I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The art of heavy sleeping

Övrigt - Blandat

Poet

2010-05-22 08:54

The art of heavy sleeping

Jag vet att det här kommer låta som en larvig fråga, men kan man träna upp sig till att sova djupare? Jag är överdrivet lättväckt. Perfekta hade ju varit om jag hade reagerat på alarmet och högre ljud osv endast. Men jag hör ALLT när jag sover. Vilket är lustigt, eftersom jag har ganska nedsatt hörsel.

Jag sover då och då med öronproppar, men jag tänkte om det händer något en dag (typ att det börjar brinna i byggnaden osv) så ligger man där och inte hör brandbilar och allt annat. Tips som inte involverar att bli berusad?

Love

At the gates of Eternity...

2010-05-22 09:43
ptja, att byta ut all form av stillasittande mot aktiviteter som innebär fysisk, eller mental, ansträngning funkar nog rätt bra för de flesta. trixet är att aldrig stanna. men det är svårt att klå alkoholens effekt när det kommer till att däcka av när ingenting annat funkar
http://www.kommandot.se/wp/
Poet

2010-05-22 10:20
Jag tror jag tänker för mycket eller något. För jag tränar amerikansk fotboll och basket ca 3-4 gånger per vecka och är alltid in on the run.

2010-05-22 10:56
ok, men jag pratar om att dubbla detta. och att aldrig jobba mindre än 12 timmar per dag, helger inkluderat. om du vill sova 6 timmar per natt ska du fylla de resterande 18 med jobb, träning, supa som att det inte fanns en morgon etc. det handlar om att slita ut kroppen så inihelvete mycket och det är ju bara för dig att välja vad du nu tycker är skoj att sysselsätta dig med.
http://www.kommandot.se/wp/
Producent

2010-05-22 12:21
Enkel lösning: man röker en joint innan man ska sova...då sover man som en stock. Inte ens en terrorist med sprängladning kan väcka en då
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-05-22 12:26
Fumez
lite det som ær baksidan på det, du sover ju bort væckarklockan!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2010-05-22 12:29
Alkohol gör att man får sämre kvalité på sin sömn.
Redline!
Poet

2010-05-22 12:46
Fumez: Yeah jag vet inte om jag vill börja röka weed (även om det faktiskt gör mig riktigt sömnig) bara för att få sova djupt.

Octagon: Sant där faktiskt. Varje gång jag blir full så sover jag djupt, men endast i 4-5 timmar. Sen vaknar jag upp och är ändå trött, men kan inte somna om.

2010-05-22 18:26
Fumez

Word, vaknade för 20 minuter sen, missade den fina dagen :( but I had a hell of a night ;)

BC99

Surt, har inget direkt tips då jag sover sover riktigt djupt, har skitsvårt att vakna!

2010-05-22 22:25
Sov varannan dag!
http://www.varannan.se/

2010-05-22 23:36
Jag har själv samma problem, jag håller igång frn tidig morgon till sen kväll/natt när jag lägger mig, men har svårt att somna hur trött jag än är o är så lättväckt så de e löjligt, en gång vaknade jag av att en klocka tickade, i en garderob, i ett annat rum.. löjligt helt enkelt.

Poet

2010-05-23 02:08
Skissen: Det där låter EXAKT som jag. Jag är också trött hela tiden, men inte sömnig :(

2010-05-23 02:25
vet några tips, men som är sjukt jobbigt att hålla också :p

1. Ge fan i att se på film/läsa böcker osv i sängen, annars ställer sitt undermedvetna in sig på att sängen är till för annat än att sova.
2. Gå och lägga sig samma tid varje natt/kväll.
3. Man ska helst flytta ut dator/arbetsgrejjer ur sovrummet också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-23 03:12
Hur har du lyckats göra så du vaknar så lätt? Skulle jävligt gärna vilja byta för jag sover igenom allt, har bytt väckarklocka 5 gånger dom senaste 2 åren.

kör sedvanliga med mobil och alarm, mobilen går igång 1 min senare så jag inte ska kunna sova igenom båda. Men det funkar fan aldrig :/ hade alarm på 12 idag och vaknade klockan 17:00

FML
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2010-05-23 10:10
Enkelt svar - Förskjut dygnet. Då kommer du att sova tungt och länge. Men dessvärre blir inte sömnen lika kvalitativ alls.. T.ex, somna 04:00, gå upp 11:00.
Poet

2010-05-23 10:27
Hur har du lyckats göra så du vaknar så lätt? Skulle jävligt gärna vilja byta för jag sover igenom allt, har bytt väckarklocka 5 gånger dom senaste 2 åren.

Jag vet inte, har inte alltid varit så. Jag blev så runt 19-20 års åldern. Och det är inte kul faktiskt.

GAIA: Hehe funkar inte heller.

2010-05-23 11:49
Fan va nice med Amerikansk fotboll..

Inga tips här inte, aktivitet brukar inte hjälpa mot sånt där, inte för mig iaf.
I perioder sover jag riktigt kasst, då spelar inte aktivitet någon roll
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-05-23 12:08
Du är 26 nu, du ska inte sova så länge. Bara att vänja dig, när du är 60 kommer du sova dåligt 4 timmar.

Fast iofs när jag gick upp 5-6 på morgonen och jobbade 12 timmar så sov jag som en sten. kanske funkar också.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Poet

2010-05-23 12:11
Psyko: Om du bor i Malmö så är du välkommen att joina, vi ska lira idag klockan 3 också :)

Dundermannen: Hehe skiter i mängden sömn, handlar om att de få timmar jag väl sover, så vill jag sova bra.

2010-05-23 12:17
Har lite samma problem, plus att jag har börjat få skittråkiga drömmar, jag drömmer samma sak om och om igen med bara små variationer. Vad är det om.

Skulle jag vara psykolog skulle jag gissa att det är en trygghetsfråga, du sover bättre om du mår bra, inte har saker att oroa dig för och tänka på, vet att du är säker. Inga rovdjur som vill äta dig.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-05-23 12:25
Är smått chockad att det inte kommit upp än, förmodligen för att TS är en kille.. men ja, Sex? Vem vill inte lägga sig och sova efter att ha roughat runt i bingen med sin sängkamrat.

I brist på sängkamrater så kanske fröken Lena Handén kan vara till hjälp, fast det där behöver nödvändigtvis inte vara utmattande.

Jag vet inte ens om det här funkar, har aldrig haft några större problem med att somna. Däckar till iPhonen och min ZzZzzZ-playlist som är full med lugna OST låtar, lounge jazz, lugn soul och random cheeseball musik, typ Sade. haha
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-05-23 12:38
lugn musik. lyckas du somna till lugn musik så vänjer du dig också vid att det låter runt dig när du sover.

GAIA du beskrev just min naturliga dygnsrytm. ^_^
Poet

2010-05-23 12:46
En handtralla innan jag lägger mig gör mig snarare pigg än sömnig :(

2010-05-23 13:16
Såg att någon var inne på det tidigare.

Men det handlar om att göra sängen till en plats där du vilar/sovar. Du skall alltså ALDRIG vara i sängen om du inte tänker sova. Du skall alltså sakta men säkert göra din kropp medveten om att "I sängen där sover man"

Annars vet ej fan, Kamomill Te, varm mjölk, och ett antal handtrallor så kanske du är på banan ändå :)

2010-05-23 13:38
En handtralla innan jag lägger mig gör mig snarare pigg än sömnig :(

Mjo sant, man frigör trots allt massa endorfiner eller vaddetnuheter. Det är som sagt inget jag haft behov av då jag somnar väldigt lätt. Vet bara att jag somnar ännu lättare efter sex, vilket iofs ofta är betydligt jobbigare än att ruska tupp. Men du kanske kan göra handtrallandet jobbigare? Typ flera på raken medans du står upp eller nåt. Blir dock en jävla process varje gång du ska sova, svårt att inte känna sig lite dum i huvudet dessutom. Speciellt om du bor med andra människor.

Nåja, I'm out of ideas. Lycka till.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-05-23 13:50
Det är väll egentligen inte utmattningen vid sex som gör att man somnar, även om det nog är en bidragande faktor.
Jag tror snarare det är för att man "tömmer" skallen. Allt som leder fram till ett samlag kräver lite tankeprocesser och skit, men när det är genomfört är det tomt och du kan därmed slappna av och sova.

Typ.

2010-05-24 10:34
Lägga sig sig samma tid varje dag.

Rätt svårt men när man väll fått rutin på det fungerar det bra!

2010-05-24 11:00
Ett hett tips, somna med radion på (inte en skiva som du gillar för då lyssnar du för aktivt).
Det kommer vänja dig vid att det är ljud och förhoppningsvis i ett senare skede, oljud, när du sover.
Rock out with your cock out!

2010-05-24 12:10
Tips är att sluta kolla på teve och börja stäng av all elektronik 1-2 timmar innan du ska gå och lägga dig, gör det riktigt mörkt i lägenheten, villan, flyttkartongen eller vad du nu bor i.

elektronik är en riktigt stor bov när det gäller sömnbesvär.

angående det där med efter sex, så är det för att kroppen frigör Oxytocin.
Oxytocin är om man nu ska förklara lätt, motsatsen till adrenalin typ...

om nu man vill läsa lite om Oxytocin

http://www.dn.se/insidan/omsint-beroring-far-kroppen-att-jubla-1.254861
”I know not with what weapons World War III will be fought, but I know World War IV will be fought with sticks and stones.”

2010-05-24 14:33
oxytocin=myshormon mao.

2010-05-24 18:00
junkgirl

GAIA du beskrev just min naturliga dygnsrytm. ^_^

Japp, det finns A och B människor. Nattmänniskor kallas den ena typen också. Skillnaden är att nattmänniskorna inte har ett internt dygn på 24 timmar utan ofta 25 eller mer. Allt blir förskjutet. Jag är sån, lägger mig 04, vaknar 11 helst.

2010-05-24 22:46
BC

Aah, synd att jag inte bor där :(

Rolig sport att titta på också, synd att NFL bara går 16matcher och veckor om året :( eller hur det är?
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Poet

2010-05-25 08:58
Tack alla för era tips, dock inget jag inte redan hört förut. Men alltid uppskattat. Tror mitt problem just nu är också att när jag väl vaknat så har jag så svårt (omöjligt nästan) att somna om igen. Varit vaken sen fem i morse och jag la mig runt 12 tiden liksom.

2010-05-25 10:01
Testa tala med en läkare?
Rock out with your cock out!

2010-05-25 11:36
Somna om besvären har jag också, när jag väl vaknat kan jag inte somna om på ett par timmar.
Så om jag har oturen att somna 20-23:00 och sen vakna mellan 02-05:00 så kommer jag inte kunna somna om förens runt 12:00 på förmiddagen..
Hatar folk som kan lägga sig och vila runt 1-2 timmar och sen känna sig pigga, lyckas jag med sånt så är det också 8 timmars sömn på g
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2010-05-25 17:06
Insomning och hur djupt man sover är rätt olika saker som jag förstått det.

Annars har jag samma problem som trådskaparen, inga större problem med att somna, men sover så lätt att det knappt är sömn, tar Propavan (ingen insomningseffekt, men man sover djupare) mot det när det är på de nivån att man bara vilar en hel natt istället för att sova på riktigt.
Så mitt tips om det blir jobbigt är att testa Propavan. Men sover du halvnormalt så lär du inte märka av den, ingen stark tablett direkt ;)
Poet

2010-05-25 23:16
Propavan, är det receptfritt? Kemiskt? Naturtrams? Tell me more please.

2010-05-25 23:59
det är inte receptfritt. och det är inget naturtrams :)

www.fass.se
Admin

2010-05-26 14:46
Är också extremt lättväkt i vanliga fall (när jag bodde hos föräldrarna vaknade jag av att någon stod utanför min dörr och vaknade i ett ryck).

Har däremot utvecklats till något av en tung sovare senaste tiden. Dels delar jag en liten lägenhet och därför alltid någon nära mig och då vänjer man sig, dels sover jag alldeles för lite så när jag sover tungt är det ett resultat av att ha kraschat vilket händer ungefär 1-2 ggr per vecka.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-05-26 19:40
GAIA

den sömnrytm jag tillhör är delayed sleep phase syndrome. min lillasyster har 25-timmarsdygn som du beskrev. min pappa och en av mina systrar har också dsps. ^^