I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Peppen på att baka

Övrigt - Blandat

2009-10-22 16:09

Peppen på att baka

Min husliga sida har kommit fram på sistone, när det kommer till att baka. Gjorde sjukt gott müslibröd enligt http://www.veganmatpepp.org/muslibrod, men bytte ut dinkelflingor mot havregryn istället. Blev bra det med, var inte heller speciellt tidskrävande.

Styrde även äppelpaj enligt detta recept;

4 Äpplen
1 1/2 dl Vetemjöl
1 1/2 dl Socker
200 g Margarin
1 dl Havregryn (Jag tog hälften havegryn och hälften müsli med veteflingor, havregryn, solroskärnor och grejer. Ingen frukt eller så, alltså. Blev sjuuukt gott! Nästa gång tar jag en hel deciliter müsli, lätt!)

Smörj formen med lite margarin. Skär äpplena i ca 5 mm tunna bitar. Och fyll formen. Blanda ihop mjölet och sockret. Och strö det över äpplena. Skiva margarinet i tunna skivor, och täck jämt över hela formen. Strö över havregrynen.
Sätt ugnen på 200 grader. Ställ in formen i ugnen. Äppelpajen är färdig när den är gyllenbrun och mjuk.

Fler som peppar bageri? Ge mig bra recept och tips, tack, hit me!

WE'RE GROWING UP
BY FALLING
DOWN

2009-10-22 16:38
Jag bakar bröd ca. 2 gånger i veckan, minst. Brukar köra ett standardrecept på fruktbröd om jag inte har någon bättre idé.

Det blir lite olika varje gång, men här är nån slags grund för ett (1) bröd:

2,5 dl ljummet vatten.
1/4 pkt jäst.
1-2 dl russin, torkad frukt, nötter efter smak.
1 dl grahamsmjöl
0,5 dl rågmjöl
0,5 dl linfrön (hela)
1 tsk salt
~4-5* dl vetemjöl special.

*mjölmängden beror på övrigt innehåll, se nedan.

Jag brukar variera lite med att tillsätta havregryn, fyrkornskross, mörk sirap eller muscovado-sockor (ger fin mörk färg).

Jag blandar allt utom vetemjöl och salt i min hushållsassistent, börjar förstås med att lösa jästen i vattnet, och rör ihop till kladd. Därefter tillsätter jag mjöl tills degen fått nog, svårt att säga exakt hur mkt men man ser/känner när den går från smet till deg och inte fastnar överallt. Låter maskinen köra ca. 12 minuter, tillsätter saltet och kör 4-5 minuter till. Nu bör man ha en slät och spänstig dig som vill jäsa ca. 3*20 minuter (med vikning efter 20 och 40). Sen baka ut på plåt, låta jäsa 30 minuter till, göra några snitt och sen in i ugnen i ca. 25 minuter. Ugnen brukar jag låta stå uppvärmd på 275 och direkt när brödet åker in drar jag ner till 200.

Bästa svenska brödbloggen: http://paindemartin.blogspot.com/
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-22 16:45
Aprikos och nötbröd

6 dl mjöl med korn i (är inte så bildad)
1 dl grovt rågmjöl
1 dl smulade cashews (osaltade rekommenderas)
1 dl torkade, tärnade aprikoser
4 dl mild yoghurt
1 tesked salt
2 teskedar bikarbonat
1 dl linfrö

Ugnen på 200 grader, blanda de torra ingredienserna först och sen ner med yoghurten. Det blir ett fint bröd om man gräddar det i en avlång brödform. Tror min rymmer 1,5 liter men det funkar finfint utan också. Grädda i mitten en timme.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-22 19:27
MOROTSKAKA!

Päronpaj är gött med, bara göra som med äpplepaj plus att man har i ingefära.

2009-10-22 21:21
älskar att göra cupcakes som man verkligen lägger ner sig lite på, så dom blir så fina att man inte vill äta upp dom:)
annars bakar jag nästan allt bröd o sånt själv, blir mycket godare än köpt o man slipper alla konstiga tillsatser.

2009-10-26 16:06
jag har massa recept på lager!
haha.

Havrerutor med nougat:

Ca. 15-20 st

4½ dl havregryn
1 dl socker
1 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
2 msk ljus sirap
100 g smör

Garnering: 100 g nougat

- Smält smöret.
- Blanda ihop havregryn, socker, vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och sirap. Rör ned det smälta smöret.
- Bred ut smeten i en långpanna. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter i nedre delen av ugnen (175 grader i ca 15 min i varmluftsugn).
- Skiva nougaten tunt (t.ex. med osthyvel) och lägg ut över den varma kakan. Låt den smälta och fördela över kakan.
- Låt stå i kylen i minst 20 min för att nougaten ska stelna igen.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2009-10-26 16:07
ooh jag har ett recept på vit chokladmousse med passionsfruktssås som ALLTID går hem, ska rota upp den sen hemma =)
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2009-10-26 19:48
"Hej älskling. Har du en aning om vad en limpa kostar i butik idag? Arton kronor. Vad kostar det om man bakar själv då? En å nitti"
- Kaminmannen, runt 5:09.

2009-10-26 22:00
rocky road fudge

200g mörk choklad
200g mjökchoklad
25 g smör
397 g sötad kondenserad mjölk
2.5 dl mini marshmallows
2.5 dl jordnötter(eller andra nötter efter tycke)

blanda allt utom mashmallows o jordnätter i en skål ovan o sätt över kokande vatten(vattenbad) låt allt smälta o rör till en fin jämt smet, häll i resten av sakerna men rör inte om för mycket, då smälter mashmallowsarna.
Häll allt i en folieklädd form ca 20x25 cm o skjuts in i kylen i typ 3 timmar.
sen e de bara att mumsa!

(håll den sen i kylen, står den framme "smälter" den)