Kan dom göra så här? (jobbfråga)
Hej, jag har en fråga jag ställer mig lite fundersam till. Min sambo jobbar på en bensinmack och om dom har någon smitning och ej hunnit skriva upp regnret på bilen så får dom själva stå för kostnaden. Dom måste alltså stå i kassan och kolla ut genom fönstret hela tiden för att få med alla regnr. Missar dom ett enda och personen i fråga smiter så får dom stå för det. Hänt henne 1 gång och då gällde det strax över 2000:- som hon fick betala ur egen ficka. En till grej, när godis och sånt har passerat sitt bäst före datum så måste även arbetarna stå för kostnaderna av detta... Alltså är det t.ex 100 chokladbitar som gått ut så får dom som jobbar i affären betala den summan det var värt. Detta låter helt sjukt i mina öron, kan dom verkligen göra så här? Känns ju som ett självklart nej, men jag vet inte, därför jag vänder mig till er. Vad kan man göra åt saken? En person som jobbar där som vände sig till facket (ang. en annan sjuk sak) blev senare avskedad tack vare det. Så vad fan gör man? Kan tillägga att min sambo inte är med i facket tyvärr..
Men då.
haha, det låter sjukt! vad står i deras kontrakt? har facket godkänt kontraktet? även om hon inte är med i facket kan hon ju ringa o fråga. sen är det bäst att hon gå med i ett fack, snarast möjligast. ett bra fack.
Hej FRA! Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse! puss
u.u P21 Det är naturligtvis inte tillåtet att låta personalen stå för stölder och utgånget godis. Se bara till att din sambo vägrar betala sådana kostnader, skulle chefen försöka dra det på lönen eller på annat sätt kräva skulden skall hon gå till polisen.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
min-egen Känns ju lite risky att koppla in facket och snoka när dom avskedar folk som dom vill när detta sker. Vet inte hur man ska gå vidare, men får fråga henne om vad som står i hennes kontrakt. Jo känns ju som det är läge att gå med i något fack och sedan koppla in, sparken eller ej. Detta stället borde fan stänga ner. Behandlar verkligen sina anställda som skit. Hon har INGEN rast på en hel dag, ingen lunch eller något hinner hon äta heller. Så detta är verkligen helt stört.. Tyvärr måste man ju jobba för att få allt att gå runt med hyran mat osv. Och att säga upp sig utan att ha något annat jobb och leva på min skitlön jag har är ju inte så roligt, blir liksom ett dödläge här när man inte vågar koppla in någon. :/
Men då.
Borgarnas våta dröm! Lyckligtvis är vi inte riktigt där ännu, självklart är det inte tillåtet!
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Borgarnas våta dröm! Lyckligtvis är vi inte riktigt där ännu, självklart är det inte tillåtet! Hahaha word!
At the gates of Eternity...
friktion jo, men dom kommer dra från hennes lön isf det som gått ut. Smitningen ville dom ha kontanter, så finns ju inget bevis för detta nu, dom kan bara neka. Undrar om polisen verkligen prioriterar sånt här. Men jag skulle då aldrig gått med på dessa förhållandena, tyvärr blir det att man "måste" som sagt då vi behöver pengar.. Gah, blir så jävla less på idioter till chefer som tror dom kan göra hur dom vill. Smitningar och sånt borde väl ändå gå på deras försäkring tycker jag?
Men då.
Men det är ganska olagligt att sparka någon för att man är med i facket. och därför är det så viktigt att gå med i ett bra fack. annars kommer dom bara låta henne att "bli sparkad" Jag förstår rädslan, men det är ändå något hon borde göra för att få en bättre arbetsplats.
Hej FRA! Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse! puss
hehe helt sjukt ju! Vem går emd på sånt? shit att folk e sånna suckers alltså! O tänk att chefer tar sig sånna friheter...det e nästan mer stört!
liksom vafan dom får ju inget del av företagets/mackens vinst, säkert inga bonusar o annat men ändå ska dom betala för svinn o liknande. SJUKT
u.u P21 Som sagt, drar dom från lönen så polisanmäl, det är inte tillåtet. Det räknas som stöld. Kräver dom kontanter skall hon dessutom ha kvitto på tansaktionen. Hon ska vägra att betala, hon ska 1 gå med, 2 kontakta facket och försöka dokumentera så mycket som möjligt för bevisning. Hon ska 3 polisanmäla chefen. Eftersom hon inte är ensam anställd eller? Kan väl chefen inte få reda på VEM som kontaktat facket polisen. Villkoren gäller väl för alla anställda? Dom får göra gemensamt slag i saken.
hehe helt sjukt ju! Vem går emd på sånt? shit att folk e sånna suckers alltså! O tänk att chefer tar sig sånna friheter...det e nästan mer stört! Det började som praktik och övergick till anställning tack vare abetsförnedringen. Och behöver man pengar och inte har någon utbildning så.. Ja, vad gör man. Hon fick ju veta allt detta efter hon vart anställd. Så var inte bara att gå tillbaks till ams och bråka då.
friktion
Jo tycker dom borde gå vidare men verkar inte som någon verkar orka bry sig där längre, vet inte om det är pga rädsla för sparken eller, ja, jag vet inte. Men ska se till att hon går med i facket och tar tag i det, för detta håller inte. Och annars testa med polisanmälan och se vad det leder till. För som det är nu verkar cheferna tro att dom kan styra och ställa lite som dom vill utan att någonting händer.
Tack för svaren så länge, de uppskattas :).
Men då.
haha samla bevis och ring aftonbladet!
Nja, snyfthistoriet på AB klarar man nog sig utan :).
Men då.
dagens ungdom.
cry me a river! --> thcrew
japp, så är det :), var vill du komma med det?
Men då.
Producent
2010-03-01 18:59
jag jobbar i en kiosk/tobaksaffär, utgånget godis får vi ta hem, utan att betala. känns som det är något lurt med att dom ska få betala om godiset går ut. och det med bensinen låter ännu mer sjukt.
Du får helt enkelt förklara för henne att det hennes chef är olagligt. chefen utnyttjar hennes okunskap.
Konstigt Jo, dom fick ta hem det förut, men nu ska dom tydligen betala för allt som gått ut även om dom vill ha med det hem eller ej.. min-egen Sa åt henne att polisanmäla. Detta ska göras om det dras pengar från lönen för allt godis som gått ut. Så får se vad som händer.
Men då.
men om hon inte har någon bakom sig (fack) tror hon inte då att dom kommer att sparka henne. sen kan hon ju få pengarna retroaktivt om hon får hjälp från rätt fack.
Störd chef, han/hon kan absolut inte kräva att personalen ska betala för stölder eller svinn. Det lär ju inte stå i hennes kontrakt. Som tidigare nämnt: kontakta facket och samla bevis. Anmäl chefen, sånt där kan hon inte tolerera. Hon måste visa chefen att hon inte alls är skyldig till att betala för sånt skit och hon ska absolut inte behöva bli sparkad för att hon vägrar betala..
Hon har INGEN rast på en hel dag, ingen lunch eller något hinner hon äta heller. Då kan jag säga direkt att det bryter mot arbetsmiljölagen, eller om det är under miljöbalken det ligger, det var ett tag sen jag läste juridik :p. Hur som helst. Enligt lag är det obligatoriskt med 5 minuters rast/timme, men självklart får detta klumpas ihop till en större eller ett par mindre raster. Ex. 30 minuters lunch och någon liten rast eller så.
Det är ju en hel del där som inte riktigt stämmer överens med lagen. Hon borde försöka få med så många som möjligt på jobbet, lämna in en anmälan till polisen, men inte yppa ett ord till chefen. Och syna kontraktet noga, väldigt noga.
Chefer som beter sig som svin bara för att dom kan... Usch!
Hoppas allt löser sig :)
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Vilken bensinmack och eventuell kedja gäller saken? 2000:- är i runda slängar över 150 liter...
ingen bil rymmer så mkt, dom måste ha stått och fyllt på dunkar
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Toastare
2010-03-02 00:55
Ja är det en kedja som Priyan skriver, vilket det oftast är.. så finns det ju en högre chef att kontakta. Inga kvitton på summan och kontanter går rakt ned i fickan? Är det ett lönekontor som betalar ut lönen så skulle jag inte tro att de gör ett avdrag på lönen där. Som sagt, be henne kontakta facket eller vända sig till den som är fackrepresentant på hennes arbetsplats. Kickar de folk för hon är med i facket rekommenderar jag henne att gå med i Syndikalisterna. Nej, men de är emot lagen att sparka någon för att de är fackligt aktiva. Och kan man smita från tankningen ligger ju bristerna i deras rutiner, inte i personalen.
Jag skyller allt på Emma!
när jag slutade skolan och fick mitt första jobb så hade jag en liknande chef. jag fick sänkt lön, ingen semesterersättning och facket var något han ogillade. då vågade jag inte göra något, men en kollega lackade, anmälda han till facket så nu har han näringsförbud. det där är inte lagligt nånstans
http://www.kommandot.se/wp/
Ah, när jag bodde i Norge så hade även jag en chef som bröt mot väldigt många lagar. Jag sa upp mig och på min sista dag så bad jag om att få samtala en stund med honom. Jag gav honom en ordentlig utskällning! Jag argumenterade och skrek i säkert två timmar om varför han var en dålig chef. Jag fick rätt för min sak och fick även igen pengarna som han var skyldig mig. Men jag var den enda på arbetsplasen som fick det. Jag hade även anmält honom anonymt till hans chef(det var på en butikskedja, det finns alltid en högre chef) som också började kontrollera honom. Jag är en legend på mitt gamla jobb. Alla snacka om den galna svensken som kom och ställde till det. Jag uppmanar din flickvän: Upp till kamp!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja lätt, upp till kamp jag blev också en legend på det gamla jobbet då min chef tydligen hade sagt att jag fått kicken för att jag söp för mycket när jag sagt upp mig till hans förtret. iofs kanske det låg nånting bakom det påståendet ändå;)
http://www.kommandot.se/wp/
sjukt :P.... men det där med att man får betala om någon snor soppa... om man inte kan se regnummret på kamerorna så är det bara säga att bilen inte hade någon regplåt... :)
Den som tankade för 2000:- var en långtradare fast utan dekaler eller något. Men tycker ändå det är skumt att inte han kom in och betalade då han säkert inte står för den soppan? Jaja, jag vet inte, den hade ju inga dekaler eller något så var ju lite skumt. Det är en större kedja, 7-eleven/shell. Så bör väl antagligen gå att få tag på en högre chef som äger stället. Ska luska lite i det, tack för hjälpen alla!
Men då.
låter jävligt sjukt, min syster jobbade på shell som sedan blev en 7-eleven/shell och hon behövde verkligen inte stå för sånna där kostnader. men som andra säger, gå med i något bra fack är ju verkligen att rekomendera.
Trippel X ~ X - X-ett - Xpekt
UU: förmodligen var långtradarchaffisen sin egen och det var väl just därför han kände att han inte hade ngt att förlora på att smita... jag tycker det låter asskumt att en större kedja som gör så här. endera är det ngt rötägg som driver just denna mack, och de på hk ser mellan fingrarna, eller så är shelle/ sleven en jäkligt mkt större superskurk än vad jag kunnat föreställa mig. mig veterligen skulle detta aldrig hända på vare sig statoil eller ok, men om ngn vet mer om den saken får det ju gärna meddela det...
i vilken stad är detta? jag känner för att komma förbi och fylla upp min 120-literstank
"Det behövs många sprayburkar för så mycket färg. De måste ha gjort ett riktigt nattinbrott i en butik, för så många burkar snattar de inte under jackan."
Ni som hojtar polisanmälning, för vad ska hon anmäla dem? Kontraktsbrott är inget som polisen brukar jobba så mycket med... näää, gå med i facket istället.
http://www.earforcefm.blogspot.com
ASUL P22 Om han kräver betalning i kontanter av personalen för stölder, för att de itne ska få sparken - så är det utpressning. Om han drar av utgånget godis på lönen så är det stöld och får de inga raster under arbetsdagen så är det brott mot arbetsmiljölagen. Det är saker som polisen sysslar med.
Kanske, men kontakta facket istället! Så vitt jag ser är detta lite olika arbetsgivarlagstiftningar och liknande vilket kanske inte är polisens prio ett. Vad ska de göra? Gripa chefen? Utreda sånt här gör nog facket bäst. Står det i kontraktet är det ju inte utpressning heller. Ring polisen och se vad de skulle göra.
http://www.earforcefm.blogspot.com
"En till grej, när godis och sånt har passerat sitt bäst före datum så måste även arbetarna stå för kostnaderna av detta... Alltså är det t.ex 100 chokladbitar som gått ut så får dom som jobbar i affären betala den summan det var värt." ->
Alltså desto mer jag tänker på detta desto mer absurt verkar det...
Du menar alltså att någon som inte ansvarat för inköpen skulle bli tvungen betala istället för den som köpt in för mycket av varorna?
Typ som en form av kollektiv bestraffning? Det är förbjudet enligt lag...
vafan är det inte ganska självklart att förstå att det inte får gå till så? Sätt dig ner och planera ut nån bra hämnd som helst innebär personlig konkurs för idioten. Eller cocktaila hans hemadress.
mhm
Låter lite som en urban myth om jag ska vara ärlig. Men är det sant är det ju helt sjukt såklart.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Självklart är det helt jävla åt helvete om det stämmer, och ska självklart inte accepteras. Jag är helt med på att det man bör göra är att kontakta facket och föra ett jävla liv, men det är fan inte enkelt om man är ung och har sitt första jobb.
Ett bra första steg är att ta kontakt med t.ex
LO-fackens hjälptelefon för ungdomar och berätta om sin situation. Det är lite som att ringa BRIS, man kan inledningsvis vara anonym och det är gratis. Därifrån kan man få mer hjälp att komma vidare och se till att en förändring sker, det gör förhoppningsvis vägen till anständiga villkor något lättare.
Hellre än LO-facken (i detta fall Handels) hade jag personligen sett att man vänder sig till
SAC , de är mindre snack mer hockey så att säga. De är inte så rädda att sätta hårt mot hårt och utnyttja de stridsmedel som finns tillgängliga.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Länk till http://www.7eleven.se tryck på kontakt och dra iväg ett mail.
F.ö. driver 7-Eleven, samt Shell/7-Eleven sina butiker i franchis, vilket innebär att chefen faktiskt står som ägare för butiken. Dock så har Reitanservicehandel ganska hårda, eller normala regler för hur saker ska skötas. Det han gör är att gravt missköta sin uppgift, så jag är övertygad om att du bara drar iväg ett mail så löser kontoret detta ärendet ganska snabbt.
Keep crushin'!
Jag jobbar på OKQ8 om somrarna och jag har aldrig hört talas om något dylikt. Men när jag jobbar snittar jag kanske en smitning per dag/ a la 500kr. Mycket på grund av att man inte hinner kolla upp alla tankningar när man står och gör korvhelveten. Anmäl!
"Who the motherfuckin' bawse?"
Mycket bra tips som trillar in, det tackar vi för! Har inte gjorts mycket i dagarna nu gällande detta men ska verkligen ringa lite nummer och hålla på. Tack så mycket för hjälpen. :)
Men då.
soulable: seriöst? är det så många som smiter som en per 8onde timme (en normal arbetsdag) ungefär? är detta extremt eller medel? had no idea... trodde för övrigt det fanns bevakningskameror?
Jo, så har det varit. Våran station är dock ganska stor och drar till sig många kunder. Dock har vi fått våra utskällningar nu, det ska bli ändringar har jag hört. Vi vann/förlorade smitningsligan 2008 så det är troligtvis extremt. Bevakningskamerorna är ju mest till för syns skull. Det enda som händer är att vi skickar en räkning till reg-nummret. Betalas det inte rinner det ut i sanden. PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Om jag inte minns fel så ligger självrisken för en smitning på 2500kr, vilket gör att stationen står för hela kostnaden i nästan alla fall. F.ö. så tjänar en station 80öre per liter, vilket gör att marginalerna förmodligen är de särklass sämsta som finns inom service/bensinhandel. Det är inte direkt som spolarvätskan där marginalen ligger på cirkus 80%. Tobaksförsäkringen är rätt sjuk den också. Där står försäkringen för en summa upp till 10.000kr, det är ungefär 10% av fyllnadsgraden i ett tobaksställ. Lägg till en snuskyl där också. Marginalerna är även där katastrofala. Jag tycker extremt synd om de stationer som drabbas av smitningar. Det slår extremt hårt mot småföretagare, och Shell/7-Eleven är ett varumärke - Det är någon stackare som förmodligen kämpar för småpengarna som drabbas.
Keep crushin'!
Låter sjukt alltså... En smitning motsvarar alltså kanske runt 8000 liter bensin i förlorad inkomst om man räknar på 500 liter och 80 öre per liter per smitning?
Det jag menade är att marginalerna är skitsmå. Med andra ord så är det svindyrt att ha svinn på den varugruppen då den är förbannat dyrt att köpa in. Svinn på kexchocklad är en annan sak då det är billigt som fan att köpa in. Fast å andra sidan har jag ingen koll på moms och skatt när det kommer till bensin. Men jag kan tänka mig att det ligger som tobak, där kostar exempelvis en General port. 27.80 att köpa in, plus 9.90 i moms vid försäljning - resterande är marginal åt butiken. Men 1 smitning om dagen är fan extremt. Jag vet att Shell/7-Eleven i Lund har 1smitning i månaden. Sen hur mycket sanning det ligger i allt som sägs kan jag inte uttala mig om. Men det är katastrofalt för ett företag att ha smitningar, det är en sak som är säker. Så jag kan förstå hans irritation, dock legitimerar det inte hans agerande. Sen lever inte bensinhandlarna på bensinförsäljning. De lever på sakerna man konsumerar i butiken, exempelvis spolarvätska som säljs i enorma mängder och har nästan samma marginal som kaffe, 80%. Man får sätta allt i perspektiv. Klädhandel är väl det enda jag känner till som inte har varor med dålig marginal. Ica säljer tonvis med saker i ren förlust.
Keep crushin'!