I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Högt ljud för örat..

Övrigt - Blandat

2010-06-06 09:10

Högt ljud för örat..

Jag har en snabb fråga gällande musik osv i öronsnäckor.. om jag åker tunnelbana eller t. ex dammsuger här hemma och samtidigt har musik i öronen måste jag ju höja volymen för att inte överröstas av dammsugaren eller tunnelbanesystemet.. e ljudet skadligare då när jag höjer eller? Låter som en dum fråga men man uppfattar ju inte ljudet som jobbigt förren de blir tyst igen då typ dammsugaren stängs av eller man kliver av tuben DÅ blir det jobbigt för örat o man sänker till "normalgränsen" igen.. Ere när vi själva uppfattar ljudet som "störande" som det e skadligt eller hur funkar det?

Moderator

2010-06-06 09:46
Det är lika skadligt oavsett hur högt ljud det är runt omkring dig.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-06-06 13:04
Det är ju det där som är faran med snäckor o lurar, man uppfattar inte lika lätt hur pass högt man har egentligen och skadar lätt öronen på det viset.
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-06-06 19:01
psyko_slusk

aa jag misstänkte nästan det.. tack

2010-06-07 01:02
Gränsen för vad öronen klarar (i alla fall 90% av oss) under en arbetsdag (8 tim) är I Sverige satt till 85 dB.

Ljud över 85 dB kan vara farliga för ett friskt öra.
Don't!

2010-06-07 01:08
Är det bra in-ear lurar så avskärmar de yttre ljuden rätt bra så man kan ha på lägre volym.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Moderator

2010-06-07 03:03
jag uppfattar aldrig ljudet i hörlurarna som högt förrän jag tar av dom o det tjuter i öronen en timme, hmh
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2010-06-07 12:18
Och du fortsättare att ha så högt? Vänta bara tills det tjuter 24/7, det sista du hör innan du somnar och det första du hör när du vaknar.

Skitskoj!
Forumssignatur...<br>

2010-06-07 17:03
Skitskoj!

Sorry! Men jag skrattade åt det där, roligt :)
Don't!
Admin

2010-06-07 17:33
Jag tror dock att det är värre att chocka öronen än att sakta öka volymen, men visst är för hög volym alltid skadlig. Det finns f ö studier som visar att antioxidanter är bra för hörseln. Får man i sig mycket antioxidanter dagen innan man utsätts för högt ljud så återhämtar sig hörseln mycket snabbare (och jag tror att den även tål ljudet bättre, men det är osäkert). Med andra ord: ät mycket vindruvor dagen innan en konsert (eller som tidningarna skulle ha skrivit: vin är bra för hörseln) :)

Förstår mig förresten inte på folk som har så högt ljud i sina snäckor att deras ljud tränger igenom mina hörlurar vilket händer då och då på tuben.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-06-07 20:21
Evolution
utsätts för högt ljud så återhämtar sig hörseln mycket snabbare

Vad menar du med det? För så vitt jag vet så kan inte örat återhämta sig när det väl har blivit skadad, utsätts man för högt ljud som förstör örat kan man sedan inte höra lika bra. Eller så är jag enbart dum och inte förstår vad du menar, hehe.

Vid födsel 20-20k HZ.
Don't!