Vendetta: Hur ser jag till att en restaurang blir nedstängd?
Hejsan. För ett tag sen jobbade jag på en restaurang i en förort norr om Stockholm. Jag har bra erfarenheter sen tidigare av det, men när jag började där blev jag mycket dåligt behandlad.
När jag skulle hämta ut min första lön fick jag bara betalt för 80 av de 160 timmar jag jobbat p.g.a. vi hade varit två som jobbat i köket och "jag kan ju inte betala för två kockar, det förstår du väl?"
Snäll kille som jag är gick jag med på det i och med att jag och ägaren där kom överens om att jag skulle få en viss lön varje månad och jag var nöjd med den summan så jag såg det andra som en bagatell bara jag skulle få bra betalt sen.
En månad gick och när jag än en gång skulle hämta ut min lön, blev jag blåst igen. Jag fick varken min semesterersättning jag skulle få och dessutom hade han dragit av c.a. 2000 kronor för matavdrag. Jag påpekade att matavdraget är 31 kronor per pass, men fick inget gehör.
Till slut tröttnade jag och efter lite meningskiljaktigheter sa jag upp mig. Jag fick sedan inte ut min lön den månaden eller den totala semesterersättningen de var skyldiga mig och jag började bli lack.
Jag är alltid snäll och jag hatar att tjaffsa om pengar, men nu när andra saker som smutskastning av mig och några andra saker från ägarens sida har ägt rum vill jag få ut hämnd eftersom jag vet att han behandlar andra anställda likadant och ingen förtjänar det. Jag vill få stället nedlagt.
Så vad göra jag? Kan man höra av sig till Skattemyndigheterna och tipsa eller hur går det till. Han betalar nästan bara svarta löner och stället är ju inte toppskick på hygien direkt.
Nån som har några tips?