I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det här med Indianer+Kolonialism

Övrigt - Blandat

   

2009-11-26 15:41

Det här med Indianer+Kolonialism

Såg två inslag som kallades "rasismens historia" tidigare idag som presenterades av UR på ettan tidigare idag. Där pratades om "Kolonilismen" Europeer åkte ner till Afrika, exploaterade Afrikas natur och haldlade med slavar som bland annat skeppades till Amerika för att arbeta gratis. Bland annat så nämdes "indianerna" och man fick se en bild på en "Indian".

Det påminner mig lite om de bristfälliga samhällslektionerna i högstadiet och gymnasiet där man också läste mycket kolonialism. Där fanns inte Amerika riktigt heller i bilden och man fick ungefär samma information som av UR.

Ibland nämns "Azteker" och "mayaindianer", men ingen av mina kompisar eller de jag diskuterat med på lektionerna ser egentligen något problem med att allt klumpas ihop med ett ord

Hur komer det sig att de olika ursprungsbefolkningarna i America fortfarande kallas Indianer, dessutom i "utbildningsprogram" från UR? Mig veterligen har de ju själva aldrig gjort det.

Twang System fi de werl