I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur är det att bo i Åkersberga?

Övrigt - Blandat

2010-01-14 18:38

Hur är det att bo i Åkersberga?

Har fått jobb i vaxholm. har fått ett erbjudande på en lägnhet i Åkersberga. så nu undrara jag hur är Åkersberga.. dela med er av era åsikter tack..

(Inlägget ändrat av Midas 2010-01-14 19:23:59)

BLÄ

2010-01-14 21:18
Åkersberga is the shit! Nej, seriöst, det beror ju helt på vilken livssituation man har. Jag har ju kids och fru så Åkersberga passar mig perfekt, natur, lugnt och fint. Dessutom ganska nära till in till stan.

Är man singel och sugen på att festa tror jag att Åkersberga är helt värdelöst, har aldrig provat på det.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2010-01-14 21:21
Aktar du dig för GB och övriga knarkmaffior så är det nog lugnt ;)
Ganska tråkigt ställe, som en korsning mellan en förort och en småstad, d.v.s. en småstad som är tillräckligt nära stora staden Stockholm för att ha komplex.

Hett tips: kolla upp resvägen om du inte har en egen och trofast bil, för det är inte alltid det smidigaste att ta sig mellan Å och W kommunalt...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-01-14 23:05
okej tack så mycket för info, kanske passar mig bra då jag kommer från landet :) ska flytta dit med frugan.. å bil har jag så det är ju lungt.
Men hur tar man sig in till stockholm då buss tåg? har inte så stor koll på sthlm.
BLÄ

2010-01-14 23:08
Tåg och bussar går från centrum hyfsat ofta.
Det är stor skillnad mellan centrum och de yttre delarna (med avseende på lantlikt boende). Var har du fått erbjudande om lägenhet?

10-4, over...

2010-01-14 23:19
Mabande

ja det vet jag faktisk inte. det ingick visst i jobbet. som ett paket ungefär.. men de sa att det var ett bra område.. du kanske har någon anning om vart det kan vara..Åkersberga verkar ju inte så stort. får nog veta mera i morgon annars. De skulle höra av sig om jag fick jobbet eller inte ,och om jag tackar ja.
BLÄ

2010-01-16 23:29
Tycker det är rätt soft att bo här ute. En halvtimme in till stan är inte så farligt.
Men som sagt, till ytan så är det ganska "stort". Att bo i de centrala delarna är soft, bor man utanför Centrum, ut i skogarna, så kan det vara lite drygare om man är "ung".
"Vi fick bla barrikadera oss på Mc Donalds en sen kväll när det började regna stolar, flaskor och folk utanför."<br> -Howser, avd. galna kravaller!

2010-01-17 01:37
underbart de är att läsa kommentarerna om de här stället måste jag säga :)

när du kommer till Åkersberga så kommer du ganska fort inse att de är en "klass skillnad" på olika delar av byn. på ena sidan kanalen så har du miljonklassade villor och på andra sidan har du sunkiga "kartong hus". för er som bor i Åb så pratar jag om tunavägen (tror jag att den heter) som går från tuna station mot maggan.

det är lugnare idag än vad de har varit då de flesta små gangsters har åkt fast eller flytt närmare stan, men alla idioter har tyvärr inte lämnat området. att vara ung och bo i Åb är väll inte det roligaste på de viset då de enda ställena som finns att kröka på är:

Tommys grill och pub - enklare variant utav partyställe. finns möjlighet att skaka rumpan och möjlighet att sitta ner. befolkas utav nyfyllda 18:åringar samt inbitna supare som vet att dom kommer danka ihop runt 23. då är de iaf nära hem så att säga.

Sport baren - platsen där de är 35grader varmt och ALLTID så kladdigt på golvet utav utspillda drinkar så de är svårt att få loss skorna. åldern varierar mellan 18-50. ungefär som på Tommys så hittar du mycket av de människorna som super sig redlösa asap på skit öl. finns en anledning till varför både Tommys och Sport baren måste ha 2 dörrvakter per ställe.

Akter baren - på dagarna är de en och annan alkis som sitter där. har mer och mer blivigt upptäckt utav den yngre generationens små gangsters som hittat ett ställe som det faktiskt går att beställa kannor på.

jag vet att jag låter otroligt negativ nu men de är lite den bilden jag har fått. nu var de iof ett par år sedan jag gick ut i berga men jag gissar på att bilden inte har vridits om alltför mycket. det finns fler ställen än dom jag har raddat upp men iaf.

om du är en pizza älskare så har vi hela 10+ pizzerior här i områdena! helt sjukt men de finns så galet många ställen så de är svårt att veta vilken som är bäst ;)

själv har jag bott i berga i hela mitt liv och har syskon som är mellan 13 och 24 så jag hör lite från olika åldrar om hur de ligger till idag :)

annars så är staden väldigt fin, speciellt på sommaren! sköna områden som man kan glida runt i om man önskar lite lugn och ro. helt OK badställen och tillgång till diverse gym finns här. nu håller dom iof på att bygga om i centrum vilket gör att det kan se ganska "rörigt ut" men de ska tydligen bli bra mycket större och om man lyssnar på planerna för berga så kommer det att utvecklas och byggas nytt inför 2011 då en hel del bostäder ska tillkomma.

jag hatar inte Åkersberga. nu har jag fått de sagt oxå iaf ;)

2010-01-17 01:41
Det är dött.
Men om ens bästis bor där är det icke dött en sekund! Då är det gin & musiksnack!

Poet

2010-01-17 07:36
Complexity sammanfattade det javligt bra.

Sjalv flyttade man dit som 5 aring, 1988. Akersberga pa 80-talet och tidigt 90-tal, var the bomb! Overballt stalle! :) Sen sa sket det sig (Moderaterna vann kommunalvalet gang pa gang) och det gick bara nerat sen dess. Sen far man komma ihag att det ar en hala. Varje gang jag halsar pa, sa ar det som om tiden statt stilla. Efter 15 ar fick jag nog och flyttade till Malmo. Efter 4,5 ar i Malmo sa fick jag nog av Sverige...
At the gates of Eternity...

2010-01-17 14:17
Åh, Tommys Grill - första (och enda?) Fyrkanten-kiosken med utskänkninigstillstånd och nattklubb :D

10-4, over...

2010-01-17 19:14
Haha! Tommys Grill är ju skitballt! Har varit där en gång för massa år sen. Sjukt hög volym. Åkersbergas nattliv är som sagt inte det bästa.

Vad gäller moderater i Åkersberga så måste de ju ha suttit som ledande parti sen 60-talet, kanske med något entaka undantag. Österåker är väl precis som många andra närorter i stockholm överfyllt av moderater?

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Poet

2010-01-17 19:58
Yeah och Moderaterna har kommit med det ena idiotiska forslaget efter det det andra som bara tomt kommunens kassa.

Ett exempel ar Ingela Gardner (Moderat, tidigt 90-tal) som pushade igenom ett forslag for den dar javla tunneln som gar under centrum (aka Ingela Garnders Undergang). Hon tyckte/trodde att Akersberga skulle explodera i befolkningstillvaxt, sa hon tyckte att en tunnel skulle forenkla allt. Sjalvklart sa fordubblades Akersbergas befolkning inte pa 10 ar som Moderaterna trodde, och ett underskott i kassan var oundvikligt. Da fick dem salja lite av allmannyttans bostader till privata bolag.

Och sjalvklart den klassiska golfbanan man ser om man kommer fran innerstan med bil. Borgarpacket som styrde Akersberga pa 80-talet, Ronald Reagan skulle komma till Stockholm pa besok under hans tid som president. Nagon horde ett rykte om att han tyckte om att spela golf och sjalvklart ville Akersbergas borgare, att Akersberga skulle vara den lyckliga utvalda staden som skulle vara vard for presidentens golfrunda. Kommunen anlitade massa folk, stressbyggde en golfbana, notan landade pa ca 30 miljoner kronor om jag kommer ihag det ratt och Ronald Reagan kom aldrig.

2010-01-17 20:12
Hehe, golfbanor har ju inte nämnts än. Österåker har ju ett gäng. Ingela Gardner gick för övrigt inte under iom tunneln, hon är ordförande i kommunstyrelsen.

Ibland undrar man ju lite hur centrum kan expandera som det gör. Den nya tillbyggnaden i centrum ska ge plats åt 80 (!) nya butiker. Det är dubbelt så många som idag.
Poet

2010-01-17 20:20
Undergangen var en metafor for kostnaderna (se investering) som inte genererade nagra pengar.

2010-01-17 20:48
Två fördelar med tunneln att centum kunde byggas ihop och att risken att bli påkörd minskade, ett par nackdelar är att den är så rackigt byggd (första hålet i asfalten dök väl upp efter ett halvår och hittills så har den väl inte gått en månad utan) och som nämnts: kostnaden.

Hur tusan ska 80 fler butiker gå runt? Finns det ens underlag för det bland affärsidkarna?

10-4, over...

2010-01-17 21:50
Det undrar jag med. Redan existerande butiker går ju omkull nu så jag förstår inte riktigt hur nya ska gå runt. Jag har hört nåt om att både HM och Coop ska flytta dit. Det återstår att se vad som blir av det.
Poet

2010-01-18 18:10
Vad jag kommer ihag, ar att kommunen vill gora det till ett shopping mecka for norrort. Alltsa att halva stan ska komma till Akersberga bara for att shoppa. Vilket jag redan nu, utan en kristallkula, kan forutspa att det inte kommer handa.
DJ

2010-01-19 00:45
jag växte upp i berga å har absolut inga men för livet snarare tvärtom, kanske för att jag bodde granne med mabande :D
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"