I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

sälja livsmedel som gått ut i datum, vart går gränsen?

Övrigt - Blandat

DJ

2010-01-08 23:57

sälja livsmedel som gått ut i datum, vart går gränsen?

jag jobbar på en livsmedelsbutik i en relativt stor förort som helt har tappat allt vad kundservice och yrkesstolthet heter. vi har stenhårda krav på svinn etc etc. (svinn = varor som du är tvungen att slänga utav diverse orsaker)

detta har lätt till att vi sparar bröd som har 1 dags hållbarhet å säljer det dagen efter, vi sorterar lösviktsgodiset som hamnar i rännan och det som folk lämnar. vi grillar å säljer gammalt kött.

den här veckan har vi sålt kött som gick ut för 7 månader sen (har varit fryst och vacpackat), du dör inte av köttet men det är så frystorkat att det nästan är oätligt iaf.

jag har sån lust att gå till expressen eller ab å fixa en ny "köttfärsskandal" för jag tycker att det är vidrigt att vi lurar våra kunder. säljer jag något så vill jag vara 100% att det som kunden köper av mig är helt ok. så vart tycker ni som konsumenterar att gränsen går?

är jag fjantig så som mina chefer tycker (hur överlevde folk förr i tiden är ett vanligt argument) eller håller ni med mig?

"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2010-01-09 00:07
En fråga: Jobbar du möjligtvis på ICA?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2010-01-09 00:09
nej, asså om du tror ica var dom första som märkte om köttfärsen så tänk om, det gjorde alla butiker i stort sett med egen styckning. oaf så malde man köttet som hade gåt ut i datum å sålde det som köttfärs
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2010-01-09 01:22
Jag tycker man kan sälja vad fan man vill så länge den som köper det får info om vad det är man köper. Om en köttbit är två veckor gammal vill jag veta det.
Men man vet ju inte ens var fan grejer har producerats, så det verkar vara för mycket begärt.

Moderator

2010-01-09 01:25
Roligaste är ju gamla tanter som ligger och letar i kyldiskarna efter köttbitar med utgånget datum för att sedan gå till närmaste personal och be om den för halva priset eller liknande :')
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-01-09 01:32
Jag tycker du ska ett allvarligt samtal med din(a) chef(er). Får du ingen respons så berätta genast till någon av Aftonbladets journalister om dina erfarenheter! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-09 01:37
Man får ju sälja av varor med utgånget bäst-före om de kan anses vara tjänliga fortfarande.

Jag tycker som kown, om man tydligt informerar vad det handlar om så är det självklart helt OK, om ni håller på och fular er med ommärkningar och har er så är det fördjävligt, och självklart inte tillåtet. Ring in och tipsa så att det blir en kontroll på det där.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-01-09 01:40
sorterar godiset som hamnat i rännan, det var fan dunder! snacka om att ödsla personaltid ! =)
((MAAD))

2010-01-09 01:51
det är väl bara att rabattera varorna så blir det välan plus-minus-noll i slutändan. jag skulle iaf uppskatta en sån sak
http://www.kommandot.se/wp/

2010-01-09 05:28
fyfan hade inte gått med att göra sånt på jobbet.
man säljer det väl billigare om man hittar något som börjar ha dåligt datum..

låter inte kunder köpa sånt som gått ut.onödigt att riskera folks hälsa.

2010-01-09 14:48
I delikatessbutiken jag jobbar i så slänger vi allt som är en dag gammalt. Det där låter helt sjukt. Sortera godiset i rännan!?
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2010-01-09 15:21
Ja vafan det där med godiset låter ju helt sjukt dumsnålt. I ett högavlönat samhälle som Sverige är det ju ofta mer effektivt att förenkla arbetet så att man får en något ökad kostnad för svinn och minskade personalkostnader. Det är väl isåfall om någon har dötid över, men kom igen, något vettigare måste ni ju ha för er?
"jag har fin hår. som en waterfall."