I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Baka bröd

Övrigt - Blandat

2010-05-22 12:34

Baka bröd

Händig (fattig) som jag är tänkte jag baka bröd, men hittar inga bra recept.

Det jag har att röra mig på är

Havre mjölk mjöl rapsolja ägg och jäst.

Någon som kan något om detta eller vet något?

Hade varit grymt tacksamt;)

2010-05-22 12:37
Med mina bakkunskaper hade jag blandat allt och stoppat in det i ugnen. Men seriöst, googla lite, hittar du inga recept? Jag kan åtminstone inga...

2010-05-22 13:02
cry me a river!
--> thcrew

2010-05-22 13:27
Basreceptet för allt vitt bröd är ju vetemjöl (special) + vatten + jäst + salt. Resten handlar mer om vilken form man vill ha på brödet....

Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-05-22 15:10
Självklart driver du med den här tråden, men om inte.

Antar att du menar havremjölk och inte havre samt mjölk. Gör så här då. Värm havremjölken till 37 grader, du stoppar ner dit dit lilla finger i mjölken när den står på plattan och när det känns jättebra, varken kallt eller varmt, då tar du bort havremjölken och tillsätter jästen, smula ned den och rör om. Sen häller du blandningen över dit mjöl och rör, titta det blir deg.

Lägg en handduk över degen 30 minuter eller något så växer den som en penis framför bra porr. Bort med handduken och in i ugnen. Ta ut den smaklösa limpan efter tio minuter och kleta på lite av ditt ägg som du självklart vispat upp. DÅ får du sån där härligt gyllenbrun yta, tillbaks i ugnen igen, upprepa några gånger tills ytan känns bra och själva äcklet under inte är degigt, testa med en tandpetare eller något.

Oljan kan du använda till pålägg eller halkbana sen när det är klart.
 9-1

2010-05-22 15:11
200 grader i ugnen typ
 9-1