I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Osäkra människor

Övrigt - Blandat

2010-07-07 08:17

Osäkra människor

Vad är det som gör att det finns människor som tyvärr är osäkra på sig själva? Tror ni att det handlar om ren blygsamhet eller att de inte vet vad man skall göra?

I somliga fall så kan jag känna mig osäker med tjejer, framförallt då det visar sig att det är fagra damer. Ibland fördömer jag dem att de bara pratar med mig bara för att det inte fanns några andra snygga killar att prata med på krogen typ.

Och ja, det där med sk självförtroendet skall ju vara the key to the pussy. Men ibland............så börjat man tvivla. Men jag är mig själv iaf, det är det som räknas.

Jag känner många människor som är osäkra och för vissa så ser jag att det verkar vara en förbannelse runtom dem, som om de inte skall förtjäna att få vad de förtjänar. Många osäkra människor indikerar rätt så ofta, det kan vara allt från att ha blivit nobbad på en klassfest på mellanstadiet till att någon på högstadiet kallade dig fula saker, något som sitter kvar inom dig för gott.

Jag har olyckligtvis fått elaka kommentarer och blickar då jag gick på högstadiet, tror att jag fick mina första riktiga komplimanger då jag gick på gymnasiet. Alltså "bra gjort" var ingen tom fras något mer.

Är ni också osäkra inom något och isåfall varför? Kanske man kan hjälpa varandra här?

Moderator

2010-07-07 10:39
Jag är osäker på allt. Jag är osäker på att mänskligheten ens existerar. Men det löser jag själv.
Tror inte man kan sluta vara osäker bara sådär. Tror det måste tränas bort.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2010-07-07 12:15
jag tror mkt handlar om att man bryr sig för mkt om va andra tycker. inte kanske att man inte vågar prata me en tjej på krogen utan man tänker mer " hur kommer hon se mig, va kommer hon säga när ja säger hej, osv" så blir det att man tvivlar och tillslut skiter i det.

samma dom som inte vågar ta för sig i en större grupp, man vill bli accepterad o inte säga fel saker .
vi är överallt!

2010-07-07 12:52
Ja det här med osäkerhet är svårt, jag jobbar med min och blir mindre och mindre osäker hela tiden, vet att jag är grym egentligen men ändå kan minsta motgång "bevisa" att man suger typ, så kryper man tillbaka till sitt hörn och skäms, eller nåt.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-07-07 12:55
Trixig-person3 F13

Är du 13 år? :S

om det stämmer var du 2 år när jag började hänga här 99, (fast då hette det svenskunderjord.se)

Det är ju helt sinnesjukt i sånna fall, du är inte 13.
och om du nu är 13, vad gör du här? ingen under 20 vet väl ens vad whoa är?
kuk - kunst und kultur

2010-07-07 12:57
johnny

finns yngre folk här än man tror... även om dom flesta är runt 20 :)
- Det släcks.
Moderator

2010-07-07 13:57
johnny_tex P22 är du 22 år på riktigt? :S
Ja, jag är tretton, född 1996 och började hänga på Whoa när jag var 10. Alltså var jag 2-3 när du började hänga på Whoa.
Jag är här för att jag trivs här och jag tror nog ganska många under 20 vet vad Whoa är.. Hur gammal var inte du år 1999? ;)
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2010-07-07 15:09
johnny_tex P22

nu går jag lite OT, men 99 var väl whoa backlash, som väl gick ihop med SVU 00/01?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2010-07-07 15:44
misery
trodde det med, gick själv med i svu typ 01
- Det släcks.

2010-07-07 23:35
Osäker och obekväm är inte alltid samma sak.

Man brukar vara osäker på saker man inte vet att man kan, så skaffa erfarenheten så är det mesta lugnt.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-07-07 23:54
Men man blir däremot lätt osäker när man känner sig obekväm.
Funkar väl åt andra hållet med.
- Det släcks.

2010-07-08 00:36
Trixig-person3 F13
sorry för att jag gick helt off topic här. har sett ditt nick flera ggr men aldrig lagt märke till att det stod F13. blev bara en sån mindfuck att jag var tvungen att kolla. ja jag är 22, alltså var jag väl 12-13 år när jag började hänga här. var nog 2000 jag började hänga på SVU. Min undran var nog mer om du är mogen för din ålder eftersom jag aldrig ser folk under 20 på detta forumet något mer.
kuk - kunst und kultur
Producent

2010-07-08 11:28
och så frågasätter du en annan 13åring som hänger här... yeeez

2010-07-08 12:05
jag e skjuk osäker å sjukt modig på samma gång fast gäller olika saker. Tejer e min akilles häl..
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2010-07-08 13:56
Konstigt P22
kan du inte läsa eller?
jag är 22. min poäng var att när jag var 13 var det rätt vanligt att andra i den åldern hängde här men inte nu på senare år.
kuk - kunst und kultur
Moderator

2010-07-08 17:40
Jag kan ibland bli riktigt irriterad när folk i min närhet är allt för osäkra, men säger inget för jag vet ju att dom inte kan kontrollera det själva.
//TW

2010-07-08 22:10
Jag rekommenderar mitt livsmotto: fuck it.

Om du blir raggad på av en "för snygg" brud på krogen, tänk för dig själv, fuck it och svep din öl så känns det bättre sen, 100% guarantee.
Follow the dao, right about....NOW!

2010-07-09 19:09
asså ja kan bli irriterad på osäkra människor, typ sånna som tänker att dom inte duger och oroar sig o bla bla, ja är jävligt självsäker, och har inga problem med tjejer att ja blir nervös i vissa fall, och detta är nått ja är stolt över, mitt självförtroende, men ja är inte den som tror att ja är bättre en alla andra.

Tips till er som är osäkra, tänk att ni ser bra ut när ni går ut på krogen, och om ni inte tycker de gör till er då, köp nån ny skjorta lr nya jeans ny keps... intala er själva att ni är gud's perfekta slipade diamant lr nått:P folk tycker bättre om att vara med en säker stadig kille än en kille som stammar ut orden och inte vågar ta nått initiativ till nått...

Kolla på 2 ½ men, och studera Charlie , han är fan min förebild;D

Rappare

2010-07-10 04:23
Det bästa sättet du kan träna på din "självsäkerhet" enligt mig, när det gäller damer, exempelvis. Är att verkligen leva dig in i The Game boken. Har personligen inte läst den, men dem flesta jag känner som läst den till punkt och pricka har ett riktigt jävla grymt självförtroende i alla lägen.

Just a thought.
Wurrup?

2010-07-10 04:30
Lägg av funkar verkligen The Game?!
och den store profeten skulle gärna svara på dina konfunderade frågor, men jag är inte gratis, så du måste ge mig en gåva innan jag svarar... jag skulle gärna ta emot en chevrolet impala, anno 1965.

2010-07-10 16:57
Jag har väl en del att skriva om i ämnet, främst för att jag som du skriver vart retad i skolan, tom mobbad och det har ju satt sina spår till att man blir osäker, framförallt dålig självkänsla och har man det så kommer det att påverka hela ens liv.

För mig har det varit riktigt jobbigt fram tills för några år sedan då jag bestämde mig för att jag ska vara jag och det är väl inte svårare än så, jo men visst är det.

Jag är fortfarande idag sjukt osäker inom vissa saker, familjen, tjejer och karriär.

Det är väl dom 3 sakerna som jag tränar på mest att komma över och det går men det tar långt tid, jag ska tex studera nu i 1 år för att få min yrkeskompetens och det är för mig ett stort steg men jag gör det, när jag väl är färdig med det så kommer garanterat det andra att ta del av den säkerheten precis som dom tog del av min osäkerhet för några år sedan.

Så ja, för vissa så måste man träna bort sin osäkerhet.. det går men det är mycket jobb.
Dock ack så värt det i slutändan!
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2010-07-10 17:00
Jag kanske skulle ta upp att jag är riktigt säker i vissa situationer med, och det handlar om att ta fram dom sidorna med då man hamnar i situationer man verkligen behöver ha stål i brallan
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2010-07-11 18:37
Alla är, på ett eller annat sätt, osäkra.

Den som påstår något annat, bär på alldeles för tunga kylskåp.

(Hindrar din osäkerhet dig från att leva ett drägligt liv - be om hjälp. Det är helt okej att visa sig svag.)

2010-07-12 01:22
håller med d-beck om de han sa...

jag är jävligt osäker person pga av obefintlig självkänsla och självförtroende, vilket har gjort att man gjort idiotiska saker och även att man känner sig osäker inför killar pga sitt utseende, speciellt när man börjat prata med någon man tycker ser riktigt bra ut och då har man alltid trott det värsta "nä han pratar bara med mig för att han har tråkigt, vill ha sex osv osv" just för att man osäker och inte vågar tro att någon kan gilla en för den man är...

som tur är går jag till en person och pratar och jag har redan märkt en pytte liten förbättring hos mig själv :)
I have always right, even when I have wrong...
Rappare

2010-07-13 12:22
caroliiita F23: Jag har själv inte läst boken, men min chef till exempel som är säljcoach och var tidigare fänrik i försvaret. Han har nog världens största jävla självförtroende i hela världen, och han menar i alla fall på att om man verkligen lever sig in i The Game, läser den både på engelska & svenska osv, så får du faktiskt ett väldigt starkt självförtroende inom vad du än gör. Vare sig du är man eller kvinna, så ja. Enligt honom fungerar det. Har funderat ett tag på att läsa skiten så man själv kan bli lite självsäker. =)

En annan sak som kanske är lite "off topic" är att han lärt mig att man kan välja sin inställning till dagen. Vaknar du en dag, och ska till jobbet och känner "fan, orka blablabla" osv. Då är det ju ganska självklart att du inte kommer prestera väl på arbetet den dagen, eller hur? Och där kan man lura sin hjärna att istället se dagen som världens bästa dag. Det som får en att må bra, är såkallad "tacksamhet". Det han då gjorde för att få en bra dag, var för varje gång han vaknade, låg han i sängen och tackade för allt han hade, att han hade ett jobb med en bra inkomst osv. Sen klev han upp, för varje steg han tog, sa han högt och tydligt "Tack, tack, tack". När han klev in i badrummet och borstade tänderna, så var det ju lite svårt att säga tack, så istället tänkte han "I'm so awesome, that even I stand out with me" om och om igen. Sen när han klev ut ur badrummet var han en överlycklig människa som var GRYMT peppad för dagen. Jag har själv testat detta, och konstigt nog så funkar det faktiskt. Fast vissa människor kräver ju en helt annan metod än just tacksamhet, men det kanske är något ni kan tänka på då ni känner att dagen är piss, eller något.
Wurrup?

2010-07-13 14:58
Jag är försäljare och umgås med endel försäljare och om jag kort överblickar min umgängeskrets så kan jag säga att de jag känner som är försäljare har högre självkänsla osv än de som inte har det. Nu generaliserar jag givetvis lite också men jag kan se starka samband... 80% är inställning säger min säljchef.... ska du marknadsföra dig själv måste du själv TRO på dig själv.................. nuff said
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-13 18:40
Anledningen varför jag gång på gång skriver eller ta upp sådant här (gör det ibland på Flashback) är just för att det ibland är svårt att få vänner och tjejer. Just vänner vill jag nog satsa på först och inte tvärtom, jag har väl iofs några vänner. Men det känns som att det är sådana vänner jag absolut inte skulle tänka mig att tälta med, för om det känns obekvämt så är det ingen bra vänskap.

Ett önskemål vore ju att ta tag i det här en gång för alla, jag är 22-år och jag vill inte sitta här och whina igen då jag är 38-år, för då är ungdomslivet slut. Jag är trevlig,artig,nyfiken och ger andra energi. Så jag fattar egentligen vad problemet sitter.

Det händer väldigt ofta att jag tror på saker som inte är sant, om någon skickar ett sms där det står "Ok, jag kommer dit imorgon runt sju" så tror jag oftast att han/hon aldrig kommer att göra det. Men det visar sig att han/hon gör det. Alltså, sedan tror jag också att jag inte är välkommen hos någon eller att jag kanske ha sagt något dumt som egentligen inte var så. Ja.........osäkerhet och sådana saker fick jag ta emot under grundskolan, alla visste att jag var "knäpp" tydligen, fast det var inte så.

Tyvärr så har jag blivit lite mobbad, jag vet inte varför. Men det bara blev så, skulle ni ha sett mig i verkligheten så skulle ni tro att jag var en gentleman.

2010-07-14 00:44
Det händer väldigt ofta att jag tror på saker som inte är sant, om någon skickar ett sms där det står "Ok, jag kommer dit imorgon runt sju" så tror jag oftast att han/hon aldrig kommer att göra det. Men det visar sig att han/hon gör det. Alltså, sedan tror jag också att jag inte är välkommen hos någon eller att jag kanske ha sagt något dumt som egentligen inte var så. Ja.........osäkerhet och sådana saker fick jag ta emot under grundskolan, alla visste att jag var "knäpp" tydligen, fast det var inte så

känner igen mig lite i de där, som med komplimanger...
Jag har alltid haft svårt att ta till mig sånt för jag tror oftast att de bara säger så för att vara snälla eller för att de säger så för att få något av mig
och jag brukade alltid stötta bort komplimanger med att säga: äsch du bara skojar osv osv
Men jag har ju lärt mig att säga tack nu i alla fall, men det är svårt att bryta en vana...
I have always right, even when I have wrong...
Producent

2010-07-19 12:53
Tror mkt handlar om onda cirklar/mönster som man måste bryta för att få igång sin självsäkerhet.

Först och främst får man ju sin självsäkerhet genom bekräftelse från andra, som ger en feedback på att man duger att umgås med, att man är rolig/intressant osv.

Har man ett par vänner från början så är det ju lättare att via dom få fler vänner. Inte enbart p.g.a. att de vänner man känner har fler vänner de kan introducera dig till, utan också eftersom att vännerna du har ger dig en viss social träning och bekräftelse.

Exakt samma princip gäller när du ska skaffa ett jobb.
Har du ett jobb så har du också arbetslivserfarenhet som dels ger dig ponduset att söka nya jobb, plus att arbetslivserfarenheten i sig är en merit som arbetsgivarna ser som plus osv osv.

Men om man däremot blivit utstött från social gemenskap, mobbad/retad osv. så får man ju en negativ bild av både sig själv och andra.
Man börjar då tvivla på att man duger som människa och på om det finns några snälla människor.
Man kan då hamna i en ond cirkel som jag skulle beskriva som såhär:

Social isolering --> Brist på social träning --> Bristande självkänsla --> Social isolering

Att bryta en sådan cirkel tar ju tid, men ett första steg är väl att faktiskt inse att man befinner sig i den samt förstå hur cirkeln fungerar. Då är det nog lättare att ta sig i kragen och göra något åt det.

Jag kan själv säga att jag mer eller mindre varit där. Mkt pga. social fobi, dvs. rädsla för andra människor; att de ska mobba/se ner på mig.
Men sedan jag börjat öva på att ta kontakt har jag mer och mer insett att det mest handlar om hjärnsspöken. Hjärnspöken som skapats av tidigare utstöttning/mobbbning i skolan osv.
För de flesta människor är faktiskt shyssta i grund och botten.
Sen finns det oshyssta rötägg här och där men de tillhör så att säga inte majoriteten.

2010-07-20 14:34
jag tror att osäkerhet främst beror på att man inte vågar tro att man är värdefull eller bra. det gäller nog att ta sig en titt på vem man är, fundera på hur man vill vara, sträva efter det men samtidigt acceptera sina brister och begränsningar och försöka trivas med sig själv trots dem. när man älskar sig själv är man mindre osäker och det är inte så svårt att älska sig själv om man är en trevlig och snäll människa som inte försöker spela en roll utan bara är så bra man kan vara.

och ja, Trixig-person3 är förbannat mogen för sin ålder.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2010-07-20 14:49
jag tror att osäkerhet främst beror på att man inte vågar tro att man är värdefull eller bra

och skälet till det är?..

2010-07-20 21:26
det finns det olika skäl till. vissa kanske mobbats att tro att de inte duger, andra kanske litat för mycket på fel saker sagda av fel personer. vad spelar det för roll? resultatet är ju samma. osäkerhet.

2010-07-20 22:01
känner igen mig lite i de där, som med komplimanger...
Jag har alltid haft svårt att ta till mig sånt för jag tror oftast att de bara säger så för att vara snälla eller för att de säger så för att få något av mig
och jag brukade alltid stötta bort komplimanger med att säga: äsch du bara skojar osv osv
Men jag har ju lärt mig att säga tack nu i alla fall, men det är svårt att bryta en vana...

Samma här, känner igen mig i det där. Speciellt att kunna motta komplimanger, kanske för att man inte varit van vid det förr att få komplimanger och på så sätt blir man helt paralyserad o tyst, man vet inte vad man ska säga ungefär. Kan hända mig än idag även om jag bättrat mig avsevärt.
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2010-07-22 20:52
Jag har alltid undrat lite över blyga människor iaf. Jag är helt tvärtom och pratar med allt och alla, sen när det står någon tyst människa som ser ut att vilja försvinna.. ja förstår inte de. Någon här som är blyg som kan förklara? Våga finnas, våga säga nått och vara med. Hade personerna inte velat vara kring dig hade de inte stått där. Hoppas de inte kommer ut fel, absolut inge fel me att vara blyg om man nu vill vara det.

Och för fölk med dålig självkänsla. Lite på er själva. Våga ryck på axlarna ifall någon säger/gör nått mot dig själv. Tänk inte på det för mycket. Man måste lista ut sig själv som människa och veta vad man tycker och vet om sig själv för att veta när någon snackar en massa sk*t. För har du koll på dig själv tänker du inget mer på vad personen sagt, för du vet redan. Sen måste man kunna ta kritik för ibalnd blir man blind av sig själv och ser inte ens fel. Då kan man juh kolla med omgivningen och se om det möjligtvis ligger nått i de personen sagt och ta till sig.

svammel svammel svammel, hoppas någon förstog iaf
I got it from my mama .
moncans.blogg.se
Producent

2010-07-22 21:09
SkadegladsBack F19
Jag är helt tvärtom och pratar med allt och alla

Viktigt att poängtera där är att bara för att man inte är blyg betyder det ju inte att man har lust att prata med allt och alla; det har mer med ens läggning att göra isf.

Själv är jag väldigt introvert och är ej mkt för "kallprat".
Jag är mer en Asperger-typ av person men är ju inte otroligt blyg för det.
Min blyghet jag hade förr har jag mer och mer jobbat bort men min osociala personlighet är ändå kvar.

Min självkänsla har till stor del ökats i möte med människor som är mer som jag själv (aspergare). Läs på tal om det gärna också mitt första inlägg här.
Självinsikt är viktigt!