Hur lever vi ungdomar egentligen?
Hej! Jag är en 23-årig som nyligen har kommit igång med studier inom nationalekonomi, så jag är inte oskuld då vi prata om CSN. Men det här är bara en fristående kurs. Iaf, har kommit på att jag egentligen aldrig har haft råd att göra något roligt, vågar inte på att resa utomlands eller så just för att det är för dyrt. Jag gick Samhällsvetenskap på gymnasiet, något som jag ångrar över då allting egentligen handlar om jobb, så ja, på ett sätt så har väl fordonare och it-tekniker jävligt bra i den biten. Har sett en massa bilder på facebook på mina gamla klasskamrater som åker runt i världen och har det roligt, de vågar göra något och de verkar vara duktig på att hitta jobb. Liksom jobb för mig är ett stort frågetecken, var arbetslös i 8 månader under 2009 tills jag fann nationalekonomi och innan dess så har jag väl jobbat på ICA och andra affärer, men grejjen är ju det att pengarna räcker inte till och säger jag upp mig så är jag körd. Så ja, hur fan lever vi egentligen? Jag lär väl inbilla mig om jag tror att man blir lycklig om man har varit i alla världsdelar och vistas utomlands i ett år och gjort en massa saker, förstår inte varför jag sitter i mörka och dystra Sverige då jag lika gärna hade kunnat haft det trevligt i Bali/Australien/Nya Zeeland, det här med jobb utomlands låter också komplicerat, tar ju så fruktansvärt länge att komma igång med dessa jobb som de söker utomlands och alla dessa jävla accounts/log in och givetvis hitta ett lämpligt jobb och ingen advokat. Till er som tex har lyckats traskat runt i tex Nya Zeeland och plockat apelsiner och kiwi, hur i helvete lyckades ni att genomföra alla ansökningar och pengar? Jag är 23-år och har knappt lämnat Europa.
Tjabba, jag drog till Australien direkt efter gymnasiet typ, jobbade ett halv år och drog dit i två månader, rätt fett. Pluggar nu. Tänker dra iväg 2011. Jag lägger undan 2 lax i månaden i 36 månader, 72 000 blir det tillslut, tänker ta Afrika och Sydamerika, då har man vart i alla världsdelar Jävligt simpelt att få jobb i Oz och NZ, gäller bara att ta yjuren vid hornen. Rekommenderar dig att bara dra utomlands, sjukt nice upplevelse!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Ville INTE leka pajjas, eller ironi-skapare, eller vara elak. Utan detta menar jag alltså."Papper är bara pengar och pengar är bara papper
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Och iochmed det utalandet menar, och på ett sett bevisar, jag självfallet hur det var för mig :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Du vill helt enkelt dra utomlands? Vad är det som hindrar dig från att tjäna ihop pengar? hög hyra? skulder? Sätt upp mål. Om vi säger att du vill dra åt helvete i sommar...sätt dig ner och tänk igenom hur mycket pengar du behöver. Skriv en tråd på flashback...."hej jag ska dra runt i land xxx i två månader hur mycket cash behöver jag?" Sen vet du väl hur mycket du tjänar och hur mycket du då måste spara varje månad för att ha råd. Då kommer du ju iväg, finns ingenting som hindrar dig... Om du nu pluggar är det lite svårare att tjäna ihop pengar, tar iaf längre tid...men din nationalekonomi tar väl slut i jul? Jobba i ett halvår, lev ekonomiskt och DRA. Resa utomlands är det enda som är "värt pengarna" enligt mig hehe. Köper aldrig prylar eller nåt... Kom på vad du vill göra, vart du vill dra osv så blir det mycket lättare.
Vilka ansökningar och pengar? Ett working holiday till Australien går loss på en tusenlapp och resan kostar ca 10k. Samma sak med nya Zeland och Kanada. Visst är det inte kaffepengar men det räcker ju med ett jobb inom hemtjänsten och ett par månaders snålande för att få ihop ett par kronor. Sedan blir du inte lycklig av att resa. Många människor reser inte i första hand till något utan från något vilket aldrig är sunt i det långa loppet. Jag har själv gjort alla saker du beskriver och har fortfarande inget svar på någon av livets stora frågor. Det är mer komplicerat att få jobb i Sverige än i något annat land jag har arbetat i under mitt liv :)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Jag har gåttarbetslös i 2 år. Och är nu inskriven på ungdomsgarantin. Men i juli i år så tänkte jag känna mig fri för ett tag...så beställde en flygbiljett till marocko. Stannade ute i marockos öken i 2 månader. Sista månaden så hittade jag ett jobb. Nu är jag i sverige för att säga upp min lägenhet och fixa allting. För jag ska flytta dit. Och tro mig, jag är ingen pengasamlare, då jag går på socbidrag. Ett hus på mer än 100 kvm. Alla bekvämligheter man behöver. Och som ligger mitt i staden. Kostar 450 kronor i månaden att hyra. 35000 att köpa. Så inte är det så farligt..:P
Amazighen will remember
Amazigh F21, det där låter fett soft! Kunde du deras språk då, eller räckte det med engelska? Skulle ju vara guld att komma iväg härifrån.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Amazigh F21 sånadär historier hör man ju hela tiden "öööh, dra till bangladesh! du kan köpa 300 hektar mark för 250 spänn och så fort du kommer ut ur planet kommer du snubbla på ett jobb som ger 30 papp i månaden" . hur fan lyckas folk med sånt? du måste haft kontakter i marocko innan eller så kommer du därifrån från början. att bara köpa en biljett till ett totalt okänt land och lyckas sådär som du låter orealistiskt i mina öron.
/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat
Själv har jag det förträffligt där jag är. Man hittar inte sig själv på någon resa, man kanske förändras, men det är en annan sak. Nya intryck kan förändra en, men om de nya intryckem består i en hepatitresa till Asien tror jag nog att jag passar på den eventuella förändringen.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
känner lite igen mig i dig, men ett tips är att inte jämföra dig så mycket med vad dina kompisar gjort/hunnit med , sånt där leder bara till att man når sämre. Som någon sa, börja enkelt och sätt upp ett mål och börja rikta dig mot var målet pekar.
Bor hemma och tar CSN bidrag. Vilket jag spelar bort men fan nån gång lär jag vinna stort och då drar jag haha. Bra plan? Nej.
"I'll get the mexicans to fuck up Xzibit again if he don't pimp my ride" - Celph Titled
Redaktionen
2009-11-10 14:49
man satter sig pa ett plan nagonstans och inte aker hem igen? lever man pa existensminimum i sverige sa har man val inte sa jattemycket att forlora mer an sin tid egentligen. ack denna tummen ur..
namaste
hehe vart fan har du gömt dig kompis? Svårt o dra utomlands o jobba? ojaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....du måste verkligen hållt dig gömg under en sten och måste ha riktigt svårt för att se hur man fixxar pengar. Ja antingen kan du ju ta ett nattjobb som betalar lite OB tider mm, eller jobba fulltid på ngt ställe där du iaf kan få ut 15 lax/mån eller helt enkelt dra till oslo som alla andra bananer och tjäna dina lovor där i 6-12 mån o sen åka iväg ett halvår eller vad du nu vill.. sen kan man ju dra o jobba i london, visst du behöver kanske 15-20lax för att vara på den säkra sidan men där får man jobb o lägenhet o allt direkt typ... Jag tror att du är fett seg på fullaste allvar!
henkso: Vart åker din typ aka "dom utvalda" eftersom DOM har ngt emot asien? eller du har bara ngt emot dom om en människa har sex med en annan o får en släng av gamle heppe
Är salesman på riktigt?
Det beror på, jag som människa existerar ju bevisligen. Sen om kommentarerna är ironiska, dumma, fjantiga, seriösa, hatiska osv..skiljer sig från ämne till ämne o dag till dag. Så om vi ska applicera denna nya information på ovanstående inlägg så var det första seriöst, jag tycker att han verkar vara en slö jävel, medan det andra var "i-brist-på-annat". Jag hoppas att jag besvarat dina funderingar tillfredställande. Good day MVH /Lenny
Hangaround
2009-11-10 15:53
En bra sak med att bo utomlands har just med CSN att gora, sa lange man inte reggar sig i landet man ar i star man som arbetslos i sverige och behover darfor inte betala sin skuld. iofs "maste" man avregistrera sig i sverige efter man har bott utanfor landet i sex manader..men sa lange man inte gor na officiella saker sa upptacks man inte..ett exempel ar om man skulle fornya sitt pass pa en svensk ambassad, da kommer man fa sta till svars:)
fattar inte alla som ska stressa iväg över hela världen direkt. jag tycker bara dom är dumma i huvudet, iaf om man tror att man måste göra det, för att några andra gjort det. man har ju hela livet på sig att resa, jag tror det är softare att utforska världens alla hörn när man är lite till åren och om man har en fet pension såklart
Jo fast du ska också tänka på det att om du har ett fast jobb så har du 4-6v/år som du kan resa o detta förutsätter att du har tillräckligt med cash, om du har barn måste du ju tjäna bra mkt mer osv...så det är ju väldigt mkt lättare att resa innan alla dessa saker som barn, kanske fast lägenhet (jag betalar alltid min hyra i förväg bara men man fattar ju att folk inte vill göra det) bla bla bla...sen ger det ju också lite livserfarenhet att åka runt o se världen, träffa random människor från de olika hörnen etc. Tror du fattar vad jag vill ha sagt! Jag hade iaf inte velat ha föräldrar som suttit i Sverige hela sitt liv, kanske vart i danmark, norge o tyskland o i princip inte visste mkt om hur saker fungerade på riktigt. Men det är ju JAG!
fattar inte alla som ska stressa iväg över hela världen direkt. jag tycker bara dom är dumma i huvudet, iaf om man tror att man måste göra det, för att några andra gjort det. man har ju hela livet på sig att resa, jag tror det är softare att utforska världens alla hörn när man är lite till åren och om man har en fet pension såklart Håller med om stressen som är överdriven, "hitta sig själv bli en ny människa" bla bla :)
Jag hade haft kontakt med en snubbe lite på nätet...fick sova hos han 2 veckor innan jag hyrde ett eget hus. skicka meddelande ni som vill veta mer. Har många idéer där nere som ni kan få hänga på.. jag körde med engelska. Men dom är väldigt flerspråkiga i marocko. dom kör med arabiska, spanska, franska och berbiska. Och väldigt många kan engelska.
Amazighen will remember
Du gör för stor grej utav det, TS. För vissa så är det mest bara skönt att byta miljö ett tag. Har man bott i samma stad från att man gick på förskola till att man gick ut gymnasiet så kan det vara skönt att komma iväg. Sen när man kommer tillbaka så uppskattar man alla småsakerna man egentligen gillar här i sverige men kanske inte alltid tänker på. Men man behöver inte nödvändigtvis flytta till motherfucking bangladesh för att göra det. Det kanske räcker för dig att flytta till en annan stad nånstans i europa. Eller du kanske redan flyttat runt en del i sverige och kanske inte känner så starkt för att dra nånstants långt bort åt helvete. Alla behöver inte göra det. Man gör väl bara det man känner för. Själv pallade/ville jag inte plugga direkt efter gymnasiet så jag tog mig an massa olika ströjobb här och där och samlade på mig en del pengar. Det var inte direkt någon tanke eller plan bakom vad jag skulle göra för dem pengarna men jag kände mig väldigt less på göteborg/sverige så jag ville iaf iväg, nånstans. Det blev att jag reste till Paris och bodde där i ett år hemma hos en kompis till mig som pluggar där. Efter att ha festat bort pengarna jag hade sparat ihop så fixade hans flickväns mamma ett jobb åt mig på ett café där resten av året och det blev att jag till och med bodde där ytterligare ett år. Allt behöver inte vara planerat in i minsta detalj. Mycket för mig hände spontant och av nån anledning så löste det sig. Det gäller väl kanske bara att ta steget och börja nånstans. Bäst är väl att börja med att lägga undan pengar varje månad även om du inte just nu vet varför.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Tack för era svar, min pappa åkte tex till Libanon och var borta i sju månader på 80-talet och var runt min ålder. Jag vill också våga göra något och stämmer det som ni säger så kanske det är mycket lättare att leta jobb utrikes eller att spontant fråga någon på restaurangen/cafe om man får jobba där. När jag tänker efter så har jag ju en polare som bor i Berlin men har aldrig vågat åka dit med motivationen att jag skall starta ett nytt liv där och hitta bostad. Ja det gäller ju att satsa, har provat med couchsurfing och kanske folk där kan åtminstone hjälpa mig att hitta jobb om jag tex vistas i Spanien/Italien eller ja, vart fan som helst. Vad tror ni? :)
Drog iväg till Kina i tre månader. Nu är jag i Sverige för att sälja mina grejjer, flyttar tillbaka snarast! Tänkt att jobba, kanske plugga lite..
Att du borde göra ngt om du vill få det gjort...annars kan du alltid göra fler trådar om det så kan vi diskutera ämnet fram o tillbaka ytterligare!
Mrsalesman: missa du björnes eller vad är ditt problem, ingen tvingar dig att skriva i tråden, han ville ju bara höra tips och idéer.
Om du vill komma utomlands, kolla om du vill plugga något. Vet många som har läst engelska typ i australien och usa. Visst du får på dig en skuld men du kommer utomlands annars som många säger, arbeta + spara dina pengar. Boka resa. sen är du utomlands.. wiiiii.
Jag har ingen personlighet
Säljaren har rätt. De e bara att köra. Gör en lista på saker du vill få gjort. Sen gör du dem.
Jag skrev ju tips som att jobba i Norge el dyl o att det inte alls är så svårt som han tror...jag tycker bara att han är lite slö för att vara ärlig. Han verkar bara rädd o tycker att allt e jobbigt...
När man tänker efter så är det knappat försent, kan ju ha suttit här och sagt det vid 35-års åldern. Jag måste satsa, ni gav mig lite mod. Skall prova att resa i Europa, typ Italien och se hur det ser ut där :)
Jag reste lite i europa i somras det kostade runt 10 000 för nån månad Håller just nu på att samla pengar medans man bor hos mamsen så att man kan vara borta ett tag sen.
http://mutualism.blogg.se/ https://vitsvart.wordpress.com/
Tänk på att italien är rätt dyrt...euro land! Fast det e nice där...
men jag säger bara marocko är skitbra jämfört med europa. vart annars kan man få 2 muffins för 40 öre? mmmm muffins
Amazighen will remember
dra ner på supandet! där kan man tjänain rikligt med pengar!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
men jag säger bara marocko är skitbra jämfört med europa. vart annars kan man få 2 muffins för 40 öre? mmmm muffins Men om du jobbar där sen så får du ju en Marockansk lön och då är inte 2 muffins 40 öre längre, eller, hur kommer din lön se ut?
ok. Grejen är det. att där jag bor så lurar vi turister på pengar. en taxiresa från Erfoud till rissani går på 7 svenska kronor.. det är en sträcka på cirka 5 mil. Att proppa en jeep full med turister så tar vi priset 1500 kronor. 1500 kronor räcker mer än väl för en 4 personsfamilj för en månad. Tänk då om man är ägaren till jeepen. ......
Amazighen will remember
Hahaha, Amazigh är den där snubben(fast du är tydligen tjej) på som snackar bruten svenska och försöker övertyga alla svennar om att deras restaurang är bäst! Men det låter som en rolig liten business.
Fast man ska bör känna någon eller några innan man sätter sig på ett plan till antingen Italien eller Marocko. Bo på någons soffa ett tag, det är både billigare och ett bättre sätt att lära känna landet.
jag ar i australien nu! jobbade som ett as for att ha rad med det, jag vet ju att det kommer suga nar jag kommer hem om nagra manader och ar pank, men lever lite for stunden nu och har en javligt god tid. Det ar ratt latt att fa jobb har nere om man soker pa ratt stallen tror jag, verkar sa nar man snackar med folk, sa vaga ta chansen om du har lust.
c.g.b.h jag försöker bara folk få ett roligare liv..:) och som du säger. folk får gärna sova på min soffa helt gratis. jag vill bara att ni ska få upp ögonen för marocko. jag har varit i turkiet, bulgarien, rumänien, grekland, cypern, italien, spanien, tunisien, estland. Men marocko var fan bäst av de alla.
Amazighen will remember
Jag drog direkt efter gymnasiet, 1år i spanien, nu hemmaplan igen enbart för att spara nya pengar. har rätt ok lön, lägger undan runt 10papp varje månad, fram till juli då jag räknar ha runt 100laxar och mitt andra handskontrakt går ut. då drar jag, dit fan vägen svänger och ser hur länge jag klarar mig och vart jag tar mig. är 19 år och det enda jag har planerat närmsta åren är resa.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Foerplay Man blir ju avundsjuk, måste va naiz
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
några vänner till mig pluggar filosofi på distans, de håller till på Bali i Indonesien, slappar å har det skönt, de kan leva rätt schysst på CSN bidrag, (2500 i månaden tror jag) då medellönen för en arbetare ligger på 1500 spänn... själv är jag också rätt sugen på att dra, vore skönt att slippa vintern och kanske fiska i karibien eller nåt, what ävöör! men jag är lite för feg för att åka ensam... piz
jalla mohammed<br> abooooo
jag lever som ett jävla svin, håller inte ordning på något dagens ungdomar! Spoiler TUMMEN UPP
jag försöker bara folk få ett roligare liv..:) och som du säger. folk får gärna sova på min soffa helt gratis. jag vill bara att ni ska få upp ögonen för marocko. jag har varit i turkiet, bulgarien, rumänien, grekland, cypern, italien, spanien, tunisien, estland. Men marocko var fan bäst av de alla. Nehe? Så jag får bo din soffa då?: ) Hade tänkt dra till Marocko när jag sparat lite mer,men hur länge klarar man sig på 10000?
hur länge klarar man sig på 10000? Det brukar ju bero på hur man väljer att leva. Det är nog inget problem att bränna 10 papp på en förmiddag i Marocko också.
Det brukar ju bero på hur man väljer att leva. Det är nog inget problem att bränna 10 papp på en förmiddag i Marocko också.självklart,drar du till marocko och köper en mercedes första dagen så tar pengarna slut snabbare. Pretty obvious. Men frågan är ju hur länge klarar man sig på 10000? Alltså hur länge överlever man? Då är det ju bara kostnader för mat och bostad i princip.
alltså...om man inte börjar shoppa loss en massa såå klarar du dig som ensam person i marocko lätt 3-4 månader på 10 000... om du lever som mig bvillsäga..:P
Amazighen will remember