I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Eran mest minnesvärda upplevelse när ni kikat på himlen!

Övrigt - Blandat

Groupie

2010-04-06 16:33

Eran mest minnesvärda upplevelse när ni kikat på himlen!

Igår var jag ute och kollade på stjärnorna med mina vänner. Långt ut och långt borta från all stadsbelysning som förstör den stjärnklara natten.
Kylan till trots, så var vi ute där i cirka 2 timmar och pratade och kollade på stjärnorna.
Det är enormt fascinerande tycker jag när det är så mycket stjärnor att vanliga stjärnbilder som t.ex. orions bälte och karlavagnen blir svåra att utläsa eftersom de blandas med alla andra stjärnor som man normalt (iaf inte jag) ser.

Frågan är nu:

Vilken är eran mest minnesvärda upplevelse när ni kollat på himlen?
Något ufo? Stjärnfall? Satelliter? Norrsken?

Min mest minnesvärda är iaf Halebop kometen som passerade när jag var liten och jag stod ute med mina två systrar och pappa och kollade när den passerade.

Annars är det den "orb" som jag fortfarande inte kan beskriva vad det var för något..

Norrsken har jag däremot aldrig sett, tråkigt nog.

Vilken är din mest minnesvärda "himmel-upplevelse"?

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Producent

2010-04-06 16:55
min är norrsken och solförmörkelse.

2010-04-06 17:04
Halebop kunde man väl se i flera veckor vill jag minnas.
Den var ju cool som fan.

Annars kommer jag ihåg en natt då jag fick se ett stort jävla stjärnfall.
Har sett flera stycken i mitt liv men denna var lätt 3x så stor och lång som fan, häftigt värre!

Tycker annars att en helt vanlig stjärnhimmel kan vara riktigt ball att kolla på. Bara man är på ett mörkt ställe så man kan se fler stjärnor.

Spanade lite upp i rymden en natt i Yosemite National Park i Kalifornien, va bland de finaste jag sett.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2010-04-06 17:12
meteorregn är rätt ball att se!
norrsken däremot är riktigt fint, dock ser man det varje år.
det fränaste var nog i thai då en blixt slog ner bara några hundra meter ifrån. himlen var lila och jag trodde blixten skulle slå ner i mig. det var cool, dock fick folk fara på sjukhus vilket inte var lika cool,...
((MAAD))

2010-04-06 17:30
Norrsken i nacka var ganska schysst att se :)

Annars är det väl massa stjärnfall och sånt. Att ligga en sommardag på en gräsmatta och se upp på en klarblå himmel alt. en himmel med lite fina moln på är inte fel det heller!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-04-06 17:47
2 grejer.

Det ena var ett kort, futtigt norrsken som jag knappt han uppfatta innan det var över. Vill se fler, det var fint.

Det andra var när jag var på "Rabbit Island", Kambodja, en liten ö utan elektricitet en bit ut från en ganska glesbefolkad del av fastlandet. Första kvällen var helt stjärnklar och jag var nära att falla baklänges när jag först tittade uppåt. Den stjärnhimmel man ser i ett ljusförorenat sverige kan inte mäta sig med vad jag såg där. Sjukt mäktigt.
Kvällen blev inte sämre av att ett kraftigt åskoväder steg över horisonten precis framför oss. Ingen dålig syn när halva horisonten blixtrar till i orangeaktigt sken och man kan se själva blixtrarna "bränna fast" i himlen några sekunder.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-04-06 18:13
Försa gången jag rökte brass och blev skev. Fantiserade, och såg i viss mån vilka djur molnen såg ut som. Låg i flera timmar med världens leende på läpparna. Fint väder, bra umgänge och en lustig upplevelse.

Annars var det fascinerande att som 13-åring stå på ett berg (nåja, typ berg) med familjen när världens åskväder drog förbi. Himlen har ALDRIG varit mer disco än så.
spliff macht frei

2010-04-06 18:35
jag såg en drake sommaren 06. en jättefin blåvit lång drake, liknande haku i spirited away. den simmade runt uppe bland stjärnorna och var fanimej den vackraste synvilla jag sett. (nej, jag var inte nykter och nej, jag tror inte att den var verklig, men den var fan så vacker iaf)

annars är det någon av gångerna jag varit vaken och tittat på perseiderna i mitten av augusti.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-06 20:14
När jag låg i lumpen hade vi en övning där vi gick sju dagar utan mat och nästan inge sömn.. sista natten skulle vi sova själva mitt ute i skogen med bara en kniv som hjälpmedel samt det man hade i uniformen..
Jag byggde mig ett vindskydd av granris, sen plocka jag ett helt löv med blåbär samt lite brasved.
Jag gjorde sedan en liten eld framför mitt vindskydd plus att jag hade sparat en cigg från första dagen ute i fält. Ciggen va helt trasig och lite blöt och krokig men jag fick ändå eld på den. Sen låg jag där på rygg och kollade på stjärnorna och rökte de lilla som fanns kvar av ciggen.. Det var magiskt!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2010-04-06 20:39
Första gången jag såg snön!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-06 22:19
Min mest minnesvärda är iaf Halebop kometen som passerade när jag var liten och jag stod ute med mina två systrar och pappa och kollade när den passerade.

Så har ja sett en solförmörkelse, de va ballt
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-04-06 22:31
Måste nog säga den gången när jag var på ett observatorium i Chile uppe på ett berg. Var riktigt stjärnklart och mitt på natten var det jävligt vackert. Väldigt intressant minst sagt.. Synd att man har för mycket skit i livet att tänka på istället för att göra såna grejer oftare. Rymden är awesome.
Redaktionen

2010-04-06 23:19
En gång stod jag o kollade på Orions bälte när ett stjärnfall drog förbi över den, det var samma dag som jag lärde mig åka bräda.

För några veckor sen var jag på en karnival som vette mot stranden, när vi stod ca. 1000 pers. på stranden mitt i bläcksvarta natten började det snöa, och DJn drog på stroblampan som lyste upp varje snöflinga i sin egen dimension.

Det var fantastiskt coolt.
namaste

2010-04-06 23:39
Jag samlar på astronomiska fenomen, typ.. Halebopp, leoniderna (det där stjärn regnet eller vad det var för några år sen) fugelsangs utflykt, har en bild på norrsken som jag såg i vintras här nere i stockholm.Jäpp! man kan se norrsken härnere med, en annan gång så lyste alla gatlampor upp snöflingorna ovanför så det såg ut som ljuspelar rätt upp i himmlen..
Sen gillar jag att sova ute på sommaren så det har blivit några stjänfall med..

Men det absolut största jag varit med om var då jag var lite skev och låg på rygg ute på ett rev i thailand och kollade upp på himmlen och på nåt sätt vidgades mitt perifera sidoseende så jag kunde liksom se ALLTING! stränderna på båda sidorna, stjärnorna ovanför..rubbet.

Sammanfattningsvis? Den här världen v lever i är fantastisk på så många sätt. varje dag.. Lev varje dag som det vore den första..

2010-04-07 16:05
K-dregg

leoniderna går förbi varje år i november. precis som perseiderna i augusti.

2010-04-07 16:09
Mitt bästa minne är det där stjärnregnet som var för massa år sen. Låg på en fotbollsplan under en helt molnfri himmel och bara stirrade bara regnet. Så jävla feta grejer.

2010-04-07 16:14
information för de som gillar meteorregn:

varje år med början runt den 12 augusti går perseiderna förbi. det är ett väldigt fint meteorregn som är att rekommendera.

varje år med start den 17 november går leoniderna förbi. även det är ett väldigt fint meteorregn som är att rekommendera.

2010-04-07 16:18
Så hette det ja, meteorregn.
Ingen aning om att det gick att se varje år.

2010-04-07 19:17
jag kan inte riktigt bestämma mig, kommer på en handfull grejer. kul ämne!

En hängande stilla form som såg ut som en ljuslåga, från ett stearinljus exempelvis, fast den va helt stilla är utan tvekan det konstigaste jag sett iaf.

min mors kusin (jämngammal med mig) jobbar extra på ett observatorium i helsingfors så han har visat rätt tuffa grejer där, typ dubbelsolar och röda stjärnor, diverse planeter m.m.
Han har även flashat med att helt plötsligt peka på himlen när vi varit ute nån gång och sagt nått magiskt, och så har det blivit en liten ljusflash ute i rymden på himlen.
(han visste när en viss satellit skulle blänka till just där vi va (finns nån sida där man kan slå in koordinater så räknar den ut var på himlen och när det kommer en liten ljusglimt från en satellit).

såg norrsken i finland för 2 år sedan.

men annars är nog mest minnesvärt när jag satt uppe sent och snacka skit med en polare på min balkong och samtalet tystnade efter att ha varit rätt djupt och jag kolla upp på himlen och såg ett ganska stort stjärnfall. det va gay, men rätt coolt.

2010-04-07 19:41
CameraObscura

sweet jesus, jag är SÅ avundsjuk! jag vill också se dubbelsolar och röda stjärnor och grejer!

2010-04-08 11:05
Sett nått slags ljusfenomen några gånger.. En rätt starkt lysande ljuspunkt som seglar långsamt i atmosfären och sakta tynar bort.. Såg ut som en komet som brinner i atmosfären men med mycket låg hastighet och färdades lågt på horisonten horisontellt.. Kan det varit en Satellit månne?

2010-04-08 11:16
dubbelstjärnor* ska det såklart vara, det blev ju lite pinsamt

2010-04-08 11:28
hrm.. Var när jag och en polare var ute och tittade på ett norrsken, har inte sett så många tidigare.

Men iallafall;
Plötsligt busvisslade min polare så började hela norrskenet röra sig typ, as ballt :p

2010-04-08 12:50
Saknar norrsken, såg det ett par-tre gånger hos släkten uppåt i landet när jag var mindre. Sett en gång i uppsalatrakten också, lite coolare eftersom det inte är lika förväntat. Norrsken är mest awesome.

2010-04-08 13:15
CameraObscura

samma sak

2010-04-08 17:20
När min pappa visade mig saturnus i ett teleskop.

Det var verkligen helt overkligt. Den såg ut precis som man tänker sig. Precis såhär:

Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2010-04-08 17:45
Det är skoj å kolla på flygplan när solen skiner, ibland ser de ut som vingarna brinner : ) annars har jag som alla andra sett lite av varje, ballaste minnet är nog när jag var på canareiöarna och de blev total solförmörkelse som följdes av mega åskväder vid horisonten, dock rörde sig de över oss, och på den tiden var ja skrajj för åskan så ja gick å la mej...
Jag har beats yao! www.soundcloud.com/svenskhiphop

2010-04-08 18:18
Har haft ett par riktigt feta stjärnfallsnätter när jag legat på mitt fantastiska stjärn-spot här på fjällsidan. Ibland tar det bara aldrig slut och då kan man ju inte gå hem heller. Cigg, på cigg, på snus på spliff och stjärnfall med en dos filosofi. Kan int bli bätter.
mera msz!

2010-04-08 19:24
har två upplevelser.

det första va för kanske 8 år sedan. brasset hade konsumerats ändamålsenligt och vi låg på en gräsmatta gömt från stadens hets. norrsken över hela himlen, otroligt vackert skådespel! disskusionen om att färdas i ljusets hastighet till mc donalds malde på.

det andra var i höstas. va på en fest vid en sjö och det var så innihelvete molnfritt, och jag såg överdrivet mycket stjärnor än vanligt
http://www.phys.ncku.edu.tw/~astrolab/mirrors/apod_e/image/0501/m45_russell.jpg
ja, en liten överdrift, men fan inte långt ifrån! minns att jag givetvis visste varför det var på detta vis och berättade det gärna för mina festdeltagare, som helt sonika tvivlade på mina kunskaper, men var dock lika imponerade som jag av fenomenet.
Tu m'emmerdes!

2010-04-08 20:20
Var rätt neat att bestiga Mount Fuji på natten, samtidigt som en av de värsta stormarna under min tid där rasade i Tokyo, vilket man kunde se väldigt tydligt från berget, blixtparty över hela Tokyo :D Sen ser man stjärnorna otroligt väl från 3776 meters höjd :)

Sen rent allmänt har jag många trevliga minnen från min balkong (mörk baksida så inget ljus stör), där man suttit många sommarnätter i gott sällskap och bara spanat på himlen med alla dess stjärnfall ^^
Look with your own eyes - See with your own mind

2010-04-08 21:00
Måste det vara himlafenomen?
För mitt starkaste minne är nog när jag och en vän låg på ett stort fält ute på djurgården och tittade på när luftballong efter luftballong lyfte och flög iväg.
Det var rätt mysigt.
www.nativeswedes.se

2010-04-08 21:14
bäver

jag såg ju en drake, så jag tror det bara är allmänt saker man ser i himlen typ. tolkar jag det som iaf. ^_^
Rappare

2010-04-08 23:54
Vill skaffa mig ett teleskop! Ibland på sommrarna sätter jag mig gärna ute på verandan och lutar migg tillbaka och bara stirrar upp! Så jävla häftigt och fascinerande
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Producent

2010-04-09 11:40
jag såg något sjukt för något år sedan! såg liksom ut som en rosa komet. trodde världen skulle gå under! men kan ha vart något jetplan eller något som speglade solnedgången konstigt. men snabb var den! OCH ROSA
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2010-04-09 14:37
första gången jag åt svampar.. och enda för den delen.. så lyckades jag uttyda flera nya stjärnkonstellationer, bl a en robot!

De var fett men har inte sett dem sen dess, en sommarkväll '99..

2010-04-09 14:38
Lepra

du får bosätta dej i norrland ett tag, norrsken är mäktigt!

2010-04-10 01:48
Moln formade som ett manligt könsorgan.
http://myspace.com/etownbeats

2010-04-10 17:56
Okke_016 P21

hahahahaha det slår allt annat i tråden!