Få upp saker på väggarna utan att göra hål?
Hej. Mina väggar är hårda som sten och inte ens nålar/häftstift fastnar. Visserligen kan jag låna verktyg för att få upp tavlor och sådant, men det är inte det som är problemet utan det faktum att jag vill ha mina pågående skisser och liknande på väggarna. Det här betyder då att jag vill kunna när som helst få upp nya skisser och att det inte får vara allt för svårt att ta ner gamla. Har någon förslag på hur jag kan gå tillväga? Observera att metoden måste vara stabil, papper får inte ramla ner osv. och att det inte får se slarvigt och fult ut.
Delam tange barat
Testat häftmassa? done right så brukar det vara en bra lösning. Vissa märken lämnar dock fettfläckar, beware. Annars funkar häftkuddar, såvida du inte har papptapet. Då är det ingen hit. Lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
häftmassa, fast blir ju lätt märken på väggen om det sitter länge. annars kan du säkert lösa det genom att dra in stift i taklisten och sen hänga klämmor från dom, men känns lite väl invecklat.
cry me a river! --> thcrew
Tänkte just säga att tape funkar fint, men brukar slita ganska hårt på tapeten. Haha. Annars kan du alltid borra och hänga upp en sån där jävla "korktavla"? :P Som du kan sätta nålar i.
Wurrup?
Tyvärr är jag väldigt nazi gentemot häftmassa :(
Delam tange barat
annars kan du säkert lösa det genom att dra in stift i taklisten och sen hänga klämmor från dom, men känns lite väl invecklat. Hur menar du då?
Delam tange barat
Underhållning P17 Tape som i tejp? Det tycker jag är rätt fult... Korktavla kan jag tänka mig, men då behöver jag en väldigt stor vilket jag inte har någon koll på var man kan fixa. Vet du? Sen är jag lite rädd att den "tar över väggen". Dvs att allt som man ser när man kommer in till mig blir den där korktavlan :/
Delam tange barat
Jag kan tillägga att mina väggar är målade
Delam tange barat
hur jag menar? Dra in stift i listsatan. Gör en öggla på en tråd och häng på stiftet. sätt en klämma längst ut på tråden. kläm fast det du ska hänga upp. så länge det inte är några tyngre saker ska det inte vara något problem så länge som du drar i stiftet ordentligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
LööV verkar vara mest ett bra alternativ för tavlor, skisser blir nog lite svårare...men en eller två sådana jag kanske fixar i framtiden för tavlor, så tack ändå! :)
Delam tange barat
joda med alltså. jag har ingen taklist alls insåg jag nu, så det blir lite svårt. men någon vajer skulle man kanske kunna ordna med klämmor...hum.
Delam tange barat
Magnetisk färg kanske?
www.nativeswedes.se
Det första jag tänker på är diagonala "tvättlinor" med klädnypor på. Men det funkar ju dåligt om du inte kan få fast linan i väggen. Tror det är rätt poppis att ha så när man ska hänga upp foton (vet inte varför jag fått för mig det men... kanske är så?). Tavelhyllor med en träskiva som du lutar mot väggen att lägga skisserna på borde funka om det är lite tjockare papper du använder. Men problemet återstår att de är svåra att fästa utan att skruva fast...
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
jag har liknande väggar, och i mitt rum sitter det två lister längs med taket. jag antar att tanken är att man kan hänga tavlor och liknande ner från dessa genom ståltråd eller liknande. kan det vara en lösning? listerna sitter med stift eller ngt liknande. kan langa upp bild senare.
xpertize P24 jag kan ju kirra verktyg för att få upp linor eller tavelhyllor då det är en engångsgrej... det som jag inte kan är ju att låna verktyg varje gång jag ska få upp nåt på väggen av vilken anledning jag behöver något som det bara går att fästa på efter att jag gjort den där engångsgrejen. så nog kan det gå att fästa fast linor! frågan är då om jag ska snickra ihop egna linor eller om det går att ordna på typ Bolagret eller Ikea... medoria grejen är att det inte finns några lister, taket är fastvuxet i väggen direkt :S
Delam tange barat
perveterad_Bäver P25 finns det på riktigt? :O
Delam tange barat
gaaaaah! det vore ju för tusan det ultimata. frågan är hur man gör sen om man flyttar och vill få bort den där effekten :S
Delam tange barat
går lätt att få in ett häftstift i betongvägg, hammare is all you need! ananrs ere ju bara improvisera föfan, ta ett tuggumi eller häftmassa eller krulla ihop lite tejp,
rachel: jo jag förstår precis hur det ser ut. jag har inte heller några listor men på något sätt har de lyckats fästa två stänger precis mellan tak och vägg.
magnet färg it is... rätt dyrt...men är även övermålningsbar så du slipper se den färgen som är rätt trisst...typ mörkgrå...' efekten sitter nog i även om du inte vill...bara se till att inte ha en magnet i närheten:D
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...
Rachel: Det är ju bara att måla över. :) Sen är den rätt dyr som sagt, men du behöver ju inte måla hela väggen utan bara en ruta, som en anslagstavla med plats för ritningar.
www.nativeswedes.se
om man liks ska ställa sig och måla kan man ju dock fundera på om det inte är vettigare att dra fast några skruvar i väggen och köra på "klädstrecksmetoden". lär vara billigare, enklare, och mindre jobb med att återställa. plus att man får en hel vägg på köpet.
Måla en stor kvadrat med magnetisk färg (om det visar sig vara sant att det finns), sen sätter du en stor snygg tavelram runt din målade kvadrat! WALLA!
skruva upp en anslagstavla size bigger? där kan du lätt flytta papper med nålar. 90tal som fan men vadå.
Förövrigt... Häftmassa? Kludd heter det!
trainkill jag vill helst inte ha något fult. och jag tycker att anslagstavlor är rätt fula, men framförallt begränsande. jag vill kunna stoppa upp papper hur jag vill över väggen och inte inom en begränsad och dessutom ful ram. perverterad_Bäver jag tror att jag kommer att köra på ditt förslag. jag bugar och bockar! Vikktorius diskretion är det som gäller i mitt hem, så den där ramen skippar jag nog :D
Delam tange barat
Kan du inte köpa en anslagstavla och måla den då? Man kan ju få anslagstavlor i nästan vilken storlek som helst.
Rachel: Kul att kunna bidra med något. :)
www.nativeswedes.se
Helt makalöst måste jag säga. Du orkar inte skruva i en skruv i väggen, men att ställa dig och måla om - det går minsann bra. Känns ju bra mycket enklare att dra i en skruv, men men. Din tid och dina pengar. Lycka till.
joda det handlar inte om att jag inte orkar (det är ju uppenbart att måla inte är det enklaste alternativet), utan om att det ska se snyggt ut OCH vara funktionellt. jag kan faktiskt inte tänka mig något snyggare och funktionellare än att slippa alla skuvar och grejer och bara lägga upp saker med magneter. därför står det alternativet som nummer ett just nu. jag återkommer i tråden om någon vecka hur jag löste det hela.
Delam tange barat
just sayin'.
Hål i väggen är helt enkelt inte fresh nog för Rachel!
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Man behöver ju faktiskt inte måla om hela väggen. Några små rutor där magneterna ska sitta räcker. Fan va nice. Den ska jag komma ihåg!
Liqorice = Lakris minus u & t