Jag har gått Informationsproduktion -Prepress i Göteborg. Och ska nu i vår börja läsa igen, till vad vill jag inte säga förrän mitt sista intagningstest (men jag har mer eller mindre redan kommit in) Jag tycker det är en väldigt bra utbildningsform med praktik och en bra nivå på undervisningen. Våra lärare hade hög utbildning och vi hade gästföreläsare av hög rang. Bland annat Arne Heine som är en typografi-gud. Vi blev originalare/prepressarbetare/infoavdelningsmedarbetare/grafiska formgivare efter vår utbildning vilket känns väldigt spretigt. Ju mer kött man hade på benen tidigare, desto bättre klarade man sig. Tycker det är synd att det inte är mer orienterat på en yrkestitel och att det inte var mer koncentrerat på t.ex typografi och liknande. Även om jag haft användning för allt jag lärt mig. men som sagt, det ostabila läget i Sverige och den höga konkurrensen på arbetsmarknaden gör att jag väljer att utbilda mig på nytt. Flyttade till stockholm för att jag fick jobb, men här anställer de hellre folk som gått Berghs osv. Tror också kvalitén kommer öka när det nu blir YH (Yrkeshögskola) istället. Inte på själva utbildningen, utan att arbetsgivarna värderar utbildningen mer (om man gått liknande utbildningar som jag) Den utbildningen jag valt nu har allid varit KY-utbildning eller internutbildning, så det är enda sättet att bli det yrket.. så då känns det mer säkert. Jag kommer lära mig en sak som krävs för yrket, och sen kan jag det.. och för att plugga 3 terminer (varav en termin praktik) och få så hög ingångslön som jag kommer få, är grymt. Många vet nog inte att detta utbildningsalternativ finns, man kan ju bli så himla mycket olika saker. Absolut värt att kolla upp istället för att låsa in sig på högskola/uni. Det är gratis och studiemedelsberättigat och dessutom så samordnas utbildningarna ju dessutom med många representanter från arbetsmarknaden. De flesta får ju jobb på de ställe de praktiserat på. Lite vad jag tycker i alla fall.
Jag skyller allt på Emma!