Livet efter fängelse?
om man har suttit i fängelse i ett par månader för någonting, hur fungerar det med framtida lån och sådant sedan när man är fri. Får man ta lån och hur mkt svårare blir det att få jobb sen o.s.v ..är lite nyfiken bara. är det någon som vet eller har någon annat att "tillägga"? Är livet förstört sen liksom? ..lite flummigt ställd fråga med stavfel men skippa klag, endast seriösa svar tack.
kan även tilläga; hur "hårt" är det egentligen i svenska fängelser?
Lån påverkas inte så länge du inte har kronis i hälarna. Jobb kan mkt väl påverkas beror på vilket yrka du söker. Står jobbet mellan en som är straffad och en som är ostraffad och ni har lika meriter så vet jag va jag hade valt som arbetsgivare. Livet är absolut inte förstört, du väljer ju om du vill förändras eller inte. Sen svenska anstalter är som dagis, du är där gör att göra tid. Sköt ditt så så kommer de gå fint.
Anstalterna i sverige är verkligen som dagis. Exakt som Hokke skrev, sköt ditt så är det som en vecka hos farmor & farfar, utan någon saft o bulle då. Har man tur (syftar på anstalt) så får man en liten skön 1:a att bo i syfte för att underlätta starten till det "nya livet".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja man blir ju inte våldsknullad i matkön här...tror jag...men oavsett hur lamt det är så lär det suga sån gigantisk getpung att man önskar att man blir ihjälslagen
vi är överallt!
Stajl: du vet hur det är i fängelse? Jag lovar dig att 1 månad utan frihet personligt sliter på en. Jag vet. Det värsta är inte och spendera dagen på ett rum, med en tv och playstation 1. Utan hela grejen med att man inte kan göra vad man vill, När man vill. Saknaden efter personer, Smaker, Dofter.. Det är de som sliter på en. Sen är de relativt tuff miljö, Du kanske inte blir våldtagen dagligen. Men säger du fel till fel person blir de skruvmejseln. Tycker ni som gnäller på att svenska fängelser är ett skämt borde sitta ett tag och se hur det är när ni kommer ut "rehabiliterade". Kan inte vara i stora folkmassor ännu för jag blir nervös och ångest fylld och har svårt med att sitta på en parkbänk/bänk/stol utomhus om jag inte kan se vad som kommer bakom mig. Och jag satt för ett tag sen.
The News called it crack, i called it diet coke..
Sen för att svara på din fråga: Livet är ABSOLUT inte slut. Men hur de rehabiliterar en är en annan femma. Vill du så kan du. Lån påverkas inte.. Jobb är svårare. Men de finns hjälp och ta, man ska bara våga fråga.
Finns väl en del organisationer som kan bidra med stöd. Vet dock inte så mycket om dem och har väl bara hört talas om KRIS. Det lär dock med största sannolikhet finnas mer hjälp, även om det i slutändan är du själv som måste ta initiativet. Livet är inte slut. Du kommer nog ha en del att bevisa men du har ju inget att förlora på att försöka. Sen tror jag inte heller att det är någon walk in the park att sitta inne som många verkar tro. Det kanske inte är Abu-Ghraib men samtidigt inget jag skulle vilja tillbringa någon tid på. Sen beror det väl på vilken anstalt du hamnar på. Det är nog en viss skillnad på Hall och din lokala landsortsanstalt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Det värsta är saknaden efter damerna.. Enda stället att beskåda en dam är på TV.. Snacka om frustrerande! t.om den fulaste bruden blir värsta sexobjektet efter ett halvår på kåken!
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
ja det är nog det som är jobbigast.....suck tycker alla bara ska kolla va hubbelito skriver , nån som vet.
vi är överallt!
Typiskt Sverige. Bara for att nagot inte ar det varsta som finns, sa ar det tydligen inte tufft nog? Yeah, Svenska fangelsen kanske inte ar att jamfora med amerikanska fangelsen, men som redan konstaterat, sa ar det langt ifran a walk in the park. Samma javla diskussion galler vara svenska ghetton. Bara for att vara ghetton inte ar nagra shantytowns, sa betyder det fortfarande inte att det ar det mest behagligaste stallet att leva pa.
At the gates of Eternity...
word på bc99, stört mig på sånt där länge nu. ot så krävs det väl att kronofogden e på dig för att inte ta lån, men är det inte så att man måste ha fast jobb för lån? säkert nått jag fått för mig bara men.
Just because i stand over you don't mean you understand me
i mina ögon har inte sverige några ghetton. Vi lever inte i nån misär i det här landet. Visst det finns folk som inte har pengar ( jag haha ) men att kalla nått ställe för ghetto och refektera det till typ harlem elelr queens tycker jag är löjligt.
vi är överallt!
Inget som har reflekterat det till Harlem eller Queens. Visst vara svenska ghetton ar inget att jamfora med amerikanska ghetton, men amerikanska ghetton ar inget att jamfora med Sydafrikanska ghetton. Skillnad pa ghetto och slum. Ghetto ar forst och framst ett segrerat omrade i ett samhalle. Och sadana har vi alltsa inte i Sverige?
Plitarna är jävligt fittiga också och bidrar till misshandlar och psykisk stress. Absolut inte som något utlands fängelse, men jag tycker inte man ska va för stor i munnen om man inte har varit igenom det själv. Svenska folket är alldeles för mycket svensson för att inse hur det är. det är egentligen skit bra att svenska fängelser är som de är. Åker du in på 3 år i USA blir du uppäten av fängelsegäng och de slutar med att du sitter livstid för nån biffig gängledare sa till dig och mörda den personen..
Hubbe du låter ju helt knäckt. Plitarna är bra emot dig om du är bra emot dom. Funkar som vilka andra människor som helst. För att man sitter på ett kafferep så behöver man inte gräva ner hela skallen i sanden.
Hokke: du har suttit hur många gånger? jag har varit in och ut på lvu hem och ungdomsanstalter sen jag va 14 bast. Jag vet vad jag snackar om, du verkar inte ha en aning. Plitarna behandlar dig som skit hur som helst, Vad du än sitter för. De använder övervåld, trycker ner dig på daglig basis och liknande. Bross ju på vilken anstalt du hamnar på med.. Får du en med 0-2 år på så är de ju lungt. Fast även där är plitarna idioter.
Jag kommer inte sitta och skriva på ett öppet forum va jag har gjort eller inte gjort. Jag va in och vände kan man säga, lärde mig de jag behövde veta för att inte hamna där igen. Men kände aldrig av att något övervåld, tryckte inte ner än heller. Beror på vem man är som person, minus 70kg och ser ut som en sparris med storkäft, mkt möjligt att man får de tuffare. Men men grabben, sitter inte här med psykiska problem och måste kolla ryggen varannan minut. Jag svara på TS fråga igenom egen erfarenhet, lika så du, se så olika uppfattningar man kan ha. Nu lämnar jag detta och drar och tränar, du kanske har skrivit något mer intressant när ja kommer hem igen.
"plitarna är bra mot dig om du är bra mot dom." vad är de för jävla golar snack! SNORUNGE!! däremot låter plitarna dig vara om du låter dom vara.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
70 kg? Jag är 196 lång och väger runt 105-110 kg. Det var ju skrämmande nog och få dig och lägga ner de kriminella livet, inte sant? Jag satt kanske ett bra mycket längre tag än dig, och de sliter på psyket. Nu ska vi inte gå och kasta skit på varandra om vem som har suttit längst, då det verkligen inte är något och skryta om. Även om jag snart jobbar med att prata om mitt förgångna liv så är whoa faktiskt inte rätt plats och göra de. Svenska fängelser är inget skämt och skulle du sett de så skulle du fortsätt på den kriminella banan.. Sen att du har mage nog och gnälla på de psykiska som har stört mig genom fängelsevistelsen får mig att tvivla på att du har suttit, Varför? Det skulle du förstått då. Ha d.
Hubbelito - En sak är säkert, du verkar mer psykiskt fuckd up än Hokke iaf. just sayin'.. tagga ner vafan. Tror inte Hokke syftade på dig med 70kg & vek.. han menade nog rent allmänt att det nog blir tuffare då.
"life's a garden, dig it."
Folk som inte har någon erfarenhet som har suttit i två veckor ska komma o läxa upp mig gör mig förbannad.. Så enkelt är de.
Nu vet jag inte hur det fungerar i svenska fangelsen. Men en av mina basta vanner har borta (Canada), hans bror satt i fangelset en tid. Och han sa att desto storre man ar , desto storre ar chansen att nagon kommer mucka gral med en, eftersom man anses vara ett potentiellt hot. Min vans bror ar liksom en 165 cm lang snubbe, som skotte sitt och hamnade aldrig i trubbel. Ar det samma mentalitet i svenska fangelsen? Och en sak jag alltid undrar over, ar svenska fangelsen ar segregerade som fangelsen i USA, Canada, Frankrike osv?
Hubbelito - Tror inte heller snubben ville läxa upp dig, utan mer så att ni bollar erfarenheter, och dom är uppenbarligen inte lika varandra. kanske beroende på att ni har helt skilda personligheter, och valde att ha det på olika sätt där inne?
"life's a garden, dig it."
Svenska fängelser är inget skämt och skulle du sett de så skulle du fortsätt på den kriminella banan.. De låter ju hur dumt som helst?
Så om man ser hur fucked up det är i fängelset, så fortsätter man i den kriminella banan, och riskerar att hamna där igen?
Finns ju två alternativ om man sitter inne, att förbereda sig på ett nytt liv när man kommer ut, eller att inte ta någon lärdom alls utav det och fortsätta slira.
Kan ligga något i det(med storleken), Som tur var hade jag många som tog hand om mig när jag åkte in. Så jag slapp rätt mycket gräl. Men klart var de folk som försökte.. Det är klart du blir nojig om du sitter inlåst större delen av din dag och när du väl är ute så är du i ett rum med ett gäng våldsbenägna torskar som kan näst intill få allt till ett vapen. Det är rätt mycket "oskrivna" regler som måste följas. Du gnäller tex: aldrig på hur länge du har kvar o sitta, då de alltid finns någon som har det värre. Du snackar/skryter aldrig om vem du var utanför grindarna. Ja, listan är lång.
Blaze_we syfta på att om han såg de som en barnlek hade han fortsätt sin kriminella bana.
Hubbelito : Hur ar det med grupperingar? Ar det indelat pa etnicitet? Det ar val uppenbart att det finns bikers, ny-nazister och diverse annat folk som varit involverade i organiserade brott? Hanger liksom Hells Angels snubbarna med varandra osv?
Man dras ju till de man var med på utsidan.. Men att puckla på någon bara för han är svensk eller invandrare händer väldigt sällan. Åsikter är skit samma då man gör de man måste för att hålla sig trygg: dra sig till sitt folk. De blir ju lite grupperingar, Såklart. Men skulle inte kunna kalla de "gäng". Fast bikers filtrerar flitigt där, och såklart håller de ihop.
Blaze_we syfta på att om han såg de som en barnlek hade han fortsätt sin kriminella bana. Nej, varför skulle jag ha gjort det?
jag tog inte min tid spec hårt, fanns ingen mening att lipa eller gå under för att man satt där man satt. Man va där för att sitta av sin tid inget annat, inte där för att skaffa ny vänner eller annat skit.
Jag valde att sluta med allt då jag bevisligen inte va bra på de jag gjorde för jag hamna där jag hamna. Sen att folk i min närhet blev sårade och tog de hela hårdare än va man själv gjorde fick än att komma på andra tankar.
Fick tillbax mitt jobb och träffa min sambo helgen efter muck och har de bättre nu än va jag hade haft i den undrevärlden. Har kompisar som åker in och ut hela tiden och ser inte riktigt charmen i de hela. Men de är deras val.
Va inte riktigt de tråden handla om, TS ville ha svar och jag svara så gått jag kunde.
Stajl: du vet hur det är i fängelse? Nej faktiskt inte. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att allt, i stort sett, som jag skrev innehåller mina åsikter och vetskap angående ANSTALTER.
Sen angående din åsikt och din erfarenhet med känslor och så vidare är ju bara hur DU ser på det hela. Hur man tar det hela skiftar från person till person.
Men men, som sagt, ditt påstående var inkorrekt.
jag menar ju självklart ungdomsanstalter i mitt inlägg ovan.
fick en "kaffevolta" för 2 år sen, och jag hadde bara kul. va ju tvär soft med eget hotellrum förutom första veckan i dubbelcell. gå ner och spela wolleyboll 2 dar i veckan, knata vänstervarv på rastgården och god mat. röka brajja på toan i cellen och avdelningstädare så fick lite cash tillockmed, men vart väl lite dampskadad och mucksjuk sista veckan. men satt med lugna gammelgubbarna inte mycket ungdommar. men har nästan bara positiva grejjer, tycker det var soft efter inlåsning vid 8 och va själv i cellen frammför tvn. men en längre volta skulle jag inte orka med. men nu verkar det tok svårt med ciggen iaf, plitarna har ciggen och du får tre st ute på rastgården, så det lär ju va hårdvaluta. sen skulder och svårt och styra jobb hadde jag väl redan innan så det vet jag inget om.
NoVa
ja det är nog det som är jobbigast.....suck tycker alla bara ska kolla va hubbelito skriver , nån som vet. Vad fan vet du om vad jag vet?
våga droga åk till Håga ;)
HAHA standard våga droga på hååga! jag satt 2 år effektiv tid på bla sluten riks och det var ju en upplevelse i sig.. Har man vart med förr så är en volta i svenskt fängelse inga problem.. är du en färsk jävel och folk får reda på det ja... då är det som att spränga en blodbank i ett hajberikat hav.. du kommer garanterat bli mobbad.. när det gäller lån och sånt vet jag inte har aldrig försökt att ta lån.. när det gäller jobb så är det klart att det kan ha en negativ inverkan.. men vem fan vill sitta som en jävla mupp bakom ett skrivbord.. ett hantverksjobb är inga problem att få.. bara köra hårt! lycka till.
har en bekant som gjort några voltor och berättat om slagsmålen med brödknivar etc. det e ju inte OZ men skulle nog tro att det e ganska knepigt iaf.
www.code26.com grafik och konst.
Brödknivar.. Där jag satt hade man rakblad i munnen.. Om man inte hade riktig kniv.
Min pappa satt första gången när jag var1½ typ och sist när jag var 15, åren mellan eller efter har han inte haft svårt att få jobb, beror väl säkert på bransch, han är lastbilsmekaniker och där var det inga problem, lån har inte heller varit några probs, han har haft både hus och bil lån...
Producent
2010-01-30 23:43
Hubbelito sluta mytta? va det inte du som bodde i usa fram tills nyss? och hur går det med din sneakersamling som är på några 100 par? och är det inte du som är adam deacon också? för du skickade bilder på honom till mig och påstod att det är du. samt att du är mulatt? vilken anstalt satt du och för vad?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
:P jag satt inne i 10 år och jag har blivit skjuten 7 ggr dött 2 ggr, spelat crash bandicoot 16 gånger minst
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Väntar med spänning på Hubbelitos svar!
Walking the street of dreams
Producent
2010-01-31 23:21
har en känsla av att det inte kommer bli ett svar alternativt "eeehehe ja ba drev med dig juu men ja har visst sutti på fengelse yo" eller "OMG FITTA DÖ U KNOW NOTHING BOUT ME RATATATATA"
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
"OMG FITTA DÖ U KNOW NOTHING BOUT ME RATATATATA" hehe såna där inlägg o snubbar som gör dem är roliga.. Också dem som sitter och ljuger över internet haha!
hahaha fyra du har koll på allting hahaha detta blev Glamour nu! Som du busta han hahaha
Adam Deacon? Snubben fran Kidult och Adulthood filmerna?
Producent
2010-02-01 14:00
= adam deacon.
Producent
2010-02-01 14:06
om ni tittar in på hubbelitos sida så har han även adam som presbild. :) @stain, haha jag smyger runt på whoas bakgator och spejar på människor!