I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

en fråga om subutex

Övrigt - Blandat

2009-11-19 00:32

en fråga om subutex

jag har precis setat och haft en lång diskussion med 2st kompisar. dom envisas med att säga att subutex går som en lätt drog om man drogar på den och inte använder som medeciniskt syfte.. själv tycker jag att subutex borde höra till gruppen "tunga droger" vad tycker ni ??? är sub en "lätt drog" eller "tung drog" ?? // j

Sprit, vapen & knark gör den svage stark

2009-11-19 00:39
skulle klassa det som en tung drog. men jag ogillar svartvita världar. förstår dock inte varför drogen skulle bli tyngre för att man använde den i medicinskt syfte. är ju samma preparat.
cry me a river!
--> thcrew

2009-11-19 00:40
Den är ju till för sånna som ska sluta med heroin. Det är som heroin utan de roliga effekterna, helt värdelöst (nej jag har inte tagit det)

2009-11-19 00:46
joda. jag menad inte skillnaden om man drogar eeller meicineras med den... meade så om man ´är en subutex missbrukar är man en tung missbrukare då.. ä svårt att frklara på bästa sättet.. helt änkel om sub är lätt eller tungt

2009-11-19 00:54
missbruket som sådant, inte preparatet, avgör om missbruket är tungt eller ej. frågeställningen är helt skev.
cry me a river!
--> thcrew

2009-11-19 12:22
bubrenorfin är väldigt beroendeframkallande, för en nybörjare så är det väldigt starkt. sen är ju subutex bra som medicin mot opiatberoende. tung skulle jag nog säga....

Producent

2009-11-19 12:35
subutex är en rätt tung drog som man ska ge fan i. har polare som är fast i skiten, och deras vardag går ut på att fixa sub och sitta i hemma i sin ensamhet.

2009-11-19 12:50
svenska samhället är behandling av heroinister med Subutex kritiserat av nykteriströrelsen, men opinionen inom sjukvård och socialtjänst har vänt, inte minst på grund av goda utländska resultat och undersökningar som visar att tre fjärdedelar av patienterna efter behandling har ett ordnat liv.

Brukar höra att det är som syntetisk heroin men det är inte sant. Finns en annan medicin som är det som jag inte kommer ihåg namnet på.. Det är ett substitut ..

Alla tiders!
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2009-11-19 13:01
peter-pan: Metadon ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-19 13:05
Subutex är tungt skulle jag säga.

2009-11-19 13:55
Om man säger syntetiskt heroin brukar man mena fentanyl.

Subutex är en tung opioid, den är väldigt beroendeframkallande, som alla opioider.

Men min åsikt, är att ge fan i dessa droger, då dem har effekter som gör att man lätt kan hamna i ett svårt missbruk.

För mig räcker det med att vara en tung missbrukare av nikotin.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-11-19 14:11
Den är ju till för sånna som ska sluta med heroin. Det är som heroin utan de roliga effekterna, helt värdelöst (nej jag har inte tagit det)

Det är inte som Heroin utan de roliga effekterna, det är för tunga heroinmissbrukare de kan framstå på det viset. För någon utan tolerans i kroppen är det två riktigt riktigt starka opioider i egen rätt.

Så på frågan om det är tunga droger så är ju svaret ett givet ja, tillsammans med heroin bland det tyngsta man kan ta. Med det sagt ser jag det som självklart att det är bättre att ge tunga heroinmissbrukare ett lagligt "missbruk" och därigenom iallafall en chans att skapa ett fungerande liv.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2009-11-19 14:29
Flera visar studier att Subutexavtändningen är längre och abstinensen svårare än vid heroinavtändning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-19 14:35
Ja, att gå till Sub istället för heroin är inte något direkt steg mot att bli ren, men det är heller inte syftet, dessa människor kommer leva med ett missbruk livet ut.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2009-11-19 15:53
Jag brukar klassa droger efter två olika saker: dödlighet och beroendepotential. Subutex kanske inte har så hög dödlighet men dess beroendepotential i kombination med sin branta toleranskurva så tycker jag att det är en tung drog.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2009-11-19 17:14
min bästa vän dog av subutex, i kombination med benzo. tung drog? definitivt
Mabuhay!

2009-11-19 17:50
_Mackan_Breaker_ P22
Subutex är skitfarligt o lätt att överdosera. Vet 3 som dött av det.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2009-11-19 18:13
Rapsodisk P21
'
tråkigt att höra.. men dom har nog kombinerat med benso eller alkohol eller någon annan neråt drog..

så som jag har läst om sub så kan enbart subutex inte överdoseras. men är lätt att överdosera om du blandar med benzo eller alkohol.
samma sak med andningsdeprision ska man inte heller kunna få om enbart tar subutex. det ska visserligen kunna ge lite andnings uppehåll när man sover men det ska vara välldigt ovanligt endast 4% chans att det händer om man tar enbart sub..

2009-11-19 18:21
"Subutex är mildare än Metadon och enbart Subutex kan inte överdoseras. Däremot kan det ge andningsstillestånd om det kombineras med alkohol eller bensodiazepiner.
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Buprenorfin"

2009-11-26 04:52
Smutsig drog

2009-11-26 11:27
Alla opiater och opioider är väll klassade som tunga droger?

2009-11-26 12:19
beroendet är starkt men ruset är inte så starkt

2009-11-26 13:05
Med tanke på hur knepigt beroendet kan vara att ta sig ur skulle jag helt klart säga att det är en tung drog.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-11-26 14:50
ärligt talat om du har tankar på att ta sånt skit så tänk om. Håll dig borta från alla typer av opiater...djävulens verk!!!!!!

2009-11-26 16:56
hjälte P27

4% chans för att man ska sluta andas låter ju som ganska taskiga odds. Jag måste nästan tvivla på att det är sant.
mera msz!

2009-11-27 12:08
dina polare måste ju vara helt jävla brända. subutex är en tung drog som förstört mångas liv!

2009-11-27 12:14
subär en vidrig drog fifan

2009-11-27 12:21
det är ju ganska ironiskt ändå; att använda subutex för heroinmissbrukare. det enda man gör är att försöka ersätta beroendet för en (olaglig) drog med en annan (laglig) drog. jag är ingen heroinist själv, men vet folk som får det utskrivet och säljer det billigt för att ha råd med heroin. det verkande ämnet bubrenorfin är väldigt beroendeframkallande och avtändningen är nog den värsta jag upplevt. jag spydde sönder mig av skiten och är inte direkt lockad att prova det igen..

håll er till cannabis, folk!
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2009-12-01 15:28
Det finns ingen i hela Sverige som lyckats tända av på sub och leva ett normalt liv.
Nån prata om toleransökning man kan bara skaffa tolerans till 24mg sen blir du inte mer påverkad hur mycket mer du än tar.

2009-12-01 15:55
Vad hände om regeln att inte disktuera droger på whoa för annars skulle cannabistrådar dyka upp dyk i kvarten och alla finniga fjortonåriga skulle få massa tips på skit och snorta igenom näsa, öra och hålet efter piercing?

2009-12-01 19:16
a för det här är ju verkligen en glorifierings tråd. alla hatar den och ingen skriver något bra om den. låt tråden stå så kan dom finniga tonnåringarna läsa och skipa skiten

2009-12-01 22:48
Ja, sub är en tung drog enligt mig.
En förjävlig avtändning om man har gått på det ett tag.
Ligga och klia sig, spy, få förstoppning och nodda. Är det livet det? Nej.

http://www.tweenerpie.blogspot.com