Blocket scam?
Fick detta mail för 2 dagar sen. Hej säljare, Tack för svaret på min begäran, är min vackra dotters födelsedag kommer upp snart, och jag vill köpa den åt henne. Det ska skickas till min dotter destination i Nigeria, där hon var utsänd till för jordbruks forskningsprojekt jag köpa denna present till henne som mitt löfte till henne på hennes födelsedag. Jag är för närvarande i Grodna Minsk by Vitryssland under en mission, jag är amerikansk medborgare. En vän till mig som en gång stanna i Sverige införde plats för mig att jag kommer att ha en billigare gåva här. Vad jag behöver nu är den totala kostnaden för både sändning och vara kostar, inklusive din kontoinformation för att jag skickar dig pengarna. Tack för er förståelse, väntar du snabbt svar på detta meddelande. Sen idag: Hej, Jag är glad att höra från dig i dag och jag vill att du behag hjälpa mig att skicka till min bästa kompis dotter i Nigeria för hennes Xmas och nyår. kan dom ens blåsa en när dom vill sätta över cash till sitt konto, är det ens bra att ge ut sina kontouppgifter, kan dom använda det till något?
garanterat inte riskfritt att lämna ut någon information till en person som sitter och skriver nigeriabrev.
don't watch me, watch yourself
Scam
At the gates of Eternity...
Njäe jag håller med men samtidigt så är det väl ingen fara att lämna ut sitt konto nr, det är ju inget särskilt med det...det är ju visa korts nr, cvv osv..dom brukar vilja komma åt
antar att dom kan hustla om dom får tag i kontonummret också, jag skulle aldrig ge ut mitt kontonummer till nån via ett sånt här mail
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
nä jag håller med men ärligt talat, vad kan dom göra med endast ett konto nr? Någon som vet? Jag menar koden till kortet har dom inte, dom kan inte handla på ditt konto korts nr eftersom dom inte har det o alla siffror som behövs. Vad är faran egentligen?
men ärligt talat, vad kan dom göra med endast ett konto nr? "Ämen det är lugnt att skicka till kontot i Nigeria du kan få mitt personliga konto i Sverige och kolla upp så att det verkligen är jag som är Glutt0 som har det."
D.v.s. de kan använda ditt konto för att lura andra att de är du och få dem att sätta in pengar på deras riktiga konto.
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
GOOOO FOR IT!!!!! eller inte
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jo jag antar det om man vill dra saken till sin spets, men jag menar hur många svenskar betalar pengar till ett nigerianskt konto där innehavarens namn inte stämmer överens med den svenska bankens? Eller du menar att dom ska använda hans konto för att få in cash för olika skemes? aja...kanske...låter lite väl men men
Nja, det blev nog lite luddigt av mig där :) Scammern: "Hej, jag heter G och min polare H behöver hjälp, jag kan inte skicka pengar eftersom jag är fast i ett land som inte har kontakt med Nigerianska banker. Om du kan skicka till H från ditt konto i Sverige så skickar jag pengarna och en liten extrapeng till dig bara du ger mig ditt kontonummer." Scammad 1: vill hjälpa till och skickar sitt kontonummer, får in en liten summa och skickar den till "H" Scammern: "Stort tack! Tyvärr behöver vi göra om det igen eftersom H behöver mycket mer pengar. Just nu kan jag inte skicka till dig förrän efter löning, men du kanske kan skikca ändå? Du får en extra bonus för att du litar på mig." Scammad 1: har blivit girig och ser belöningen framför ögonen och skickar pengarna. talar sen ut i Aftonbladet om hur lurad han blev och "vill varna andra" Scammern: "Hej, jag heter Scammad 1 och min polare H behöver hjälp (bla bla bla)" Scammad 2: "Nja, jag har hört om er, för jag läser Sanningstidningen Aftonbladet." Scammern: "Äsch, men det är lugn. Du kan få mina kontouppgifter i Sverige och kolla upp så att jag verkligen finns!" skickar scammad 1:s kontouppgifter. Scammad 2: kollar uppgifterna och faller för bluffen Det enklaste är dock att ha bägge scammarna igång samtidigt. Liknande händer då och då på Blocket. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Med "liknande" menar jag då att få en person (x) att betala en tredje (z) för varor som hamnar hos (y, scammern). 10-4, over...
Asså går man på ngt sånt borde man inte få vara ute i samhället, arbeta med något av vikt osv osv osv...t'nk att folk går på sånt här!
Det är verklighetens folk vi snackar om - de som röstar på KD och är övertygade om att bingolottovinsten kommer just den här veckan ;) 10-4, over...
Scamen går till så här... 1,Dom visar att dom satt in pengar på ditt konto- du skickar varan och visar kvittot 2, Dom drar tillbaka betalningen, vilket dom kan- men du kan inte stoppa postgången 3, Du har ingen möjlighet att hitta adressen/människorna som du skickat varan till nere i afrika och är lurad! Det finns inga bra klipp att göra, är det för bra för att vara sant så är det oftast något lurt
8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till
med ditt kontonummer kan dom inte göra mer än att sätta in pengar på ditt konto, så det kan ni ge till vem som helst... OBS siffrorna på era kontokort är INTE erat kontonummer, ge aldrig ut dom OBS
1,Dom visar att dom satt in pengar på ditt konto- du skickar varan och visar kvittot 2, Dom drar tillbaka betalningen, vilket dom kan- men du kan inte stoppa postgången Dom visar att dom har betalt? jag skickar aldrig något innan cashen är inne på mitt konto, så att dom tar ´´tillbaka´´ sina pengar låter omöjligt, har dom väl landat på mitt konto så finns dom väl där för mig och ingen annan om det nu är så du menar? annars hade nog inte blocket,tradera funkat så bra.
hehe ja exakt, internet bussinesen går ut på att man ser cashen på sitt konto sen skickar varan, inte ngt jävla "göra ditt afrikanska barn en tjänst" hittepu
nu när grejen heter "nigeria brev" varför fortsätter de skriva Nigeria i breven? Är de just för att grejen endast "fungerar i nigeria" eller orkar de inte ändra eftersom det fortfarande fungerar? förstår verkligen ingenting...
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
"nigeriabrev" är ett samlingsnamn för den här typen av brev. farsan fick hem ett brev från en "advokatfirma" där det stod att han skulle få ärva typ 10mil. £ från en avlägsen släkting i england som hade dött i en trafikolycka..det enda dom behövde för att han skulle få pengarna var just kontouppgifter osv. nu gick han ju naturligtvis inte på det men jag kan tänka mig att det finns ett fåtal personer som gör det.
don't watch me, watch yourself
Det roliga är att den som skickat brevet inte ens kan svenska utan användr någon slags translater på ett brev författat på ett annat språk...
Det här med att dra tillbaka pengarna är nog något som är ganska svårt att göra en längre stund. Ska dom dra tillbaka pengarna varje gång dom köper någon vara?. Då kommer t.o.m banken börja ställa frågor. Jag tror dock på att du som har varan kommer få betalt, men om det är från den som vill ha varan eller en 3e part vet man aldrig. Men du kommer alltid få dina pengar, och att skicka sitt kontonr kan man som sagt inte göra så mycket med förutom att skicka in pengar till.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.
Nää dem kan inte sno dina pengar via ditt konto:nr. Så här går dem tillväga: De skickar ett liknande email som trådskaparen hade fått. Person:A som har lagt ut en annons på tex blocket,blir kontaktad av Person:B (nån snubbe i nigeria) Person.B är verkligen på! Person:A om att affären måste ske omgående! oftast så är dem villiga att erbjuda ett pris långt över marknadsvärdet på artikeln du säljer. Person:A är en naiv dum och girig person! som nappar på Person:b erbjudande. Person:B slänger omgående upp en annons i ditt namn på någon köp/sälj sida, där han tex säljer en dyr systemkamera för 10 000:- trots att kameran i normala fall kostar 75 000:- Person:C kontaktar person:b gällande kameran och de båda kommer överens om att person:c skall sätta in pengarna i förskott på person:b konto. Här börjar det läskiga, person:b använder dina person/kontouppgifter dvs Person:C föröver pengarna på ditt konto! Efter några dagar så hör person:B av sig till person:A som vid det här tillfället har fått pengarna insatta på sitt konto med råge. Person:B hävdar att han har satt ín för mycket pengar på ditt konto (vilket han även har gjort) Eller så kräver person:B tillbaka alla sina pengar helt och hållet då han inte hann med och hämta varan, och hotar med polis etc om han inte återfår sina pengar inom 3 dagar. Person:A blir nojig och betalar tillbaka pengarna till person:B konto. Person B garvar hela vägen till banken. Nu är det person:a som sitter i skiten! Då person:c har satt in sina pengár på person:a konto.
Blir lite nyfiken vad du säljer? Tycker de bara låter knasigt skrivet. Be honom skriva på engelska om du kan de. Kanske låter bättre och känns mer geniuinare? lol vilken stavning ja fick till.
Jag har ingen personlighet
Producent
2009-12-26 16:08
Mabande, har du varit scammer? haha
Graffare
2009-12-26 16:57
Dessa mugus ger sig aldrig :)
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
cashu6, tack för förklaringen! :)
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
1,Dom visar att dom satt in pengar på ditt konto- du skickar varan och visar kvittot 2, Dom drar tillbaka betalningen, vilket dom kan- men du kan inte stoppa postgången 3, Du har ingen möjlighet att hitta adressen/människorna som du skickat varan till nere i afrika och är lurad! De gör en banköverföring de inte har täckning för, med hjälp av en vänligt sinnad bank. Du får in pengarna på kontot, och skickar varan (eller för över en del av pengarna, vilket verkar vara den vanligaste scammen), men sen när din bank ser att de inte ha täckning för överföringen dras pengarna från ditt konto, och du sitter med minus, eller utan varan du skickat iväg.
Scam 100%.
johanone:Nja det är inte speciellt vanligt att dem vill ha en begagnad kamera för 800:- Oftast så går dem på folk som skall sälja bilar etc (När dem vill åt varan) Du blir uppringd eller får ett mejl ifrån en engelsktalande man som för bor i Uk, han har inga möjligheter att komma och hämta bilen själv. Och ber dig frakta bilen, givetvis så erbjuder han dig 10k mer än vad du har annonserat ut bilen för! Han säger att han kommer att skicka en check inom ett par dagar, vilket han också gör! Efter ett par dagar så kommer checken hem till säljaren, som går till banken för att lösa in den. Givetvis så går checken igenom utan problem, varpå du skickar iväg bilen till Uk eller tyskland. Nu sitter säljaren skit nöjd och tänker fan det här var nästn för bra för att vara sant! Efter ca 2 veckor så hör banken av sig gällande checken! då det visade sig att checken var falsk, givetvis så blir du omgående återbetalningskyldig. Dvs du har betalat för att frakta bort din egen bil, kvar står du med en fet skuld och utan bil. Tråkigt nog så har bankerna oftast som rutin att kolla äktheten på checkar i efterhand. Dock så finns det jäkligt många som blåser dem tillbaka, trots allt så är scammarna inte allt för smarta. Det finns ett exempel på Youtube där en snubbe lurar dem att han är tv-producent för mtv´s jackass. Han påstår sig vara intresserad av att göra ett afrikanskt jackass och utlovar stora summor pengar till dem om de gör ett pilotavsnitt. Han ger dem direktiv om vad de skall göra, och idioterna gör det bla tänder de eld på sig själva, hoppar ned för hustak osv.
Hej Jag ber tusen ggr. om ursäkt. Jag har haft det mycket svårt över julen, både ekonomiskt och psykiskt. Min man drabbades av stroke och blev halvförlamad och i det närmaste blind. Sedan har han drabbas av flera små stroker och ovan på allt fick han blodförgiftning och streptocker i den ena hjärtklaffen, där han har 2 st. proppar. Han har även njursvikt och har haft kadet i 2 år och är endast 62 år. Man skall tydligen inte arbeta FÖR mycket i livet. Sedan gick det FLERE rör unfder golvet hos mig i grovköket, så jag har inte kunnat firat jul på grund av att jag har fått ha alle sakerna i köket och i vardagsrummet, sedan upptäckte dom även läcka i badrummet, så nu har jag även handikapptoaletten i hallen + grov vasken. Eftersom vi är bägge förtisdspensionärer (jag på grund av många canceroperationer), så har vi inte mycket pengar. Jag råkade ut för det när min underbara tik gick bort, att jag hade ingen videofilm av henne (jag ovh min man har endast varit gifta i 3 år, så vi hade inte tänkt oss livet så) Nu ligger han på sjukhus ch de har fått KRÄKSJUKAN DÄR så jag kan inte hälsa på honom. Han har legat på sjukhus i snart en månad och jag får ta smällarna med försäkringsbolaget och jobbegubbarna. Han hade ändå inte kunnat något. Och du skall veta att jag verkligen skäms för att fråga dig den frågan som kommer nu. Skulle du kunna tänka dig att sälja din ena kamera till mig för 800 kr (uff detta var hemskt) ! Så att jag kan filma min nya vovve. Men ingenting går upp till min gamla tik, som hade anpassad sig till min invalid. Men den nye försöker. Jag skickar lite bilder. En engång FÖRLÅT FÖR MIN FRÅGA. Med många varma hälsningar och en GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET Vilhelmina "alias bassie" Jag får be engång till om ursäkt. Min dator tog sig den djärvheten att ta jullov, så jag bad min äldste son att laga den OCH JAG HITTAR INTE MINA BIDER !!!!!!!! Denna julen har varit den värsta JAG har varit med om Vänligast inget scam men blocket har sina folk :)
Ja, att langa hela sin livshistoria när det gäller en enkel fråga är minst sagt märkligt och borde väl ha slutat i och med att egna bloggar blev lättare att fixa? 10-4, over...
Tack, johanone P23, för förklaringen på ett mer ingående sett. Om man lägger ut tex mobiler av senare modell el dylik electronik är det inte förvånande att man får något mail med just den uppbyggnaden- släkting som bor i Afrika medans "köparen" bor i USA el UK enligt dom själva iaf. Det som man känner igen mailen på är att dom benämner produkten som "item" ist cellphone tex+ att dom betalar ett överpris så att personen skall bli girig och gå med på affären...
cashu6 Just det, så är en annan varijant..