där, kanske en natt eller ngt minns ej regler) kostar mellan 30-50 lax, hur kan då en riktig lgh på 55,5kvm kosta 6 hehe

asså jag måste säga att jag fortfarande är förbluffad och inte kan tro det!

Andra hand får man väl lägga på 15% om den är möblerad, sen kan man ju såklart ta mer men jag vet inte vem som betalar överpriser på landet, känns som tillgängligheten är hög o efterfrågan låg. Sen får man ju oftast bara hyra ut i ett år till en början o måste sen ansöka om uppskov hos styrelsen osv...

2010-07-15 16:11
man kan ju jämföra priset på 15 000 med vad det kostar ett byggbolag att bygga nya lägenheter där produktionskostnaden är cirka 15 000kr/m2. vi vet ju ingenting om standard eller ålder på fastigheten i övrigt men att köpa en lgh för 15 tusen e sinnes.

2010-07-15 16:35
jo jag har allt det i åtanke det låter ju sjukt. Jag menar även om huset är från 30-talet eller whatever, stammarna inte är utbytta eller ngt, så är det ändå SJUKT billigt. Bara produktionskostnaden måste ha överstigit allt det.

sänk din lägenhet till dom 6 tusen du gav för den så kan jag köpa den av dig hehe

2010-07-15 16:46
farsan känner nån, eller om det var brorsan.. minns ej.. iaf, som köpte en lägenhet för 2laxar. tror det var en tvåa, eller mindre trea.

det är inte omöjligt liksom!
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2010-07-15 17:31
kan man köpa en bostadsrätt för 15 tusen? det e ju helt sinnessjukt i så fall.

Öh, ja? I Tidaholm där jag bor skänktes det bort bostadsrätter förr. Det görs det fortfarande, även om kursen gått uppåt. Jag köpte min bostadsrätt dyrt för 4000 för 2,5 år sen. Allt är inte storstadspriser... Förvånas verkligen över alla som tror det kostar miljon/er överallt att bo.

Men asså förklara en sak för mig, om man äger en lägenhet som kostar 15 lax så kan man väl inte renovera eller ngt typ? allt du lägger in i lägenheten blir ju värdelöst då...liksom lide byta kök för 50lax om man inte kan få ut dom cashen sen. Eller kan någon förklara hur detta funkar för jag har aldrig tänkt på det såhär.

Generellt brukar det vara som så att man betalar för läget och skicket (oavsett stad/samhälle i Sverige). I de här småorterna vi bor i (där priserna för bostadsrätter och hus är låga) betalar man för skick (och kanske läge). Renoverar du din lgh kräver du förstås mer för den när du säljer den, kruxet blir sen bara om det inte finns någon köpare som anser att den renoveringen du gjort är värd det lägenheten sen kostar.

Jag köpte min lgh främst för läget. Jag har, i mitt tycke, en lägenhet i det bästa/finaste området i det samhälle jag bor i. Det var värt de 4000 spännen. Sen så får man ju tänka på att med de låga avgifter som sen tillkommer blir det iaf billigare än att hyra en lgh. De 4000 jag betalade tjänade jag in på mindre än ett år jämfört mot om jag skulle hyrt en lgh istället. Förvisso blir man skyldig fixa saker om något går sönder, men ptja, det får man isf ta.

Om man tar tex Trollhättan, som förmodligen kommer tappa många jobb när Saab-Spyker eventuellt ryker (hela staden bygger ju på industriverksamhet), så kommer hus och lägenheter garanterat bli extremt billiga även där efter det, då det inte är en inflyttelseort längre. Det är ju så det funkar. Tidaholm, där jag bor numer, var en krisort under 90-talet och det skänktes bort kåkar till den som väl ville betala för de kostnader det för med sig hålla ett hus stående... Marknaden går upp och ner och flyttar sig efter efterfrågan. Fick ni inte lära er sånt här i grundskolan eller?

2010-07-15 17:36
Priyan: jag tror det är Aftonbladets löpsedlar i stil med "här finns dyraste villorna där du bor" som gjort dagens ungdomar så förvirrade.Tycker också sånt här borde höra till allmänbildningen.

2010-07-15 17:44
I Tidaholm där jag bor skänktes det bort bostadsrätter förr. Det görs det fortfarande, även om kursen gått uppåt.

Justfan, så va det. Den skänktes bort, minns jag nu.
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2010-07-15 17:49
Nja inte i grundskolan mer allt eftersom min ålder har stigit skulle jag påstå. Jag är väl medveten om läge, stad, skick osv...jag förstod inte vissa aspekter av prissättningen bara. Men jag visste faktist inte att dom gav bort lgh bara för att få folk att ta hand om dom osv...aja det e ju klart att det blir så när industrier fuckar ur o folk snarare flyttar ut än in.

jag förstår ju också att allt inte är storstadspriser. Jag blir fan rädd när jag snackar med sthlm polare o dom säger vad dom ger för sina lgh, typ 2,5 mille för ngt som motsvarar min, JIPPIE liksom.

aja vi behöver väl inte tjata ut detta mer för min skull, jag tyckte bara det lät helt sjukt med en fucking lägenhet för 4-5-10 lax, ärligt talat är det vad jag lagar bilen för, slösar på 3 dagar i London osv. hehe fan jag är fortfarande förbluffad eftersom vi typ snackar fickpengar!

Varför väljer man o bo i Tidaholm f ö? Fiskar o försöker hålla dig undan mänskligheten eller?

2010-07-15 17:52
http://www.hemnet.se/beskrivning/758415?r=3 103 kvadrat bostadsrättsvilla för 40 000. Tillgång och efterfrågan.

Falköping är ett rövhål till stad. Det baserar jag mestadels på att min moster bor där, och hon är en subba, men ändå. Det finns ingen spektakulär industri, inget nöjesliv att tala om, och inga större möjligheter till utbildning. Enda anledningen till att bo där är just att det är billigt. En kolonilott i Lund eller en garderob i Stockholm City kan vara värd mer helt enkelt för att folk är villiga att betala mer för den. Det finns gott om människor med god ekonomi som vill bo i de städerna. Finns det nån med cash som vill bo i Falköping?

Vad det gäller bostadsrätter finns det ju andra saker som påverkar värdet också. Föreningens ekonomi (en bostadsrätt i en förening med kass ekonomi är inte värd mycket), andelen i föreningen och hur den beskattas spelar ju in.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2010-07-15 17:52
Priyan - jag blev bara förvånad att det var SÅ lågt. självklart kostar inte lägenheter miljoner överallt. tillgång - efterfråga styr hela fastighetsmarknaden men jag blev bara förvånad att man kund köpa lägneheter för under 10 000

Producent

2010-07-15 17:57
vad kostar husen på de där ställena då?
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2010-07-15 18:13
asså vad ska jag säga, känner för att skratta typ, jag vet ju att det är billigt för jag har varit runt i landet endel o brukar alltid titta i fastighetsförmedlingarnas skyltfönster. men vafan, en villa på 102 kvm för 40 lax, för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan...min bil en jävla bensindrivet tyskt helvete på 150 åsnekrafter kostade fan 80 lakan vilket känns fett ovärt i jämförelse hehe

2010-07-15 18:18
Hade du sålt den när jag jobbade där, så hade jag LÄTT köpt den :P

Känner du Esrael btw, så snacka med honom..han löser allt!
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2010-07-15 20:09
Tidaholm har radhus på 100 kvm för 10-15k. Helt sinnessjukt. En polare sålde sin BR i Fagersta för 5000 kr (2:à) för något år sen så visst finns dom :) sen är frågan vem som vill bo i Fagersta eller Tidaholm (säger hon som bor i Skövde).

För att bara vara mer on-topic så får du kanske ha lite mer tålamod...en vecka på blocket är ju ingenting, speciellt inte på små ställen som Falköping.

2010-07-15 20:40
Asså.. Detta låter ju så sjukt bara.. 15 lax? Är det en grop i en landsby i Kenya vi snackar om eller? Fan, de billigaste lägenheterna här i Oslo och då snackar jag rena skräplägenheter, kostar kanske 300K, :S

En "billig" lägenhet, en etta, inte så centralt, ligger på kanske 750K ungefär.

2010-07-15 21:26
Gaia:
Vad kostar lägenheterna i Norge en bit ut då från storstäderna? De priser du angivit gäller ju i stort även här för storstadsnära boende.

mrsalesman:
Man fiskar, helt korrekt. :)

philip:
Om du tänker efter är det inte så märkligt egentligen. Det finns gott om andra varor som är råbilliga att köpa, för att utbudet är stort, eller efterfrågan liten. Sen finns det varor som är svindyra för att de är attraktiva (och tillgången begränsad). Det är i grund och botten samma köpregler och system som inom all handel.

Sen är det förstås givet att lägenheten i sig kostat mer än några tusen att bygga, men de pengarna kommer ju in via avgifter och försäljning i första läget (förhoppingsvis).

medoria:
Menar du att folk fortfarande läser Aftonblaskans löpsedlar? Att bläddra i tidningarna hoppas jag ju kallt på att folk inte gör längre. ;)

the jakkhammer:
Mja, här kostar de från 175K och uppåt skulle jag säga. Du kan få en helt ok kåk för under halvannan miljon.

Toastare

2010-07-15 23:55
Min mormors 4a på 12e våningen av 13 i Mjölby såldes för 10.000kr.. tadaaam!
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-07-15 23:58
Varför köper man lägenhet på de där ställena? Det måste ju finnas gott om hyresrätter? Känns som bostadsrätt är förlustaffär.. dvs. att pengarna inte är värt arbetet man får lägga ned på att renovera.

Måste tillägga mitt inlägg ovan, Mjölby.. ett rövhål.
Toastare

2010-07-16 00:01
okej, jag ljög.. den köptes för det på 80-talet..

2010-07-16 00:06
BB:
I mitt fall handlade det om att hyresbolagens hyror på ettor och tvåor var så vansinnigt höga att det var en ekonomisk förlust ta en hyresrätt. Visst får man dona lite för sin komfort för egna pengar, men bor man mer än ett par år i sin lgh så är det värt det.

I runda slängar kan man säga att jag hade pröjsat runt 10000 spänn mer per år för en motsvarande hyresrätt. Säg då att jag har renoveringsbehov på 20000. Det är den budget jag "tjänat" in på ha en lägre månadsavgift på min bostadsrätt under 2 år.
Detta förutsätter förstås att man inte tar lån och får extraavgifter. Men let's face it, måste man ta lån på 4000 så är det illa. ;)

2010-07-16 00:13
Priyan

Vette fan, ett par hundra tusen typ.
Toastare

2010-07-16 00:34
Priyan, ah men då förstår jag.. gäller ju att ha en låg månadsavgift eller att det inte byggs massa nya dyra bostäder där man bor :)

2010-07-16 13:33
Asså jag fick den för billiga 6 eftersom en kompis ägde den innan, men som sagt det va typ halva priset bara ändå....

Ett nyrenoverat hus här som är till salu med inglasad pool och grejer får du för 600 k.

Falköping är inte så illa ändå, jag menar här finns 2 st ica, en vanlig och en stor, willys, Lidl, Netto, coop, coop bygg och massa massa mer, allt man behöver finns faktiskt här, och om det inte finns så är det 2 mil till skövde :P

2010-07-16 13:34
EPF :

känner Esrael lite smått bara, riktigt skön kille :P

2010-07-16 13:37
DUDE....jag har vart där, allt man behöver finns där, ehhhhh ja i form av föda, kultur, folk, normala människor som inte är inavlade, fester, nära till riktig mänsklighet (INTE Skövde) osv....

men jag antar att jag talar för döva öron, du bor ju "där".
Producent

2010-07-16 13:50
alltså shit... en lyxvilla för 600k... bostadsrätter för 10.000... låter sjukt även för en norrbottning som jag själv.
kanske dit ner man ska flytta när det är dags att settle down!?
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2010-07-16 20:38
MRsalesman:

nu förstår jag inte riktigt vad fan du pratar om ? :P

2010-07-17 00:28
I hålet Köping där jag bor så får man en bostadsrätt för allt mellan 10 - 300 000 kr. Villorna går mellan 600 000 - 3 000 000. 4 mil till västerås, 4 mil till Eskilstuna, 8 mil till Örebro, 1,5 timme med tåg till sthlm central.

Löjliga är att idiotungar ger upp att bo här "ute" för att det inte är tillräckligt hippt. Folk flyttar till stockholm för att vara en del av en puls som inte ens existerar, till ett uteliv de inte ens är välkomna i, det e bara ett cafejobb och 7 papp i månaden för att bo i en garderob.

Sen tror stackars infödda 08or att det är standard att bo hemma tills du är 26 för att du inte får lös de där 3 millarna för en skolåda från 30talet...

Lite äcklande.
mama said knock you out

2010-07-17 09:05
Oj. Så bitter som DegenereraD blir man tydligen av att bo i Köping ;)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-07-17 12:22
han har ju dock helt rätt... När det är billigt så vill ingen bo där? wtf's up with that?

2010-07-17 12:26
min 2a på 64kvadrat nyrenoverad gick på 50'
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2010-07-17 13:02
han har ju dock helt rätt... När det är billigt så vill ingen bo där? wtf's up with that?

You got it twisted. Det är billigt för att ingen vill bo där
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2010-07-17 22:09
psyjunta

Jo det är ju visserligen sant, men det kommer inte fler folk fast än att det är billigt...

Ond cirkel?