I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Studera till musikproducent

Övrigt - Blandat

2009-11-12 15:18

Tjabba!

Är det någon här som har studerat till musikproducent, antingen här i Sverige eller i ex. New York, London?
Själv är jag sugen på att anmäla mig till SAEs Audio Production Program, men utbildningen går på 80 500:-, men jag har enbart läst bra grejer om utbildningen (det som står på deras sida såklart). Finns det någon här som kan dela med sig av sina erfarnheter inom musikproduktion? Om det är värt att studera och lägga ner 2-3år, hur det är med jobbmöjligheterna efter studierna etc... Skulle uppskattas jättemycket!

2009-11-12 18:04
ska finnas nån ball skola i ö-vik. musikmakarna eller nåt heter den, och man får jobb på TV4 efter att ha gått där. eller nåt sånt. man lär sig skriva hits osv.
fantastiskt

2009-11-12 18:31

Tjabba!

Är det någon här som har studerat till musikproducent, antingen här i Sverige eller i ex. New York, London?
Själv är jag sugen på att anmäla mig till SAEs Audio Production Program, men utbildningen går på 80 500:-, men jag har enbart läst bra grejer om utbildningen (det som står på deras sida såklart). Finns det någon här som kan dela med sig av sina erfarnheter inom musikproduktion? Om det är värt att studera och lägga ner 2-3år, hur det är med jobbmöjligheterna efter studierna etc... Skulle uppskattas jättemycket!

Soft!
Själv går jag musikproduktionslinjen på Rytmus (gymnasiet)
Och vi var på studiebesök hos SAE igår.
Audio Production Program läser du på 18 månader, om du sedan vill fortsätta läsa så kan du inte plugga på SAE i Sverige! SAE får tydligen inte klassas som en högskola så man kan bara ta halv certifikat.

Om du har mycket förkunskaper så kan jag rekommendera SAE (utifrån intrycket jag fick igår) men om du inte kan så mycket om de tekniska delarna med musik så borde du ta någon lättare kurs tex. kulturama. Men Kulturama ger tydligen inte så mycket om redan har ganska bra förkunskaper.

Förmodligen kommer jag plugga på SAE efter Rytmus, sedan jobba lite i branschen (för att få erfarenhet och få in allt man lärt sig) och därefter plugga vidare i USA. MI, Berkley eller någon annan bra skola. Det är min plan just nu iaf!

Audio Production Program var enligt deras rektor som Audio Engineer programmet fast mer kreativa delar och mindre djupt in på ljud. Det tror jag kan vara väldigt bra om du vill bli muikproducent.

Hoppas du fick lite mer klarhet! Jag tycker du borde prata med dem på SAE dock innan du bestämmer dig.

2009-11-12 18:35
ska finnas nån ball skola i ö-vik. musikmakarna eller nåt heter den, och man får jobb på TV4 efter att ha gått där. eller nåt sånt. man lär sig skriva hits osv.

Ursäkta mig men hahaha!
"Man lär sig skriva hits" ?
"Jobb på TV4" yeah...

omg...

OT: Piteå har även en jättebra ljudtekniker linje! Jag tycker du borde kolla upp Piteå, SAE och Blue.

Producent

2009-11-12 19:11
är det omöjligt att få jobb på tv4 eller lära sig skriva hits? vad äre som är så roligt och "oh my godigt" med det?

2009-11-12 21:33
Nick-K P17
ja, jag undrar också vad som är så sjukt med det jag skrev?

Musikmakarna. där kan du läsa själv om det. Har en kompis som pluggar där nu och det är en feeet utbildning i låtskrivande och musikproducering.
fantastiskt

2009-11-12 22:51
är det omöjligt att få jobb på tv4 eller lära sig skriva hits? vad äre som är så roligt och "oh my godigt" med det?

Men hör du inte hur seriös utblidningen lät?
"Vi gör dig till nästa Max Martin eller garanterar ett jobb TV4"

Skit i det inlägget bara och fokusera på det jag skrev först, det är det som betyder något för trådskaparen.