I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

utbetalning av bonus + sociala avgifter och skatt?

Övrigt - Blandat

2010-03-12 09:19

utbetalning av bonus + sociala avgifter och skatt?

tänkte kolla om folket här vet hur det fungerar med utbetalningar av lön bonus.

dras det av sociala avgifter samt skatt eller ska det bara skattas?

tut!

2010-03-12 10:25
Rådet är ju lika uppenbart som självklart: ring skatteverket. Oavsett vad du får för svar här så är det ju du som står ansvarig om det blir fel.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2010-03-12 11:35
Om den läggs på lönen så ska det ju betalas sociala avgifter ovanpå det, så att det från arbetstagarens sida bara dras vanlig skatt i vanlig ordning. Betalas den ut som en fast summa utanför lönen vet jag faktiskt inte hur det är med avgifterna, men då brukar det dras en högre summa. Möjligt att det bara handlar om att ha marginaler dock, så att man inte åker på en skattesmäll året därpå.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-03-12 14:15
danke!
tut!

2010-03-13 18:27
det är detta man har en revisor till.
men inte fan vet jag kanske Whoa är bättre.

2010-03-13 18:31
Billigare än revisor är ju dock att ringa skatteverket om det är väldigt viktigt att veta.

2010-03-13 18:43
sa jag inte nyss, ganska nyss.
Att det är det men har en revisor till.
har man inte råd med en revisor kanske det är dags att se över sin företagsverksamhet. men vad vet jag. Tror i vilket fall som hällst att man borde ha andra problem att lösa än att betala ut bonusar på ett korrekt sätt....

2010-03-13 19:16
Jag ser dock inget om att TS ska betala ut en bonus, kan lika gärna vara att han ska få en?

Och där har du en poäng. Kan dock vara väldigt småskaligt och/eller i en uppstartsfas. Då kanske man hellre betalar ut pengarna i lön till sig själv än till en revisor.

2010-03-13 19:27
:-D <- O
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-14 19:36
det är jag som ska få en bonus utbetald ifall det var någon som undrade :)
tut!