I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur snål är jag?

Övrigt - Blandat

2010-01-26 21:04

Hur snål är jag?

Har upptäckt att jag lider av ekonomibrist, eller snarare att jag typ oroar mig för min ekonomi ganska ofta. Händer väl att jag köpte en hel del onödigt utan att tänka efter. Köpte typ Omega-3 för 200 kr tex till ingen nytta.

Iaf, har nu på kontot runt 22 000 kr och har inga skulder alls, jag får runt 7000-7500 kr eftersom jag är för tillfället arbetslös så jag lär väl tigga lite a-kassa eller aktivitetsersättning som det kallas. Men likt förbannat så snålar jag och ändå betalar jag 1800 kr i hyra och får tillgång till mycket ägg och kött eftersom mina föräldrar bor på landet och min fader brukar komma förbi med dessa produkter. Har lärt mig att äta upp allt innan jag börjar handla, bakar eget bröd.

Men alltså damn, fan vad jag typ lipar då jag har typ under 18 000 kr eftersom jag är rädd att bli fattig. Kan jag leva på det här eller borde jag söka jobb så att jag får inte mer cash?

Har inga csn skulder heller.

2010-01-26 21:17
Du bör ju söka jobb?

20 000 är ju inte sååå mycket?, själv har jag 0kr, så 20 000 känns fett mycket :).. Men det tar snabbt slut om man inte får in nytt på regelbunden bas!!!!!
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-01-26 21:19
det här med att baka eget hemgjort bröd o shit, tjänar man "verkligen sååå mycket på det" ? handlar väl bara om ett gäng kronor?
 Vi är alla misstänkta

2010-01-26 21:20
sök ett jobb så har du inte det problemet, pluggar o jobbar o lever bra, har betydligt dyrare mat o hyreskostnades än vad du har men jag stoppar ändå undan deg varje månad. så var inte rädd för att jobba. vad är det för inställning? går du hellre på bidrag än gör ngt vettigt?

2010-01-26 21:21
runt 22 000 på kontot, en hyra på 1800 och du oroar dig? ursäkta min franska men det låter helt jävla puckat och otacksamt. Börja oroa dig när du inte vet hur du ska klara månaden med räkningar och mat.

Ja, du kan lätt leva på detta. Sluta oroa dig och lev.
www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect

2010-01-26 21:30
Jag är ibland så snål att jag tigger gratisparfymer på Åhlens, ni vet de med småa sprayflaskor som funkar 3-5 ggr.

Jag håller på för fullt att söka jobb.

2010-01-26 21:33
22000 de är en krogrunda, ja du lär oroa dig!

2010-01-26 21:34
dåså? du söker jobb för fullt, du har gott om pengar just nu, du har inga lån. Sluta vara så rädd och försiktig och unna dig själv att spendera lite istället.

Its just money man

2010-01-26 21:35
Men vafan, om du har tillgång till så mycket ägg och kött du orkar äta så ska du inte klaga, ägg och kött är ju grunden till allt, en livslina i en annars så mörk tillvaro.

ÄGG OCH KÖTT!

:D
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2010-01-26 22:05
jag får 8100 i månaden och har en hyra på 4600.
Jag lever inget lyxliv men jag har det absolut bekvämt.

2010-01-26 22:08
jag har aldrig haft mer än 4000 ihopsparade pengar i handen eller på kontot. och skulle verkligen behöva det eller mer nu.

22000..vilka möjligheter det finns.

vad fattig jag känner mig
Amazighen will remember

2010-01-26 22:23
^^pluggar du eller varför så fattig?

2010-01-26 22:28
philip: Jag jobbade hela hösten och sade upp mig förra veckan för att söka ett nytt jobb och lever då på a-kassa.

2010-01-26 22:29
Men det finns det som har det värre, morsan hade en vännina som var runt 24-år då och levde som en fattig student. Bodde bara centralt i stan och fick typ 10 000 i månaden som hon fick göra vad hon ville. Hon var långt ifrån smal så man kann ju undra vad penningarna gick och ja, hennes pappa är en företagare för båtbygge.

2010-01-26 23:20
Jag har 78 000 på mitt konto och jag känner likadant... haha, jag måste vara skitsnål

2010-01-27 00:03
jag känner mig rik när jag har 500 spänn...har inte haft över 1000 spänn typ på huur länge som helst. men jag klagar inte.

sluta innan jag tar dina pengar och äter upp dom
vi är överallt!

2010-01-27 00:07
inte så, men vad gör ni som aldrig har pengar, student/arbetslös? eller bränner ni bara degen på skit?

Groupie

2010-01-27 00:14
vissa dagar har man bara 0 kronor
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-01-27 00:14
arbetslös, söker jobb varje dag men dåliga tider. får leva på storesyrran, och det är ju inte mkt deg precis
vi är överallt!

2010-01-27 00:36
nej nej men då hajar jag. tråkigt liksom, går d inte o styra jobb där du bor eller?

2010-01-27 00:53
philip

asså jag bor fan i sthlm så man tycker ju! men söker galet mkt jobb har t o m sökt telefonjobb men inget. så flyttar till götet nästa vecka för att söka lyckan.

suger o inte ha jobb!! grr
vi är överallt!

2010-01-27 00:59
där har du ju bandet om inte annat! good luck

2010-01-27 01:28
Jag känner mig inte direkt snål just nu, snarare ekonomisk eller något.
Lite småjobbigt när man tänker på dom hundratals tusen man lagt på typ sprit dom senaste åren, dom hade varit trevliga att ha.

Jag ser det dock såhär; har du roligt så var det värt.

För att vara lite mer on topic så har du inte direkt något att klaga på, såtillvida att du inte krökar bör du klara dig ett bra tag men det är ALLTID att föredra att ha en fast inkomst och en buffert som täcker eventuella tandrötor, pajade kylskåp och meteornedslag.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-01-27 01:36
baah, jag har skulder på typ 2000 kronor och csn ska kanske dra in mitt studiebidrag :/

men fan, en dag, då jävlar är jag en rik rockstar. mark my words
Stand By Me och Titanic är världens bästa filmer :D världens bästa musikintro är http://www.youtube.com/watch?v=Z7O0-fWQEas&feature=channel_page (verserna är också skitbra)

2010-01-27 01:43
hippie, om du går på gymnasiet får du fan skylla dig själv
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-27 07:36
vadå gymnasiet är kefft
Stand By Me och Titanic är världens bästa filmer :D världens bästa musikintro är http://www.youtube.com/watch?v=Z7O0-fWQEas&feature=channel_page (verserna är också skitbra)
Admin

2010-01-27 10:07
Tycker iofs att du gör rätt som snålar. Du vet inte hur länge du kommer vara arbetslös och med de där pengarna har du en liten buffert för oförutsedda utgifter (läkarbesök, elavstämning, mobilen går sönder eller kanske den inte så oförutsedda men lätt förbisedda försäkringen om du betalar den årsvis). Eller bara utgifter så som att kunna gå ut och ha kul då och då.

Risken finns alltid att du fortfarande sitter arbetslös om ett år och med lite pengar har du en säkerhet. Ur ett rent teoretiskt perspektiv skulle du kunna klara dig i säkert 4-5 månader om du skulle stå helt utan inkomst och mat från dina föräldrar.

Situationen blir dock en annan när du får jobb och du kan börja tänka i andra termer. Men att ha en liten buffert är ju aldrig fel (även om det idag inte direkt är 80-talets ledord "spara ihop till en årslön innan du börjar spendera" utan snarare "låna dig fördärvad"). Du slipper oroa dig över alla klassiska fattiga veckor, exempelvis den som var förra veckan, eller att vara helt pank efter semestern.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-01-27 11:35
Det enda som jag egentligen lägger pengar på nu är mat och mat kan kosta en hel del beror på vad man köper.

Jag har hittat en nytt sätt att spara på nämligen att bara köpa fiberhavregryn istället för fil och flingor, jag äter alltså gröt på morgonen som är mycket mättande och slipper sockersug då jag lägger dit kanel som sänker blodsockret.

Sedan så köper jag bönor och linser så att jag kan bli mätt för en liten kostnad. Man har lärt sina misstag genom åren, förut så köpte jag bara färska produkter som började ruttna efter en vecka eller så (frukt och grönsaker tex).

Dessutom så krökar jag bara en gång i månaden, förut var det kanske 2-3 ggr i månaden dvs utgång fredag och lördag.

Sedan så säljer jag mina gamla kursböcker så att jag får ihop runt 800 kr.

Så ja, jag borde fan klara mig ;)

2010-01-27 11:35
Evolution P26
bra sagt där!

Glöm inte heller bort att FK kan ta lite väl god tid på sig. En buffert är nästan ett måste .
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-27 11:36
Jag har en försäkring

2010-01-27 12:29
MrSandman

Du är ju för fan paranoid?!
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-01-27 14:17
psyko_slusk alla är olika och alla har olika sätt att förebygga problem :P

2010-01-27 14:43
spara dina 20 lax till regniga dagar, det är inte så mkt deg att du ska gå och lyxkonsumera direkt. sök jobb, lev knapert tills dess att du f¨ått ett jobb.

2010-01-27 15:04
philip

vad menar du med bandet?
vi är överallt!

2010-01-27 15:45
Jag tycker det verkar vara smart att du snålar lite så länge du inte vet hur din framtid ser ut. Jag är verkligen asdålig på att hålla i mina pengar så jag önskar faktiskt jag var lite mer som du. Visserligen löser det sig ofta på något sätt ändå, speciellt om man har back up från föräldrar vilket verkar vara fallet, men jag skulle ändå fortsätta vara lite girig. (Trovärdigt uttalande från en som brukar ha tomt konto några dagar efter löning...typ).

THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2010-01-27 15:57
du verkar ju ha det rätt stabilt med mat och dylikt så jag förstår inte riktigt varför det finns på kartan att snåla. Men människor är väl olika, jag skulle spendera och må bra av det.

Det är inget fel att vara försiktig men jag ser inte varför du skulle behöva vara det.

2010-01-27 16:31
Oj vad jag känner igen mig.
Min pappa sade en gång att jag är så snål att jag gråter när jag bajsar. Men riktigt så illa är det inte.
Jag har blivit mindre snål nu när jag har fler utgifter och klarar mig ändå, men jag är fortfarande rädd för att bli fattig.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2010-01-27 18:06
bandet = volvo fabriken

2010-01-27 22:06
hur fan orkar du vara snål snål, om luft hade kostat pengar hade jag kunnat tänka mig att du skulle hellre dö än att betala. Lycka till hoppas du kvävs i dina egna pengar

2010-01-27 22:56
känns som folk bara sparkas därifrån och inte tvärtom hehe
vi är överallt!