I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

nytt jobb, tips?

Övrigt - Blandat

DJ

2010-01-08 20:15

nytt jobb, tips?

tja jag har fastnat i det klassiska ekorréhjulet å behöver hjälp att komma ur det, har jobbat på en matvarubutik i 6 år nu och har tvärledsnat på arbetstider, arbetsuppgifter å det faktum att det bara blir sämre å sämre för varje år som går, man får mer å göra å mindre tid att utföra det på. men det är väl inte branchunikt iof.

grejen är den att jag försöker ta mig därifrån men jag vet inte vad jag har för möjligheter, jag har fått en väldigt smal syn på vad det finns för yrken kan man säga. så snälla upplys mig!

Det jag har på cv:et är 3årig gymutbildning, media med inriktining på foto/film
diverse internkurser på jobbet, var 2 år på kontoret som "internlärare" (höll i utbildningar, presentationer osv).

typ enda kravet jag har är att det ska vara ett mån-fre jobb plus att lönen bör ligga över 20 000kr, annat än det är jag öppen för förslag så bomba mig med tips :D

"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2010-01-08 20:33
Telefonförsäljare! Tjäna 5-10 tusen i veckan, I VECKAN!

2010-01-08 20:40
behåll ditt jobb, du kommer inte få ett nytt
Käft då.
DJ

2010-01-08 21:27
sÄger en kille som är 15 år och säkert har massor av arbetserfsrenhet å inte alls bygger sin åsikt på vad han har läst och hört.

Vet ej om jag kan släppa min värdighet å bli telefonförsäljare, i så fall ska man sälja något vettigt. Vilket ingen telefonförsäljare gör för då hade inte yrket behövts
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
Moderator

2010-01-08 21:44
Ska du ha över 20 000? Då kan det bli knepigt. Folk brukar ju kasta skit på bemanningsföretag, men jag har goda erfarenheter av det. Jobba som ambulerande konsult (med lönegaranti) så får du pröva på lite olika grejer.

Är du bra på datorer? Då kan du ju testa supportjobb.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-01-08 21:47
behåll ditt jobb, du kommer inte få ett nytt

Jag antar att han syftar på den rådande lågkonjunkturen och den värsta finanskrisen nånsin.
Intressepenisen hårdnar!
DJ

2010-01-08 22:33
jo jag har varit inne på supportjobb. tror det skulle passa mig som handen i handsken. man kan säga att det är ungefär det jag höll på med i 2 år fast ute på fältet å inte via telefon så man har lärt sig lite hur man ska tolka folk när dom har problem. dock har det ju handlat om interna program för min koncern.

men det trivdes jag väldigt bra med.

den branschen som jag jobbar i ökar stadigt trots lågkonja, hade jag dock hållt på med export hade jag säkerligen varit arbetslös nu så det beror ju helt på vilken bransch vi pratar om

2010-01-08 22:58
sÄger en kille som är 15 år och säkert har massor av arbetserfsrenhet å inte alls bygger sin åsikt på vad han har läst och hört.

som wasteapa skrev så syftar jag givetvis på lågkonjan och finanskrisen. det är inte lätt att få ett jobb idag. vi verkar ha liknande cvn och jag är vikarie på dagis.
Käft då.

2010-01-08 23:05
Jaja, i Norge betalar det mesta över 20000 och jobb växer på träd.

2010-01-08 23:08
Svennebananen på 15 bast har nog en poäng i det han säger. Har ett par vänner som nyligen blivit totalnekade av arbetsfärnedringen trots att de har grymma betyg. De blev i stället hänvisade till att utnyttja sina kontakter i fall de ville ha ett jobb.. Det är alltså så man får gå tillväga i dessa dagar. Så har du några kontakter? Utnyttja dom!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2010-01-08 23:08
och som jag skrev så är det vissa branscher som lider medans andra drar vinst av den så jag tror ärligt talat inte att det är svårare att få jobb än förut´om man har ett öppet sinne. men det är inte lågkonjuktur och hur svårt det är att få ett visst jobb som denna tråd ska handla om.

Utan att vidga vyerna för folk(jag) som har kört fast på en bana som det inte längre känner igen sig i
DJ

2010-01-08 23:11
krossad_anka, eftersom jag har suttit fast i livsmedel i 6 år så har jag desvärre bara kontakter inom den branschen. ja är ju bara 24 snart fyllda, å jag han har en poäng men jag vill inte ha något negativt i denna tråd :)

2010-01-08 23:14
Läste du vad jag skrev eller?

2010-01-08 23:14
Vi har nästan 30% ungdomsarbetslöshet i Sverige, det säger en hel del om läget. Bara du inte säger upp dig innan du har ett nytt jobb så är det bara att fortsätta att leta och streta!
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-08 23:15
MR_EVIL: Gillar din inställning! Lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-08 23:16
Norge, återigen, precis som Gaia sade, de har "bara" 9-10% ungdomsarbetslöshet + att väldigt många norska arbetsgivare faktiskt hellre anstället svenskar än sina egna lata och ohängda ungdomar.
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-08 23:20
Sverige - runt 10% arbetslöshet.

Norge - runt 2,5% arbetslöshet.

Tror fan de som är "arbetslösa" i Norge inte vill eller kan jobba. Typ gör militärtjänst, sitter i finkan eller liknande. Nästan alla invandrare får jobb i Norge också så det råder inte samma keffa diskriminering och klyftor som i Sverige och förorterna. Dock är det jävligt mkt kriminella gäng i Oslo iofs..

Iaf, jobb får du pisslätt och det betalar långt över vad du tjänar i Sverige.

Jag jobbar i butik och cashar ut EFTER skatt runt 27000 svenska i månaden..

2010-01-08 23:21
Ungdomsarbetslöshet! Inte bara good, ol' regular arbetslöshet.
Intressepenisen hårdnar!
DJ

2010-01-08 23:21
har varit inne på norge faktiskt, har några polare som bor där å jobbar stenhårt 6 månader å sen drar dom till thailand å chillar 6 månader, så har dom hållit på i 3 år nu å stormtrivs,kanske ska hoppa på det tåget.

2010-01-08 23:22
18-26 eller nåt räknar man väl, detta är siffror jag hörde på min älskade Arbetsförnedringen förra veckan.
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-08 23:23
Gör så, men skippa Thailand, fan vad trist och trasigt att dra till Thailand.
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-08 23:26
Ja bara åk hit nu grabben, fan palla med lönerna i Sverige, öststatslöner.. En anställd i valfri livsmedelsbutik som jobbar heltid (37,5 timmar i veckan, inte 40) + OB och kanske nån övertidstimme här och där borde kunna plocka ut runt 20000 svenska efter skatt. Svenskar får första 2 åren 10% mindre skatt än alla norrmän.
DJ

wasteapa01 P22

beror väl helt på vem man drar med? lovar att jag skulle kunna åka vartsom och ha kul med trevligt sällskap. sen att thailand har blivit så mainstream så man måste hata det för att vara "cool" det är en annan femma. men det måste ju vara något med det landet som gjorde det populärt från början

plugga är inget alternativ?
DJ

2010-01-08 23:28
Gaia vad jobbar du med i norge föresten?

2010-01-08 23:29
Stf Butikschef.

2010-01-08 23:30
sen att thailand har blivit så mainstream så man måste hata det för att vara "cool" det är en annan femma. men det måste ju vara något med det landet som gjorde det populärt från början

Det var inget jag sade för att framstå som "cool" på något vis, det är bara så jag tycker, jag brukar nästan inbilla mig själv att jag varit i Thailand ibland vilket jag inte har, men eftersom man känner så många som varit där så känns det som man redan vet hur det är där och intresset/spänningen har minskat succesivt, så vill jag att ALLA och DU ska tycka så också!
Intressepenisen hårdnar!
DJ

2010-01-08 23:33
chana_masala P21

plugga är helt klart ett alternativ, å det är det det blir om jag inte hittar något vettigt jobb. dock så föredrar jag att avancera genom praktik.
DJ

2010-01-08 23:34
Gaia inom vadå?

2010-01-08 23:36
Flyttar du till Oslo så kan jag ju berätta att runt 13% av befolkningen där (600K stad) är svenskar. Runt 45% av Oslo är norrmän, haha.. Resten är allt möjligt blandat smått och gott. Lite pakistanskt kryddat med somali och polacktårta till dessert osv osv, ^^

2010-01-08 23:37
MR_EVIL

Elektronikhandel, tänk siba, expert, elgiganten.
Moderator

2010-01-08 23:40
Funderar på att dra Norge i slutet av sommaren faktiskt. Om man ger sig fan på det så finns chansen till en del pengar där antar jag?
time isn't wasted when you're getting wasted .
DJ

2010-01-08 23:43
jag har en polare som tjänar 25 000 som dagisfröken så visst finns det pengar, men så kostar det mer också så dom e 4 st som delar på en lägenhet

2010-01-08 23:48
ramuz

Oavsett vad du gör så kommer du tjäna 30 - 100% mer än vad du gjort i Sverige med exakt samma arbete, på färre timmar dessutom. Det råder också arbetsbrist inom de flesta områden så det är lätt som en plätt att hooka jobb.
Moderator

2010-01-08 23:49
Men sånt vet jag att allt är dyrare liksom, men har redan lägenhet fixad och allt sånt ifall jag vill dra till Oslo. Men hört sånna sjuka historier om folk som tjänar grymma pengar, så man undrar om det är sant eller om många överdriver hela norgegrejen.
DJ

2010-01-09 00:00
som sagt 25k som dagisfröken säger väl en del om lönesättningen i norge. morsan kör 3 månader varje år som sjuksköterska å tjänar 45k mot hennes valiga 29 så det är ingen myt
Moderator

2010-01-09 00:01
Jaja, efter allt jag läst och hört är jag nog rätt övertygad nu. Kommer troligtvis upp under sommaren någon gång då!

2010-01-09 05:14
hur "hookar" man ett jobb i norge då? om man inte har några kontakter.. går runt och frågar? eller går man till arbetsförmedlingen?

2010-01-09 07:34
Gå bartenderkurs i spanien, Länk till http://www.barkurser.se/ sjukt nice

2010-01-09 13:19
Jag vill ha ett jobb där jag slipper jobba men ändå tjänar 20000+. Det är mitt enda krav till arbetsgivaren som ska leta upp mig och erbjuda ett tiotal tjänster som jag får välja och vraka mellan.

Gå o lägg dig din pajas!

va?

2010-01-09 13:27
Det jag har på cv:et är 3årig gymutbildning, media med inriktining på foto/film

+

typ enda kravet jag har är att det ska vara ett mån-fre jobb plus att lönen bör ligga över 20 000kr

=

naiv ekvation
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2010-01-09 16:44
haha
Käft då.

2010-01-09 16:45
hur "hookar" man ett jobb i norge då? om man inte har några kontakter.. går runt och frågar? eller går man till arbetsförmedlingen?

du kan ju kika på sidor likt http://www.nav.no eller så skriver du ut 50 exemplar av ditt cv och går runt och knackar dörr.
Käft då.
DJ

2010-01-09 16:46
pool

jag undrar vem det är som är pajasen :)

DrKista P22

värst vad negativ du var då! om jag kan tjäna 25 i månaden på en matbutik så kan la det inte va så omöjligt å hitta ett jobb runt 20 :)
DJ

2010-01-09 16:47
med vettiga arbetstider dvs

2010-01-09 19:59
MR_EVIL

Du bland andra. Din främsta anledning till att du ska ha ett nytt jobb är för att du har tröttnat på det till synes helt utmärkta arbete du redan har. Vafan är det för stil?

Om du inte redan visste det så är arbetsförmedlingarna överfulla, folk förlorar arbeten varje dag och de flesta skulle döda för en deltidsanställning på lokala matbutiken.

Du, som alla andra, vill ha ett sjysst arbete med en fet lön. Det är just nu som att vänta på att det börjar regna pengar.
va?

2010-01-09 20:12
pool, kanske i Sverige ja, alla länder har det inte likadant? Tror du arbetslöshet, löner, villkor och annat ser likadant ut i Schweiz som i Ukraina t.ex? Folk får flytta på sig om de vill ha en förändring. I Sverige är det bara att glömma att det skulle finnas några jobb som ger massa cash och är slappt. Iaf inte vardagliga svennejobb, kanske om man hustlar eller har tur, typ får betalt för att testa dataspel för Digital Illusions osv blah blah..

2010-01-09 20:20
GAIA

Jag syftar på Sverige och på att trådskaparen är ganska naiv. Sen att det kan vara lättare att hitta arbeten i andra länder är en annan femma.
va?
DJ

2010-01-09 21:39
pool

Är det en dålig anledning till att söka ett nytt jobb? jag tycker att det är en alldeles utmärkt anledning att försöka hitta något nytt om man har ledsnat på det man sysslar med. Både för sin egen hälsa och för arbetsgivaren då man kanske inte ger det där lilla extra längre.

Jag vet inte om du hade tänkt pyssla med samma sak resten av ditt liv men för mig funkar det inte, jag behöver nya utmaningar för att stimuleras. dessutom är jag relativt ung men har dock bara haft 1 slags jobb sen jag gick ut gymnasiet.

jag vill vidga vyerna, lite som när man var yngre å skulle testa massa olika sporter innan man bestämde sig så tycker jag att det är en sund tanke att ha samma inställning vad gäller jobb. testa lite olika branscher innan man bestämmer sig, håller du inte med?

Å du får tycka att jag är naiv, otacksam å vad du nu vill. och ja jag vet att jobb inte växer på träd, men vad ger dig rätten att inte låta mig drömma? satsar man inget så vinner man inte.

det är dessutom det fantastiska med att söka jobb medans man har ett, man behöver inte ta första bästa för att klara hyran utan man kan vara selektiv å verkligen kanske satsa lite över sitt cv, det finns ju ingen gräns på hur många jobb man får söka eller hur?

Ontopic, kan vi släppa den här "jag är otacksam för att jag vill söka nytt jobb fast jag redan har ett" debatten. fortsätt komma med tips på roliga jobb högt som lågt, vad jobbar ni med exempelvis, trivs ni?

sen kan alla som vill sitta å vara negativa å prata om att det inte finns några jobb skapa sig en egen tråd att ruttna i, tack på förhand

2010-01-10 04:00
Grattis på 24-årsdagen! *creep*
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-10 11:06
tycker du gör helt rätt fan, folk verkar inte fatta att när man jobbat i 6 år på samma ställer är det inte lika tilldragande att gå dit för man finnner ingen speciell utmaning..
då är det *VÄL FAN BRA ATT HAN GER JOBBET TILL NÅGON ANNAN SOM VILL HA DET... jävla idioter till moralkärringar här asså..

jag är i samma sits som dig, trött mitt yrke jag har nu,¨så jag klicka runt mig på arbetsförmedlingen, såg 1 jobb som verkade intressant, 1 jobb asså, tänkte kul o söka bara ju, 3 veckor efter ringer dom mig så på lunchen på tisdag ska jag på en mkt lovande intervju om jobbet !

känns gött som fan, plus att egot boostas lite.. då det var jävligt många som sökt den platsen...en är det ju inte sagt att jag tar jobbet om jag får det heller..
bara gött o veta att med sin kompetens komma längre än folket som valde o plugga istället för att börja bidra till stadskassan efter nian..

Lycka till, sök för allt du orkar, när du får rätt erbjudande så säg upp dig o börja på andra stället..

Fucks your life up crew
Tjabo!