En liten musikundersökning
Tjenare! Jag håller på med ett individuellt arbete i skolan, som ska handla om hur människor lyssnar på musik i olika stadier av ens liv, och skulle behöva er hjälp med att besvara max 4 korta frågor. Vore supersnällt ifall ni kan svara på dem :). 1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. 2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. 3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. 4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-vad du nu än är idag :). Svara efter åldern, ex. om du är född 1994 behöver du inte svara på fråga 3 och 4. Fyller du 18 i år kan du svara på fråga 3 om du vill. Skriv gärna kön också. Simple as cake :) Om du vill (100 % frivilligt ^^), kan du även svara på hur du lyssnar på musik (aktivt, passivt osv.) och hur/om du identifierar dig med musiken (med själva artisten, med texten, med musiken mood osv.). Tack på förhand! :)
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
1. Tupac, Dr Dre, Ice Cube, Snoop Dogg, Lords of the underground osv osv osv.. 2. Började komma in i någon keff typ power/heavymetal period, så blev väl en del Helloween, Iron Maiden, Metallica, Rage, Pain of salvation etc .. 3. Mycket blandat men typ.. lite mer "äkta" metal osv.. Cannibal Corpse, Dissection, Ac/dc, Accept, Motörhead osv .. 4. Allman Brothers Band, Velvet Underground, Strawberry Alarm Clock, Lifelover, J Dilla etc etc .... Hade kunnat skriva helt, totalt andra band. Men det fick bli sådär.. har så jävla bred smak som sagt. :P
Jag finner inga svar, det finns inga svar!
1. Aqua, 2 Unlimited, 666, Prodigy, Leila K, E-Type, Haddaway(baby dont hurt me, dont hurt me, no more) + annan liknande, ytterst sofistikerad musik som spelades på födelsdagsdiscon när man var 10-11. 2. Tupac, Wu-Tang, Notorious B.I.G., Cypress Hill, Gangstarr, Ice Cube och liknande musik som alla vita 14 åriga kids i villaområdet kunde relatera till väl. 3. Dead From Above 1979, Deftones, Of Montreal 4. Ratatat, Danger, Justice, Julian Casablancas, JFK, Feist, DFA1979, Lightning Bolt, Arab On Radar, Boris, Crystal Castles + mycket film/tv/spel OST's. + Lady Gaga, Katy Perry och annat som liras på radio, har på nåt vänster mognat till och börjat uppskatta "hits" för vad de är istället för att låtsas vara real och blint hata på mainstream scenen. 1985, penis.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Moderator
2010-05-24 13:14
Jag skriver i förväg att jag är född 1991 och kille, och så skippar jag sista frågan då åldern inte är inne :) 1. Megadeath, AC/DC, Metallica och massa annan hårdrock. 2. Bow Wow, G-Unit, The Game, Eminem, P Diddy, Daddy Yankee osv. En jävla massa utländsk hiphop med andra ord. 3. Kid Colt, Helno, Mohammed Ali, Petter, AMG och massa annan svensk hiphop. Jag har ända sedan period två där lyssnat musik dagligen med mp3 och sånt. Ofta är jag svag för musik med attityd eller där artisten förmedlar en känsla, oavsett musikstil. Har hela tiden varit öppen för de flesta musikstilar, men har skrivit de som dominerat totalt sett i de olika perioderna.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Född 81. Man. 1. Alice Cooper, Guns n Roses, Aerosmith 2. Cypress Hill, Wu-Tang, Onyx, Goodie Mob, OutKast 3. Cash Money, Hypnotized Mindz, No Limit 4. Allt ovanför plus mycket mer Nu är det här jävligt missvisande ändå. Jag har haft perioder som inte kan delas upp i så stora tidsramar som det är nu. Jag har aldrig hållit mig till en genre men det har alltid funnits en dominant genre i mitt liv (tidiga år hårdrock, vid 12-13 blev det hiphop). Jag brukar plocka russinen ur de andra kakorna. Jag lyssnar både aktivt och passivt. Är det rap och jag inte hört det förr blir jag automatiskt aktiv men är det något jag har hört många gånger förut kan jag ha det i hörlurarna samtidigt som jag läser utan att det stör mig. Jag har svårt att identifiera mig med andra människor eftersom jag inte fullt ut förstår dem. Däremot har jag på senare tid märkt att mitt humör påverkas en del av musiken jag lyssnar på. Jag blir lugn av viss klassisk musik men även hardcoretechno/gabber medan jag kan få lust att slå någon på käften när jag pumpar slagsmålsmusik av Three 6. Jag har förnekat musikens påverkan nästan hela mitt liv men nu är jag omvänd på den frågan. Självklart kan jag identifiera mig i vissa texter, vi människor har rätt många liknande upplevelser och känslor.
Redline!
Fodd 1989, kvinna. 1. Ken, 2pac, Dr Dre, Marilyn Manson, Nirvana 2. Skitsystem, TJM, Deftones, Splitter, Converge, From Autumn To Ashes 3. Wu-tang, Ill Bill, Necro, Immortal Technique, Tha Alkaholiks 4. Samma som ovan fast mkt mkt mer.. Finns inte en chans att jag gar ut utan mp3spelaren och extra laddade batterier, annars har jag alltid musik pa nar jag pluggar, joggar, ritar, stadar, ar med vanner, duschar. Musik ar sjukt viktigt for mig. Klassisk musik sa som Beethoven, Chopin, Mozart, Vivaldi och Handel har hangt med anda sedan jag var liten och larde mig spela piano och gitarr. Det finns alltid nagon detalj som vinner ens hjarta nar man lyssnar pa en bra lat. Men just vad det ar varierar, text, instrument, en haftig sampling.. Det finns alltid nagot som klickar asbra med ens humor, vilket humor man an ma vara pa.
Ålder och kön står till vänster.1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. Lyssnade väl på petter, queen, beatles, e-type, vengaboys.2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. Bob marley, papa roach, eminem, nas, jay-z, infected mushroom.3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. Paragon, wu-tang, adam beyer, mbma, david bowie.4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-22 Jefferson airplane, sven wittekind, 16bit, paul kalkbrenner, groundation. Som sagts här ovan nånstans känns detta rätt missvisande och mycket av artisterna lyssnade jag på under flera/alla av perioderna, men här är väl på ett ungefär.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Jag lyssnar inte på musik efter artister/grupper. är en låt bra är den bra oavsett artist!
Musikstilarna är bara ett urval utav de som jag lyssnat på under perioderna. grupperna med förståss ^^ 1. Punk, Ska, Reggae, rock osv Eskalator, Varnagel, De lyckliga kompisarna, Judge dread, Köttgrottorna 2. Progressiv rock, progg, ska/reggae o punk osv Knutna nävar, Trettioåriga Kriget, Svenska Akademien, Kultiration, Bo hansson 3. Space rock, progressiv rock, rock, världsmusik osv Ozric tentacles, Shpongle, Kaizers orchestra , hawkwind, Amon düül 2 4. Space rock, allmänt rejvig musik, progg osv Ozric tentacles, Mikael Ramel, Simon posford, the grobians
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. Prince, Michael Jackson, Latin Kings, Dr Alban, Roxette
2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. Cypress Hill, Snoop Doggy Dogg, Metallica, Pantera, OutKast
3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. Meshuggah, Beatles, Wu-Tang Clan, Guns 'N Roses, Haunted
4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-vad du nu än är idag :). Pink Floyd, Timbaland, Beethoven, Mobb Deep, Bob Dylan
Alltså, det blir helt knas av detta för jag lyssnade och lyssnar fortfarande på många över tidslinjerna. Blir bara fåniga exempel egentligen då jag lyssnar idag på alla de grupper jag lyssnade på som shorty (kanske inte Roxette och Alban då så värst mkt, men men, haha..). Och det jag lyssnar på idag lyssnade jag också på för säg 10 år sedan. Lyssnar på allt förutom dansband mer eller mindre.
Gillar Coldplay, Radiohead och Soundgarden precis som jag gillar Joan Baez, Tom Scott och Yusuf Islam eller varför inte Chopin, Satie och Brahms? Eller å andra sidan Dieselboy, High Contrast eller London Elektricity? Eller Röyksopp, Slagsmålsklubben och Squarepusher? Eller Carcass, Brutal Truth och Slayer? Kanske Dennis Brown, Jah Cure eller varför inte Leonard Cohen och Celia Cruz?
Nästan alla musikgenrer är bra för mig, :)
Kön: Gutt.
Om du vill (100 % frivilligt ^^), kan du även svara på hur du lyssnar på musik (aktivt, passivt osv.) och hur/om du identifierar dig med musiken (med själva artisten, med texten, med musiken mood osv.). Lyssnar på alla sätt, ibland passivt i bakgrunden medan man pysslar. Jag lyssnar mkt på texterna och lyssnar när jag lyssnar aktivt med stor passion. Klarar inte så lång tid utan musik innan jag blir rastlös och det är tråkigt. Musik är a och o i livet. Jag identifierar mig absolut med många artister, budskapen osv.
Tack på förhand! :) Np.
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. Fattaru, Run DMC, Public Enemy, 2pac, Gang Starr
2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. Wu-Tang Clan, Madlib, UGK, Jay-Z, MF DOOM
1 Snook, Organismen, Ken Ring, Eminem 2 Organismen, Looptroop, Large Pro, A Tribe Qalled Quest & Atmosphere
Pojke född 1996 1. Kevin Borg, Markolio, Kool Keith, DJ Krush 2. Lady Gaga
9-1
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. Asta kask, Dia Psalma, Sex Pistols, Ebba Grön, Nirvana2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. Forftarande punk och hardcoremusik.. men även tex. Petter, Tupac, snoop dog och lite sånt..Infected mushrooms, shiva chandra och annan psy trance osv. minns inte några namn och även synth, powernoise..hårdare synthmusik. och tex. vnv nation..3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. Synthmusik, Slipknot, Korn..sen här nånstans började jag gilla reggaeton, rnb och hiphop mer igen.4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-26 Psycho Realm, Lady Gaga, La Coka nostra, Conejo, Cypress Hill, Beyonce, Pink, Slipknot..gillar fortfarande reggaeton också... Har haft mina perioder där jag gillar olika musikgenrer :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vill tacka alla för hjälpen, bra svar! Stödjer min hypotes, så det är gött :D
vad var din hypotes?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hypotesen är att det finns fyra stadium i ens liv då man identifierar sig med musik, för att sedan "fastställa" identiteten och musiken blir som en permanent id-bricka. Typ, fast med krångligare ord och inte så kortfattat haha. Copy pastear från arbetet: Syfte/frågeställning: Finns det någon/några musikaliska gemensamma nämnare under ens liv? Hur identifierar sig människor med musik under uppväxten? Hur använder de sig av musik under uppväxten? De fyra stadierna: Människan går igenom olika identitetsstadier i sitt liv, då denne växer upp. Särskilt tydligt är detta under den ”rebelliska tonårsperioden”, som jag valt att kalla den. Jag valde att bryta ner dessa stadier till tre för att detta ska bli lättöverskådligt för läsaren. Identitetsstadierna nedan är beskrivna ur ett musikidentitetsperspektiv. Först har jag beskrivit de fyra stadierna teoretiskt. För att kunna sätta dem i perspektiv, har jag även skrivit en ”berättelse”, med empiriska grunder, där jag berättar om hur en person har gått igenom dessa stadier. Efter det har jag beskrivit stadierna, men det blir lite väl långt att klistra in här :p. Är det konstiga formuleringar är det för att det är tio långa dagar kvar tills det ska lämnas in ^^.
Graffare
2010-05-25 17:00
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. svar: Backstreet boys, Spice Girls, N sync.. å massa andra pojkgrupper 2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. svar: MASSA olika.. Britney å sånt först.. sen börja jag lyssna på lite hiphop.. typ Black Moon, Heltah Skeltah, Sean Price, Immortal Technique 3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. svar: Green Day, Immortal Technique, Fjärde världen, Petter, Ken.. 4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-vad du nu än är idag :). svar: Immortal technique, Ri-fa.. å nu lyssnar jag knappt på hiphop alls.. lyssnar på det som vänner och bekanta samt pojkvän gör.. men jag har blivit torsk på Lady Gaga.
men jag har sjukt blandad musiksmak... kan lyssna på exakt ALLT
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. Cypress Hill, Millencolin, NOFX, Public Enemy, Nas2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. Looptroop, Non Phixion, Rage against the machine, Refused, Nas3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. Masta Ace, El-P, Louis Logic, Aesop Rock4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-25 år. Allt som jag lyssnade på förr. Men mer mixat, mycket indiepop och dubstep/grime/DnB.
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. Cosmic Gate, Bomfunk MC´s, Rui da Silva, Spiller, Mauro Picotto2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. 4 strings, Armin van Buuren, Tiesto, Pacific link, Goldie, mycket jungle/ DNB3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. Marillion, Skream, Infected Mushroom, Pearl Jam, Noisia4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-24 år. Marillion mestdels, Blue Oyster cult, all sorts dubstep och jungle.
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. Markoolio, Petter, Eminem, Ken Ring, 2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. MBMA, Afasi & Filthy, Eminem, Jay-Z, 3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. MBMA, Afasi & Filthy, Eminem, Jay-Z,
10-13: Nirvana, Guns N Roses, Metallica, REM, Sepultura 14-17: NOFX, Good Riddance, De lyckliga Kompisarna, Raised Fist, Machine Head 18-20: Less than jake, Bad religion, Strung Out, Cardigans, In Flames 20-?: Cat power, Jack johnson, Rise Against, Propagandhi, Weezer & all of the above + massa massa massa massa mer!
1. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 10-13 år. -Dia Psalma, Cornelis Vreeeejswijk, The Beatles2. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 14-17 år. -Slayer, Sepultura, Danzig3. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 18-20 år. -D6AA, Jedi Mind Tricks, Turbonegro4. Nämn 3-5 artister/grupper du lyssnade på när du var mellan 20-99 år. -The Mountain Goats, Tom Waits, Ulf Lundell
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Whoa börjar bli mer och mer ett forum för att få hjälp med läxor än att snacka skit :P, det här är väll åtminstone 2a tråden på två veckor?
Follow the dao, right about....NOW!
Fuzz Haha, true indeed. Men det är rätt många som hänger här, så chansen att folk faktiskt svarar här, är större än om jag slänger ut mail till folk som tror att det är spam eller whatever :).
1. Wu-Tang Clan, Cypress Hill, Rage Against The Machine, Cornelis Vreeswijk. 2. Cornelis Vreeswijk, Rage Against The Machin, Wu-Tang Clan, Cypress Hill 3. Cypress Hill, Wu-Tang Clan, Cornelis Vreeswijk, Rage Against The Machine. 4. Rage Against The Machine, Cornelis Vreeswijk, Cypress Hill, Wu-Tang Clan.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly