I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor och svar angående lägenheter

Övrigt - Blandat

Producent

2010-05-25 18:07

Frågor och svar angående lägenheter

Börjar med mig då.

Jag ska säga upp lägenheten nu på torsdag (brist på ekonomi men får pengar nästa månad), kan jag fortfarande hitta en annan lägenhet om jag säger att jag är provanställd till en annan hyresvärd? eller kommer jag helt enkelt att hamna på gatan? (har ingenstans att ta vägen)
Hur undviker jag att stänga in saker inombords?

(Inlägget ändrat av Squirtle som fixade rubriken 2010-05-25 22:45:20)

http://soundcloud.com/orlandog
https://www.facebook.com/OrlandogPsy
https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy

2010-05-25 18:31
Om du får pengar nästa månad bör du kunna få nödlån eller ekonomiskt bistånd från Socialtjänsten så du kan betala hyran och inte behöver säga upp lägenheten.

Producent

2010-05-25 18:48
Saken är att hyresvärden jag har nu vill inte ha mig kvar eftersom jag har betalat 4gånger i rak hyres fakturan försenad. Min mor drog sig undan som borgsman för 2 dagar sen och då kom hyresvärden med förslag skaffa ny borgsman annars får du säga upp eller bli vräkt. Har ingen borgsman och jag har inga vänner när jag ligger på botten, jag är provanställd men hyresvärden vill inte ha ett kontrakt med mig, de föredrar att jag har ett kontraktsbevis på att jag har ett fastjobb, provanställd räcker inte tydligen för hyresvärden jag har nu. Så därför bestämde jag mig för att säga upp mig istället för att bli vräkt. Socialtjänsten ska jag kontakta imorrn, tack för tipset, behöver verkligen svar på vad jag kan göra nu, för jag är ung och jag vet inte ett skit.

2010-05-25 19:55
drygt läge!

Soc är nog ditt svar, du kommer ju knappast få ny lägenhet så snabbt. Sen får jag ju säga en sak, FYRA förseningar innan du ens har kontrakt? iofs gillar jag att strö salt i lökiga sår, men kompis, du måste tänka efter lite. Om du vore hyresvärden, varför skulle du behålla dig som hyresvärd?

*Provanställd

*betalar för sent

*ingen borgenär

aja....happy times
If i dont like a writer i dont pretend to/i'll have the fucking paramedics wrap your head like a hindu-50 cent...n?tan!

2010-05-25 19:55
oj inte behålla dig som hyresvärd ut hyresGÄST
If i dont like a writer i dont pretend to/i'll have the fucking paramedics wrap your head like a hindu-50 cent...n?tan!
Producent

2010-05-25 20:18
Jag har alltid varit en person som försökt och aldrig någonsin gjort bort mig när det gäller räkningar, har bott själv sedan jag var 19år är 23 idag inte 21. Anledningen till varför jag betalade hyrorna försenade var för att sedan februari hamnade jag i depression, 2 av mina närmaste vänner dog i en bilolycka, när jag sa det till hyresvärden idag efter all denna tid utan att ha sagt något så sa hon "bull shit min man dog för 1 månad sen och jag tar ändå upp mig i kragen". Jag sa att jag faktiskt har det skriftligt att det faktiskt hände, för det sa jag till arbetsförmedlingen när jag var arbetssökande, samma sak med socialtjänsten, det enda felet jag gjort är att jag har bara låtit bli att söka ekonomisk stöd, hade för mycket stolthet, ville klarat själv oavsett. "Jahop sa hon, det där är ändå bullshit, jag tar ändå mig upp varje morgon och betalar mina räkningar i tid....." Så hon försöker inte förstå mig precis, svårt att förklara men jag försöker verkligen att ta mig upp igen, nu när jag har chansen att bli fast anställd sitter jag och pluggar sönder timmarna. Jag förstår precis vad en hyresvärd vill, men om du vore mig vart skulle du ta vägen, det är min fråga, jag vet att jag gjorde bort mig stort, STORT, men jag mådde dålig.

2010-05-25 20:51
Du skulle knockat den jävla vidriga jäveln.

Mitt råd är att ta tag i det nu direkt, dra i alla trådar, kolla med soc, förklara läget och lägg ner stoltheten ett tag. Att hålla allt inne och spela it's-all-good för att hålla uppe skenet av att allt går bra för folk i din närhet slutar bara i katastrof. Stolthet är inte särskilt högt värderat när man blir vräkt men jag förstår hur du resonerat. Lycka till med allt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-25 21:15
ja shit bull läge. du får hoppas att soc hjälper dig eller att det trots allt finns nån polare som hjälper till.
Producent

2010-05-25 21:34
Tacksam för alla svar, nog om mig nu, någon annan som vill ha svar på något?
Manager

2010-05-25 23:49
Systemet funkar verkligen när någon måste säga upp sig och gå på soc för att ha en chans att få bo kvar i sin lägenhet.
Redline!

2010-05-26 00:09
Dr.Octagon.

Du menar att han måste betala eller visa att han kan betala (någon av 3 följande hade nog varit nog: borgensman, fast jobb eller att aldrig ha missat en hyra) för att få fast kontrakt?

ja, shit, "systemet" är fucked när någon som inte visar några tecken på att kunna betala för sig inte får bo kvar.

dude, är du säker på att du tänkte igenom det där?

---

Tillbaka till trådskaparen.

Lycka till man, surt läge, men har du ingen polare du kan slagga hos? varför drog sig morsan ur läget?
Som sagt kolla med soc!

---

Slänger in en fråga som jag typ vet svaret på men gärna kollar om någon har erfarenhet av.

Hur länge efter att man flyttar ut ur en lägenhet kan man bli skyldig att pröjsa för dolda fel som inte upptäckts vid besiktning av lägenheten? Någon som har behövt göra detta?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2010-05-26 00:28
Om hyresvärden går med på soc men inte provanställning så är det något fel, ja. Jag menar, skulle provanställningen gå åt helvete kan han vända sig till soc. Nu får han inte det alternativet utan blir tvingad från sitt jobb för att kanske få bo kvar.

Jag tänkte lite.
Redline!

2010-05-26 00:49
CameraObscura: Vill inte lova för mycket, men en besiktning är alltid en besiktning. När den är gjord så tror jag man har ryggen fri.

2010-05-26 08:17
Dr.Octagon

"systemet" är väl inte fel för att hyresvärden väljer att kicka honom, hon får ju ha kvar honom, finns väl ingenting som stoppar det.
Men Dojan har ju missat hyran 4 månader i rad, jag tror inte att det är så att hyresvärden inte accepterar provanställningar, jag tror bara inte hon/han tror på att den ger honom pengar ....eftersom han missat 4 hyror.
Vem hade du litat på (om vi nu utgår ifrån att det som du säger att hans hyresvärds personliga tillit är SYSTEMET) Soc eller en snubbe som inte har betalat sin hyra i tid 4 månader i rad och vars borgensman som är hans egen mor, inte vill vara del av hans ekonomi längre?

2010-05-26 08:19
Vikk

dolda fel står som en undantagsklausul längst ner på dokumentet. :(
Manager

2010-05-26 08:34
Haka inte upp dig på ordet "systemet". Hyresvärden är en del av "systemet". Jag är en del av "systemet" och likaså du. Vi kanske kan byta ut ordet "systemet" mot "mänskligheten" eller "allt och inget".

Vilket fall, han har inte missat att betala, utan betalningen har blivit sen fyra gånger så det finns inget som säger att provanställningen inte ger någon inkomst. Det verkar mer vara så att eftersom snubben är deprimerad (som han försöker säga till hyresvärden men som anklagar honom för bullshit, vilken härlig människa) och därför inte får arslet ur vagnen och kan förmå sig att betala i tid. Jag har själv varit deprimerad i perioder och att bara logga in på internet för att knappa in lite koder och siffror är som att bestiga ett berg och det kan ta en vecka eller två att faktiskt göra det.

Så summan av kardemumman är att det fortfarande kommer vara snubbens ansvar att se till att pengarna från soc går till hyresvärden. Enda skillnaden är att pengarna kommer från en annan plats. Och ja, han går från att faktiskt ha en chans att komma ut på arbetsmarknaden till att hamna i en position där han måste förlita sig på bidrag.

Redline!

2010-05-26 12:29
tveksamt att hyresvärden har möjlighet att vräka dig. dessutom har du ju rätt till 3 månaders uppsägningstid, så inte direkt någon panik. jiddrar hyresvärden så vänd dig till hyresgästföreningen, de brukar kunna få ordning på bråkiga hyresvärdar.
cry me a river!
--> thcrew

2010-05-26 15:47
Se till och sluta förvränga givna fakta:

Men Dojan har ju missat hyran 4 månader i rad

vs Dojan21:
eftersom jag har betalat 4gånger i rak hyres fakturan försenad
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-05-26 15:50
Mitt tips är och kolla med de vänner du har kvar utifall det är någon som kan tänkas flytta ihop med dig (a la om ni skaffar en 3a med varsitt sovrum). Enklare betala halva hyran än hela hyran. Vännen kanske har fast jobb så det är enklare och kirra. Finns lite för många utav lallare runtomkring en som finns där när allt är bra, men som försvinner snabbare än en femhundring på en fylla när man har det kefft. Sen när man kommer på grön kvist igen dyker mupparna upp igen "tjena, läget, hur är det, var länge sedan" och folk blir förvånade när de får gratis ray-bans som svar.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-05-26 20:50
asså klart han har betalat, men han har ju gjort det sent. trodde jag pratade med folk som hade en gnutta läsförståelse. Uppenbarligen inte, systemet innebär ju tydligen allt också, och syftar inte till de regler och strukturer som styr vårat samhälle.

känner inte att jag har så mycket att arbeta med här så jag ger mig. :)

Ni vinner på walkover.

Allt är hyresvärdens fel

kontentan och där vi alla enas är iaf att alla hoppas det går bra för Dojan!
Du kommer igenom det här!

/Out

2010-05-26 23:40
kolla i jordabalken 12e kapitlet, hyresvärden kan säga upp om hyresgästen vid upprepade tillfällen betalat sent är det skäl till uppsägning, har han tappat sin borgenär har hv också rätt att han fixar ny säkerhet annars kan hv säga upp.

joda - vräkt och uppsagd är inte samma sak, alltså inte 3 månaders uppsägning, tex om en hg inte kan betala blir det ju inte 3 månaders gratis boende liksom. klart att hyresvärden gör rätt som säger upp, marknaden styrs ju av tillgång - efterfråga o då bostadsbrist är ett faktum klart att hv inte vill ha massa merjobb då hon kan ersätta honom med en hg som inte medför problem.

Manager

2010-05-26 23:51
Ok, mitt svammel om systemet är idioti. Jag kanske valde fel ord från början. Men det är fortfarande fel någonstans att någon går från jobb till soc för att behålla sitt boende.
Redline!

2010-05-27 00:01
^^det håller jag med om också, självklart skall man förespråka arbete före bidragsberoende men provanställning e ju ingen säkerhet som en hv kan planera över en längre tidshorisont.

2010-05-27 00:12
Phillip,

han blev ombedd att säga upp kontraktet eller vräkas. vräkning låter för mig väldigt osannolik att få igenom, säger han upp kontraktet gäller 3 månaders uppsägningstid. vad är problemet? notera också att lagtexten du refererar till gäller uppsägning och inte vräkning, så återigen, whats the dealio?
cry me a river!
--> thcrew

2010-05-27 00:36
^âh jag läste inte att han fick ett val, såg bara vräkt så det var därför jag skrev som jag skrev. men säger han upp den e det precis som du säger med 3 mån uppsägning.

2010-05-27 05:12
detsamma gäller om han blir uppsagd, dessutom tar vräkningar tid att få igenom. omedelbar vräkning känns rätt orimligt utifrån den information som är given här i tråden. summa summarum, det är hursomhelst ingen ko på isen. dock tveksam vad som gäller ang. förverkad besittningsrätt osv. i teorin ska ju hyresvärden meddela såväl hyresgäst som kommun om att rätten till lägenheten är förverkad, varpå hyresgästen har x dagar att återta besittning över lägenheten genom att betala. upprepade förseelser utgör grund för vräkning, men frågan är om förseelserna kan anses vara upprepade om inte hela detta förfarande ägt rum. hursom vill jag minnas att det i lagen anges att hyresgästen inte får skiljas från lägenheten om socialtjänsten meddelar att de tar över betalningsansvaret. antagligen finns undantag, men dessa är sannolikt, utifrån den information som är given i tråden, inte tillämpbara i detta specifika fall.

på det stora hela tycker jag att det verkar vara ett rätt tveksamt fall. men samtidigt lär väl inte hela storyn återges här i tråden heller.

P.S.

drog en googling, JB 12:43 anger att rätten inte är att anse som förverkad om hyresgästen betalar innan uppsägning av lägenheten. det får mig att tro att ovanstående resonemang gäller. upprepade förseelser är enligt den tolkningen enbart att betrakta som upprepade i de fall hyresgästen upprepade gånger har blivit uppsagd pga. utebliven hyra och därefter återtagit besittning av lägenheten.

nåja, kontakta hyresgästföreningen. de har koll på allt.
god natt.
cry me a river!
--> thcrew

2010-05-27 10:48
joda - det e mkt tolkningar o oklara grejer när det kommer till sånt här, läste en kurs på mitt program som heter hyresrätts juridik o ett sånt fall som ts skriver skulle förmodligen som du e inne på förmodligen inte leda till vräkning men garanterat uppsägning.