I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Räcker 1600x1200 för tryck på A4?

Övrigt - Blandat

Skivsamlare

2010-06-15 10:24

Räcker 1600x1200 för tryck på A4?

Hej!

Har en rätt ovanlig fråga. Jag ska trycka en A3-affisch och jag har hittat ett fint foto i 1600x1200 som jag skulle vilja använda. Jag vill ha fotot över halva A3:n alltså en A4.

Är bilden stor nog för att bli bra i professionellt tryck? Jag använder InDesign. Upplösningen är 72 pixlar per tum. Ska jag ändra upplösningen något?

Kommer det att bli bra? Andra tips?

Supertacksam för svar.

/Olof

-"Shit, I lost him in the Sun!"

- Whoa PixelCrew 2004!

2010-06-15 11:29
72 ppi är väldigt lågt för tryck, tycker du bör köra med 200 istället.
Iaf, kör du med 130 pixlar per tum eller lägre klarar du dig, då du får 1521x1075 (liggande) som upplösning, vilket är lägre än ditt foto.
Skivsamlare

2010-06-15 15:44
Så jag ska bara ändra upplösningen till 200?
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!
Toastare

2010-06-15 16:34
Nej har du en bild som är mindre och en upplösning på 72 så kan du inte förstora upp den, då blir den pixlig.

300 dpi (ppi) ...enkelt i photoshp. Ställ in upplösning (sammakopplad med storlek) och se hur stort foto blir i den upplösningen.

Sen kan du som Jukkz säger gå ner i upplösning till kanske 200, men då får du mycket sämre kvalitét.
Jag skyller allt på Emma!

2010-06-15 19:21
Sen kan du som Jukkz säger gå ner i upplösning till kanske 200, men då får du mycket sämre kvalitét.

Eller mindre bild.

På vilket avstånd ska bilden betraktas? 300 är inte nödvändigt om den inte ska granskas på en arms avstånd. Mitt förslag är att trycka bilden och se själv om du är nöjd eller inte. Om du ska få plats på ett A4 får du ut 145ppi. Det är i minsta laget, men kan vara acceptabelt för att betraktas som en tavla beroende på dina krav.

Iaf, förstora ingenting, bilden blir inte bättre. Ändra till det 145, så blir det rätt storlek monterat i InDesign. Men överskrid inte dina 1600x1200!

This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
Skivsamlare

2010-06-16 11:26
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!

2010-06-22 17:24
antar att du inte ska "trycka" affischen, du ska skriva ut den på en skrivare? Då funkar upplösning 72 bra, 300 är om du ska trycka något i tex offset eller whatever.. Är bilden så stor så är det skitsamma vilken upplösning du har, du kan banta ner den till 300 men det enda som händer är att bilden blir mindre i fysisk storlek och den blir inte bättre i kvalite. Det du skulle kunna göra är att öppna den i photoshop, gå in i filter - sharpen och sen unsharp mask och ändra amount för att fejka den lite skarpare, men dra inte för mycket i reglagen bara.
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
Toastare

2010-06-22 21:22
meskker, det blir skillnad i en skrivare också.. minst 150 dpi i skrivare.
Toastare

2010-06-22 21:22
Men det beror ju på hur kinkig man är med kvalitén.

2010-06-23 13:40
Man behöver inte ha minst 150 för att skriva ut på en skrivare. Är bilden 1600x1200 eller större och i upplösningen 72 är den tillräckligt stor att skriva ut på en A4 för att det ska bli i hyffsat bra kvalitet. Är en bild 72 i upplösning från början går det inte att få den skarpare bara för att man gör om den till 300, den blir mindre i storlek men du har fortfarande samma pixelomfång om du zoomar in i 72 eller 300. Då kan man lägga på en oskarp mask eller jobba med skugga/högdagar för att få upp en bättre kontrast.
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
Toastare

2010-06-23 15:56
meskker, inte sagt att den blir bättre.. snarare att han inte kan förstora den genom att bara dra upp måtten (om du läser högre upp) Och som sagt, 150dpi för bra kvalité.. men jag är utbildad originalare så jag är lite mer noga med kvalitén. Men visst funkar det med 72 dpi.. och har man då en för liten bild som man inte kan minska ned när man höjer dpi:n, ja då får man skaffa en ny bild.

2010-06-24 15:04
Jag har inte heller påstått att han kan göra den större i storlek med den upplösningen bilden har, med de måtten bilden hade och att han bara skulle ha den på en A4 så skulle det funka att få den hyffsat bra på en bra bläckstråleskrivare om man jobbade lite med den i PS innan. Jag jobbar som originalare/AD assistent på en reklambyrå så jag är också noga med kvalite, med tanke på att han hittade bilden på sxc.hu där det bara finns gratisbilder i olika kvaliteer, vissa är skarpa andra ser ut som skit, har själv letat skissbilder på flera sånna sidor i mitt yrke som och behövt att trolla med knäna för att få lågupplösta bilder se hyffsat bra ut när man visar de på pannå. Ibland går det ibland går det inte.