I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Erfarenheter från NA?

Övrigt - Blandat

2010-02-11 16:16

Erfarenheter från NA?

Tudelidu?

Satt o läste igenom lite på deras hemsida och känslan jag får att det är en kristen organisation.

Anonyma Narkomaners tolvstegsprogram och gemenskapen av tillfrisknande beroende:

1 Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt beroende, att våra liv hade blivit
ohanterliga.
2 Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva kunde ge oss vårt förstånd tillbaka.
3 Vi tog ett beslut att lägga vår vilja och våra liv i händerna på Gud, som vi uppfattade
honom.
4 Vi gjorde en grundlig och orädd moralisk inventering av oss själva.
5 Vi erkände för Gud, oss själva och en medmänniska den exakta innebörden av våra
fel.
6 Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsdefekter.
7 Vi bad honom ödmjukt att avlägsna våra brister.
8 Vi gjorde en förteckning över alla personer vi hade skadat och blev villiga att
gottgöra dem alla.
9 Vi gottgjorde dessa människor direkt, varhelst möjligt, utom när detta skulle skada
dem eller andra.
10 Vi fortsatte vår personliga inventering och erkände genast när vi hade fel.
11 Vi sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt med Gud,
som vi uppfattade honom, varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och
styrkan att utföra den.
12 När vi som ett resultat av dessa steg hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi
att föra detta budskap vidare till andra beroende och tillämpa dessa principer i alla
våra angelägenheter.

Vill höra med personer som har erfarenhet från NA, är det så kristet det låter? Fungerade det? nackdelar med mera???

Alla tiders Peter-pan-komplex

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2010-02-11 16:29
Som de flesta 12stegsprogram ska man finna kraft i något annat än det man är beroende av, en "högre kraft". Du får välja själv vilken sorts högre kraft du vill använda dig av, men gud ligger nog nära till hands för kristna.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Producent

2010-02-11 16:33
har haft 2 polare som gått på sånt där. Det dom har berätta e att dom försöker hjärntvätta folk, iaf dom. Sen skulle dom bryta upp med vännerna ( dom som punda kan jag förstå ) men inte dom andra vännerna som inte pundar. Så man kan likna det som en sekt nästan...
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-02-11 19:29
försökt mig på öppet 12stegs pogram men inget för mig, mest då för att jag inte var färdig med mitt missbruk utan gjorde det för att soc bråkade med mig om lvm.
men höll i hogs 2 veckor.

men det är ju igentligen inte kristet (ingen sket el kyrka som driver det liksom) men visst endel snack om gud och högre makt, men det dom då säger är att du kan ju lägga din egen mening i vad gud är för dig, om du förstod vad jag skrev?
tolka om det till vad du vill att det ska vara, vad som behövs för dig för att få mod att bli drogfri och starta ett nytt liv.

men sen känns det galet kyrkligt på na och aamötena.
men det verkar ju funka för många, då alla som är där har vart i liknande situationer genom sitt missbruk så det finns gemenskap och att dom flesta verkligen vill bli nyktra och även verkar bli uppriktigt glada när dom ser att andra i gruppen gör framsteg och lyckas stå emot suget och hålla sig nyktra.

men för mig funkade det inte alls, tyckte just mötena var aldeles för sektlika och den största faktorn att jag inte var klar med mitt missbruk.

men tex farsan gick på aamöten 2ggr i veckan i flera år, och det hjälpte verkligen honnom då han träffade andra och att man talar om sitt missbruk och gör det regelbundet.
Graffare

2010-02-11 21:58
Problemet är att i avsaknade på bra narkomanvård så får alla dessa religiösa kvacksalvare möjlighet att sko sig på de mest utsatta i samhället.

Jfr. narconon.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2010-02-11 23:32
narconon är väl scientologer? Fyfan...

Det är sant som du säger, det finns ganska lite bra program för narkomanvård. Men tolvstegsprogrammet behöver ju inte vara dåligt, det har funkat i många fall men det är ju upp till var och en vad man gör med det.

2010-02-12 12:36
cry me a river!
--> thcrew

2010-02-12 21:21
Det jag upplevde var inte ett dugg kristet eller kyrkligt. Det handlar väl lite om vad det är för andra människor där.

Man får ju välja sin egen makt.

Och att bryta med sina vänner handlar väl mer om beteendemönster än sektbeteende. Det är som när man slutar röka, situationer där man i valiga fall röker är ju svårare än andra.

www.susei.blogg.se

2010-02-13 01:37
na har ju inget med naroconon att göra.

NA, anonyma narkomaner alltså att dom snackar i en grupp "delar" och lyssnar och försöker stötta varandra i ett missbruksfritt liv och det som sägs inom gruppen ska stanna i gruppen, ett koncept som är taget av aa, anonyma alkoholister, som dom säger vara grundat av två lirare bill och bob villket jag inte helt köper.
men som sagt har inget emot na el aa men metoden funkade inte för mig då, kanske funkar nu vet inte vill inte ens pröva år bara ångest av 12steg, men vet att det hjälpt många, hänger ju mest på en själv om man är redo el verkligen vill sluta.

2010-02-13 10:08
hänger ju mest på en själv om man är redo el verkligen vill sluta.

viktig poäng! Vill man inte så funkar inget behandlingsprogram i världen.

2010-02-13 10:10
Fan va fel du har. NA är jävligt bra. Det är öppna anonyma möten där man kan dela sitt drogberoende eller sug efter man har varit ren. Det är en jävla fördom alla har, att de ska vara en kristen organisation. Sen att gå in i rehab där det är frivilliga NA besök en gång i veckan ingår gör de flesta behandlingshem jag varit på.

Dessa möten har gjort många jag känner har som bekanta drogfria. 2 av dem har gjort tolvsteg PÅ ETT BEHANDLINGSHEM. Sen kan man säkert köra frivilliga 12 steg om man vill

2010-02-13 12:11
har jag fel?

jag säger inte att NA och 12steg är dåligt, säger bara att det inte funkat för mig.
men du knaske inte menade mig ?
sen kan man väl inte ha fel åsikt in fråga om man tycker något är bra eller dåligt

2010-02-13 12:13
Diffe, menar du mitt inlägg? Jag svara till första inlägget. Inte läst de andra i tråden. Nej du har rätt 12 steg funkar för vissa och andra inte. de ville tvinga in mig på det men fick ett annat rehab

2010-02-13 12:16
mellanöl

haha ok sorry, tyckte det verkade lite konstigt var bara tvungen fråga.

2010-02-13 12:28
Hehe sorry, skulle skrivit nick först då. Men mitt syftar mest på NA möten osv.

2010-02-13 12:56
jo håller med har svårt för 12stegprogram men aa /na möten har jag inte haft något direkt problem med, förutom då att jag inte ens var nära att vara färdig med mitt missbruk och att jag var tvungen att knata dit tackvare "behandlingen"

men vet endel som lyckats hålla sig nyktra tackvare mötenen och förstår verkligen att det funkar bra för många

2010-02-13 13:07
JAg har tvingats in på 3 hem under senaste 2 åren. har stannat och klarat 2 v som mest. så sjukt mycket droger och när man vridit sig i sängen 3 nätter så är det klart man köper lite. jävla rövhål som drar in skiten

först nu jag klarat gå av skiten. känns skönt men tungt pga sorg för hunden dog samma dag jag körde det sista i mig

2010-02-13 13:25
aa luffigt att ta in grejjer på hem när det finns folk som vill lägga ner, men fullt förståligt, då domflesta är där av tvång och inte vill sluta.

ok grattis till att du lyckats kliva av, men tungt att mista hunden, du kommer ta dig igenom det men sorgen är självklar, men man måste se frammåt.

tar det lugnare nu som fan och har också en nära som gick bort framför ögonen på mig, men man måste ju själv fortsätta, man kan inte gräva ner sig eller bara sluta, men sorgen får man ju arbeta och leva med.

lycka till

2010-02-13 13:30
Jag förlora en riktigt nära vän för 10 månader sedan. det var riktigt tungt. spec eftersom han ringde samma dag och jag kunde inte svara pga bussen. Sen en massa bekanta dog förra året. jävla drogskit

2010-02-13 14:17
aa precis jävla droger som ställer till det och även fast döden är närvarande när man håller på och laborerar som man gör så kommer den alltid som en chock och med tung sorg och saknad, men man får väl ta och skärpa till sig på riktigt någon dag och hoppas och verkligen försöka att klara av ett normalt eller iallafall ett värdigt liv.

aa låter tugnt, de är ju så man känner och tänker så otroligt mycket efteråt vad man skulle ha gort vad man inte skulle gort och inget går ju att ändra på, det är försent liksom.