I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska ståuppkomiker

Övrigt - Blandat

2009-12-20 08:14

Svenska ståuppkomiker

Varför är svensk stand-up så sjuk jävla lam? Kolla på den så kallade "eliten" i Sverige. Nu säger jag inte att alla alltid är helt värdelösa för dom flesta har ju gjort något som man har skrattat lite åt men 95% av allt material är helt värdelöst. Men det finns ju även komiker som man aldrig nånsin har skrattat åt, inte ens dragit på smilbanden. Syftar då på "komiker" som Petra Mede, David Batra, Özz Nujen och Peter Wahlbeck. Hur kommer det sig att dessa människor är så kända för vad de gör? Detta är ju inte bara min åsikt, kolla på shower med dessa människor så kommer ni märka att ingen skrattar. Förutom en del människor som faktiskt finner Özz Nujen rolig vilket för mig är helt obegripligt. Dra en massa poänglösa kurdskämt i en timme.

Svenskar är ju inte så här humorbefriade. Dom flesta jag känner och träffar tycker detsamma. USA har ju så sjukt många komiker som är riktigt bra. Men även de dåliga i USA är fan hästlängder bättre än någon annan i Sverige. Varför är det såhär? Det måste ju finnas EN person i Sverige som är bra och kan hålla en jämn nivå och inte bara snacka om hur fula eller tjocka andra människor är.

Jag förstår att alla kanske inte håller med mig om vilka komiker jag inte gillar osv för att ni har säkert sett något som ni tyckt varit hysteriskt roligt med just den personen. Problemet är ju inte att komiker i Sverige inte kan vara roliga utan att dom är så sjukt ojämna. Den större delen av all ståupp ligger ju på en nivå som vilken svennebanan som helst skulle kunnat hitta på. Typ din mamma skämt fast tråkigare. Min favorit i sverige är nog Johan Glans för att han är jämnast och har kommit med mycket roligt material. Men jag anser inte att han är en riktigt bra komiker. För kollar jag på någon annan komiker från USA så inser jag att jag omedvetet har sänkt ribban för dom i Sverige för att det finns ingen som är lika bra här.

Någon som håller med mig om detta? Vad beror det här på?

SUCK SHAFT

2009-12-20 09:29
Jo det är sant att svensk ståuppkomik överlag är ganska lågkvalitativ. Men det finns ju guldkorn, Henrik Dorsin och Jesper Rönndahl för att nämna några. Dessutom tycker jag att svensk teve och radiohumor ibland är bättre än världsklass. Grotesco, till exempel är nog det roligaste som har visats på tv, efter Arrested Development.
Kvarteret Skatan var väldigt roligt och äldre saker som Lorry och Killinggängets olika tvproduktioner är och väldigt bra. På radiofronten har vi ju bland annat Hej Domstol och Pang Prego, Så funkar det, Rally, Clownen luktar bensin, Hassan. Massa bra p3-grejer.

Det konstiga är egentligen att i princip alla som skriver och agerar i dessa grejer utgör sveriges humorelit även på stå-upp-fronten, och där levererar dom inte alls. Extra tydligt är detta när det tv-sänds. Båda höstens roastproduktioner var hysteriskt dåliga och Stockholm Live har väl aldrig varit riktigt kul. Man skrattar ibland, men inte så mycket.

Jag tror lite det beror på att svenskar inte har någon humor. Tänk efter: hur stort genombrott fick inte Björn Gustavsson 2007? Är han bra? Nej. Är han rolig? Nej. Har han talang? Tveksamt. Men ändå lyckades han bli sveriges stora humor-komet. Samma sak med Magnus Betnér som många verkar älska, trots att han i princip har kopierat George Carlin och Bill Hicks stil, fast med sämre utförande.

Lite tråkigt att det är så dåligt här i sverige men man kan alltid kolla på bra komiker på youtube.

you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-12-20 10:16
Är inte det här en exakt kopia av en gammal tråd? Eller har jag bara deja vu som fan? :)

Håller med om att svensk ståupp suger. Samt att det finns många humorprogram som håller hög kvalitet, vilket är lite konstigt.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-12-20 14:56
det känns som att det ploppat upp en massa nya ståuppare bara de senaste tre åren. det borde ju finnas några bra? jag har inte koll på svensk ståupp, ser sällan såna program på tv och går inte på deras föreställningar. men kom igen, nåt bra måste det finnas?
Producent

2009-12-20 15:03
Klart inte alla varit med på tv, och självklart finns det BRA ståuppare i Sverige. No doubt.
Producent

2009-12-20 15:03
Håller med om att svensk stå upp komik är väldigt ojämn. Men Wahlbeck är en av mina favoriter. Jag såg Özz förra helgen och han var bättre än vad jag trodde och ganska rolig.
Måns Möller, zoran ismail, André Wickström, Kristoffer Appelquist är ganska roliga.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-12-20 15:09
Inte så inne på svensk standup men de finns en del roliga jag tycker david batra är jävligt rolig speciellt i sina sketcher från typ kvarteret skatan.

Va på skrattstock i somras också vissa är ju riktigt keffa de kommer väl en del nybörjare dit men en gubbe va riktigt rolig kommer inte ihåg hans namn dock.

Beror väl lite på vart man vänder sig också jag kollar nästan aldrig på TV o skit som björn gustavsson, özz nujen och liknande budgethumor. Det är väl som med musik, film, tv serier etc man får söka för att finna!
Its darkest before dawn

2009-12-20 15:16
Jag tycker kristoffer Appelquist e hur kul som helst. Andre Wickström har sina stunder ich Soneby börjar bli bra. Men håller med om att vi sväljer humor alldeles för lätt i sverige

2009-12-20 15:25
Kristoffer Appelquist är den enda riktigt sevärda. Johan Glans har guldkorn, Betnér är överdrivet överskattad. Robert Gustafsson är ej att förakta, då och då slinker något riktigt roligt ur gubben. Fast på den punkten kan jag ha dålig humor också, gillar faktiskt Killinggänget. Kan vara nostalgi eller något åt det hållet.

2009-12-20 15:41
Grejen med Betner är att han var riktigt rolig när han kom, eftersom ingen annan körde den stilen, men nu är det mest tröttsamt, även om han kan vara bra ibland fortfarande, se t ex roastingen av Bert Karlsson =). Robert Gustafsson har väl inte varit rolig på flera flera år? Den enda ur Killinggänget som är okej fortfarande är Schyffert som kan spotta ut sig roliga saker,

Producent

2009-12-20 16:12
Andre Wickström är min favorit, klockren snubbe.

2009-12-20 16:27
det handlar väl till att börja med vad man har för förväntningar på standup. det finns många som är rätt bra, även om man inte ligger dubbelvikt av skratt när man lyssnar på dem.

sen är det alltid vanskligt att göra jämförelser med andra länder. å ena sidan börjar man säga saker som att vissa är bra, "för att vara svenska" vilket jag tycker är helt bisarrt.antigen är det bra eller så är det inte det. och sen vet jag inte om jag tycker det är realistiskt att jämföra med usa.

det finns ett fåtal svenska komiker som kan leva på det. men sen finns det väldigt många som gör det som en av tusen grejer. och då kanske det är svårt att bli så bra som vissa tycker de har rätt att förvänta sig.

men samtidigt ställs det alldeles för lite krav på svensk standup. att björn gustavsson är så stor är i mina ögon ett väldigt stort bevis på det. det krävs inte särskilt mkt för att få gemene man att skratta. och få frågar sig om gustavsson verkligen gör ngt nytt. det finns hur många svenska komiker som helst som gjort sig kända genom att stjäla andras grejer, och som kommer undan med det för att ingen ifrågasätter dem, bara för att de flesta in har ngn koll.

men sen kan jag bli lite irriterad över att man ständigt måste göra en uppdelning i bra och dåligt. ja, det finns en poäng med att göra det för då för man förståelse för vad som är bra. men det leder ju ingen vart, varför inte bara låta alla dåliga komiker få fortsätta göra sin grej utan att tänka mer på det. att jag tycker ngn suger kommer inte få den personen att sluta.

2009-12-20 17:55
Snacka inte skit om Özz!

"Uh, sir, could you smile so I can see you?"

2009-12-20 19:35
Ursäkta va det någon som sa Måns Möller? Han måste ju va den drygaste (läs tråkigaste) någonsin.

Robert Gustavsson och grabbarna i Killinggänget är de bästa enligt mig.

Magnus Betnér och Johan Rhenborg (ÄLSKAR Örjan) har sina guldkorn ibland

2009-12-20 20:43
"det finns ett fåtal svenska komiker som kan leva på det."

hade för mig att det är sjukt mycket pengar i stand-up bara man blir semi-etablerad i landet. alla gig för företag, organisationer och liknande. stand-up är ändå väldigt simpel underhållningsform. en mikrofon, ett PA-system och en person framför mikrofonen. lätt att arrangera, uppskattas av de flesta.

2009-12-20 21:05
socials: ja men betänk vilken tid det tar att komma dit också.
Moderator

2009-12-20 21:38
Kristoffer Appelquist, Magnus Betnér och Martin Soneby är väl de enda jag brukar titta på när jag har chansen. Tycker dom ofta gör det jävligt bra.

Men sen finns det ju säkert folk som gör det som en av tusen sysslor som sagt, eller inte satsar på det precis. Svenska stand-up scenen är väl inte så jättestor? Känns inte så iallafall.. Har träffat sjuka människor ute som jag jag lätt skulle kunna betala för att lyssna på faktiskt, men men.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-12-21 00:52
Som de flesta nämner. Vissa komiker har ju sina guldkorn. Men nivån överlag är inte hög och det verkar ju alla här hålla med om. Jag undrar om det beror på lathet från komikers sida eller om dom helt enkelt är för fega. Så dom fortsätter att köra sina dagisgrejer som alla fulla företagsgubbar sitter och skrattar åt på team building festen.
SUCK SHAFT

2009-12-21 01:11
Det är inte samma tradition här som i USA helt enkelt.. Man fokuserar på olika metoder. Det som ofta är poppis idag i Sverige och tyvärr också en del i USA är den typen av stand up där du ska säga så mkt fula ord du kan och dra söndertjatade temavitsar om allt. Det saknas finess och framförallt är det dåligt manus från början. Samma princip som när filmer som Scary Movie kommer ut. Massa jokes och billiga punches om sex, etnicitet osv blah blah.. Sen finns det personer som t.ex. George Carlin och hans set om flygplan och resande, Ricky Gervais set om animals osv osv. Exempel på uppträdanden där det finns ngt genomtänkt som inte behöver snacka om kuk, fitta, black vs white, jews, spics, George Bush osv osv..

2009-12-21 01:36
gaia: därmed inte sagt att det inte kan vara både kul, smart och genomtänkt även om man nämner kuk, fitta, black vs white, etc etc.

2009-12-21 01:41
Det var absolut inte det jag sa, det jag menade är att när nästan allt kretsar runt den typen av humor så kan man lätt bli trött. Lite mätt på det så att säga. Och mkt av den typen av stand up är väldigt lättvindigt skrivet, nästan billigt. Titta, vi drar en liknelse runt Bush och hans dumhet och nämner ett fult ord. Får alltid lite skratt. Det blir liksom fesljummet, inget man minns.

2009-12-21 02:31
För er som inte sett Gervais "Animals", skynda till youtube och se den. Ligger uppe i 8 delar. Good stuff.

2009-12-21 15:54
johan glans e skön!
de e mycke nu....... ta de me en nypa tjack
Admin

2009-12-21 17:04
Ett problem är att många som omnämns i tråden egentligen är riktigt bra i sketcher, på tv och i radio. Men sen ska samma personer av någon anledning göra standup också och då blir det inte alltid lika bra.

Ta Killinggänget till exempel. Många riktigt roliga produktioner, men Schyfferts uppsättning om 90-talet var segdragen. Det var långt mellan de riktigt roliga skämten. Och Robert Gustafsson, som bjudit på många klassiker genom åren, skulle jag aldrig vilja se göra standup.

Björn Gustafsson slog igenom i Melodifestivalen och Parlamentet och där var han rolig. Har inte sett honom köra standup men har hört att han är ganska ljummen där.

Jag skulle tippa att det beror på att vill man bli komiker så måste man bredda sig. Vill du ha lön måste du göra lite allt möjligt och de största pengarna finns i tv. Det är förmodligen svårt att överleva bara som ståuppare och när folk väl kommer in i tv-världen ser de ingen anledning att gå tillbaka och anpassar stilen därefter. Ståuppkomiken stannar helt i utvecklingen. Dels för att de som sagt kör mindre standup, dels för att folk förväntar sig något helt annat av dem. Folk vill att Björn Gustafsson ska vara som är i tv. Det håller inte om du bara ska stå på scen och prata i en timme.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Poet

2009-12-21 17:08
Haller med, Johan Glans ar ball. Han Soran Ismail ar inte sa kass han heller faktiskt. Sen har vi Ali Hussein som var helt fore sin tid. Kanske den basta svenska sta-upp komikern Sverige skadat.

Men resten (inte alla dock) suger ju helt klart pung utav av helvete. Nu vet jag inte om mitt svenska medborgarskap kommer bli indraget, men jag har aldrig sett charmen i varken Robert eller Bjorn Gustavsson.
At the gates of Eternity...

2009-12-21 17:10
Doctor Jones... tresöör........ tresöör...... tresöör... voi vittu, ei se ymmärrä.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2009-12-21 19:56
faktiskt, word on that bc99. lasse lindroth (ali hussein) är den bästa svenskspråkiga ståuppare jag sett.

2009-12-21 20:08
Det som Förortspiraten citerar är bland det bästa jag sett de senaste åren och det säger i och för sig inte så mycket i och med att jag gav upp om svensk ståupp för ganska länge sen...

Ett mått på hur skicklig en ståuppare är kan ju vara hur han / hon hanterar häcklare: är det ett motangrepp på dinmamma-nivå är det löjligt men är det att använda häcklaren som setup för nästa skämt är det snyggt.

Måste bara fråga: Har Özz dragit "Uh, sir, could you smile so I can see you?"-skämtet (som heltbortalen skrev tidigare)? I så fall är det riktigt tragiskt, för det var gammalt redan när jag gick i mellanstadiet...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-12-21 20:20
johan glans är chif
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-21 23:04
Ett mått på hur skicklig en ståuppare är kan ju vara hur han / hon hanterar häcklare

Carlin hanterar inte häcklare så bra vad jag hört. Han steamrollar dom bara. Men i min åsikt var det ändå den absolut bästa ståupparen i världen.

Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-12-28 15:15
Simba - Klar poäng där :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Poet

2009-12-28 16:21
Richard Pryor ar (var) den basta. Gudfader for den sorts sta upp komik vi ser idag.
At the gates of Eternity...

2009-12-28 17:54
Svensk ståupp suger, komediprogrammen är helt ok.
Özz Nujen är Sveriges tråkigaste kända komiker.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2009-12-29 01:18
Haha.. ja jag garvar varje gång jag hör den.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2009-12-29 22:19
Tycker svenska ståuppkomiker håller en hög standard! Om man rör sig lite på klubbar och ser folk som aldrig ens varit närheten av TV kan man nästan garantera att vakna med träningsvärk i magen dagen efter.. Framförallt rookieklubbar där det visserligen kan vara väldigt olika nivå på olika komiker, men där vissa är galet nyskapande och fantastiskt roliga..

Dom kändaste från en viss grupp innebär inte att de är bäst, det skulle i så fall innbära att typ petter och 50cent och markoolio är dom bästa rapparna...

Jag kan dock inte hålla med Evolution om att Schyfferst the 90's var segdragen, det var en fullkomligt genialisk uppsättning. Men det var heller inte en stand-up show.. förväntade man sig det så kanske det kan kännas segt och långdraget...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-12-30 22:15
titta och skratta.. eller gråt.

så jävla sämst
Not a follower, so Twitter has never been an option.