I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

KY-Student, är du här?

Övrigt - Blandat

2009-12-15 13:27

KY-Student, är du här?

Shu Whoa!

Jag skriver just nu flera artiklar om KY-utbildningar, och undrar om det finns någon här på Whoa som vill dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter? Eventuellt också medverka i en intervju och foton.

Det får gärna vara en tjej som utbildar sig till något yrke inom verkstads/industri ;)

Keep it reel!

Toastare

2009-12-15 14:11
Jag har gått Informationsproduktion -Prepress i Göteborg. Och ska nu i vår börja läsa igen, till vad vill jag inte säga förrän mitt sista intagningstest (men jag har mer eller mindre redan kommit in)

Jag tycker det är en väldigt bra utbildningsform med praktik och en bra nivå på undervisningen. Våra lärare hade hög utbildning och vi hade gästföreläsare av hög rang. Bland annat Arne Heine som är en typografi-gud.
Vi blev originalare/prepressarbetare/infoavdelningsmedarbetare/grafiska formgivare efter vår utbildning vilket känns väldigt spretigt. Ju mer kött man hade på benen tidigare, desto bättre klarade man sig. Tycker det är synd att det inte är mer orienterat på en yrkestitel och att det inte var mer koncentrerat på t.ex typografi och liknande. Även om jag haft användning för allt jag lärt mig.

men som sagt, det ostabila läget i Sverige och den höga konkurrensen på arbetsmarknaden gör att jag väljer att utbilda mig på nytt. Flyttade till stockholm för att jag fick jobb, men här anställer de hellre folk som gått Berghs osv.

Tror också kvalitén kommer öka när det nu blir YH (Yrkeshögskola) istället. Inte på själva utbildningen, utan att arbetsgivarna värderar utbildningen mer (om man gått liknande utbildningar som jag)
Den utbildningen jag valt nu har allid varit KY-utbildning eller internutbildning, så det är enda sättet att bli det yrket.. så då känns det mer säkert. Jag kommer lära mig en sak som krävs för yrket, och sen kan jag det.. och för att plugga 3 terminer (varav en termin praktik) och få så hög ingångslön som jag kommer få, är grymt.

Många vet nog inte att detta utbildningsalternativ finns, man kan ju bli så himla mycket olika saker. Absolut värt att kolla upp istället för att låsa in sig på högskola/uni. Det är gratis och studiemedelsberättigat och dessutom så samordnas utbildningarna ju dessutom med många representanter från arbetsmarknaden. De flesta får ju jobb på de ställe de praktiserat på.

Lite vad jag tycker i alla fall.
Jag skyller allt på Emma!

2009-12-15 15:00
Tack för dina synpunkter!

Ja KY/YH verkar vara ett gott alternativ särskilt nu i lågkonjunkturen, eftersom folk som examineras från de utbildningarna faktiskt fortfarande får jobb
Toastare

2009-12-15 15:04
nja, så är det faktiskt inte. Siffrorna på antalet som får jobb är inte tillförlitliga. Mätningarna sker så för tidigt efter examen och många har nu fått vikariat som då också räknas som anställning.

På den utbildningen jag ska gå till våren brukade hela klassen (25 pers) få anställning innan terminens slut. Men bland de som gick ut i juni i år var det endast 5 personer som fick anställning och fick då dessutom flytta. Men det läget förändras ju nu med bättre tider och fler pensionsavgångar året som kommer.

Sen får man ju vara lite smart och kanske välja något som lättare ger ett jobb och inte bara "är roligt" Även om det bästa är att kunna kombinera bägge två.
Admin

2009-12-15 15:16
Lite OT, men håller Bounty. Vet man precis vad man vill bli är KY en bra grej. Har stött på många på högskola/universitet som egentligen borde satsat på KY, kan man tycka, när de bara klagar över allt man måste läsa och alla seminarier. Har inte gått någon KY-utbildning men det verkar som att vill man inte grotta ner sig mer akademiskt är det rätt väg att gå.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-12-15 16:01
Länk till http://www.ky.se/arkiv/pressmeddelanden/attaavtiofarjobbefterkyexamen.5.1e6a883d11f5d4ede5680001830.html

Ja det är väl lite att putsa siffrorna om man utelämnar att det också rör sig om vikariat. Men det är fortfarande en anställning som är meriterande och bäddar för vidare anställning.

Toastare

2009-12-15 18:13
sonofTwintowerz, jo absolut.. praktiken gör ju att man har kött på benen när man kommer ut, till skillnad från många akademiker (om de inte varit smarta nog att fixa praktik själva under sin studietid). Jag har läst både på universitet, högskola och folkhögskola (eftergymnasial utbildning) och tycker helt klart om undervisningsformen på KY. Man får ett nära förhållande med sina lärare och sina klasskamrater, man lär av varandra också.

Evo, sen har man ju som sagt många lärare som även jobbar på uni/högskola. Vi hade lärare från journalisthögskolan osv. och de lektionerna blir ju lite som seminarier. Men det är ju mycket mera praktiskt och lektionsbaserat än högskola/uni.

2009-12-15 19:03

KY-student får fortfarande gärna höra av sig för intervju, företrädesvis tjej inom industri/ verkstad eller whatever annars!

Cheers/ Tha son of Twin Towerz

2009-12-15 21:11
Jag har läst en ky-utbildning till kvalificerad inköpare. Vad är det för artiklar du ska skriva?

2009-12-16 01:34
Det som är jättre bra med KY utbildningar är att det tillLämpas Praktik, som gör att man inte helaskolåret sitter framför läraren och bara lyssnar.

Men det behöver inte betyda att man får jobb. Jag känner och har själv varit med om att praktik inte ger jobb för många. Allt handlar om vad företaget är ute efter och om efterfrågan på arbetskfraft finns på jobbet hur bra du än sköter dig eller hur bra du än är.

Men om jag fick välja mellan högskola , universitet och ky utbildning skulle jag nog välja KY. Just för att ky inte brukar stäcka sig mer än 3år och att det som sagt är praktik i utbildningen vilket gör att man får en verklighetssyn på vad man egentligen studerar till.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.