I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Klarar vi av det här samhället?

Övrigt - Blandat

   

2010-01-16 17:41

Klarar vi av det här samhället?

Har som nyårslöfte att jag skall jävlar i min själ lägga ner mycket tid på att umgås oftare. Problemet sitter egentligen inte att hitta någon att gå ut på krogen med utan snarare att finna den där vännen som gärna gör vad som helst med dig.

Under min uppväxt så har jag haft svårt med den sociala biten, jag kanske sa eller gjorde saker som kändes fånigt eller dumt. Jag har aldrig råkat upp för en riktig mobbning så att säga utan bara känna sig utanför, men inga glåpord alls eller fysisk våld.

På gymnasiet så gick det sådär fast jag fick ju ändå respekt av dem och det var huvudsaken.

Nu är jag 22-år och har insett att jag måste ta tag i mig själv. Jag pluggar alltså på universitetet där vi är runt 25 stycken (humaniora). Som ni vet så är många som läser humaniora lite speciella men långt ifrån osociala eller så.

Det jag mindes bäst under min uppväxt var att jag blev mycket bra vän med en kille från östeuropa men som flyttade tillbaks då han var klar med sin kurs, han kunde alltså ingen svenska utan var en utbytesstudent. Då jag åkte till Ukraina så märkte jag en enorm skillnad då det gäller sociala samspelet, man litade på varandra och man var helt enkelt mer öppnare.

Jag kommer till min poäng nu, exakt hur skall man kunna finna en bra vän som man kan göra vad som helst med? Berätta gärna om hur du fann din bästa vän och varför ni passar så bra ihop. Ni får också berätta hur man blir mer social och hur man skapar från bekantskap till mer vänskap.

Sedan en annan fråga, råkar Sverige faktiskt vara ett land som är svårt att komma kontakt med människor om ni fattar vad jag menar?

Problemet sitter egentligen inte just nu att jag är utstött, jag är tex bjuden på en houseparty om två veckor, men jag känner knappt så många där. Problemet sitter bara i hur jag skall kunna anpassa mig i miljön och hur jag finner ett bra gemenskap. Har på senaste tiden upptäckt att jag har hängt mycket med människor som läser naturämnen på universitetet (fysik/kemi/medicin) och så vidare. Dock så passar jag inte in med ekonomerna.

Som person så känner jag mig väldigt öppen, kan prata med vem som helst och var som helst. Jag har egentligen inte så udda intressen som jag trodde (sport,språk,historia,natur,motorer,tv-spel,resor).

Jag tänker se till så att 2010 kommer att bli det året då jag känner mig nöjd över min prestation och nöjd över att jag har skaffat bra vänner.