I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bojkotta facebook och ta bort er användare idag.

Övrigt - Blandat

Producent

2010-01-20 22:33

Bojkotta facebook och ta bort er användare idag.

Det är som sagt upp till er om ni vill ha kvar era konton, men jag tog idag bort mitt konto från facebook.

Jag har haft som en konflikt med mig själv om jag verkligen skall behålla mitt konto eller inte.
Det sista som fick mig verkligen att bestämma mig att ta bort kontot är att dem använder banne mig psykologi för att hålla dig kvar.

På "Avaktivera kontot" sidan så dyker bilder upp på några av mina närmaste vänner, hur i helvette vet dem detta, jo klart att dem har konstruerat ett system som håller reda på vilka mina närmaste är, och detta tycker jag är sjukt.
Dem håller koll på alla dina aktiviteter och använder dem mot dig när du vill ta bort dig själv ?

Jag håller inte med om deras policy, vilket jag inte kände riktigt till då jag verkligen började granska dem.

Facebook tar även bort mycket fokus från vardagen, som en drog att kolla vad alla håller på med, vad folk skriver för statusar, nästan som en drog, och detta tar en tid för en att inse, man måste analysera detta i efterhand vad konsekvenserna är att vara medlem i ett sådant stort internetsamhälle som facebook.

Nu säger jag inte att allt är ont, men dem överväger för att ta bort sitt konto, många känner inte till att facebook kan användas för övervakning av dig som privat person utan att du ens vet om det.

När ställer frågan till en person om varför dem har ett konto på facebook så är ofta svaret.
Alla mina vänner, familj och släkt har det

Men ska det verkligen vara så ? Ett öppet samhälle för varenda vän du har i din lista att se vad du sysslar med, när du egentligen vill att ditt privatliv ska vara privat.
Eller handlar det om skryt och bekräftelse som du så desperat behöver ? Är det därför du har ett konto där ?

Kan förstå att det kan vara skönt att ha en släktning som bor över 1000 mil från dig bara på ett klick på internet, men hur ofta pratar du med människan egentligen ?
Jag minns att det var speciellt att någon gång få ett eller ringa ett samtal till mina släktingar på Island och få reda på det senaste som hänt.

Men nu kan man få reda på allt inom loppet av en sekund då dem skriver allt i sina statusar, men i det långa loppet så är denna typ av information egentligen inte relevant.

Ja, som sagt, det är upp till er om ni vill ta bort era konton.
Men jag vill bara genom whoa, uppmärksamma er och ta er en tankeställare om facebook verkligen är något som du behöver i ditt liv och hur det påverkar dig.

Tack för mig

Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2010-01-20 22:40
vadå, så du klarar inte av att sitta på facebook utan att snoka runt bland dina vänner och se vad dom gör, eller låta bli att lägga ut/skriva allt för personliga saker?
Producent

2010-01-20 22:45
Nej, jag märkte av detta beteende när jag började analysera mig själv om varför jag är tvungen att göra detta.
Detta är inte ett normalt beteende hos mig att snoka runt, och om jag ska vara ärlig så har jag alltid varit emot sådant beteende.
Jag gillade inte tanken av hur facebook hade ändrat mig.
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2010-01-20 22:47
Självklart kan jag tycka det är normalt att dela med sig av sina tankar och värderingar, men inte i den slags mening.
Since 1984
@realgizlee // twitter

2010-01-20 22:57
Haha sämsta argumenten någonsin..
Jag som trodde mig skulle finna något i stil med "facebook installerar spyware i din dator och följer allt du gör" eller något sånt..

Det här var ju bara en person som är kass på att använda facebook rätt och därför gnäller?!
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-01-20 23:15
De vänner som jag får upp under "deactivate" är knappast mina närmaste. Jag fattar inte vad de fått vissa namn ifrån då jag i princip aldrig besökt deras profil, eller ens ser deras updates.

2010-01-21 00:00
finns ju massa inställningar som gör att inte vem som helst bland dina "vänner" kan se exakt allt du har. dock förstår jag hur du menar och man är ju rätt utlämnad på sidan.

sen verkar du ju som ngn som inte gillar den tekniska revolutionen, har du synpunkter på tjänster som hotmail också? jag menar det e ju mer känsla i att få ett vykort än ett mail.

2010-01-21 00:13
Aldrig haft, kommer aldrig ha, :)

Så problemet ter sig mkt enkelt för mig. Alla jag känner förutom nån enstaka har det dock men jag tror det mesta ligger i användaren och hans eller hennes vanor som så många andra i tråden påpekat.
Producent

2010-01-21 00:30
bar sätt o ragga på =D
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-01-21 00:42
Haha kommer ihåg när jag skulle ta bort min facebook!

Gick såklart inte att ta bort utan det går endast att avaktivera kontot.
Först skulle man ge en anledning till varför man inte längre vill använda facebook och jag sket i att skriva något. Då gick det såklart inte att avaktivera.
Skrev blabla och avaktiverade. Fick ett mail där det stod att jag hade avaktiverat med en aktiveringslänk i...

Tog bort mailet.
Allt bra tänkte jag.

Min syster som kunde mitt lösenord tänkte då logga in några dagar senare på mitt konto och göra något utan att veta att det var avaktiverat. Tada! Automatiskt aktiverat igen bara genom att skriva in användarnamn och lösenord.

Fick ett välkommen tillbaka-mail av Facebook. Loggade in på Facebook igen för att avaktivera. Då var det en massa friend requests och meddelanden från vänner som undrar vad jag håller på med.
Ändrade mitt namn till asdkmaslkd askldma ungefär och avaktiverade igen....

Läskig jävla 1984 science-fiction HAL9000 mindfuck-matrix grej!

2010-01-21 01:23
Klockrent verktyg för att hålla kontakten med vänner som inte bor i krokarna, har exempelvis väldigt mycket vänner jag träffat på olika håll i världen där. För mig är det helt enkelt ett väldigt kravlöst kommunikationsverktyg. Går perioder då jag knappt loggar in, har inga som helst problem med att släppa det som jag känner för det för stunden :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2010-01-21 02:45
Word @ Dragon.

Går perioder då jag knappt loggar in, har inga som helst problem med att släppa det som jag känner för det för stunden :)

Poet

2010-01-21 02:47
Ar jag den enda som aldrig haft Facebook? Jag var riktigt nara en gang pa att skaffa det, men en specifik handelse pissed me off!

En brud, 2008, fragade ut mig pa en date. Jag var mattligt intresserad, men hade inget for mig den specifika helgen da daten skulle ske. Sa jag sa "ja". Sjalvklart fick jag pa torsdagen reda pa att en fest skulle aga rum hos en polare till mig, som alltid har feta och oforglomliga fester. Sa min tanke var att jag kanske borde ta med henne till festen. Men chansen var nog storre att jag skulle traffa en och annan tjej pa festen, som skulle fanga mitt intresse mer, och massa onodigt drama skulle uppsta, eftersom bruden som redan fragat ut mig vill ha hela min uppmarksamhet.

Sa jag stallde in daten med tjejen, med ursakten att jag skulle over till mina foraldrar (som bor langre ut i Skane). Sticker till festen, shakin' my ass off, mackar pa brudar, far ett par nummer, massa bilder tas (yeah, ni ser vad detta kommer leda till?) har skitballt! :)

En vecka senare far jag ett argt SMS fran bruden, dar hon kallar mig alla mojliga grova saker och att jag ljog, eftersom hon vet att jag var pa en fest. Jag var overtygad om att hon hade en polare pa festen som snitchade pa mig. Till slut sager hon "jag sag dig pa Facebook!".

Sa fuck Facebook! Folk lyckas spionera pa mig nar jag inte har det, imagine what they could do once I actually get one!

Love!
At the gates of Eternity...
Poet

2010-01-21 02:51
Klockrent verktyg för att hålla kontakten med vänner som inte bor i krokarna, har exempelvis väldigt mycket vänner jag träffat på olika håll i världen där.

Dem jag verkligen bryr mig om, haller jag kontakten med via e-mail. Det finns en anledning till varfor man tappar kontakten med vissa manniskor, Facebook kanns mer som ett verktyg for folk med ytliga relationer som inte pallar engagera sig riktigt.

2010-01-21 03:20
Har länge övervägt att ta bort det. Har ingen nytta av den, har inte varit aktiv på typ 3 månader. Har inte ens en profilbild. Har rätt många vänner men jag känner typ hälften, som jag kan snacka med på MSN eller hotmail. Gillar inte att lägga ut mitt privatliv så vem som helst kan se det. Anledningen till att jag skaffade det var nog för att jag skulle ha nån sorts kontakt med icke-knarkande vänner. Det har inte gått jättebra.

"Don't have Facebook because I need Myspace (my space)" - Brother Ali

Eller något liknande.

"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ

2010-01-21 08:46
BC99 P26: Så tänkte jag med, men det finns ju faktiskt folk man önskar att man hållt kontakten med. Så är det i mitt fall i alla fall. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2010-01-21 09:42
BC99 P26

I mitt tycke är facebook ljusår smidigare än e-mail för att hålla kontakten med folk. Jag skaffade dessutom inte facebook förrän jag skulle flytta utomlands, då jag visste att jag skulle träffa ett ton med folk. Mycket riktigt gjorde jag det, och då i princip ALLA man stöter på faktiskt HAR facebook var det helt enkelt det överlägset smidigaste sättet att hålla kontakt med dessa :) Om du föredrar att skicka runt mail till alla du känner är allt så klart peachy, men du måste väl ändå förstå att det är smidigt för somliga? Även om det för dig personligen kanske inte är det. Vet inte hur du fungerar, men för mig går det i vågor, ibland snackar jag väldigt frekvent med somliga, ibland kan det vara en lugnare period på något halvår, men det betyder knappast att jag vill tappa kontakten med dem, vilket helt klart hade varit lätt hänt om jag bara höll kontakten via e-mail. Dessutom byter folk mail rätt ofta ^^
Look with your own eyes - See with your own mind

2010-01-21 12:27
man kan väl aldrig riktigt ta bort sitt konto? dom äger ju också alla rättigheter på allt du lägger upp som bilder tex.
vi är överallt!
Graffare

2010-01-21 12:35
fan jag som precis skaffade en. hade stått emot jätte länge, men jag gav tillslut upp! alla mina vänner har ju facebook till och med min mor!
http://beltontorsk.tumblr.com/

2010-01-21 12:38
det blir lätt så ;) hålla koll på mamma
vi är överallt!
Moderator

2010-01-21 12:39
Den smidigaste aspekten med facebook tycker jag är att det blir så enkelt att dra ihop evenemang. Man når alla väsentliga väldigt enkelt och får se vilka som är sugna på att komma. Man kan diskutera saker inför tillfället och sådär.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-01-21 12:49
_NoVA_ P23 , vadå rättigheter till bilder?. Om jag lägger upp bilder på facebook tar ju inte dom över rättigheterna
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-21 13:08
Facebook kanns mer som ett verktyg for folk med ytliga relationer som inte pallar engagera sig riktigt.

Stämmer bra.
Finns massor med relationer jag knappast orkar engagera mig i, då funkar Facebook bra!
mina närmaste vänner håller man ju kontakten med endå! (via msn)
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-01-21 13:09
Är det inte så att facebook får göra vad dom vill med bilderna man lägger upp då?

Inte skaffat mig än och det känns bra, har inget behov av det alls, enda anledningen jag kan tänka mig är för att få reda på vissa fester men eftersom tjejen min har det så är jag safe på den fronten! :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-01-21 13:17
Jag har själv inte facebook men jag tycker att det här resonemanget är otroligt efterblivet.
Om det är något man så jävla gärna vill hålla privat(bilder, filmer, dikter, musik) så lägger man ju inte upp det på internet bara. Hur jävla svårt är det? Finns det saker som man inte vill att någon främmande person ska veta så pratar man inte om det på nätet. Ta det i verkligheten med personen i fråga. Antingen över telefon(om man inte är paranoid över det med) eller ansikte mot ansikte. Är det något som är så privat så finns det chockerande(!) nog fler sätt än Facebook att kommunicera på.
Sen tvingar inte Facebook någon användare att skriva eller lägga upp något de inte vill dela med sig av förutom det som krävs för att bli medlem från första början.

Angående det med bilder på fest. Det är 2010 nu. Alla har kameror på sig 24/7 i sina mobiltelefoner. Är man på fest så bör man förvänta sig att folk kommer att ta bilder och dom bilderna kommer att läggas upp nånstans på internet. Så är det bara.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-01-21 13:32
hur i helvette vet dem detta, jo klart att dem har konstruerat ett system som håller reda på vilka mina närmaste är, och detta tycker jag är sjukt.

Ja, det har dom. Är detta något sjukt och negativt? Nej dom försökte nog mest underlätta för användarna och skapa en så smart och bra sida som möjligt. Ligger inte i facebooks intresse att "övervaka" för sin egen vinning eller något annat konspiratoriskt man kan hitta på. Sen använder som självklart psykologi för att hålla kvar dig men, vakna upp! Psykologi används i allt, reklam, w/e.

Sen är det väl upp till var och en vad man lägger upp på facebook. Dina argument är bara totalt cp.
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...

2010-01-21 13:36
ang bilder du lägger upp - har inte den korrekta infon exakt, men jag har läst att de äger rättigheterna till alla bilder du lägger upp, så det stämmer visst.

Producent

2010-01-21 13:39
Uppmanar alla till att läsa deras stadgar
Since 1984
@realgizlee // twitter

2010-01-21 13:53
vad jag vet har dom även rätten att sälja all information som läggs upp på facebook, inklusive bilder.

2010-01-21 13:58
Så dom tar över rättigheterna jag har på mina bilder när jag lägger upp dom där?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-01-21 14:14
Pen: Jag tror det kanske speglar min personlighet i allmanhet. Jag har alltid foredragit riktig kontakt over, SMS, e-mail, communities osv. Visst, har man inte priviligiet (som en sjalv just nu, nar man ar utomlands) sa ar det smidigt.

Men Facebook kanns valdigt fabrikerat, jag tycker TS sammanfattade det valdigt bra.
Poet

2010-01-21 14:15
Blaze: All information om dig, som du delar med dig pa Facebook (meddelanden, bilder, status mm) ager dem.

2010-01-21 14:17
bullshit, isåfall äger dom ju mitt personnummer...

2010-01-21 14:24
Blaze_We varför skulle dom äga ditt personnummer? dom kanske äger informationen om det.. om det inte står något om jusst personnummer i användaravtalet.
Poet

2010-01-21 14:37
Blaze: Personnummer ar inte din egendom. Det ar statens egendom, du lanar det bara. Darmed kan inte Facebook aga det.

Dina bilder, privat information mm kan de gora vad de vill med, i och med att du klickade "Yes" pa den lilla boxen under anvandaravtalet nar du blev medlem.

2010-01-21 14:45
Haha va bra argument

2010-01-21 14:51
Ta inte bort mitt account förens jag leder "Never ending movie quiz"
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2010-01-21 14:52
Ja FB är sjukt men man behöver ju inte vara som alla freaks o kolla vad alla gör hela tiden, uppdatera sin status konstant osv...men visst det är ett rätt stört ställe o man ser verkligen folks riktiga sidor där, hur uppmärksamhets sökande vuxna människor egentligen är!

2010-01-21 14:53
Så vitt jag vet enligt nån artikel från aftonbladet så hade de rättigheter till bilder osv i början men inte nu längre. Och enligt VDn för FB så är de användarna som äger rättigheterna. Här är två artiklar från aftonbladet och sen går de även att läsa om de på facebook bloggen...

Länk till http://www.blog.facebook.com

Länk till
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5498278.ab

Länk till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4443835.ab

I have always right, even when I have wrong...

2010-01-21 14:59
hittade det här i användarvillkoren på facebook:

Ownership and Control of Information
People should own their information. They should have the freedom to share it with anyone they want and take it with them anywhere they want, including removing it from the Facebook Service. People should have the freedom to decide with whom they will share their information, and to set privacy controls to protect those choices. Those controls, however, are not capable of limiting how those who have received information may use it, particularly outside the Facebook Service.

Länk till http://www.facebook.com/principles.php
I have always right, even when I have wrong...

2010-01-21 16:03
facebook är nice, roliga bilder somfan

2010-01-21 19:02
ta bort dig från whoa också så är cirkeln sluten.

Rappare

2010-01-21 19:13
Aldrig haft, kommer aldrig ha. Jag anser att facebook är djävulen digitaliserad.

2010-01-21 19:18
Sjukt bra sätt att "hålla reda" på folk, jag kan nog tänka mig att jag inte skulle minnas att jag träffat minst ett hundratal av dom jag är vän med på facebook - nu vet jag.

I övrigt tycker jag att det är lite pokemonmentalitet över facebook, gotta catch em all liksom.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-01-21 19:50
Hajar ärligt talat inte varför folk har sån skev syn på facebook. Ni väljer ju själva vad ni vill dela med er av/inte dela med er av. Så simpelt är det. Är som vilken community som helst.

2010-01-21 22:00
med andra ord, alla människor är i grund och botten (i större eller mindre utsträckning) attention whores!

2010-01-21 22:02
Många tjatar på mig att skaffa ett facebook konto men whoa räcker gott och väl åt mig.
mhm

2010-01-21 23:45
löjligt att ens haft facebook, facebook är för tjejer som någon färjestad spelare sa i media punkt slut!
Rappare

2010-01-21 23:56
Aldrig haft och kommer förmodligen aldrig ha!
För jag stör mig på folk som uppdaterar sina statusar, ser det ibland på flickvännens FB när hon är inne och det står massa skit "Äter en kaka just nu, oh vad gott!" WTF vem bryr sig om din jävla kaka! Asså såna dumma grejer stör jag mig på bara för dom vill ha uppmärksamhet :P
Bud på att köpa tröjan där det står "Die Facebook Die" :D
www.youtube.com/ajdiin91

2010-01-22 00:32
fett med guzzar jao

2010-01-22 00:42
Har inte fb, och såtillvida jag inte missat nån fet anledning att fixa det så kommer jag inte skaffa det heller. Men självklart har jag sett mina allra tappraste vänner har droppa av en efter en. ;)

micKillah P25 vad är du så chockad över? Är du förvånad över att de försöker hålla kvar sina användare? Jag kan förstå att folk tycker att fb är riktigt nice, men personligen gillar jag det inte.