I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"You look good!"

Övrigt - Blandat

2010-05-08 11:48

"You look good!"

På engelska kan man ju säga ett avslappnat "you look good!" till en tjej (eller kille såklart) som man kanske inte träffat på ett tag - utan att det nödvändigtvis måste vara raggande.

Vad finns det för svensk motsvarighet, om någon?

Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-05-08 11:50
Du ser bra ut?

2010-05-08 11:54
Fast har du nånsin hört någon säga det som "hälsningsfras"? Inte jag... det känns inte som en vanlig social fras i svenska språket/kulturen. Med det inte sagt att man inte kan säga det naturligtvis, men det skulle inte mottas hälften så naturligt som "you look good".

2010-05-08 11:57
"Fan vad snygg du är då!" brukar jag säga när folk är extra snygga, gärna lite argt.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2010-05-08 12:00
vi har ju typ ingen sån. vi säger mer "hur e läget" el dyl. men vi får väl börja införa "du ser bra ut", tjata på tills de blir naturligt :)

//Yde - spekulerar
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-05-08 12:02
Refused

Asså, jag vet inte.. Personligen så säger jag sånt till de jag umgås med, det kanske ofta inte är svenskar men jag tror inte helt på det du säger. Alltså, jag tror inte att random svensk tjej skulle ta illa upp eller ta det som raggning per se, jag tror inte det ligger ngt i den svenska kulturen som gör att man automatiskt tar det som en flört eller liknande. Rättare sagt, jag känner inte igen mig alls i det du påstår, men kanske det är så, who knows, :)

//Paz

2010-05-08 12:07
Vad fin du är!

Släpp alla tankar och se vad bra det kommer bemötas. Och om det inte gör det, så är den personen i fråga misscarried.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-08 12:09
Det är nog en kulturgrej det här med att man inte kan slänga kommentarer om folks utseenden vilt utan att det finns nån grundläggande mening. Positiva som negativa.

Vet att i arabisk kultur så är det helt okej att även fråga om någon gått upp i vikt utan att någon blir upprörd eller nåt.

Typ
-"Fan du har lagt på dig lite sen vi sågs sist?"
-"Ah jo fan, blivit mycket 7alewe och knefe denna månaden"

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-05-08 12:13
Det gäller inte bara arabisk kultur. I de flesta "mindre civiliserade" platser på jorden, tycks människor av någon anledning ha ett mer mänskligt förhållningssätt till ytliga saker som utseende etc etc. I politiskt korrekta samhällen däremot, där tar det ofta hus i helvete om man ger någon ett kärleksfullt smeknamn som är en "defekt", som typ tjockis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-08 12:17
Men kan inte det där you look good tolkas som lite mer "Du ser ut att ha det bra"

2010-05-08 13:33
Jag har heller aldrig tolkat det riktigt till någon slags skönhetskomplimang utan mer som motsatsen till "fan vad sliten du ser ut", annat vore det väl om man drog till med ett "lookin' goooood!".
Intressepenisen hårdnar!

2010-05-08 15:01
Du ser fräsch ut / Vad stilig du är
my name is xelly smelly

2010-05-08 15:19
Vad stilig du är låter så formelt.

2010-05-08 15:48
snygga skor!

gäller att det inte uppfattas som sarkasm bara :)
cry me a river!
--> thcrew

2010-05-08 17:49
"Vad fin du är!" känns som det ligger rätt nära faktiskt...

2010-05-08 18:09
Jo, men är det någon en icke-tjej kan dra utan vidare?
cry me a river!
--> thcrew

2010-05-08 18:10
(tjejer har ju knappast det här problemet liksom)
cry me a river!
--> thcrew

2010-05-08 18:14
Det tycker jag absolut. Jag skulle inte ha några problem att säga "vad fin du är" som öppningsline till någon man känner iaf hyfsat.

2010-05-08 20:07
"you look good" är ju en artighetsfras bara, såsom: "du ser ut att må bra"

2010-05-09 00:48
Fan va du ser fräsch ut!
Senaste igår sa jag "Du ser riktigt knullbar ut". Det måste vara i närheten..
Äger dig som staten

2010-05-09 01:03
mindtrix

Fick du ligga då?

2010-05-09 10:56
Till killar säger jag "Fan va snygg du är", med betoning på "Fan". Ungefär som om jag önskade att jag var lika snygg. Har nog sagt " Du är så jävla snygg, fitta", några gånger också. Det går hem. Då får man ett Din-mamma-skämt tillbaks eller ett slag på armen, så har man en vän för livet sen.

Till Tjejer säger jag väl samma sak, fast med ett stort leende och glimten i ögat, så att det inte ska missuppfattas som en dålig replik. Lämnar alltid ute ordet fitta när jag säger det till tjejer dock. Av uppenbara skäl.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2010-05-09 11:22
Det betyder ju ingenting för de som säger det naturligt, glädjs lite åt att vi kan säga det och mena det fortfarande :)
våga säga det om du vill. eller nått.

2010-05-09 12:14
GAIA P28

Jag tror hon tog det som en komplimang... Sen efter en incident fick jag bråttom att lämna klubben. Lika bra var nog det då jag har mitt fru här hemma, hehe.
Äger dig som staten

2010-05-09 12:25
Jag tycker absolut att "du ser bra ut" motsvarar. Jag använder det och har hört det när man stött på någon man inte träffat på ett tag. Det är ingen raggningsfras utan ett konstaterande.

Jag känner inte alls att det är ickesvenskt eller nåt.
www.susei.blogg.se

2010-05-09 12:33
Alltså... vi i Sverige har ju "Tjena kexet, står du här och smular?". Vad finns det att klaga på?
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2010-05-09 12:53
Alltså... vi i Sverige har ju "Tjena kexet, står du här och smular?". Vad finns det att klaga på?

hahaha

+1
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-05-09 13:12
Det är ju samma som "Du ser ut att må bra"
Woot

2010-05-10 11:05
Om man träffar någon som man kanske inte sett på länge och säger "Du ser ut att må bra!" tycker jag inte alls skulle kännas konstigt att säga eller få höra. En relativt vanligt förekommande fras skulle jag tro.

Vill man istället poängtera att någon ser bra ut eller är ovanligt snyggt klädd så skulle jag nog säga "Va fin/snygg du är idag!" alternativt att jag skulle uppmärksamma den specifika saken (om det finns en sådan, typ en t-shirt): "Gud vilken snygg t-shirt du har! Du är verkligen skitfin i den" ungefär.

Det är iaf vad jag säger som känns som vettiga översättningar till You look good!

2010-05-10 11:29
Något som jag hade lite svårt för i början när jag flyttade till USA var att man använde "How are you?" som en hälsningsfras bara sådär i förbigående. Att man inte förväntade sig ett svar när man frågade så var lite krångligt att komma in i.

"How are you?"
"Hi!"

Que?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2010-05-10 13:08
candide

haha är alltså det "korrekta" svaret att säga "hi" tillbaka där?

2010-05-10 13:32
Hälsningsfraser som överhuvudtaget innehåller en fråga har jag svårt för och blir lätt förvirrad, i förbifarten d.v.s.
Intressepenisen hårdnar!