I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sambo eller Gift?

Övrigt - Blandat

2010-04-08 12:37

Sambo eller Gift?

Hej jag undrar vad det är för skillnad på inkomsterna och bidragen från alla håll t.ex. försäkringskassan eller socialen om man är gift eller sambo. T.ex. om min man och jag är gift, och om endast han arbetar då får jag inget bidrag från socialen eftersom han jobbar. Men om vi är sambo får jag väl bidrag från socialen om jag är arbetslös. Eftersom vi inte har delat ekonomi.

Och hur blir det med barnbidrag och så? Får barnet mer om föräldrarna sambo eller gifta? Nån som vet.

Tack på förhand

Producent

2010-04-08 12:38
är det så relevant? tänker du gifta dig om det är så att det blir mer inkomster?

2010-04-08 12:46
NEJ, Jag har valt att flytta ihop med min sambo och får därför inte socialbidrag, eftersom min samboa anses skyldig att försörja mig, enligt socialen.

Men vad jag vet enligt sambolagen så har inte den sammanboende någon som helst skyldighet att försörja den andre.

däremot är man försörjningsskyldig som gift.

2010-04-08 14:06
Jag tror att om det framgår att ni har en relation så har ni försörjningsskyldighet mot varandra. Då förväntas man ta hand om varandra.
Barnbidragets storlek ska inte påverkas av om ni är gifta eller sambo eller särbo.
Hade han varit inneboende så hade det inte varit nåt problem.
www.nativeswedes.se

2010-04-08 14:09
Tror inte det beror på försörjningsplikten utan på att socialen inte tittar på era skilda inkomster utan hushållets sammanlagda.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-08 14:28
socialen brukar skita i den regeln och försöka hävda att sambos har försörjningsplikt fast de inte har det. bestrid deras beslut. det där är ett jävla bullshitbeteende många jag känner har fått mot sig.

de kan ha ändrat reglerna sen jag sist kollade thou, så jag är inte 100% på att det fortfarande stämmer, men skulle tro att det fortfarande inte krävs att man ska försökrja sin partner som sambo.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-08 14:58
Tror inte det beror på försörjningsplikten utan på att socialen inte tittar på era skilda inkomster utan hushållets sammanlagda.

Så var det för mig förut när jag inte var olycklig singel. kunde inte söka nå bostads- eller socialbidrag för hushållets total var för hög då sambon tjänade miljarders på sitt städjobb.

//Yde - så har jag lärt mig ^^
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-04-08 15:21
I kommentarerna till 4:1 SoL (om biståndsbedömning alltså försörjningsstöd via soc): "Härvid bör märkas att när det gäller den ekonomiska behovsprövningen finns inget hinder mot att beakta den samlade ekonomiska förmågan hos dem som lever i hushållsgemenskap. Detta bör gälla både i fråga om makar och sambor."

2010-04-08 15:26
precis, så det handlar om en tolkningsfråga hos socialtjänstemannen som tar beslutet.

2010-04-08 15:32
junkgirl

Så klart, det är väl merparten av soc:s beslut? SoL är en ramlag. Men det är väl knappast "ett jävla bullshitbeteende", då det inte är godtyckliga beslut gripna ur luften. Det finns ju lagstöd för att räkna med samboendes tillgångar och inkomst vid behovsprövning. Sedan är det ju såklart en bedömningsfråga i fall till fall.

2010-04-08 15:39
jag tycker det är bullshitbeteende när det kommer till folk som har behov av ekonomiskt stöd för att inte hamna hos kronofogden eller på gatan jo. men visst, säger inte att det är fel beslut i alla fall.

socialt stöd finns där för en anledning och jag kan hålla med om att man inte bör få socialt stöd om man tillsammans har så man klarar sig, men det har inte varit fallet hos de av mina vänner som fått avslag pga att de bott ihop med en partner. möjligen en av dem nu när jag tänker efter. men ändå. det känns som att de hellre avslår än godtar att man behöver hjälp i regel. (btw, fan vilket otacksamt jobb att ha, socialtjänsteman)

2010-04-09 08:56
Bostadsbidrag så räknas den gemensamma inkomsten, oavsett om du är sambo eller gift eftersom det är hushållets inkomst som det baseras på. Barnbidraget är som bävern säger lika oavsett civilstatus, 1050 kr i månaden.