I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som är arbetslösa...

Övrigt - Blandat

Poet

2010-03-22 23:42
Nar var arbetslos en langre tid i Sverige, sa fick jag nog och flyttade till Canada :)
At the gates of Eternity...

2010-03-23 00:00
Har en kompis, han går på Kassan och jobbar svart, blir typ 25 000 efter skatt, svin e han :P
...inte mer svin än slumpmässig politiker i riksdagen.

PaZ!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-23 00:35
Kollar jobben som finns och skrattar åt alla idiotiska krav...
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2010-03-23 09:31
Nar var arbetslos en langre tid i Sverige, sa fick jag nog och flyttade till Canada :)

Kul, vad gör du där? Reser runt eller jobbar du?

Kollar jobben som finns och skrattar åt alla idiotiska krav...

Vi är två :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-23 10:50

HumanFLU

Jag har cash.... E du snygg? sväljer du?

2010-03-23 10:51
jag har ut 27 000 efter skatt och ja har ändå inget kvar när månaden e slut så de spelar ingen roll vad man tjänar, man höjjer bara standarden:P

Pssst HumanFLU jag ÄR singel.... höhö
Var lite kreativ för fan!
Graffare

2010-03-23 12:10
opak

Buhuu, jag har bara 24000 :(

Men det är sant som du säger, jag har också 0 kr i slutet på varje månad.

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Graffare

2010-03-23 12:11
junkgirl

Jag tycker det är faktiskt sjukt att man kan skriva ut benzo, speciellt så lättvindigt.

2010-03-24 02:16
jag jobbar med ventilation men har vart arbetslös nu i lite över 1 månad pga inga jobb kommit upp inom skiten.
ja brukar göra musik, tugga runt med nåra boiz i trakten, vara med bruden, spela tennis med farren o polare, dricka bira (sker lite oftare än förr)

får pengar från löner jag inte fått än och jag har sparkonto för sånna här tillfällen
Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito

2010-03-24 02:41
Ställer samma fråga som en del innan. Vad fan är ungdomsgaranti?
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2010-03-24 08:26
Phatie

förutom att hoppa över frukosten så gör du allt perfekt. skulle vilja ha samma disiplin...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2010-03-24 11:25
Flinch

jag betalar skatt på min pension och har betalat skatt på allt jag någonsin köpt i hela mitt liv. ^^

2010-03-24 18:28
Junkgirl: Vill inte låta bitter, men ditt argument håller inte. När man går på bidrag så betalar man inte "Skatt".

När du köper något eller får bidraget och betalar "Skatt" så ger du ju bara tillbaka en liten bit.

Så istället för att få 10 000 så får du 7500 när du "skattat".

Har absolut inget emot folk som behöver bidrag men ogillar vissa argument som känns barnsliga.

2010-03-24 20:55
Flinch

jag går inte på bidrag. pension är inte bidrag. pension är en försäkring. rätt rejäl skillnad.

2010-03-25 14:56
Jag är sjukskriven för tillfället, men så jag jobbar ju inte..

Jag gör inte så mkt på dagarna, ligger i sängen och har ångest, sitter och har ångest, gråter lite, har lite mer ångest, äter lite, ligger på golvet, försöker träffa nån kompis, har lite mer ångest, sen försöker jag sova.

Samma sak + sökte maaaaaaaaassa jobb gjorde jag förut när jag var arbetslös, kunde verkligen inte uppskatta att inte ha något jobb..

haha, roligt det låter! :p
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2010-03-25 14:58
*..emelie..*

nä, låter bara jobbigt. synd om dig.

2010-03-25 15:29
junkgirl
Det är inte mer synd om mig än vad det är om någon annan! :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2010-03-25 15:34
*..emelie..*

nä, men ändå.inte fasen är det roligt att du mår skit iaf.

2010-03-25 15:35
Förstår inte hur folk kan vilja vara arbetslösa, måste bli sjukt tråkigt/fattigt :/

MR-J P21: Madam Antoinette blev av med huvudet för en sån där kommentar. Är du moderat eller? Okej, jag är arbetslös å sjukt jävla pank, grejen är att i stort sett alla jobb som finns är försäljarjobb å dom går nästan alla ut på att tjata på folk grejer. Jobbade som telefonförsäljare för några år sen men fick kicken för jag snittaed på noll ordrar i timmen. Men å andra sidan trodde jag inte på produkten, å informerade folk om nackdelar med den, istället för att ljuga, vilket vi ordagrant blev instruerade att göra.
Ridå

2010-03-25 15:46
Madam Antoinette

...moderat eller?

...informerade folk om nackdelar med den, istället för att ljuga

Wow, 3 i rad - it's a HAT TRICK!!!

PaZ!

2010-03-25 15:49
jesteban81 P28 va!?
Stavade jag fel eller vadå?
Ridå

2010-03-25 15:58
är du moderat eller?
Ridå

2010-03-25 18:41
Töntnörden; Hehe...gillade ditt inlägg. It's a compliment brother!

PaZ!

2010-03-25 20:20
Pengarna kommer från soc .och ungdomsgarantin. Jag är bra på att inte köpa "onödiga" saker så jag har pengar så jag klarar mig + lite till varje månad.

Trivs bra med att inte jobba. Mår dåligt och får ångest bara av tanken att ha ett skitjobb med skitkrav. Sökte en hel del jobb förr helt mot min vilja. Jag är inte gjord för att ringa folk och sälja tvättmedel, eller hetsa på ett sunkigt hamburgerhak.
Nä, då har jag bättre saker för mig.
Ritar, målar, äter, vistas ute i naturen, filosoferar, drömmer, målar mer, sitter vid datorn, reser bort lite då och då, ritar mer, är onykter.

Stressa mindre, må bättre, lev längre.

2010-03-25 20:22
NääNuJävlar

men hur får du stålar om du inte söker jobb längre? trodde soc vägrade ge pengar till folk som inte sökte tillräckligt med jobb.

2010-03-25 20:25
junkgirl

Sa i början till dom att jag sökte jobb. Gjorde jag väl fortfarande lite med men inte mycket. Jag tror inte dom orkar bry sig faktiskt. Jag måste inte redovisa något och jag hör aldrig från dom. Så länge dom inte säger något säger inte jag heller något.

2010-03-25 20:27
NääNuJävlar

vad sjukt det låter. jag har aldrig hört talas om socpersoner med så slapp inställning till att ge någon stålar.

2010-03-25 20:36
junkgirl

Tycker också det är rätt konstigt faktiskt. Flyttade till Göteborg i somras och där fick jag inte ens soc även om jag gick dit och sa till dom att jag snart är hemlös för jag inte fick bo kvar där jag bodde. Fick inget jobb alls heller, så jag fick flytta tillbaka till hemstaden igen. Och här kunde jag få bidrag.
Jag slipper förhoppningsvis soc och allt om jag kommer in på önskad utbildning efter sommaren. Skönt om det blir så.

2010-03-25 20:38
junkgirl:
Pension är något man jobbar ihop. Bidrag är något man får av andra.
Kan ta A-kassan som ett bra exempel.
Kallas för "Försäkring" men borde i dagsläget kallas för möjligtvis bidrag/(försäkring) då den är finansierad till största del av skatter och inte av de avgifter man betalar in.

Jag förstår att du föredrar att kalla det försäkring då det låter bättre.
Men hur du en vrider och vänder på det är det andra människor som betalar för dig och då är det ett bidrag.

Hoppas inte du blir sur för att vi har olika åsikter :P

Take care.

2010-03-25 20:48
NääNuJävlar

håller tummarna för dig då. ^^

Flinch

jo, jag får ont i magen av det där bemötandet. vi har ett skyddsnät som är till för folk som blir sjuka och jag har inte valt att bli sjuk bara för att jag trivs rätt bra med situationen jag lever i. det är en försäkring och inte ett bidrag eftersom jag råkat ut för sjukdom och därför får stålar för att jag ska överleva för det och inte får pengar som stöd för att jag t.ex. haft oturen att förlora jobbet. det är en stor skillnad på de olika sakerna och jag blir självklart upprörd när någon påstår att jag går på bidrag när det inte är sant.

ha det bra du med. hoppas du slipper råka ut för något som gör att du måste få ta del av vårt lands excellenta försäkringssystem.

2010-03-26 12:34
Trivs bra med att inte jobba. Mår dåligt och får ångest bara av tanken att ha ett skitjobb med skitkrav. Sökte en hel del jobb förr helt mot min vilja. Jag är inte gjord för att ringa folk och sälja tvättmedel, eller hetsa på ett sunkigt hamburgerhak.
Nä, då har jag bättre saker för mig.

Det finns nog inte många personer som trivs med att kränga tvättmedel elr hetsa på ett hamburgerhak men dom jobbar iaf ihop sina pengar ist för att leva på bidrag.

Inställningen att man inte trivs med att jobba tycker jag känns jäkligt slapp, alla borde vi dra vårat strå till stacken och något drömjobb lär man aldrig få utan lite jävlar anama till arbetsmoral.

För er som är arbetslösa, klart det finns jobb! Överallt!
Jag har aldrig varit arbetslös längre än 3 veckor (precis efter studenten) och haft mycket skitjobb, nu är jag tvärnöjd med min arbetsplats och lön så det har ju gett utdelning att ta alla chanser o prova på.

Ni får vidga era vyer och arbeta er uppåt. Ta det där tråkiga säljuppdraget eller
dela ut reklam mitt i natten, då är ni iaf med i arbetslivet och kommer förmodligen må lite bättre vid varje 25:te när det cashar in på kontot.

I got more kicks than Jackie Chan.

2010-03-26 13:12
HitEm Movement

inställningen "att alla bör dra sitt strå till stacken" är från den tiden vi hade ett bondesamhälle då det var nödvändigt att alla hjälpte till eftersom folk svalt annars. det gäller inte längre. idag har vi ett samhälle där det inte behövs att alla hjälper till. de flesta fortsätter dock att ha den arbetsmoralen genom sin uppfostran av föräldrar som uppfostrats likadant av sina föräldrar osv och det är den inställningen som har gjort att t.ex. såna som jag som är sjuka och lever på ett av våra försäkringssystem har skämts över det faktum att jag råkat ut för 2 livslånga sjukdomar när jag egentligen bara borde försöka gå vidare och vara glad att jag inte måste arbeta för att överleva.
mycket av den ilska eller irritation många känner över oss som lever av andras arbete är för att de har den felaktiga synen jag just beskrev. att alla ska jobba för sin egen överlevnad. och, antar jag, lite för att de ser att någon får t.ex. 12.000.- efter skatt varje månad utan att behöva lyfta ett finger medan de själva betalar ungefär så mycket i skatt själva varje månad.

jag tycker att det är awesome att leva i ett så pass solidariskt samhälle där de flesta ändå förstår att olyckor, arbetslöshet och sjukdom kan drabba vem som helst när som helst och att vi därför självklart bör ta hand om de människor som haft oturen att hamna i den gropen, eftersom vi själva kommer att behöva samma hjälp om vi någonsin har otur själva.

2010-03-26 13:26
junkgirl du är sjuk och ska självklart inte jobba, det är inget du elr någon sjuk borde skämmas över.

Det jag menar är inställningen den andra personen hade att hon trivs bra med att inte jobba och därav borde tänka om & dra sitt strå till stacken.
I got more kicks than Jackie Chan.

2010-03-26 13:38
HitEm Movement

det är ju dock inte direkt nödvändigt att hon faktiskt gör det. vi har ett väldigt rikt land som kan ta hand om henne om hon inte vill jobba. även om jag håller med till viss del, kan man jobba så bör man jobba, iaf om man vill mer än bara överleva, men det finns ju de som är fullt nöjda med att bara överleva och aldrig ha råd med något större än dagens middag typ.
Moderator

2010-03-26 13:55
iaf om man vill mer än bara överleva, men det finns ju de som är fullt nöjda med att bara överleva och aldrig ha råd med något större än dagens middag typ.
Och då borde man jobba så man har råd med det. Jag håller med om att det är skitbra att vi har ett så pass säkert samhälle att om man drabbas av någonting som hindrar en från att arbeta så ska man ha råd att överleva ändå. Men det kräver ju någonstans att man jobbar om man kan, även om det bara är för att täcka de allra nödvändigaste utgifterna.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-03-26 14:05
vet inte varför jag är så ambivalent till den där inställningen men det är jag iaf. jag tycker att man ska jobba om man kan (och det finns jobb, även om alla inte är roliga och givande, men det är väldigt bortskämt att förvänta sig att hitta ett jobb som uppfyller alla ens förhoppningar direkt på första försöket) och tycker också att om man inte har några krav på livet mer än att överleva (då räknar jag med att man även låter bli att fortplanta sig medan man lever så för det är inte ok någonstans att förvägra sitt barn mättnad, kläder och hygienartiklar bara för att man själv inga krav har) så kan man nästan få göra det. de flesta ändrar inställning med åldern då de plötsligt vill ha barn, ser hur nice deras vänner ordnat det för sig med bostad, färdmedel och lyxartiklar, men ändå. den väldigt lilla minoritet som kan tänka sig att leva hela livet utan mer än mat för dagen och tak över huvudet borde få leva så. vi, som samhälle, har råd med det. fast ja, som sagt... det där är jag sjukt ambivalent till. min logiska och happy-go-lucky-del och min inlärda uppfostrade till nit och arbetsmoral-del tycker olika från varandra.
Moderator

2010-03-26 14:20
Jag tycker också att man kan få leva livet med inga mer krav än att överleva, och jag tycker att folk borde generellt lära sig leva med mindre än vad man strävar efter nu. Men jag tycker ändå att man ska jobba för det om man kan. Jag menar, det blir ju inte så mycket jobbande om man bara vill överleva.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-03-26 14:23
nä, man skulle lätt klara sig på ett jobb på 4-6 timmar i veckan om överlevnad är ens enda önskan.

2010-03-27 05:59
tränar, ircar, slöar, träffar kompisar, dricker öl. jag bor hemma så jag betalar inte för mat eller hyra. får pengar genom ungdomsgarantin, 2800 kr / månad.
börjar dock jobba i maj vilket ska bli SJUKT gött!

2010-03-27 09:03
Opak: Har du cash? Är du fin? Har du stor?
Serum: Nej jag skulle aldrig svälja, men din silikon tjej på din press gör det mer än gärna.

SOC I Malmö suger

2010-04-05 00:39
HumanFLU jajanej? haha
Var lite kreativ för fan!
Graffare

2010-04-06 09:18
junkgirl

Det är tråkigt att du blir utsatt för den lutherska moralismen, but hey, this is swiiden :)

HumanFLU

Haha, ja soc i Malmö är skit, men det beror på vilken stadsdelsförvaltning du lyder under. Tror säkert att Limhamn-Bunkeflo är mycket slappare än Södra innerstaden.

2010-04-06 22:32
Blweria

fast det hade nog inte så mycket med disciplin att göra ändå.. då jag bor inneboende har jag endast ett frysfack och ett kylfack att nyttja vilket ju, som jag skrev tidigare, inte ger så mycket utrymme till att ha en massa "onödig mat".

har man inga pengar på kontot är det heller inte speciellt enkelt att spendera dom på onödiga utgifter, så som snabbmat eller en kaffe på stan.

det där med att jag gick ut med hunden var mest för att jag haft hund med familjen i hela mitt liv, saknade det och dessutom kände att jag behövde ha NÅGOT eller då åtminstone NÅGON som "behövde" mig när alla vänner jobbade/pluggade och jag inte hade något arbete. alla arbetslösa borde ta sig något sådant extraknäck under tiden just för att slippa den där typiska arbetslöshets-deppen som så många verkar få när de bara sitter inne och känner sig onödiga..
Groupie

2010-04-07 00:39
Arbetslöshet suger. Sitter i en trång källarlägenhet och bara hoppas på att få ett jobb som aldrig kommer. Jag kan inte plugga heller eftersom jag måste betala in CSN lånet jag redan har först, men det kan jag inte utan jobb.. så det är ett jävla cirkelproblem. Jag går inte på soc utan har A-kassa som krånglar för mig så det har varit mycket lånande hit och dit för att täcka utgifter och lån jag redan har... Jag ligger bra mycket minus nu, men som sagt... Dagarna går åt till att sova länge, söka jobb, klaga på att boxern inte funkar, gå ut med hunden, äta billigt käk och ha diverse dagsjobb hit och dit för småpengar. Livet känns jävligt jobbigt just nu när man inte har något att se fram emot och aldrig några pengar att göra något för..
Arbetslöshet suger.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-04-07 09:29
Sitter i samma sits som lepra. Jävligt jobbig då man får/finns kaptilistiska rulljobb (rulljobb= dom tar in grattis arbetskraft och sparkar folk för att ta in nytt. Det tjänar dom grovt med pengar på) som telefonförsäljare, lätt att ta sig in och lika lätt att få sparken om man inte uppfyller deras lögner av försäljning. Blir en ondspiral av att man försöker gå från bitter till naive för att prestera på jobbet som i sin tur leder till ångest. Men förösker ändå..konstigt nog. Sakta men säkert så får jag ner skulderna och kan ha något roligt vissa dagar, men håller fan inte mottet till att vara anständig.

2010-04-07 17:14
Det kommer bättre tider snart gubbar, det mesta börjar peka uppåt.