I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förr i tiden slogs man en mot en?

Övrigt - Blandat

   

2010-04-15 14:12

Förr i tiden slogs man en mot en?

Satt häromdagen och lyssnade på mina 50-talistföräldrar tala sig varma om "förr" och blev som vanligt helt matt, bland annat hävdade de (som så många andra innan dem) att t.o.m. slagsmålen i dagens Sverige har blivit sämre eftersom nu är det minsann aldrig en mot en som det minsann var förr i tiden. När folk börjar prata om att det var bättre förr så har jag som vana att alltid ifrågasätta detta eftersom det oftast bara blir sentimentalt och förskönande och denna gången var inte annorlunda för jag menar att det "man mot man-tänket" som sägs ha varit regel förr i tiden inte är annat än myt, en romantiserad bild av ett slags bondsverige där drängar möts i envig för att slåss till den ena ger sig och sedan går hem.

Ligger det någon som helst sanning i detta? Att "slagsmålreglerna" av någon anledning ska ha förändrats till något där allt är tillåtet medan det förr i tiden minsann var "en mot en" som var standard?

Intressepenisen hårdnar!