I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med gitarrspelande.

Övrigt - Blandat

2010-02-18 10:43

Hjälp med gitarrspelande.

Hej! Min absolut bästa kompis tar studenten nu i sommar. Men jag kommer att vara bortrest från maj till slutet på sommaren. Men jag vill ge henne något speciellt, däför vill jag lära mig en av dom finaste låtarna jag vet: Keep me in your heart med Warren Zevon på gitarr och sjunga in den. Grejen är att jag kan inte spela gitarr, och får inte riktigt ihop det. Så om någon kunnig kan komma med lite tips, och grymmast hade vart en youtubevideo om någon orkar?
Tack på förhand.

Här e låten:
http://www.youtube.com/watch?v=RMTKb-pgxGI

Och här är akorden:
http://www.azchords.com/z/zevonwarren-tabs-5707/keepmeinyourheart-tabs-118876.html

2010-02-18 11:57
Om du verkligen är seriös med det så ska du plocka upp gitarren direkt och lär in dig ackorden och ackordbyterna i muskelminnet och sen börja öva upp din höger och vänsterhandskoordination.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2010-02-18 13:02
Jag sitter ju och över, har lärt mig ackorden, och byterna går väl sådär, men vet inte riktigt hur jag ska få det till en melodi, alltså ska man köra första ackordet två gånger på alla strängar, och sedan nästa, två gånger på det och sen byta osv??
Poet

2010-02-18 13:51
Sanningen är väl att man måste spela mycket, länge och ofta för att få in känslan för det

2010-02-18 19:14
Du hör väl på låten hur många gånger och hur länge ett visst ackord ska spelas eller? :S

2010-02-18 20:26
Om du har grundackorden så borde det ju fungera för dej, jag har spelat sen jag var 4år då jag börja små klinka för att min pappa gjorde det. om det är en viss låt som du ska spela så är det väl bara och försöka lyssna på alla ackordbyten, koncentrera dig på hur det låter osv, jag är självlärd kan man säga, så genom att bara börja med grunderna så har jag lärt mig det mesta och kan lyssna på en låt ett par gånger sedan kan jag spela den.

men som sagt mycket träning krävs som sagt.

här är en sida som ligger lite nere just nu, där finns ett stort artist utbud och troligtvis de du letar efter, Länk till http://www.olga.net/

men sidan kommer nog att hoppa igång så småning om och förhoppningsvis så kan den hjälpa dej lite, för på sidan använder dom sig inte direkt av ackord utan istället för ett sätt som kallas tablur, det inne bär att, dom inte direkt visar ackorden utan istället vart du ska ha fingrarna på gurans olika band och hur många gånger du ska dra strängarna och takterna står oxå där.

det kan vara lite klurigt, men efter ett tag så listar du nog ut det, tror till och med att det finns guid där om hur det hela fungerar och hur du ska läsa av siffrorna.

hoppas bara sidan hoppar igång innan studenten för får du klämm på hur detta med tab fungerar så kommer det flyta på som fan för dej :)

2010-03-02 11:07
Här är en grym version av låten.
Men hur spelar hon där?...Drar hon över alla strängar neråt, och sedan upp, ner över dom tre sista strängarna?

2010-03-02 18:36
hahahahahahaha jag gillar pianisten vid 01:13, spela med foten e såååå Crazy!!!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...