Någon som äter concerta?
Tja ba Jag ska börja äta concerta om två veckor, ser mycket fram emot detta, även om jag försöker att inte ha så höga förväntningar då jag vet att resultatet kan variera väldigt. Har en tjejpolare som tycker det är det bästa som hänt henne i livet och andra jag hört som inte tycker det hjälper så mycket alls. Jag är dock väldigt nyfiken på er som redan tar detta medikament, hur mycket hjälper det er? Ni som har tagit en längre tid har ni några obehagliga biverkningar? Vilka doser tar ni och hur lång tid tog det innan det blev rätt? Har hört mången skräckhistoria om folk som det tagit flera månder för att få in rätt dos med ej så trevliga biverkningar som följd innan de fick det att funka. Ja ge mig lite allmän info ni som har lite mer kött på benen än vad jag har gällande dessa pillZ. PUSS!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vad äter man concerta för?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag käkade en burk (30st?) med en mycket god vän under fyra dygn. Vi sov inte och mådde dåligt efteråt.
Ångesten var inte att leka med. Fast jag VET att vi använde det på fel sätt (ingen av oss har damp, alltså blir båda knarkade...)...
Vet inte vad jag ska säga. Gick först på ritalin i typ tre år, och sen på concerta runt 5 år innan jag la av med medicineringen överhuvud taget. Det roliga med det hela är att jag känner inte ett skit, förutom att jag förlorar aptiten. Och att jag kan lugna ner mig snabbare utifall att jag blir arg. Den ska ju kunna få en att komma till ro, så att man kan koncentrera sig och grejer. Men jag kände ingenting utav det. Kände dock ibland som att det kliades inuti min hjärna, vilket var lite obehagligt. Kommer som sagt inte ihåg hur starka grejorna var, men tror jag har 3 burkar kvar i medicin skåpet om du prompt vill att jag ska kolla upp det.
Wurrup?
mellon I huvudsak är det väl mot ADHD man tar concerta. Eller så blandar jag ihop det med Ritalin...
mellon: adhd anekenfali: hahaha ja alltså nu vill jag ju helst ha svar från folk som faktiskt äter det för att de har damp inte för att de gillar tjack undethållning: nej det är cool om du inte pallar, men alltså kliade I DIN HJÄRNA? låter fett obehaligt
equality: båda två äts mot det
Snara F21: Ja, det är svårt att förklara. Men det blir när man höjer dosen. Doktorn fick för sig att min medicinering inte räckte, så han gav mig dubbel dos. Och då i början kändes det verkligen som om det kliades inuti min hjärna. Och ja, det var en obehaglig känsla. Dock så får jag samma känsla ibland av att röka brass, så det kanske bara är jag? Eller så blev jag småpåtänd i början innan jag vande mig vid styrkan! :D Ska kolla vad det var för grejer jag käkade, och ja - Jag käkade både Ritalin och senare Concerta mot adhd. För dom som undrar. Burken lyder: CONCERTA 36mg, 30 tabletter. Methylphenidat. Hydrochlorid. 36 mg. Har förövrigt 9 burkar kvar med 30 piller i varje för den som känner för att knarka lite?! Haha, jus' kidding.
Wurrup?
Underhållning: Men då känns det ändå som att det var relativt smärtfritt, om jag tolkar dig rätt? Men å andra sidan fick du inte någon större effekt?
Alltså, jag vet inte. Själva "kliandet" var ju inte smärtsamt. Bara irriterande och obehagligt då man inte direkt kan öppna upp skallen och scratcha lite. Och effekten var väl inte så stor. Den är ju egentligen till för koncentration, men det gav mig ingen effekt alls. Jag vart lugnare, och mindre aggresiv samt att jag kunde lugna ner mig snabbare med skiten. Dock så tappade jag som sagt min aptit och är därför fortfarande ganska underviktig tack vare att jag gått på såna mediciner från att jag var 8 till att jag fyllde runt 14.
Wurrup?
Nej, har ju hört om betydligt värre biverkningar än kliande, även om det säkert är obehagligt. Den kan ju hjälpa till med mycket mer än förbättrad koncentrationsförmåga, vilket jag hoppas på. Du har fortfarande problem med aptiten alltså trots att du slutat ta?
Nu har jag problem med aptiten på grund av panikångest, samt typ deppression eller hur det stavas. Men jag har typ bara gått upp 4 kilo på snart 4 år. Och jag fick inte panik och allt det där förrän jag var runt 16.
Wurrup?
Markerar här så skall jag försöka komma ihåg att återkomma senare ikväll med ett utförligare inlägg. Tills vidare kan du alltid prova flashback finns en ganska utförlig tråd där , om biverkningar, folks upplevelser/resultat osv, om inte annat finns ju attention.se med och deras forum som är helt överlägset.
Jag åt ett gäng ett tag, tyckte det hjälpte. Nu äter jag dom inte, men plockar likförbannat ut dom och lägger på hög. Bra om man inte vill sova på kvällarna, eller om man vill vara mindre hungrig. Dock blir jag stundom lite kafferusig och orolog "i magen". I övrigt ingen större fara. Ska du äta dom får du se till att vara disciplinerad nog att stiga upp i tid på morgonen. Annars kan det nog bli lite drygt.
cry me a river! --> thcrew
varken urolog eller orolog utan givetvis orolig. .. och gillar man tjack är man förjävla dum i huvet om man börjar knapra concerta.
Ang. Concerta och Ritalin. Samma verksamma substans, Metylfenidat. Så har vi det avklarat också.
kvadruppel-post. Underhållning, du bör överväga att lämna tillbaks skiten till apoteket. För det första lär medicinen passerat bäst före, för det andra passerar dina vänner lätt bäst före om de hittar en burk på fyllan och är korkade nog att trycka i sig skiten.
Producent
2010-03-04 20:53
jag fick mig 6 concerta idag. blir en värdelös helg för mig :D men worth it.
Antar förövrigt att ditt kli i huvet motsvarar min kaffemage. Drygt är det iaf. Försökte en gång i tiden skriva en statistiktenta på tom mage efter en natt utan sömn och med 108 mg concerta i magen. Inte det smartaste jag gjort om vi säger så. Den lilla missen förstörde mitt perfect record ; /
joda: Är nog ingen större risk att någon får i sig mina burkar då dom ligger längst in, längst underst i min medicinlåda. Fick riva upp och ner på hela jävla skåpet innan jag ens hittade påsen. Frågade även min doktor för något år sen vad jag skulle göra med dom eftersom jag hade så mycket. Han sa bara att dom kan vara bra och ha till senare. :S Aja.
Wurrup?
Dum doktor måste jag säga. Bättre hämta ut nya istället för att knapra gamla, som skalman en gång sa.
joda: Jo exakt, plus så kan det ju inte vara alltför hällsosamt att ens ha gamla tabletter som innehåller en ganska stark dos amfetamin om man bara knaprar i sig en 8 stycken. Jag ska inte ens äta dom längre. Har inte ätit dom på 4 år typ. Men ja, min såkallade doktor är ett redigt stolpskott i min egen åsikt.
Wurrup?
Jag skulle också vilja prova. Har en adhd-diagnos och de senaste 2 åren har det börjat kännas som att jag konstant är pårökt, kan typ inte ens snacka sammanhngande längre. hjärnan snurrar, går från pryl till pryl och startar saker men ingenting blir avslutat. help me bullen.
Underhållning, Concerta innehåller inte amfetamin, varken en stark eller svag dos. tyckte jag var tydlig nog med att concerta, och ritalin, innehåller metylfenidat "inget" annat. PAC-MAN, borde va enkelt nog att få tag i, om inte via läkare så på egen hand (är du över 20(?) år kan det bli kinkigt att gå vanliga vägen). kan säkert vara till hjälp, om inte annat är det nog inga större problem att sluta. inte så att övriga effekter är direkt attraktiva.
kan vi försöka hålla oss till ämnet istället för massa trams om vad de innehåller, vill man veta det kan man fass-googla man får gärna pma också om man inte vill skriva "offentligt" fått mycket givande svar där men tack för alla svar än så länge:)
Hejhej! Jag har ätit concerta sen sommaren 08. De första biverkningarna var viktminskning, 14 kilo på 3 veckor plus att jag fick hjärtklappning. De positiva effekterna vägde över så jag fortsatte att äta. Dessutom hade jag för hög dos (108 mg) men läkarna osv tyckte in det var något fel i det, så jag halverade själv efter att tag då jag tröttnade på att krypa fram i lägenheten pga blodtrycksfall. Nu ligger jag på 72 mg per dag och kan INTE leva utan concerta. Skulle någon säga åt mig att jag inte får äta den medicinen längre så skulle jag nog planera ett självmord. Jag kan inte fungera utan den. De dagar jag av någon anledning glömt att tagit medicinen så kommer jag knappt upp ur sängen, jag är nästintill som en levande lättretlig zombie med totalt grötig hjärna..
http://www.tweenerpie.blogspot.com
Har gjort det slutade för jag fick dålig blodcirkulation av concerta men det var nog bara min fuckt up kropp. Men det är bra om du har sömnproblem och om du har tur kan du tappa aptiten helt och aldrig vara hungrig typ hände en polare till mig.
B
joda: Hejhej, jag är över 30 - får inte ens tag i min psykolog längre. Hur funkar sömnen på medicinen? Och hur utan?
Ja men detta låter ju ganska bra. Har inte sömnproblem för tillfället då jag jobbar ca 125% beroende på vecka lite, då kan jag sova ordentligt men är sjukskriven en vecka ungefär och ska ta det jävligt lugnt, vilket ju resulterar i att jag vaknar 03:15 och går upp och hoppar upp och ner i princip. Men ja, detta ska i sanning bli spännande:D Tror jag ska utgå ifrån att den inte hjälper alls så blir man bara positivt överraskad.
Vadå, så adhd finns på riktigt?
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga
PACMAN, kan givetvis enbart tala för mig själv. Inledningsvis hade medicinen positiv effekt på sömnen då det som tidigare hindrade mig att sova (huvudkaoset) blev mindre kaosartat. Med det avklarat blev den uppiggande effekten lite väl stor vissa nätter. Just nu sover jag bra utan, då mitt huvud är bra mycket lugnare än förr. Men som jag skrev tidigare. Lever man ett ordnat liv och tar sig upp varje morgon i god tid så ska det inte vara något större problem, särskilt inte vid låga doser. Överlag skulle jag säga att lugnet i huvet helt klart gör det värt att bli lite piggare.
ju me rdu nojjar över biverkingar desto fler kommer ud känna
Orkar inte läsa igenom alla svar. Men jag åt Concerta i typ en o en halv månad sen gav jag upp. Kändes som att jag hade en ordentlig jävla avtändning från det jag klev upp och tog medicinen till kvällen när effekten började avta. Men på eftermiddagarna och kvällarna när Concertan inte verkade så fick jag panikångest och mådde riktigt kasst. Dom säger ju att det kan ta upp till 8 veckor innan kroppen har ställt om sig och man mår "bra" på Concerta men jag tycker inte att det är värt att vänta på att det kanske kommer att hända.. Finns ju andra Mediciner att testa om man inte mår bra på Concerta. Har du börjat med dina än? Hur tycker du att det är?
har inte kunnat sovit inatt.. tog concerta kl 19 har det ngt med det att göra?
eh..ja det är väl rätt självklart att det har med det att göra. varför tog du det så sent?
http://www.tweenerpie.blogspot.com
tar concerta 36mg... började äta år 2007 och fick förjävliga biverkningar som; tappad hunger, sömnlöshet, magkatarr, hjärtklappningar, kallsvettningar m.m. Hatade concertan och vägrade ta den som följd... Två år senare år 2009 började jag på ett jobb och upptäckte att jag behövde medicin mer än någonsin... Började då med concerta 36mg igen och fick ovanstående biverkningar tillbaka men denna gång gav de med sig efter bara någon vecka. Jag tror man behöver vara medveten om hur ens diagnos funkar, vilka problemområden man känner igen sig i osv för att veta när medicinen hjälper... Har träffat på många som inte verkar förstå ett dyft om vad medicinen har för inverkan på personen mer än att den fått biverkningar... Som utomstående skådare har man dock sett både det ena o andra positiva tecken :). Idag kan jag ej leva utan concertan... Behöver den lika mycket som en diabetiker behöver sina sprutor typ.
krossad_anka : Nemen, fan va vi alla ska ta concerta. xD Iallafall, Jag började med concerta för lite mer än ett år sedan, jag har själv bestämt att jag bara ska ta det när jag pluggar, jobbar eller gör annat som kräver extra ansträngning. Till en början (när jag inte tagit den på ett tag) så kan jag få en småskumt-obehaglig upplevelse, det känns i grunden som att hjärnan tar in för mycket information på för kort tid. Men ibland på denna "invänjningsperiod" så kan jag faktiskt följa med "ruset" och njuta av det... Ja, som sagt det varierar. Men efter invänjningsperioden så känner jag inte ett smack, samma aptit som vanligt och jag upplever att jag beter mig som jag brukar osv.
Jag har ätit pannkaka!
Concerta är typ det bästa som någonsin hänt mig. Käkat i ca två år, med en paus på en liten period pg.a olika orsaker. Ska nu börja igen. 36 mg på morgonen och 18 mg efter lunch så sammanlagt 54 mg :) Den största biverkningen jag har känt av är att min aptit är bajs... Är väldigt sällan sugen på mat vilket är lite tråkigt då jag i vanliga fall är helt tokig i god mat. Men de positiva effekterna väger upp de negativa så det är värt det... Mina i stort sätt obefintliga impulskontroller förbättras avsevärt, jag lyckas faktiskt tänka efter innan jag gör någonting och jag hoppar inte omkring från projekt till projekt lika mycket något som jag har stora problem med när jag inte äter concerta... I början när jag började äta concerta så blev jag väldigt lättretlig och hade humörsvängningar men det gick över efter några veckor.. Annars så får jag en ro i kroppen som jag aldrig har annars. Jag känner mig inte ständigt rastlös och det kryper inte lika mycket i kroppen, och jag kan koncentrera mig till fullo längre stunder något som är typ rätt omöjligt i vanliga fall :) Den här "småskumma" upplevelsen som MilK skriver om ovan känner jag också igen. Svårt att förklara hur jag menar. Men den går över rätt snabbt.
Gillar inte paj alls egentligen. Speciellt inte hallonpaj. Blåbärspaj går bra ibland. Men med mycket vaniljsås till. Och helst mer vaniljsås än paj.
Redaktionen
2011-06-08 18:27
"doktor hjälplös är feg så han läker ett symptom för själva sjukdomen vill han inte bota"
men vem är jag o önska alla människor mer än att vara en levande lättretlig zombie med totalt grötig hjärna..
jag vet ju ingenting. så ignorera mig och fortsätt ta pillren så ni kan jobba.
namaste
jag tar concerta och ritalin mot ADD. 54 mg concerta och 10mg ritalin. gått ner lite i vikt, mår illa och kan ha ont i magen på morgonen. men mår bättre. se till att äta bara.
lägg dig inte i, sa mannen som sket i sängen. http://www.myspace.com/fdrmusik
ÅderpåleOne Hörredu var inte så snabb med att döma folk med det där, finns ju folk det underlättar livet för
Snara hur gick det? om nom nom
rawr
concerta e roliga :)
Glider runt på gatorna som en pansarvagnsdans, glor sniket på livet ser de som en andrahandschans
Åt 108mg concerta började jävligt bra gick upp i vikt och kunde känna lugn fast för mig gick det ur efter 6-8 timmar och blev aggresiv och fick en jävla ångest. kunde inte sova utan den heller så åt 54an 2 timmar före sängdags då kunde jag äntligen sova ^^ Men fick avsluta medecineringen för jag fick stora satans nässelutslag. Prövat medikinet och concerta samt mediodal... ska man försöka få metamina eller har någon annan något tips på hur man ska bli "normal" ? ^^ Concertan fungerar som alvedon för mig nu när jag börjat om med den. Lixom ingen verkan alls..
Rocky88 är ett livs-levande bevis på att idioter faktiskt existerar, grattis Rocky!
Jag har ätit pannkaka!
jag vet ju ingenting. Amen på det.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Heej. Jag har fått conserta och ska börja med den. Jag har väldigt kräksfobi har ni kräkts av den när ni började med den? Hur myckt gick ni ner i vikt? Och har ni hållt er på den vikten när ni väl gått ner? Och en fråga till. Jag är alltid så trött så jag knappt vet va jag heter. Får anstränga mig mycket mer än andra på jobbet. Har ettstressigt och rörigt jobb. Blir man något piggare av den? Mvh Fia
fidelian: jag kräktes aldrig. men jag gick ner typ 10-15kg till en början - gick dock upp när aptiten kom tillbaka.... gäller o sköta regelbundna mat-tider för aptitens och viktens och hälsans skull... Jag är normaltsätt trött o seg som du o gör jobbet lite långsammare, men med hjälp av concertan blir jag vaken, klar, framåt och fokuserad. men är lite olika det där...
Jag hade inga direkta biverkningar. Gav läkaren dig concerta för att bli pigg?
Jag har ätit pannkaka!
milk: delvis, jag har add = utan hyperaktivitet. så när jag tar concerta får jag någorlunda motsatt effekt, blir mer hålligång och tar tag i saker... men kan koncentera mig o så där som är meningen. en som är hyperaktiv blir nog lugn av concerta har jag för mig...