I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Böter för fortkörning

Övrigt - Blandat

2010-02-09 14:41

Böter för fortkörning

Hej, Jag blev stoppad av en polis med fartkamera idag på 70 väg, där han påstod att jag hade kört 100. Han fortsatte filma andra bilar, medans jag fick sätta mig med hans kollega i en annan snutbil. Jag fick 3200 kr i böter. Jag sa att jag ville se bevis vilket jaga ldrig fick se först. De visade mig ett protokoll som de hade antecknat. Jag ville se fartkameran, men den hade inte sparats eftersom de fortsatte filma andra bilar. Därför vägrade jag skriva på och förnekade att jag hade kört 100. De skrev en rapport och det blir rättegång om det snart. Han sa också att, det är lika bra att skriva på nu, för det tar bara 5 minuter på rättegången tills domaren säger att du får betala 3200 kr.

DE HAR JU INGET BEVIS, JAG FICK ALDRIG SE NÅT FÖRUTOM ETT PROTOKOLL????????

2010-02-09 14:46
Nu vet jag inte hur det är med det här, men NEKA är ju den oskrivna regeln! lycka till
 Vi är alla misstänkta

2010-02-09 14:56
Har för mig att detta har hänt farsans polare. Och som jag minns det klarade han sig så bara neka.

2010-02-09 15:14
hur fort körde du då?
vadå? jag dyster?

2010-02-09 16:16
greggan
Enligt polisen så körde han i 100, förmodligen låg han runt 90-100 km/h för han förnekar inte fartöverträdelsen. Det är flertal gamla 90 vägar som blivit sänkta till 70 eller 80, men många ortsbor fortsätter och hålla gamla hastigheten. Dessutom lätt hänt att man kommer upp i fart och håller samma hastighet som "alla andra".

Anyway vaffandå good work! Bara och neka. I bästa fall slipper du betala någonting i värsta fall får du betala ursprungsbeloppet, den här gången förhoppningsvis med bevis som backar upp polisens påståenden. Riktigt illa om rätten tror på vad polisen säger utan några som helst bindande bevis. "Amen det var han, jag sätter min yrkesheder på det!" 10 år senare visar sig att snuten var en våldtäktsman, pedofil och mördare i ett.

2010-02-09 16:43
"i värsta fall får du betala ursprungsbeloppet"

->
öh? i värsta fall får han betala rättegångskostnader etc också, väl?

2010-02-09 16:52
nope, ända du behöver betala är ursprungliga böterna

2010-02-09 20:29
klart fett gjort inte ens säkert att det går till rättegång dom inte inte så mkt tid över för skit numera av vad jag förstått+att det kostar mkt mer än 3200kr att ha en rättegång!

Priyan: Det är i civilmål du betalar rättegångskostander etc. själv om du inte vinner. Du vet länsrätten->kammarrätten->regeringsrätten

2010-02-09 20:33
cry me a river. hoppas du blir kissad på i rättegången, ärligt talat... palla slösa bort samhällets resurser på att du är en snorunge som inte fattar att du riskerar andras liv när du kör 30 km/h för fort.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-02-10 00:54
Refused
Du har rätt och fram för allt fel på så många plan.

2010-02-10 15:54
Kaneida
Det där var den finaste särskrivningen på länge
My heart lives in my vagina.

2010-02-10 21:44
Th1ef:

På jobbet idag såg jag: "testdata basen". Den var rätt fin den med.

2010-02-10 22:03
Går det verkligen att neka, man tänker ju att alla gör likadant isf och då är det meningslöst att stoppa folk om det bara är att säga ifrån. Så lätt kan det väl ändå inte vara?

nope, ända du behöver betala är ursprungliga böterna

Om det är så så är det ju bara att neka, du kan inte förlora något utan du får bara en större chans att kamma tillbaka potten

2010-02-10 22:05
Det är väl till länsstyrelsen man överklagar såna beslut och inte i en rättegång?
En polare vart för ett par år sen en hejare på att bli tagen för fortkörning.

Han lärde mig följande;

Fråga efter kalibreringsrapport på kameran samt bevis på hastighet.
Finns dessa, så är det kört, du kan skriva på direkt, du har inte en suck mot dem där.

Finns dessa inte, nekar du hela vägen och skriver inte på nått, de kan inte böta dig om de inte har bevis.

2010-02-10 22:08
Han lärde mig följande;

Fråga efter kalibreringsrapport på kameran samt bevis på hastighet.
Finns dessa, så är det kört, du kan skriva på direkt, du har inte en suck mot dem där.

Finns dessa inte, nekar du hela vägen och skriver inte på nått, de kan inte böta dig om de inte har bevis.

Haha bra att veta ju, då har man ju alltid en chans att äga snutarna :)
Men det kan man väl inte fråga efter när det gäller mer moderna fartkameror som står efter vägkanten utan poliser? Då får man väl hem något man ska skriva på eller har jag fel?

2010-02-10 22:10
Th1ef
Haha tack, Firefox laggade glatt så orkade inte korrekturläsa innan.

Refused
Fan vad relevant och spännande information, likaså som din föregående inlägg utan förankring i verkligheten :)

2010-02-10 22:11
Conspicious
Tack för tipset!

2010-02-10 22:57
Refused
Jag är inte ute efter och beefa, men anser dig ha grovt fel i ditt uttalande om att man är råpantad för att man kör 30km/h för fort (vilket inte ens kunde bevisas av polisen på plats).

Det jag stör mig mest på är dina följande uttalanden:
palla slösa bort samhällets resurser
- om han kör fort och bränner mer bränsle så går det mer pengar åt för honom och tanka, vilket genererar mer intäkter till samhället. Dessutom om han åker fast för fortkörning så genererar det ännu mer pengar. Visserligen går det åt stora mängder samhälsresurser vid olycka, däremot har ingeting sådant hänt och då är det rätt irrelevant och börja skrika stora stygga vargen i det läget.
Ännu värre är ju samhällets resursslöseri av politiker - hur många miljoner kostade inte ryske presidentens besök exempelvis? Till vilken samhällsnytta?
Koncentrerar vi oss på de bagatellbrott a la fildelning som snuten slösar resurser på (i mina ögon) pga lobbyister för bolag som sätter rättsäkerheten ur spel är ännu värre än fortkörning i mina ögon.

som inte fattar att du riskerar andras liv när du kör 30 km/h för fort

Du har rätt i att farorna ökar med högre hastigheter. Däremot det du gör med uttalandet är att ta saker och ting ur sitt sammanhang. När TS körde nu de påstådda 30 km/h så har vi inte fått någon information utifall han var ensam på vägen eller om det fanns andra trafikanter. Utifall det fanns andra trafikanter, fanns det några som var så pass nära att han utgjorde någon fara för dessa? Finns ingen sådan information. Det står inte heller information om vad för fordon TS framkörde, vad han har för köregenskapen, ingen information om sikt och vägskick.

Vill inte bråka om någons annans misstag, men blev i då när jag läste ditt inlägg där du kallar fortkörare för samhällsparasiter och mördare så blev jag irriterad. Kanske kände mig träffad vad vet jag. Jag brukar anpassa hastigheten till omständigheterna och lika många gånger som jag kör för fort så håller jag mig till hastigheterna. 30 km/h utanför skola makes more sense än att behöva hålla 90 km/h på 4 filig E4a när jag är ensam på den, lätt hänt att jag kör i 100-110 km/h.

Sen komma med politikerliknande dravel utan verklighetsanknytning om att QQ dödar dig. Den neutrala Sverige skickade soldater till afghanistan, några dog, vad gör man? Skickar fler soldater. Det är den idioti som genomsyrar svenska politiker märks av på alla plan, inte minst i trafiken.

2010-02-10 23:11
Fartkamera utefter vägkanten kan du om jag minns rätt också kräva kalibreringsrapport på :)

Men fortfarande så är hastigheterna satta av en anledning ...

2010-02-11 10:26
Du får ju betala 500:- extra till brottsofferfonden om det går till rättegång.. Så med andra ord kan du betala mer än vad du egentligen skulle betalat..
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2010-02-11 14:19
Kaneida
Pajjas

Tror du inte att det kostar samhället nåt att sätta upp fartkameror, att ha poliser som gör dom här kontrollerna?

Sen är det väl klart som fan att man utgör en större risk om man åker fortare än om man åker sakta.

RISKEN ÄR
ÅKA FORT >ÅKA SAKTA

Sen är det upp till var och en att göra vad man vill. Men helt personligen..
Don´t do the crime......
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2010-02-11 18:54
Kaneida: Rätta mig om jag har fel, men du är inte nationalekonom va?

vaffandå: Hur snabbt körde du då? Det absolut troligaste i det här fallet är väl faktiskt att du körde exakt så snabbt som de påstår att du gjorde och det kanske de kan övertyga rätten om. Är du helt säker på att du inte körde för fort så köper jag läget att du inte ska erkänna, men i så fall vet du väl på pricken hur fort du körde?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2010-02-11 20:21
Linged
Tack för personangreppet. Jo saken var så här att fartkameror och poliser utbildades och sattes på plats enbart för trådskaparens skull och inte så att de var där i vilket fall och han råkade åka fast.

RISKEN ÄR
ÅKA FORT >ÅKA SAKTA

No shit sherlock? Inget jag skrivit redan om?

Hänvisning:
Du har rätt i att farorna ökar med högre hastigheter

Risken att du får en komet i skallen när du ligger i sängen hemma hos föräldrarna och runkar existerar också, inte innebär det att det händer.

"Personligen, don't do the crime?"

Lägg av med personangrepp i så fall? Snacka om att kasta tegelsten i glashus.

bakeman
Som tur är så slipper jag rätta dig angående någonting för du har inte kommit med ett påstående.

2010-02-11 21:37
Pajjas

2010-02-12 00:48
Linged
Få se om ditt inavelshjärna klarar av följande: ska du dissa någon med bara ett enda ord, se då för fan till och stava rätt.

2010-02-12 01:47
Jävla pajjas ?

2010-02-12 21:24
Kaneida:

Slösar samhällets resurser gör han genom att dra det här till domstol, inte genom själva fortkörningen. Rättsprocessen kring det här kostar mkt mer än samhället får in på hans böter, även om han skulle bli fälld. Så ja, han slösar på samhällets gemensamma resurser. Finns inget att diskutera där.

Sen ang försvarstalet om att vi inte vet väglag, sikt, trafik osv: det är precis sånt här som skapar faran i trafiken! Tjugoåringar (lovar att TS inte är äldre än så) som tror att de kan bedöma situationen så bra att de minsann inte behöver ta hänsyn till regler som vanliga dödliga. Allra helst som nästan alla grabbar anser sig vara sjukt mkt bättre än genomsnittet på att köra bil - lika bra då att gasa på förstås.

Snacket om fildelning och Afghanistan är så galet OT att jag tror att jag lämnar det därhän, men sammanfattningsvis: om trådskaparen känner att han måste köra så fort att han riskerar körkortet och andras liv, så gör det för all del. Men kom då för fan inte och gråt ut på Whoa när du åker fast! Det är inte lite provocerande faktiskt.

2010-02-12 21:28
Förresten, var kallar jag TS för "mördare"? Så som du gnäller på Linged bör du väl iaf hålla dig ifrån att ljuga rakt ut. Jag skrev att han riskerar andras liv genom att köra 30 km/h för fort, det gäller oavsett sikt och väglag. Punkt.

2010-02-12 23:39
Hej, Jag blev stoppad av en polis idag med 0,3 promille i blodet, där han påstod att jag hade 1,4. Han fortsatte stoppa andra bilar, medans jag fick sätta mig med hans kollega i en annan snutbil. Jag fick 3200 kr i böter. Jag sa att jag ville se bevis vilket jaga aldrig fick se först. De visade mig ett protokoll som de hade antecknat. Jag ville se mätinstrumentet, men den hade inte sparats eftersom de fortsatte stoppa andra bilar. Därför vägrade jag skriva på och förnekade att jag hade kört rattfull. De skrev en rapport och det blir rättegång om det snart. Han sa också att, det är lika bra att skriva på nu, för det tar bara 5 minuter på rättegången tills domaren säger att du får betala 3200 kr.

DE HAR JU INGET BEVIS, JAG FICK ALDRIG SE NÅT FÖRUTOM ETT PROTOKOLL????????

2010-02-13 11:43
^Vad försöker du säga?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2010-02-13 13:43
Refused: Du är helt blåst. Varför ska jag skriva på boten när de inte har något bevis? Hur skulle du ha gjort? Jag vet inte hur fort jag körde. Saktade ner direkt när han hoppa upp på vägen och stoppade mig med en fartkamera i handen. Dumbom.

2010-02-13 18:01
vaffandå:

Nej, du vet inte hur fort du körde, men de bör ju ha gjort det eftersom de hade fartkamera. Alltså skulle du ha betalat. Vad exakt har du svårt att förstå? Hade du faktiskt vetat att du inte alls körde 30 km/h för fort hade det såklart varit en annan sak.

Gråt, gråt! Hoppas tårarna torkar en dag.

2010-02-14 02:41
Du vill utnyttja att dom inte har bevis. Du vill inte veta vad du har för alternativ när du felaktigt blivit bötfälld. Därav kan man tycka att om du kör för fort, åker dit, då kanske du ändå borde betala? Eftersom DU har gjort fel.

2010-02-14 23:10
Refused
Bra försök, faktumet är att i en rättstat så behövs det bevis för att döma någon för kriminell handling. Det räcker inte och säga "du gjorde XXX", man måste kunna bevisa det. Beroende på brottets hemskhet är det upp till rättsväsendet utifall de vill satsa på samhällets resurser på att åklaga någon utan några bevis. Inte ovanligt att poliser själva fifflar med lagen för att sätta dit folk. Alla vår gode feministiske Göran visade sig vara torsk, pedofil och våldtäktsman. Han var polischef. Ta bort skygglapparna och se dig runt omkring. Världen är bra smutsig på båda sidor av lagen.

Ännu ett faktum är att du fortsätter andra personers liv i fara så fort du hoppar in i en bil och börjar köra med den, oavsett om du håller hastighetsbestämmelserna eller inte.

Något jag kan fan satsa stora pengar på är att utifall du någonsin skulle ha framfört ett fordon i ditt liv så har du brytit mot lagen på ett eller annat sätt, hastighetslagarna inkluderade. Förutsatt att du har lyckats undvika framföra någon som helst fordon så har du säkert begått något annat som brytit mot lagen.

Att komma och leka herr rättfärdig i de här sammanhangen är absurt.

En sak du ville veta:
Förresten, var kallar jag TS för "mördare"?

Jag syftade på din följande påstående:
att du är en snorunge som inte fattar att du riskerar andras liv när du kör 30 km/h för fort.

En förutsättning för att riskera andras liv är att andra måste finnas i närheten och utsatta på så sätt att han kan "riskera deras liv".

Antar att vi kan i alla fall komma överens om en sak, vi har olika ståndpunkter i trådskaparens agerande - jag anser det vara rätt att bestrida påståenden som saknar någon bevisning, du anser att han ska vara en man och sluta gnälla och betala böterna för att undvika ännu mer kostnader för samhället med en domstol.
Jag motanser att med tanke på att hur hårt "samhället" ändå slösar med pengar är det här småfiskar som inte märks av särskilt mycket. Vad kan en rättegång för den här typen av brott kosta? 50.000? Hur många miljoner kostade inte och stänga av allt för att ryska presidenten kunde vara här i sthlm några timmar? Och vad åstadkom man egentligen förutom att Reinfelt fick skitsmak i munnen av slickandet? Rättsäkerhet vs något totalt meningslöst.

Jag anser det vara för lite information för att utmåla trådskaparen som sjävla fan så som du gör, samtidigt som det saknas information för att "rentvå" honom heller.

2010-02-15 00:38
En förutsättning för att riskera andras liv är att andra måste finnas i närheten och utsatta på så sätt att han kan "riskera deras liv".

eeh, du är inte ensam på våra svenska vägar så ja, han riskerar andras liv när han kör vårdslöst! Så jävla enkelt det kan bli faktiskt.

2010-02-15 01:27
shyffert
Du ger dig inte visst. Bara för att jag inte pallar jiddra med dig om din snedvridna syn ang. polistrakassier så passar du på här.

Är det andra i närheten, så ja är han farlig, är inte andra i närheten så nej då är han inte farlig för andra. Kan vara en tillfällig hastighetsökning pga nedförsbacke / god sikt / god väg / goda förhållanden / etc. Då det inte framgår ett piss utav omständigheterna så kan du knappast kalla 30 km/h för vårdslöst. För vårdslöshet i trafiken blir man av med körkortet på plats och medtagen till polisstationen.

eeh, du är inte ensam på våra svenska vägar så ja

När jag kör så kör jag inte på "svenska vägar" - jag kör på en bit väg utav alla vägar som finns, jag är ingen "din mamma är så fet att hon kör på alla vägar samtidigt". Finns bra många mil med väg där det är tomt på folk.

Dessutom finns det bra antal arslen som även vid goda vägförhållanden kör 10-20 km/h för långsamt, skapandes köer och även bidrar till omkörningar.

När ska du vakna upp shyffert?

2010-02-15 01:38
Kaneida

Jag förlitar mig på hastigheterna och anser mig inte veta bättre än de som granskat vägen och givit den en bestämd hastighet av en anledning. Direkt du sätter dina egna hastighetsbegränsningar och kör snabbare på en väg av den anledning att DU tycker och tror dig klara det så riskerar du andras liv. Vissa tycker att de kan köra om i en uppförsbacke och mötande trafik, vissa anser att man ska ligga en meter bakom andra vilken hastighet det än är. Det funkar tills det smäller.

Även på god sikt / god väg / goda förhållanden kan man krocka eller köra av. Både med djur, andra bilar eller cyklister om du så vill. Håll hastigheterna, det räddar liv. Enkelt.

Jag spenderar tid i flera trådar samtidigt på whoa, vet inte riktigt hur du gör. Såg inte ens att du vara samma person jag skrivit till innan. Skulle kanske passat mig... iiih.

2010-02-15 01:40
Dessutom finns det bra antal arslen som även vid goda vägförhållanden kör 10-20 km/h för långsamt, skapandes köer och även bidrar till omkörningar.

Den meningen finns nog dessutom bara hos 20-30 åriga manliga svenska bilister. Tror aldrig jag stött på den svenska attityden på vägarna någon annanstans. Vi är rädda för att ens tuta eller konfronteras med våra grannar, men på vägarna ska vi vara så jävla häftiga och framme innan ljudets hastighet av någon konstig jävla anledning.

2010-02-15 01:41
goda vägförhållanden kan du ju få definiera också. Om jag som ung bilist är osäker på hur snabbt jag kan köra i vinterunderlag finns det INGET som rättfärdigar dig att kristisera om jag ligger under hastigheten!

Goda vägförhållanden ENLIGT DIG betyder ingenting mer än att du tar en risk om du kör över tillåten hastighet. Har jag fel???

2010-02-15 02:04
Köra på en väg där ingen annan är på flera mils avstånd, jadajada...

Då borde jag få ha en pistol på mig, för jag kommer inte hota lr skjuta nån med den?

Jag borde få knarka för det skadar itne andra?

jag borde få ta livet av mig för det skadar inte andra?

Jag borde få skjuta polisen för jag hatar dom så mycket för dom låter inte mig bränna upp mina grannars bilar`?

Känner du igen dig lr?

2010-02-15 02:06
Linged P21

Men lilla du, det kan du aldrig veta :)

2010-02-15 02:26
shyffert
Jag förlitar mig på hastigheterna och anser mig inte veta bättre än de som granskat vägen och givit den en bestämd hastighet av en anledning.

Kul för dig att du har någon och lita på. Själv är jag mer skeptiskt. Det är ju trots allt samma myndighet som vill förbjuda dubbdäck (trots att undersökningar visar att 18 liv per år räddas av dubbdäck), samma myndighet som inte lägger större tryck på plogbilföretagen de kontrakterar att inte ha plogen 10 cm uppe när de plogar utan bladet ska vara mot asflaten så att ingen snö och is blir kvar, samma myndighet som anser att dumpa några ton salt varje år i trafiken ökar säkerheten trots bevis på sämre bilkvalite, miljöförstöring, massa slask (som kan vara bra farligt: sämre sikt pga vattenmolnet från körande bilar, sämre vägegenskaper oavsett däckstyp) och ännu värre, snömodd som är riktigt farlgit i trafiken. Men hey, lita ditt liv på dem som vet vad de gör så blir det bra.

Direkt du sätter dina egna hastighetsbegränsningar och kör snabbare på en väg av den anledning att DU tycker och tror dig klara det så riskerar du andras liv.

Meeen nu ljuger du igen eller hur? För att riskera andras liv måste andras liv existera i närheten av mig.

Vissa tycker att de kan köra om i en uppförsbacke och mötande trafik, vissa anser att man ska ligga en meter bakom andra vilken hastighet det än är. Det funkar tills det smäller.

Synd om de "vissa" då antar jag. Men på vilket sätt är det relevant för tråden eller för mig utifall det är riktat mot mig? Jag har inte gjort något sådant och jag försöker hålla min avstånd till framförvarande bil trots att det är bra knepigt i rusningstrafik då många verkar ta säkerhetsavståndet som möjlighet och pressa sin bil framför mig.

Även på god sikt / god väg / goda förhållanden kan man krocka eller köra av.

och detta även i fullt lagliga hastigheter eller hur?

Både med djur, andra bilar eller cyklister om du så vill.

Helt sant, men även detta även i fullt lagliga hastigheter, eller hur? På tal om cyklister, 2 dagar sedan bevittnade jag nästan hur en cyklist vart påkörd av en lastbil på grund av att cyklisten kom cyklandes i motsatt riktning på en 3 filig väg (3 fil åt vardera hållet), jag höll 55 i 50 (vägen skulle strax gå över till 70). Antar att om han hade blivit påkörd hade det varit mitt fel och inte faktumet att cyklisten måste varit helt jävla dum i huvudet?

Håll hastigheterna, det räddar liv. Enkelt.

Definitionsfråga. Räddar fler liv än vid högre hastigheter: absolut. Räddar fler liv än vid ännu lägre hastigheter: nja. Räddar fler liv än att aldrig åka bil? Oh yes!

2010-02-15 02:40
shyffert

Den meningen finns nog dessutom bara hos 20-30 åriga manliga svenska bilister. Tror aldrig jag stött på den svenska attityden på vägarna någon annanstans. Vi är rädda för att ens tuta eller konfronteras med våra grannar, men på vägarna ska vi vara så jävla häftiga och framme innan ljudets hastighet av någon konstig jävla anledning.

Yes, det finns det nog. Trots att jag hört 40+ invandrare säga samma sak. Även 18-30 åriga invandrare, samt 30-40 åriga invandrare. Förutom svenskarna. Tur att du vet vad du pratar om.

Du har förmodligen inte stött på attityden på vägarna någon annanstans för att du aldrig varit någon annanstans. Hade du varit någn annanstans hade du vetat att någon annanstans (eftersom du vägrar specifiera dig) kan vara sjuuuuuuuuuukt mycket värre. Bra exempel är tyskland, italien, grekland, baltikum, ryssland, usa, kina.

Angående mesighet utanför bilen och stålmannen innanför bilen är kanske just att dessa svenskar du pratar om har en skyddande bur runt omkring sig. Dessutom kör ju många "världens säkraste bil": Volvo. Självklart är det lätt och vara kaxig då. Krockar man så är man ju safe.

2010-02-15 02:54
goda vägförhållanden kan du ju få definiera också. Om jag som ung bilist är osäker på hur snabbt jag kan köra i vinterunderlag finns det INGET som rättfärdigar dig att kristisera om jag ligger under hastigheten!

Goda vägförhållanden är när du känner att du har bra kontakt med vägen, du har fri sikt och att det är få eller inga andra trafikanter. Torr asfalt, +15-+20 grader i luften, mulet väder, vindstilla. Du ska helst ha bra vägkännedom, det vill säga åkt vägen flera gånger innan och då kunna bedöma hur väglaget är.

Om du som ung bilist är osäkert på hur snabbt du kan köra i vinterunderlag så kanske du borde ta och inte köra på vinterunderlag? En sak är att köra lite under hastighetsbegränsningen en helt annan sak är att köra 20-30 km för långsamt, för folk som håller hastighetsbegränsningen och kör helt lagligt kommer ikapp dig och folk kommer ikapp dem. Ingen vill vara fast bakom dig och börjar köra om dig resulterandes i ökad fara för dem och ökad fara för dig. På grund av dig! Nu känner du dig bra stolt va? Du har egenhändigt lyckats göra trafiken farligare på grund utav att du kör långsammare. Sen förmodligen är du för ung och dum för att fatta att om du får en svans att ta och svänga av då och då och släppa förarna som klarar av och ratta sina bilar i tillåten hastighet förbi.

Goda vägförhållanden ENLIGT DIG betyder ingenting mer än att du tar en risk om du kör över tillåten hastighet. Har jag fel???

Låt mig ta en exempel från när jag senast åkte till jobbet:
90 väg, 3 filer, relativt få bilar, på en sträcka på 16km så är det kanske 50 bilar, jag ligger i mittenfilen i 90, det är någon minusgrad, det är saltat så det är fuktigt på banan, men det är ingen snömodd eller slask på vägbanan, bilen är stabil, sikten är bra. Ibland i nedförsbacke ökas farten till 100, ibland kommer jag ikapp någon lastbil där jag ökar farten till 110 för att komma snabbt förbi och slippa stänket, saktar ner till 90 igen. Lite folk som susar förbi i 110 - 120 någon enstaka snabbare.

Goda förhållanden enligt mig, ingen fara för någon. Hade jag blivit tagen av polis att jag vid några hundra meter höll lite högre hastighet, fuck it, visa bevisen, här skrivs inte på någonting annars.

Jag har inte riskerat någon djur, cyklist, fordon eller fotgängare. Vad? Är jag hemsk nu?

Enda farliga på hela färden var nog när jag höll mina 90 och en jävla buss med en släp kom ikapp och körde förbi på mig på vänster sida och en Mercaförare brände föri bra snabbare än mig på högersidan?

Var det mitt fel att blev farligt eller? Håller med, jag hade kunnat köra snabbare så att bussen inte kommit ikapp mig så att denne hade varit tvungen och blockera vänsterfilen.

2010-02-15 02:55
Kaneida

ja du är ju onekligen inte smart om du nu vet all fakta men ändå skiter i den risk vi försöker kontrollera. Det är inte nån jävla definitionsfråga att hålla sig inom hastigheterna och tillsammans försöka nå någon slags nollvision.

Du skiter i att köra safe för att samma myndighet som satt våra hastighetsgränser inte är miljömedvetna etc etc? Smart! Kör ihjäl sig själv och andra för att man är bitter. Det är skitsnacket om att andras liv ska finnas i din närhet har du inte heller det blekaste belägg för om du kör åt helvete på en väg som du "tror" är fri. Sämsta jävla argument jag hört. Någonsin!

Jag vet inte vad du har för skev världsbild men i Tyskland har vi en väg som kallas Autobahn som flyter på vänligare än någon annanstans. När det väl smäller där dör folk förvisso, och kan det möjligen ha med hastigheterna att göra? Att ens jämföra den med svenska vägar är ju iof också rätt knepigt. Varför inte ta Indiens infrastruktur i jämförelse när vi ändå är på gång. Det här är Sverige. Kom in i matchen förfan.

I USA räcker det med en sovande polis i sin bil parkerad efter highway och alla följer hastigheten. Kan inte bli enklare.

Att ta en diskussion om dubbdäck och säkra bilar kan du ta med någon annan. Det enda jag tänker på när du börjar babbla om det är medelsvensson som inte kan anpassa hastigheten i storm och istället säger "Det är lugnt, jag har nya däck".

Man kan även dö i "världens säkraste bil" om du nu inte tror det?

Jag har inte gjort något sådant och jag försöker hålla min avstånd till framförvarande bil trots att det är bra knepigt i rusningstrafik då många verkar ta säkerhetsavståndet som möjlighet och pressa sin bil framför mig.

Här fattar jag inte ens vad du menar?

2010-02-15 03:09
Problemet med er två (shyffert & Refused) är att ni försöker leka lagväktare och bokstavstuggare när det kommer till trafiken. Trafiken ändras hela tiden efter antal fordon, väder, tid på dygnet och många andra faktorer och reglerna tänjs fram och tillbaka.

Har man bra förhållanden brukar man hålla sig vid hastighetsgränsen eller lite över, är det riktigt jävla dåliga så saktar man ner. Det är självklart för vem som helst som gett sig ut i trafiken. Till och med lagen tillåter up till 30 km/h för fort och behålla körkortet. Få böterna och kör vidare. Allt över det blir man av med körkortet för och kanske till och med fängelse. Då ni två verkar sakna denna insikt och försöker klanka ner på andra gör det hela bra tragisk.

Slutligen vill jag säga två saker:
Det ena är att trådens kärna är att trådskaparens vägrade acceptera att hans rättsäkerhet sattes ur spel. Sedan har tråden spårat ur för länge sedan, där även jag bidragit en hel del. Det är irrelevant utifall han kört för fort, det är irrelevant utifall det han gjort är dumt, är farligt etc.

För det andra, jag har själv fortsatt diskutera och låtit det spåra ur, de som inte vill se min poäng (trots att de uppmanar andra och se saker och ting från andra sidan) kommer aldrig se den. Medans de som ser min poäng och håller med mig anser mina motståndare vara dumma i huvudet. Jag anser deras oro och ståndpunkter rättfärdigade, dock framstår de som de fanatiska kristna som säger att jag hamnar i helvetet för att jag inte går i kyrkan. Jag personligen är lite skeptisk till hela etablissemanget och sväljer inte allt med hull och hår.
Visst jag kör lite för fort då och då när jag gör bedömningen att så är säkert för mig och omgivningen. Händer det något då har jag otur. På samma sätt som att samma sak kan inträffa i lägre hastighet med antingen bättre, lika dålig eller kanske till och med sämre utgång.

shyffert skrev en klockren grej, men jag måste modda den: Håll hastigheterna, det kan rädda liv. Enkelt.

Om ni mot förmodan inte håller hastigheten: kräv videoinspelning om sådan utrustning finns och kalibreringsrapport utifal det är med handlaser exempelvis. Finns inga bevis neka för ditt egna säkerhet. Polisen vill dig illa! Enda gången de inte vill dig illa är när de inte vet om dig! :)

Med det sagt, lämnar jag den här diskussionstråden och tänker inte svara på fler inlägg.

2010-02-15 03:35
ja du är ju onekligen inte smart om du nu vet all fakta men ändå skiter i den risk vi försöker kontrollera. Det är inte nån jävla definitionsfråga att hålla sig inom hastigheterna och tillsammans försöka nå någon slags nollvision.

Jag är tydligen inte smart, men ändå klarar jag av och hålla jobb, hem, körkort för flera år i sträck. Definitionsfråga verkligen. Hade man velat nå nollvision så hade man gjort det. Ynkryggar till politiker som inte klarar av och ställa kraven och genomföra lagändringar som krävs för det.

Du skiter i att köra safe för att samma myndighet som satt våra hastighetsgränser inte är miljömedvetna etc etc? Smart! Kör ihjäl sig själv och andra för att man är bitter.

Vad har du för bevis för att jag inte kör safe? Jag kör inom lagens råmärken, hade den inte hållit med mig hade jag väl blivit av med körkortet eller livet. Då ingendera har skett så tror jag fan jag håller standarden rätt bra. Det är enbart du som är bitter av oss två.

Det är skitsnacket om att andras liv ska finnas i din närhet har du inte heller det blekaste belägg för om du kör åt helvete på en väg som du "tror" är fri. Sämsta jävla argument jag hört. Någonsin!

Du verkar ju bara inte förstå, för du är inte intresserad. Du kör på i bästa nazistil "all jews must die" och vägrar lyssna på reson. Har jag fri sikt på 300-400 meter om inte mer på en motorväg där gång, cykel och långsamma fordontrafik är förbjuden och stängsel håller vilddjur ute och kör 20 km/h för fort, är jag dessutom ensam framför och bakom mig 300-400m och har inte mötande trafik, då utsätter jag inte en enda fucking djävel för livsfara, förutom mig, och till och med den faran är mindre än din pitt.

Jag vet inte vad du har för skev världsbild men i Tyskland har vi en väg som kallas Autobahn som flyter på vänligare än någon annanstans. När det väl smäller där dör folk förvisso, och kan det möjligen ha med hastigheterna att göra? Att ens jämföra den med svenska vägar är ju iof också rätt knepigt. Varför inte ta Indiens infrastruktur i jämförelse när vi ändå är på gång. Det här är Sverige. Kom in i matchen förfan.

Hallo Deutschland, hast du probleme beim lesen auf Schwedisch? Du som vägrade skriva ju vilka andra länder du jämförde med sverige när du gnällde om körmentaliteten.

Tack för retardundervisningen som verkligen behövdes då jag är ju inte smart och omöjligen kan veta vad Autobahn är, speciellt inte med tanke på att jag bott i Fraknfurt. Du är fan bra patetisk som försöker jämföra 30 km/h för fort med farter som är oftast i närheten av 200 km/h om inte högre. Att jämföra med Svenska vägar är knepigt för att vägkvaliten på Autobahn många gånger är sämre än på de Svenska vägarna. Till och med landsvägarna är värdelösa, visst allt bra och lättrullad asfalt när det är torrt, så fort det regnar så är det som att köra med sommardäck på vintern. Snorhalt och livsfarligt.
Vänlig trafik? Rökt på för mycket hasch eller? Har bevittnat flera tillfällen rätt aggressiv körstil. Titt som tätt brukar det komma regnskurar i södra tyskland, ändå ser man Porsches bland annat trycka på i röven på andra och när de kommer förbi så kör de inte i 50 precis.
Har bevittnat när en lirare körde i 180 i vänsterfilen så kom en bmw ikapp och fick tvärnita in, blinkandes med helljuset, han som körde i 180 bytte fil, bmw la sig framför honom och sakta ner till 120, sen körde iväg en bit, när farten kommit upp igen så bromsa han in igen etc. Idioter, finns överallt. Försök inte skönmåla führens näste till en saga för småbarn.
Ja varför INTE ta indiens infrastruktur? Vad är det du har säga om det? Jag är idel öra (öga).

I USA räcker det med en sovande polis i sin bil parkerad efter highway och alla följer hastigheten. Kan inte bli enklare.

I sverige räcker det med en sovande polis i sin il parkerad före highway och alla följer hastigheten, precis som i tyskland. Eller inte. Du verkar verkligen tro att det är så. Utifall det hade varit då hade man haft sovande poliser längs med alla highways och ingen hade någonsin mer kört för fort i usa. Med tanke på att det är landet där första hastighetsboten utdelades så är jag smått skeptisk till ditt falska påstående.

Man kan även dö i "världens säkraste bil" om du nu inte tror det?

Nähä? Kan man, ta och bevisa det!

Här fattar jag inte ens vad du menar?

Fattar du någonsin, någonting?

2010-02-15 03:58
haha, vilka jävla hycklare det finns.. Eller så kör ni verkligen aldrig för fort.. Jag bor iofs på landet, men om jag kör någonstans låt oss säga på natten, det är tomt på trafik, hyfsat väglag och jag är ensam i bilen så kör jag ju inte i 90 där det är 90 iaf..

Skillnad om det är trafik eller om man har fler i bilen.

Och där dom har sänkt till 80 nu kör jag fan alltid 90 i ren protest. Helt sjukt vilka fina vägar dom kapat hastigheten på.. =(
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2010-02-15 07:31
nej nu orkar jag inte mer :-)

2010-02-15 15:44
Polisen vill dig illa! Enda gången de inte vill dig illa är när de inte vet om dig! :)

I rest my case

2010-02-15 22:50
Simba:

Eller så kör ni verkligen aldrig för fort..

Eller så har dom ingen bil.

Eller så kör dom inte 30 km/h för fort (det finns ju grader i helvetet, så att säga).

Eller så tar dom sina böter när de till äventyrs får några... det är ju det man mår illa av, det satans gnällandet när nån åker dit. Och att TS gladeligen kostar samhället sjuka rättegångspengar fast han såklart själv inser att han faktiskt körde så fort som hastighetskameran visade - han hoppas bara kunna smita på en teknikalitet.