Kan dom göra så här? (jobbfråga)
Hej, jag har en fråga jag ställer mig lite fundersam till. Min sambo jobbar på en bensinmack och om dom har någon smitning och ej hunnit skriva upp regnret på bilen så får dom själva stå för kostnaden. Dom måste alltså stå i kassan och kolla ut genom fönstret hela tiden för att få med alla regnr. Missar dom ett enda och personen i fråga smiter så får dom stå för det. Hänt henne 1 gång och då gällde det strax över 2000:- som hon fick betala ur egen ficka.
En till grej, när godis och sånt har passerat sitt bäst före datum så måste även arbetarna stå för kostnaderna av detta... Alltså är det t.ex 100 chokladbitar som gått ut så får dom som jobbar i affären betala den summan det var värt.
Detta låter helt sjukt i mina öron, kan dom verkligen göra så här? Känns ju som ett självklart nej, men jag vet inte, därför jag vänder mig till er.
Vad kan man göra åt saken? En person som jobbar där som vände sig till facket (ang. en annan sjuk sak) blev senare avskedad tack vare det. Så vad fan gör man? Kan tillägga att min sambo inte är med i facket tyvärr..
Men då.