I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cinema 4D

Övrigt - Blandat

Promotor

2010-03-22 11:48

Cinema 4D

Hejsan! Jag undrar om någon vet hur man sparar ner en animation bild för bild, så jag t.ex får 30 jpg's nersparade i en mapp istället för att det är en .avi?

tack på förhand!

Promotor

2010-03-22 22:31
Finns det ingen som vet? Jag har googlat, och det verkar finnas en simpel lösning till det eftersom istortsett ingen annan har frågat hur man går tillväga!

2010-03-23 01:52
Tjena, du börjar med att gå in i "Render settings" och klicka på "Save", där väljer duJPEG eller vilket bildformat du nu vill ha, sen klickar du på "Path" och väljer vilken mapp bilderna ska hamna i.
Sedan klickar du i vänstermenyn, ovanför "Save" på "Output" och väljer storlek, pixel aspect & lite sånt, till sist väljer du i alternativet "Frame" vilken del av animationen du vill rendera ut.
Sen är det bara att stänga rutan och gå till "Render", "Render to Picture Viewer" så ska alla bilder hamna i rätt mapp.

Btw jag använder Release 10 på en Mac men det lär ju vara i princip likadant i olika versioner/OS. Hoppas du får det att funka!

Promotor

2010-03-23 03:06
Känner igen varje klick du nämnde ovan :) Måste dock ha missat nåt steg för jag får bara ner en bild, men får försöka det igen senare! Tack så hemskt mycket!

2010-03-23 10:47
Det viktiga steget där är att gå Frame och sen välja Manual eller All frames, grundinställningen är ju Current frame och då får du bara ut en enda.

När det gäller avi-filen så kan det väl bero på vilket codec du använder och även kvalitetsinställningen under General i Render Settings, testa att sätta Antialiasing till Best.
Jag jobbar aldrig i avi-formatet utan kör bara med tga, tiff eller quicktime så jag har inte så bra koll på just det.

Annars är ett knep att alltid rendera ut sekvenser från C4D som du sedan tar in och renderar ut som en videofil från ett redigeringsprogram. Om datorn kraschar under renderingen eller du måste stänga av så har du ändå fått ut en del klara frames och kan fortsätta rendera ut de som saknas senare.