I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk kassahantering och kvittons fullkomliga orimlighet.

Övrigt - Blandat

2009-12-22 22:08
hahaha wtf xP

förstår att det är jobbigt de här dagarna, PMS har aldrig varit något att se fram emot, varken för dig eller pojkvännen, jag är ledsen men den kommer tillbaka nästa månad också. :)

nej men seriöst, jag kollar bara upp och ger personen i kassan ett leende och sen skakar på huvudet när det ska sträcka fram mitt kvitto, och säger "nej tack". Eventuellt säger man bara "jag behöver inget kvitto" innan du får växeln.

problemet löst..

ser fram emot din nästa lingonveckan.
Underhållning i all ära
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-22 22:28
Det är inte svårare än såhär:

Du lägger upp dina varor på bandet, betalar, och i samma veva som betalningen eller kvittoutskrift sker så säger du bara "Du kan slänga kvittot"

Jag gör detta varje gång jag är i en mataffär. Funkar varje gång, super enkelt. Om du testar detta och någon sedan försöker "trycka ner kvittot i handen" på dig så lovar jag att kassörskan är döv eller dylikt.

2009-12-23 00:07
"Det största problemet med kvittona är inte att de erbjuds, det är ju inte svårare än att ignorera det, tacka nej eller låta det ligga kvar i kassan. Kvittona blir ett problem när dom skrivs ut automatiskt," - Det jag kan hålla med om. Är slöseriet av papper på de % som säger nej till kvitto som stör mig. Ja, jag röstade på miljöpartiet :P

2009-12-23 14:33
Woho!
mera msz!

2009-12-25 04:19
seriöst är trådskaparen sjuk eller?
I alla civiliserade länder som jag har besökt så har jag alltid fått kvitto.
I grekland får du kvitto,danmark,tyskland,england,usa,frankrike,italien,schweiz,norge,finland,spanien,holland,belgien,serbien,ukraina,ryssland,estland,polen,thailand,australien. I samtliga länder så får man kvitton. Är det konstigt att du inte får kvitton på marknader där de inte har kassaperatur?

2009-12-25 15:18
kan nån ge snubben nåt att leva för?
Music for film: http://www.nimashams.com

2009-12-28 00:23
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.

2009-12-28 14:56
Töntnörden
* "Byt ut skiten mot en print-knapp som man kan trycka på de enstaka tillfällen folk vill ha kvitton."
- I tråden finns redan förklarat varför det inte är en viabel idé, så ditt påstående om att "Ni har ju inte läst i tråden" gäller dig själv i högsta grad.

Var har du fått infon om att kvittopappret är klorblekt? Lite märkligt att just den varugruppen skulle forstätta klorblekas när i princip all annan papperstillverkning slutat med klorblekningen.

FHTEOD - Tackar för länken :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-01-04 09:09
Jävligt intressant att så många ägnar så mycket tid till att gnälla på en tråd med argumentet att det är för gnälligt mot nåt som inte är viktigt.
Dom skjuter sig själva i foten litegrann. Tycker dom inte man ska ägna oviktiga saker tid å energi hade dom inte skrivit i tråden.

Men liksom nazityskland blev folkhopen hetsad av ett ondskefullt geni, i det här fallet socials som för övrigt har många slående likheter med Hitler själv.

Tycker ändå det är skumt att det typ bara är jag som upplever kvittona som, om inte ett problem iallafall ett störande inslag å vardagsrutinen.

Mabande
Okej, att dom var klorblekta var nåt jag hävde ur mig utan att kolla upp fakta ordentligt, my bad. Står fortfarande fast vid att det är en MASSA onödigt papper som skrivs ut.

För övrigt betvivlar jag att Ica sköter sin bokföring i papperspärmar, all data finns ändå digitalt, å då är det enda argumentet jag hittar i tråden för tvångsutskrifter av kvitton att "det är lag på det".

Aja, vi kommer kanske inte längre än så.
Förlåt att jag tog upp er tid, gå tilbaka till att sitta å skrolla i trådar om popcorn mellan tänderna eller va ni höll på med.
En sak den här tråden iallafall visade va att det trots allt finns en töntnörd i oss alla, inte minst i socials, som av någon anledning älskar sina kvitton.

Kram på er.
Ridå

2010-01-04 23:55
De måste ge dig kvitto av olika skäl. Deras principer.

Over and out!

2010-01-05 06:21
De måste inte ge kvitto. Dom måste tillhandahålla det. Jag jobbar själv med kassa och tänker på detta varje dag. Fruktansvärt mycket onödigt papper som bara slängs.

2010-01-05 10:16
Det är ju verkligen inte svårare än att säga att man inte vill ha kvittot, det gör jag alltid :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2010-01-08 11:00
Sen en vecka tillbaka gäller nya kassalagen, senast inom 6 månader måste alla ha uppdaterad utrustning. Den nya lagen kräver att ett kvitto skrivs ut (vad som händer med det efteråt regleras ej). Enjoy!

Själv brukar jag frivilligt ta kvitto, har börjat bli så gammal att jag faktiskt tycker det är en bra grej att ta med sig hem och titta lite på. Detta brukar ofta föranleda att man aktivt får säga till/stå kvar vid kassan och vänta. Detta tycker jag är påfrestande.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-01-08 12:20
PenDragon, absolut, men på mitt jobb skrivs kvitton ut automatiskt. jag skiter i om folk vill ha eller inte. men det ä rväldigt mycket onödigt papper eftersom det mesta ändå slängs

2010-01-08 13:08
Töntnörden: Jag vet inte om jag tycker det är så konstigt att inte fler stör sig på kvitton, som sagt var handlar det om en sekund av ens tid för att bli av med det och de flesta handlar inte så fruktansvärt många gånger under en dag.

Själv tar jag kvitto och kollar igenom så att allt ser hyfsat korrekt ut om jag köpt mer varor. Är man inne och köper ett par enstaka varor brukar kroppsspråket avslöja ifall kassörskan är på väg att ge en kvitto och då helt enkelt bara säga åt dem att slänga det.

Jag tycker de borde uppdatera systemen så att kvittot skickas elektroniskt så att man kan öppna det i sin internetbank! Och så en inbyggd budgetfunktion som hämtar värden från alla ens kvitton och sorterar dem i olika poster. Fifan, där har vi framtiden go vänner.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-01-08 19:33
boogey:
lät faktiskt som en trovärdig och bra idé :)

2010-01-08 19:42
förutom om man handlar kontant...

2010-01-08 21:38
Då är det svårt att få det skickat till internetbanken.
"jag har fin hår. som en waterfall."