I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem efter att strömmen gick!

Övrigt - Blandat

2009-12-02 03:36

Problem efter att strömmen gick!

Bestämde mig nyss för att göra ett par nattmackor ála varma mackor.
När jag tryckte ner locket på maskinen och tryckte så small det som fan på baksidan och blev kolsvart överallt i lägenheten.

Fine, går ut i hallen och slår på switcharna igen och allt tänds upp FÖRUTOM;
- Inga utav uttagen över diskbänk etc fungerar
- Kylskåpet fungerar inte(!)

Alla switchar är på igen nu men fortfarande funkar det inte, hur fan ska jag göra nu?? Har får jag igång först och främst kylskåpet?
Hjälp!

^ Smart sagt.

2009-12-02 03:50
Bor i lägenhet? Du har säkert något journummer du kan ringa om sådant. Vet inte om det kommer ut någon nu klockan 4 på morgonen, men kanske har du tur och får någon skickad ut under dagen.

Kylskåpet har vanlig strömsladd baktill, har du förlängningssladdar för el kan du dra från ett annat rum där elen finns till kylskåpet, ingen snygg lösning, men fungerar om man vill slippa en mindre sjö i köket.

2009-12-02 03:53
Fan, smörgåsjärnet är helt dött efter smällen så får hoppas att inte hela kylskåpet dog eller nåt!

Tänker nog inte hålla på att dra ut kylskåpet och så klockan 04, så det får stå tills imorgon tror jag :\
Jävla skitnatt!
^ Smart sagt.

2009-12-02 03:57
själv står jag och bakar pizza i en mycket säkrare UGN..:D:D

try the old way some time..:D
Amazighen will remember

2009-12-02 04:01
Amazigh F21
Hade ju kalkon i kylen, och tänkte lägga mig snart var det tänkt så varma mackor är snabbt och enkelt! Men du har rätt, nästa gång jag är lite hungrig klockan 04 så ska jag se till att baka lite pizza, haha ;)

Är orolig över att typ 50% av innehållet i kylen kommer dö!
^ Smart sagt.

2009-12-02 04:04
hehehe...jag bakar ju...så det är inte omöjligt för dig att baka..visst..tar en timme..men jag har pizza för 2 dagar frukost, lunch middag...
Amazighen will remember

2009-12-02 04:06
sen efter du bakat så kan du frysa in..och köra i mikron vilken dag som helst!!!:P

mikro är snabbare än mackjärn

och hempizza är billigare än den där limpan du köpte till toasten..:P
Amazighen will remember

2009-12-02 04:07
Rekommenderar typ badhanduk nedanför/framför kylskåpet, alla kommer ihåg glädedagarna av defrosting? :P

2009-12-02 04:12
Amazigh F21
Haha, jajävlar, har nog inte så mycket val nästa gång eftersom apparaten dog inatt ändå, RIP. (och jag får äta halvklara varma mackor)

Kaneida
Men vafan, behövs väl inte när det är kylskåpet vi snackar om?
Okej om det vore frysen, men står precis bredvid och funkar :S
^ Smart sagt.

2009-12-02 04:13
Flytta kylen till ett annat utag i lägenheten/dra skarvsladd
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-12-02 05:21
Poker_face
Var ju ingeting du direkt påpekade i dina föregående inlägg, antog felaktigt att du hade en kombinerad kylskåp och frys.

2009-12-02 05:22
Auro
Fast om frysen står bredvid och fungerar, så lär de vara kopplade till samma uttag?

2009-12-02 15:20
antar du menar switchar = automatsäkringar
kolla igen å kolla även om du har jordelsbrytare om denna har löst, annars så är det nog så att en av huvudsäkringarna har gått, då behöver du fastighetsskötare för att komma in där eller om du bor i hus, gå ut till mätartavlan å byt den säkring som gått. inget magiskt har hänt.
OBS jag uppmanar ej till brott !! OBS

2009-12-02 20:47
jo låter som att huvudsäkringen har gått och en fas är död.

Den där mackgrillen är det nog ingen idé att du andvänder igen utan att få den lagad först. Om den inte brunnit helt vill säga.. Du får värma mackorna med en hårtork medans :)
Men lika glad är jag för det!

2009-12-02 20:54
Nu är de lite sent kanske, men om du har balkong hade du ju kunnat köra ut de där i påsar. iaf kallare än kyla!
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-12-02 22:02
dom så kallade "switcharna" är jordfelsbrytare, men det måste ju vara nån typ av säkring som har get upp. kan ju inte vara kabelbrand
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2009-12-02 22:04
Problem solved, fastighetsskötaren var här i morse och fick byta någon sån där huvudsäkring.

Mitt trogna och älskade mackjärn är dock histora :(
^ Smart sagt.