I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ras? Karelsk? Någon som vet något om det?

Övrigt - Blandat

Groupie

2010-01-08 17:56

Ras? Karelsk? Någon som vet något om det?

Usch usch usch vad jag inte tycker om att använda ordet ras. Känns hemskt att ens göra det men nu handlar inte detta om någonting rasistiskt överhuvudtaget utan bara ren nyfikenhet.

Jag har länge spekulerat kring min släkts rötter på mammas sida på grund av delvis deras utseende men också lite på deras sätt att vara som skiljer sig ganska rejält från andra finskar. Min mamma är alltså finsk. Jag har frågat henne om vart fan vi kommer ifrån för vi har (speciellt kvinnorna i vår släkt) mörkt hår, min mormor och mamma har svart/mörkbrunt, jag har inte så mörkt men det blir mörkare med åren, isblåa ögon, även där min mamma och mormor, jag har melerade, i solljus är de riktigt ljusa ibland, sjukt bra pigment, blir i princip pepparkakor bara genom att ligga i solen i någon timme. Men sen är det också näsorna, jag har ärvt min mammas näsa som inte alls är en typisk skandinavisk näsa, jag har bland annat en knöl på näsryggen vilket min mormor och mamma också hade/har.

Sedan såg jag ett gammalt släktfoto och fan! Alla jävlar ser likadana ut. Jag har ALLTID fått höra att jag ser utländsk ut, även fast jag varit blonderad och blek, och varje gång jag säger att jag är finsk tror folk knappt på mig. Min mamma kläckte ur sig en gång att vi har zigenare i släkten men tog sedan tillbaka det vilket fick mig att spekulera ännu mer. Kan det vara så att hon ser det som skamligt? Kan det vara så att det är sant?

Men sedan fick jag höra att folk från Karelen ses som ett eget folk. Min mamma är från norra Karelen, hela hennes släkt har alltid bott där och är uppväxta där förutom sen då när hälften flyttade till sverige. Försökt kolla upp det där på nätet men jag har inte hittat så mycket förutom typ detta,

Stereotyper knutna till karelare: Mer livfulla, glada och musikaliska (än finländare), en åsikt som formades vid mitten av 1800-talet, före det ansågs de vara bland annat argsinta. I en finsk lärobok från 1929 beskrivs karelare såhär;

"Karelaren har slank midja och är längre. Ögonen är mörkare, håret vanligtvis brunt och för det mesta smålockigt. Till naturen är karelaren flitig, konverserande och företagsam. Karelaren har dock inte vår seghet i arbetet. Detta kan ses i synnerhet på det, att de inte har lika stor iver för jordbruk som vi. Däremot gör karelaren gärna affärer. Karelaren älskar sånger och spelande."

Dock är det lite svårt att tala om ras, då karelare inte har någon egen homogen etnicitet. De är snarare kraftigt utblandade med influenser från alla väderstreck. Utseendemässigt talar vi om östfinländare med ofta brunt hår (eller det många svenskar anser vara ett typiskt finskt utseende).

Ni som har läst Väinö Linnas mästerverk Okänd soldat minns säkart karaktären Rokka, en karelsk bonde som beskrivs med många av stereotyperna som av finländare givits karelare. Rokka baserades på en sann figur, en karelare vid namn Viljam Pylkäs, som såg ut såhär (http://guns.connect.fi/gow/rokka.jpg).

Hahaha. Så sjukt generaliserande men vissa saker stämmer faktiskt. Vi är familjen Vallius med det stora V:t. Vi är kända för att vara livfulla och gränsöverskridande. Sak samma! Men det stämmer inte med utseendet, ögonen hos oss är inte mörkare, vi har SPIKRAKT hår men mörkt och inte fan har vi det där "typiska finska utseendet".

Jag vet jag vet, jag pratar om ras här faktiskt och jag gillar det inte, jag vill bara veta vart mina rötter kommer ifrån och ser absolut inte någonting vad det än är som skamligt på något sätt, tvärtom.

Nu undrar jag bara om någon har tips på kanske någon webbsida som det står lite om "kareler" och hur de ser ut, rasbiologi liksom, eller kanske något forum man kan fråga på? Hur fan ska jag gå tillväga för att ta reda på detta? Jag är fastklistrad i detta nu. VILL veta!

Vill bara poängtera att jag faktiskt inte går runt och ser människor efter deras "ras". Jag ser människor som människor. Anledningen till att jag använder ordet ras nu är ju för att få ett humm om mina rötter genom vårt utseende.

Kan ju slänga upp någon bild så ni kanske förstår vad jag menar.

Ögonfärg. Som sagt, den varierar. Mamma har mer blåa medan jag har gråaktiga ibland, ibland gröna, ibland blåa och på sommaren ljusturkosa nästan. Denna är nog den jag har oftast tror jag haha.

Jag vet, inte smickrande att lägga upp bilder på näsor så där men där är knölen haha.

Min mamma. Dock färgat hår.

Jag.

Jag kan inte tala för dom som inte talar för mig.

2010-01-08 18:36
jag är också finne, och på min pappas sida är det ungefär som för dig. de flesta är mörkhåriga, gråblåmelerade ögon, och med väldigt rikt pigment för att vara "vita". jag har själv nästan en exakt likadan näsa som du, och kallar ansiktstypen jag har för trollungetryne, för att jag har så höga kindben och potatisnäsa. andra trollungetrynen är linda lampenius, pamela anderson, linda bengtzing etc ( ren slump att alla är rätt snygga, det konstiga är ju att de betraktas som snygga när de alla ser ut som just troll).

min pappa har hursomhelst släktforskat och funnit att min anfader var en rysk jude som invandrade till finland på typ 1700talet, och min pappa har verkligen värsta kranen! själv tror jag att vi förmodligen har lite lappblod också, vilket skulle förklara varför så många av oss är så korta. själv är jag 160, men på pappas sida blir kvinnorna sällan över 155.

kolla om du inte kan hitta mer information på nordisk.nu eller liknande. är väl inte helt rumsrent men iaf en böran.

2010-01-08 19:04
Flashback är ett bättre forum för denna tråd ;)

2010-01-08 19:19
jag tänkte också flashback. dom kan alla rasteorierna

Groupie

2010-01-08 19:29
medoria F28
Hahahaha trolltryne. Det ska jag börja kalla mig.

Hmm. Jude säger du. Vill fan släktforska själv så jag kan få reda på saker. Hur ser lappar ut? Brukar de vara mörkhåriga med pigment liksom? Min pappa är ju från Kemi så där kan jag lika gärna fått lappblod men han är vit som snö och har svart hår, blåa ögon och är nästan 2 meter lång. Jag är också lång, jag är 178 cm så det stämmer inte med längden. Mamma är dock 155 kanske. Vet att vi har tyskar på pappas sida men jag har fått de mesta av dragen av min mamma.

Haha ja dom där kan ju kanske vara lite bra på rasbiologi och dylikt fast de kanske bara börjar ogilla mig för att jag ser ut som ett jävla troll. :)

Tack för tipset!
Groupie

2010-01-08 19:30
Periferia_Sud och easyskanking P23
Aha okej. :) Då kör jag på flashback istället. Tack!
Producent

2010-01-08 19:41
det importerades tydligen massa zigenare till karelen för typ 400 år sedan. borde finnas drag kvar från den tiden om ni har det i släkten. borde ju inte vara omöjligt.

tycker inte du ser utländsk ut på något sätt. möjligtvis finsk.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2010-01-08 19:43
ja, drottning kristina kastade ju ut alla romer och lät inga komma in, vilket ju kan ha lett till att de sökta sig annorstädes.
Groupie

2010-01-08 19:47
fyra F26
Aha okej, jag har ingen aning om karelens historia ens. Min mamma sa att vi hade ganska nära släkt som var zigenare, vet inte om det var så att någon av mammas föräldrar kanske var halv eller hel eller så. Men sen som sagt så tog hon tillbaka det så det är svårt. "Skamligt" liksom, tycker dock inte att det är skamligt alls. :)

Tack tack föresten för ögonbrynskomplimangen! :) Haha
Producent

2010-01-08 19:56
kanske för att du har utmärkande ögonbryn :)!
äsch säg till din mamma att det är inget att skämmas över alls. fast tror inte det är såpass nära släkt. det skulle synas mer på dig och henne. fast jag vet faktiskt inte egentligen något om zigenare. kan dom vara blonda och ha "rosa hud" också? dom jag har sett har på sin höjd vart blåögda om man ska jämföra med urtypssvenskar. deras hud är iofs oftast väldigt ljus, men dom har ofta en grön eller blå underton i huden, typ som ungrare, greker och turkar typ.

men iallafall frågan återstår, finns det zigenska släkten som ser svenska ut?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2010-01-08 20:24
fyra: ja det finns det men dom kallas resande.

2010-01-08 20:40
apropå resande och zigenare. zigenare kom till sverige i slutet av 18 början av 1900. fanns dom i finland för fyra hundra år sen eller är det resande fyra pratar iom? dom kom till sverige början av 1500

2010-01-10 09:35
Resande trodde jag var samma sak som tattare.
en gammal vän till mig från turkiet sa att han var tattare från turkiet och att de där kallas Tatár och är ett nomadiskt hästolk som ursprungligen härstammar från mongoliet men att de inte ska ha något släktskap med zigenare elller romer som man kanske bör kalla dom. correct me if I'm wrong=)

Sorry för lite OT, tycker du ser rätt svensk ut
Mabuhay!

2010-01-10 15:09
Resande är samma sak som tattare.

Tycker också att du ser rätt svensk ut, men Finland kan ju vara blod från lite alla möjliga håll och folk både från Sverige och Ryssland.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-01-10 15:59
Tycker du ser rätt svensk ut. Inte stereotypiskt svensk kanske, men vad fan är det, haha.. Platinablond med blåa ögon? Oavsett så har du fina ögon och det är ju bra. Det är svårt att säga vad som är svenskt idag och inte liksom. Visst det finns väl kanske fortfarande nån slags ljus nordisk modell som många förknippar med svenskt men det har blivit så uppblandat de sista århundradet att det börjar kännas irrelevant. Sen så är väl en typisk svensk medborgare i storstäderna nån med utländskt utseende idag ändå så. Och man måste kanske inte vara typisk svensk även om man etniskt är det, vad vet jag. Tycker alltid det låter lite skumt när folk börjar prata om "typiskt" för nationaliteter och etniciteter. Jag ser t.ex. inte typiskt svensk ut, är inte typiskt svensk och känner mig inte typiskt svensk men är ändå svensk liksom. Kanske inte helt etniskt till blodet men ändå till nationaliteten. Är jag på semester i Australien så säger jag ju att jag är svensk. Spela roll, så länge man är nöjd med sig själv och har det bra, det är väl det viktigaste antar jag.

//Peace

2010-01-10 16:38
Det stämmer väldigt bra att karelerna är ett eget folk. Men otroligt närbesläktade med finnarna.

Jäkligt söt förresten, Eyrekahj.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2010-01-10 18:17
Men otroligt närbesläktade med finnarna.

ha ha dom e så närbeslaktade att man knappt tror det

kanske bara va jag som tyckte det var hilarious!!
Mabuhay!

2010-01-10 19:19
daddy-dan: Hehe.

Om du ska göra en tråd på Flashback så ta inte med bilder på sig själv. Dem kommer garanterat fråga om du tar den 2:an osv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2010-01-10 23:15
Okej, alla som säger att jag ser svensk ut. Ni kanske har missat att jag inte är det minsta svensk. Min mamma och min pappa kommer från Finland, är visserligen född i Sverige men i mitt blod är jag 100% finsk om det nu inte är nå blandningar så att säga. Så svensk är jag icke. :)
Groupie

2010-01-10 23:17
fyra F26
Ja fast på den översta bilden är de väl inte så utmärkande? Eller? Haha äh fan!
Jag tror inte heller att vi är zigenare, däremot fick jag höra idag att vi kanske är valoner. Min moster har släktfoskat nämligen, skulle ju i alla fall förklara min knöl på näsan, valonknöl.
Groupie

2010-01-10 23:19
Daddy-dan P27
Ja fast svensk är jag inte. :)
Groupie

2010-01-10 23:40
GAIA P27
Anledningen till att jag inte pratat om svensk överhuvdtaget är för att jag inte är svensk. Är inte det minsta svensk. Min mamma och min pappa kommer båda från Finland, jag är dock född i Sverige men som jag sa innan, blodet är finsk och förmodligen någon blandning då. Har fått höra att jag ser mer svensk ut än finsk i alla fall och det kanske stämmer men det har tydligen släktforskats på båda sidor nu, på min fars sida finns bara tyskar och finskar och på min mammas kanske valoner, ska be hennes moster skicka över vad hon forskat fram. :)

Ja absolut är det viktigaste att man mår bra i sig själv och det gör jag. :) Men det är ju intressant att ta reda på sina rötter också tycker jag. Jag är stolt över mina rötter också och oavsett om jag ser svensk, finsk, grekisk eller trollsk ut så är jag jag. :)

Peace
Groupie

2010-01-10 23:43
Förortspiraten P26
Ja alltså såklart de är närbesläktade eftersom att dom finska karelerna (min mor) bor i just Finland. :)

Tack tack!
Groupie

2010-01-10 23:44
Johannes_3:16
Om jag tar den i 2:an? Jag är van vid såna frågor och dom kan ju inte se vad jag är om jag inte har bilder? Eller?

2010-01-11 04:17
Usch usch usch vad jag inte tycker om att använda ordet ras. Känns hemskt att ens göra det men nu handlar inte detta om någonting rasistiskt överhuvudtaget utan bara ren nyfikenhet.

Började skratta lite åt det här. Den politiska korrektheten genomsyrar dagens samhälle något otroligt. Ingen kommer anklaga dig för rasism, haha. Ta't lugnt!

2010-01-11 05:21
Eyrekahj F21

Så sant så, spela roll vad man är eller hur man ser ut, det viktigaste är att man är stolt över sig själv, arbetet som låg bakom resultatet som blev en själv till slut. Att man ens andas och lever och har hälsan i behåll är inte något folk borde ta för givet.
Groupie

2010-01-11 08:34
SkyhigH
Haha jag är långt ifrån politisk korrekt men jag är emot rasism och vill inte bli sedd som en rasist. Kanske lite extra noga med det i och med att jag faktiskt varit aktiv inom NDU. :)

2010-01-11 12:08
Eyrekahj - Det är mer än så faktiskt. :) Vi ska inte glömma den ryska delen av Karjala, som ju utgör majoriteten av Karjala. Deras språk har så stora likheter med finska så att jag vågar säga, att antingen snackar vi om finnar och kareler som två olika förgreningar, eller så är karelerna en avstickare. I vilket fall som helst påminner språken väldigt starkt om varandra, så jag sitter och grubblar över huruvida man kan kalla karelskan för en dialekt av finska eller inte.

Förresten bodde min morsa i Lieksa under några år av sin uppväxt.. ;) Men hon är från Jyväskylä.

2010-01-11 15:38
1. Som du säger så kan du svensk ut ändå, vi är inte direkt renrasiga här uppe i Sverjet.

2. Du kan enkelt slippa rassnacket genom att prata om etnicitet. Att olika folk ser olika ut kan ju faktiskt ingen förneka.

3. NDU, say what? Den får du nog förklara!?

Och saken med flashback är inte bara att de frågar om du tar den i 2:an, vilket de garanterat kommer göra eftersom det är standard i princip varje tråd, utan att trådarna har en tendens att spåra ur. Med lite otur börjar de photoshoppa bilderna.
Toastare

2010-01-11 16:11
Valonknölen sitter i nacken, inte på näsan.. och rätt många nordbor är besläktade med valoner. Min mamma har valloner bak i släkten, både hon och jag har en knäl i nacken.

Och jag tycker du ser finsk/nordisk ut.. är bara en myt att finnarna är ljusa. Min pappa är svarthårig och brunögd, brun i skinnet. De flesta finnar jag känner är mörka med olivhy. Och de flesta av dem är från södra Finland.

Jag själv är mörkhårig och med väldigt blåa ögon.

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-01-11 16:12
och NDU, nationaldemokratisk ungdom?? aj aj aj..
Groupie

2010-01-11 17:12
Förortspiraten P26
Ja absolut! "Vanliga finskar" har svårt att förstå mammas språk. Jag pratar själv inte mycket finska men jag har lärt mig det mesta av min mamma så när jag pratar blir det den karelska dialekten, som du säger så kan man knappt kalla det för en dialekt. Det är stor skillnad på karelska och finska.

Lieksa säger du. :) Vad roligt! Det är precis därifrån min mamma är till och med, hela min mammas släkt då. Har en syster i Jyväskylä också.
Groupie

2010-01-11 17:17
boogey P25

Ah! Etnicitet! Vad dum jag är. Haha. Fast egentligen borde ju inte ordet ras vara negativt ankrat heller. Det handlar väl förmodligen om Hitler och hans ordval eller något skit, jag vet inte.

Ja, NDU... National Demokratisk Ungdom. Hemskt! Jag vet. Jag skyller på att jag var ung och dum och ville "tillhöra" något. Jag var dock jävligt dubbelmoralisk i och med att hälften av mina vänner var/är invandrare och jag har även en halvbror som är halvturkisk. Alla gör misstag. :)

Jaha okej. Tror jag skippar flashback helt och ber min moster skicka över släktforskningspapper istället för som sagt så var det något snack om valoner vilket förklarar min knöl på näsan i alla fall.
Groupie

2010-01-11 17:20
BountyBoo F29
Va? Jag har alltid fått höra att den sitter på näsan. Men vad är det för knöl i nacken då? Den där kotan?

Jag förstår vad du menar, såklart är inte alla finnar bleka likaså är inte alla svenskar blonda och heter Helga men det är svårt att förklara men det är ett ganska avvikande utseende både min mamma och min mormor har/hade. Jag har ju fått en del av min far också.
Groupie

2010-01-11 17:21
BountyBoo F29
Ja, jag vet, det är aj aj. :) Som tur är lär man sig av sina misstag dock.

2010-01-11 21:01
Det är ju extremt roande att det här valonsnacket lever kvar än idag med alla myter det innebär, det känns som att var och varannan svensk hävdar sig ha valonblod och pekar på massa drag som de menar levt kvar i släkten sen 1600-talet (med det inte sagt att t. ex. du BountyBoo inte skulle ha det).
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-11 22:00
Flashback uppskattar Nationaldemokrater (även om du inte är det nu)...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2010-01-12 00:04
wasteapa01 P22
Oj vad alla verkar veta mycket om valoner. Fick höra om det första gången för kanske två månader sen, hade ingen aning om var det var innan. Tror alla att dom är valoner nu för tiden? Inte hört en enda hävda det innan men jag kanske är efter i utvecklingen? Haha.
Groupie

2010-01-12 00:05
Johannes_3:16
Tror dock inte att de då uppskattar avhoppare som nu är emot främlingsfientliga partier.
Toastare

2010-01-12 00:29
wasteapa021, håller med dig.. fullt med folk som påstår sig vara släkt med valloner bara för att de är mörka eller liknande men som egentligen inte vet något om sin släkt bakåt.
Groupie

2010-01-12 00:37
Anledningen till att jag ens nämnt valoner är för att min moster släktforskat och påstod att vi hade valoner i släkten, jag tror dock inte på det innan jag ser det så jag har bett henne skicka papper. Jag påstår absolut inte att jag är valon varken för att jag är mörk eller har nå konstig knöl någonstans.

2010-01-13 14:42
Eyrekahj - Yeah, det blir lite som en parallell mellan "rikssvenska" och skånska. Det är något fruktansvärt svårt för många att haja skånska.
Ännu värre är det med urskånska... haha.

Lieksa, the one place and only. Men familjen flyttade förvisso därifrån till ett ställe utanför Kajaani. Paltaniemi närmare bestämt. En viss poet vid namn Eino Leino bodde i ett hus där vid sjön.

2010-01-13 15:12
wasteapa01: Ja, värt att påpeka är ju att det var runt 900 valloner som stannade kvar i Sverige också. :)

2010-01-13 16:29
Boogey: också värt att påpeka är att Sverige hade nästan 1,25 miljoner invånare i mitten på 1600-talet; så chansen för att det idag, nästan 400 år efter invandringen, så "exotiska" valonblodet har utblandats rätt rejält är väldigt stor. Många vet kanske inte heller att valonerna talade franska och bodde i det som idag kallas Vallonien i södra Belgien, det var alltså inga "svartmuskiga tattare" vi talar om, att de skulle se så väldigt annorlunda ut i förhållande till andra människor i området som t. ex. fransmän, tyskar och holländare finner jag väldigt osannolikt.
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-13 16:46
fan va jag önskar att jag var "svartmuskig"... låter gött
Mabuhay!

2010-01-13 16:54
Ja, varför inte? Captain Morgan är ett typexempel på karl man hellre vaknar upp som:

Intressepenisen hårdnar!

2010-01-13 17:23
haha wasteapa01, w-o-r-d.
*snaark*

2010-01-13 20:00
OT:

Förortspiraten: Är du från Stockholm? Vad är det med skånskan du inte förstår? Jag är själv skåning och det är ganska tjatigt att höra att det är så jävla svårt att förstå...

2010-01-13 20:03
Riktig byaskånska a'la Grannfejden är inte helt lätt alla gånger.
Intressepenisen hårdnar!
Toastare

2010-01-13 20:15
urskånska? Skånskan skiljer ju sig väldigt mycket åt... helsingborgsdialekten, malmödialekten, lundensiskan, göingeskånskan osv.

som skåning har jag inte svårt att förstå det.. men däremot förstår jag inte t.ex den värmländska dialekt som talas djupt in i skogarna typ Sysslebäck.

2010-01-13 20:36
Nej jag kan självklart förstå det. Men det gnälls nästan mest på skånskan. Det är skånskan som ska översättas i TV och det ska inte vara någon skåning som gör radio.
Förstår inte problemet med dialekter överhuvudtaget. Det personifierar en person bättre än den här trista och opersonliga "rikssvenskan".