Busskort - Orättvist
Det är så att jag har ganska långt till skolan, men inte tillräckligt för att få ett busskort tydligen så jag måste betala flera hundra kronor i månaden för att ta mig till skolan medans andra får åka gratis. Är inte det jävligt orättvist? Och ni tänker säkert "hur skulle det se ut om alla hade gratis busskort" men man borde ju ändra gränsen för hur långt bort man ska bo. Kanske inte ska anpassas efter mig men det är ju jävligt långt enligt mig och jag måste åka med morsan när hon åker till jobbet på morgnarna så jag får sitta 1 och en halv timme innan skolan börjar och bara glo. Sen får jag gå hem. Nu i den fruktansvärda kylan när det är vinter och allt, bara för att vi inte har råd med busskort varje månad. Går det att ändra på om man frågar dem tro?
har inte alla gratis busskort till man e ganska gammal ? ja menar, 19 iaf?
www.code26.com grafik och konst.
Nej, man måste bo ett visst antal km bort för att få ett gratis. Och jag bor så långt bort det går innan stora vägen kommer men inte tillräckligt långt för att få ett gratis. Jävligt irriterande
hur långt har du till skolan ? å vilken skum stad bor du i ?
www.code26.com grafik och konst.
Angest När jag gick på gymnasiet fick jag inte heller busskort för att jag inte bodde tillräckligt långt så jag bokade tid hos en läkare sa att jag fick ont i ryggen av att gå längre sträckor eller cykla bad honom skriva ett intyg ,som jag senare visade skolan. Sen satt jag på bussen all day everyday :)
och vem fan är du?
Fan vilket jobbigt liv du verkar ha Angest. Alla dina trådar är fyllda med elände, herregud.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
marvaingaye; Jag skulle precis skriva samma sak, men annorlunda.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men som du sa hade ni inte råd att köpa busskort varje månad, har hört att om du går tex rektor eller något och säger att ni inte har råd så ska man får busskort iaf ;) gör nått sånt. Eller som Remy gjorde ;)! Peace
Hur gammal är du när du dör?
3rdsoul. Ja men seriöst, av vad jag minns på rak arm så är han missnöjd med sitt hår, hans knullkompis har alltid mens, hans polare hatar på hans rapkarriär och nu får han inte heller busskort från sin skola. Aja, av nån anledning så är det smått underhållande att läsa hans trådar i alla fall. Så jag ska nog inte prata mer :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Dom mäter väll enligt fågel väg också? Haha, vem fan åker fågel till skolan
Det är för dig våra hjärtan slår, alltid oavsett i alla år!
Socialen hjälper i fall där din familj inte har pengar till o betala saker du behöver Dvs om du är under 18..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fan vilket jobbigt liv du verkar ha Angest. Alla dina trådar är fyllda med elände, herregud. Kan ju börja skriva efter varje fest hur roligt jag hade det om det passar bättre. Eller vad jag har gjort med mina polare i veckan men det känns ganska meningslöst. De flesta trådar på whoa är väl någon form av klagande eller gnällande.
Socialen hjälper i fall där din familj inte har pengar till o betala saker du behöver Jo men alltså, vi har ju typ råd...men vi
tycker inte att vi har råd att betala några extra hundralappar varje månad för ibland blir det lite kris här hemma och måste snåla som fan.
Men ändå, varför ska en del få gratis bara för att de bor längre bort. Ett par hundra är ju jävligt mycket pengar om man jämför med att andra får det kostnadsfritt. Detta samhälle....
Angest Du borde som sagt snacka med din rektor eller gå till läkaren som någon annan tipsade om! Sitt inte och gnäll om ni nu faktiskt har råd egentligen, men är för snåla för att låta dig åka buss till skolan på vintern! Du kan ju gå eller cykla på sommaren, men bussa på vintern! :) Hur långt har du till skolan?
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Moderator
2010-02-11 10:05
Tycker du borde sluta gnälla och börja cyckla. du skriver ju själv att saken inte kan anpassas efter dig innan du gråter för att saken inte anpassas efter dig. Börja cyckla eller ta körkort och köp bil och kör själv. I vuxenlivet kommer det bli så att du måste betala allt själv...vänj dig.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Tror gränsen är 6km fågelväg, och om du inte har en sjö ivägen så kan man ju gå fågelvägen, bara ha på sig rätt kläder o sån shiet.. jaghar alltid haft typ minst 2mil till skolan så hade gärna bott 5km ifrån och gått.
Tycker du borde sluta gnälla och börja cyckla. du skriver ju själv att saken inte kan anpassas efter dig innan du gråter för att saken inte anpassas efter dig. Börja cyckla eller ta körkort och köp bil och kör själv Lite kallt och svårt att cykla på vintern. Klart det inte ska anpassas efter mig men jag kan ju inte skriva om alla som har det likadant så jag skriver väl hur det är för mig? Svårare än så är det väl inte. Körkort...ja jag väntar på't men inget som man beställer från internet precis. Måste ju bli 18 först.
Sitt inte och gnäll om ni nu faktiskt har råd egentligen, men är för snåla för att låta dig åka buss till skolan på vintern! Det handlar inte om snålhet utan att kunna klara sig på lönen som blir över. Sitt inte och säg att vi är snåla när du inte vet hur vi har det. Såklart man skulle kunna hosta upp några hundralappar varje månad men det blir ju stor skillnad på mat, kläder och allt annat skit med några hundra kr mindre än vanligt.
Men det jag påstår är att det är jävligt orättvist att det ska vara så dyrt för oss som bor lite närmare skolan än andra, dom som även kan använda busskortet ständigt på fritiden vilken inte vi som bor närmre får.
Producent
2010-02-11 17:52
om du kan gå hem kan du väl gå till skolan?? gnäll inte på kylan för så jävla kallt e det inte... om du inte bor långt upp i sverige. Klä dig rätt, bytt om när du e i skolan, byt om när du ska hem igen...
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Kan ju omöjligt vara värre än vad jag hade det innan... dom beräknade att jag hade 5km till skolan(fågelvägen). Saken va den att det va 2 sjöar i vägen för min tripp och att gå skulle ta 40 min. Men bit i de sura äpplet o se de som gratis motion.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Vissa som har skrivit i denna tråd kan inte vara rätt funtade. Kom igen nu. Fumez till exempel, att köra på din ritual fem dagar i veckan är bara korkat. Din lilla "bit ihop-mentalitet" är snäppet värre. Varför ska man nöja sig med det när det uppenbarligen finns bättre utvägar? Vardagen har tillräckligt med saker som går emot sin vilja och att slippa gå i kylan (ja, det är fan kallt i hela jävla Sverige hur du än vrider på det) varje dag kan vara schyst att slippa.
Producent
2010-02-11 18:14
Frankielamps: tydligen så har han inge bättre alternativ förutom att få åka med sin mor o sen sitta i skolan över 1tim. Han vill ju inte betala ur egen ficka eller få pengar av sin mor till busskort. Han vill inte cykla för att det blir knepigt för alll snö. Så att ta en promenad skadar inte, motion e väl inte en dålig sak i sig? eller? sen om han vill göra det 5 dagar i veckan det e upp till han. Påstod inte att han skulle gå varje dag men 2-3 gånger i veckan e absolut ingen big deal. Men sen så har han inte sagt hur långt bort han bor. Bor han strax över 3 km så finns det inget alls att gnälla över.
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Att söka bidrag/snylta på läkaren ser jag som ett bättre alternativ. Reagerade bara på att alla sa åt honom att "bita ihop och sluta klaga". Jag (som bor i Skåne) tycker det är snuskigt kallt, för att inte tala om hur det är tidigt på morgonen. Så att bara promenera fram och tillbaka anser jag vara mer än ingen big deal, så att säga.
Min kompis fick inte heller sl kort.. Tror det är 6 km som är minimums avstånd. Men hon det tillslut i alla fall då hennes mamma är ensam stående.. Men ifall du inte kan fixa det, så var glad över motionen, och tiden i skolan då du kan göra klart alla läxor. Spoiler Elr planka/gör falsk sms biljett
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Producent
2010-02-11 18:32
Kan han styra upp det med bidag/läkare så ska han ju absolut prova det innan. Men skulle det inte funka så e det bara o dra på skorna o gå. Sen e det så att ungdomar e så jävla lata/bekväma av sig idag. Knappt så ni orkar gå 500m till affären utan att klaga att det e så långt. Fast det e ett helt annat ämne dock
Moderator
2010-02-11 18:52
Ja, exakt hur lång tid tar det att gå? Eller hur långt är det? Ska jag gå tar det som snabbast 30 minuter hemifrån ifall jag skyndar mig, annars en 40 om man går i lite slöare tempo. Annars är det ju perfekt att få pluggat lite om man kommer tidigare till skolan, kanske inte en och en halv timme, men ändå, skulle fått mycket mer gjort än här hemma iallafall.
time isn't wasted when you're getting wasted .
För mig tar det ungefär 40 minuter att gå hem. Men som sagt så har jag inget annat val du som sa att jag kunde gå om jag ändå gick hem. Men som sagt, har inget val. Ingen verkar förstå
Producent
2010-02-11 20:11
40min e väl inte så farligt?? fatta va du kommer va fit sen till sommaren...kommer polarna dina bli avundsjuka på att du har blivit fit under vintern =) ibland måste man se från den ljusa sidan fast det kan va svårt.
Hör till med soc. Eller gör som folk har sagt här: gå till doktorn och säg du får ont i knäna eller fötterna om du går för långt.. fixa intyg.
Moderator
2010-02-11 20:49
40 minuter är mycket om man har bråttom, men annars är det rätt chill ändå. Jag har alltid gått i hela mitt liv nästan, känns mest praktiskt om man inte vet riktigt vad som händer. Lite musik och så via mp3 så är det piece a cake liksom.
time isn't wasted when you're getting wasted .
På vår skola fick man terminskort, men vet att man kunde "förlänga" dom. Kan du inte forska i en sådan lösning? Prata med rektorn, känns som att han/hon borde vara mån om att ta hand om sina elever. Skulle allt skita sig, så säg att du ska gå till tidningarna och prata om denna orättvisa. Jag menar alla barn i Sverige har ju rätt till skola...
Om det ibland är för dyrt med busskort.. så kan det väl vara värt nu när det är kallt? å sen kan du gå när det e varmare.. låter nästan självklart?
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker
Det sjuka är ju att det är någon stockholmsmupp till politiker som åker taxi på skattebetalarnas pengar utan insyn i verkligheten som bestämt färdsträckan och tillämpat den regeln på resten av landet. Säkert någon som borde pensionerats för ett millennium sedan med åsikter så som: "ja-a ungdomar ska röra på sig och få friskt luft". Dagligen basuneras det i tidningar om våldtäkter, rån och mord - satsa på ungdomar gör man i pedofilparadis i sydasien. Rawr.
jag bor typ 50 meter från skolan och jag får ett pluskort fett soft men alla elever i min klass får det så
Producent
2010-02-12 17:19
Det är så att jag har ganska långt till skolan, men inte tillräckligt för att få ett busskort tydligen så jag måste betala flera hundra kronor i månaden för att ta mig till skolan medans andra får åka gratis. Är inte det jävligt orättvist? vadå det är väl inte orättvist, du skrev ju det själv, du bor inte tillräckligt långt bort...
jag hade samma problem jag hade typ 0, 5 kilometer för lite för att få busskort av skolan. Fett drygt.
www.soundcloud.com/slackerlifecrew