I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

samlat betygsdokument

Övrigt - Blandat

2010-01-07 00:17

samlat betygsdokument

Nu har jag surfat runt lite och jag fattar ingenting.

Jag har ett sk samlat betygsdokument från gymnasiet, dvs jag är inte behörig för högskolestudier, vilket jag nu vill bli.

VAD GÖR JAG DÅ? Läste nåt om att man måste få ett betyg från komvux om man läser där, vilket innefattar att man läser minst 2250 p (!?) jag har ju ändå betyg i de flesta ämnena måste jag läsa om allt eller vad? fattar nada.

nån som gjort detta som kan förklara? måste man läsa om de kurserna man fick streck/ig i på gymnasiet eller kan man ta andra kurser och räcker det med att läsa upp så man har 2500 p?

all hjälp e välkommen....=/

"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2010-01-07 00:28
Du ska ha 2500 poäng, får max ha 10% ig.

Du kan läsa upp betygen på komvux och lägga till i ditt samlade betygsdokument.

Du kan läsa vilka kurser du vill bara då har 2500 poäng.

Tänk på den gyllene 8-årsregeln. Har du samlat betygsdokument / många IG och att 8 år förflutit sedan betygen sattes så kan du bli tvungen att läsa om alla ämnen, även ämnen du har betyg i för att de anses vara för gamla. Dvs, har du ett samlat betygsdokument och du fått betyg i några kurser för mer än åtta år sedan så räknas inte de. Finns dock undantag som gjorts.
 HELSINGBORGS IF!

2010-01-07 00:52
2350p är det som gäller på Komvux, iallafall när jag läste. Du får lägga till betygen som du har i det samlade betygsdokumentet och sen får du ut ett slutbetyg från Komvux.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-01-07 01:07
åttaårsregeln låter ju helt sjuk... men aja två år tills den kickar in iaf.
fan va bra. tack=)

2010-01-07 01:17
2350 poäng är det mycket riktigt som gäller, men tänk även på att idrott och estetisk verksamhet stryks där om du går ifrån de ämnen som ingår i ett gymnasieprogram. Inget problem i regel, men värt att ha i åtanke.
Look with your own eyes - See with your own mind

2010-01-07 09:13
Som PenDragon säger så stryks de ämnena, och det är ju också därför det är 2350 och inte 2500. För övrigt måste kärnämnena vara med precis som på gymnasiet, men projektarbete är inte obligatoriskt.

2010-01-07 09:16
Och det där med åttaårsregeln har jag aldrig hört någonting om, verkligen säker på det? Kan tänka mig att vissa kurser kanske blir utdaterade efter en lång tid, men att det skulle finnas en fast tidsgräns låter inte helt rimligt.

2010-01-07 17:58
åttaårsregeln står iaf. Va och pratade med nån syotant idag, bra att veta är också att den gäller från det året betyget sattes,
så jag som gick ut år 2004 börjar få bråttom nu eftersom mina betyg från ettan (2002) inte räknas efter detta år. Detta gäller bara i stockholm btw. sick..

Nån med erfarenhet av att läsa heltid på komvux samtidigt som man jobbar 100%

heltid = 200p på 10 veckor.

2010-01-07 19:57
Hmm, låter knepigt.

Ingen erfarenhet av att jobba samtidigt som komvux, men lång erfarenhet av komvux har jag. :) Och det mesta känns ju bara som blaj nu när man är lite äldre, men det beror ju på ämne. All matte kanske inte är något man suttit och lärt sig på fritiden, men förhoppningsvis har man utvecklat sin skrivförmåga och snappat upp en del historia, samhällskunskap o.s.v. sen det begav sig...

2010-01-07 20:22
Du kan tenta upp kurser också, det gjorde jag med en del kurser, rätt skönt att inte behöva dra ut på skiten mer än nödvändigt :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2010-01-07 21:05
När jag gick i gymasiet (förra året) fick jag också höra att om man har mer än 250 p IG så får man samlat betygsdokument och kan därmed inte söka vidare.

Jag fick IG i följande:

Småföretagande B 50 p
Matte B 50 p
Nk B 100 p
Psykologi A 50 p
Svenska C 50 p
= 300 p IG

Men det står ändå Slutbetyg på mitt papper? :O :)

Gick samhäll-ekonomi om det har nån betydelse

Någon som kan förklara?

2010-01-07 22:40
att du förmodligen har läst mer än 2500 poäng under gymnasiet. De flesta gör det. Vilket då resulterar i att din "bästa 2500" poäng räknas...

Du får samlat betygsdokument om du har mindre än 2250 poäng godkänt.

Du kan ha haft 1000 poäng ig och ändå fått slutbetyg, bara du har minst 2250 poäng godkänt.
 HELSINGBORGS IF!

2010-01-08 10:51
8-årsregeln låter ju helt fucked up. Det betyder i klartext att jag har ännu mindre anledning att nånsin sätta min fot på komvux igen.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-01-08 12:14
Jag jobbade heltid samtidigt som jag läste på komvux i princip heltid(350 poäng på en höst, tror 400 räknas som heltid). Jag läste dock på distans då jag inte var/är i Sverige och det tror jag är det bästa alternativet om man tänker jobba samtidigt. Då behöver du bara komma till själva skolan för ett slutprov eller föreläsning eller liknande. Eventuellt också introduktion men det behövde inte jag. På så vis slipper du slösa tid på lektioner utan får skriftliga uppgifter.
Jag hade visserligen ett jobb där jag kunde smyg-plugga på arbetstid när det var lugnt.

Sen gjorde också så som PenDragon och tentade upp ett par kurser och det sparar ju en del tid, det kan ju dock vara lite krävande i vissa ämnen och i vissa ämnen går det inte alls.

Men jag skulle rekommendera att kolla upp angående vilka kurser du kan göra på distans på komvux i din kommun. Om inte din skola erbjuder de kurser du vill läsa(på distans) så finns NTI-skolan som erbjuder distanskurser. Läste själv Tyska där och det var smidigt. http://www.nti.se/
Men kommunen betalar endast kursen åt dig om den inte finns i den kommun du är skriven i har jag för mig.

2010-01-08 13:13
jaojao_ P20: Antingen som Naboo säger, eller så är det faktiskt möjligt för rektorn att slarva och ge ett slutbetyg som inte berättigar till högre studier för att man har för många icke godkända kurser.

2010-01-08 19:37
Ok då är det som boogey säger för jag kollade igenom hur många poäng det va jag hade läst och det va 2500.

Men fan, betyder detta att jag fuskar med min utvecklingsersättning på arbetsförmedlingen för när jag gick med i jobbgarantin där så kollade han om jag hade slutbetyg för annars skulle jag inte få så mycket ersättning som jag får nu. Kan jag straffas för detta om de märker att jag egentligen ska ha ett samlat betygsdokument? Det är ju inte jag som gjort fel?

2010-01-08 21:43
Det beror ju helt på vad som står i deras regler, jag menar ett slutbetyg har du ju.

Däremot tror jag att du hamnar i en skitig sits när du ska söka högskola sen, du lär ju läsa upp någon kurs, och då hamna i urvalsgruppen med kompletterade betyg.

2010-01-08 22:13
Sen ska du inte glömma bort ett jävligt grymt alternativ för att få högskolebehörighet, folkhögskola.
Du pluggar inte upp dina gymnasiebetyg utan får ett folkhögskoleomdöme som du söker in till högskola med.
Det går generellt sett lite långsammare med folkhögskola då den är års-baserad, alltså inte efter enskilda kurser som på komvux. Men det finns massvis med inriktningar och olika "program" inom folkhögskola vilket gör det hela mycket roligare (tycker jag).
Det är inte bara att snabbt plugga in och tenta av för att bli klar utan mer som ett gymnasieår men med mycket mer motiverade och skönare människor! :)
www.nativeswedes.se

2010-01-08 22:48
Stay in school kids!
Jag fick beskedet att mina betyg var för gamla för att göra om till slutbetyg.
Jag är fucked for life... Vill ändå inte plugga seriöst, men nån kurs på högskolan skulle vara kul.