Bygga brunn med hjälp av rör, 1½ tum
Hjälper farsan att bygga brunn, med hjälp av rör du bankar ner. Så jag undrar om någon av er vet varfan man kan få tag i rör som man vatten spolar ner. Har googlat men hittar inget, varit runt i staden jag bor på verkstader & massa annat, frågat massa kompisar & även farsans kompisar. Men ingen vet var man kan få tag på såna rör man vatten spolar ner. Så hjälp mig!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
rör som man vatten spolar ner?
...
menar du vanliga oranga pvc dagvattenrör?
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
vart ska du ha brunnen? vad är den till ? and what the fuck you talkin bout boy
Fucks your life up crew Tjabo!
ja, när du ska ha eget vatten för du väl förfan bygga en brunn, för där är vatten Under marken. SÅ vi bankar ner rör tillräcklingt lång för att den ska få. Bra vatten tryck & någorlunda rent vatten, som du sedan pumpar upp med en kompressor som förvarar ungefär 10 L vatten HELA tiden. så när det du tar vatten så startas den automatiskt & fyller igen. Men rören blir böjda när vi slår ner dom ( ja vi använder rätta verktyg ) Så jag undrar om NÅGON vet Något om vatten spolning GENOM rör, som gör jorden lerig därför kan vi gå Djupare & hitta någorlunda rent vatten! Förstår ni nu?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tical P20 Nej jag fattar fan inte mer än tidigare! Underhållande berättelse. Whoa verkar ju f.ö vara rätt forum för dig och din pappas problmem :-)
nä kanske inte, tänkte att där var någon som förstod problemet & kunde googlat, som är bra på att googla. Ja, synd att du inte fattar. För det är ju jävligt komplicerat.
Tical, om du vill ha hjälp med ett problem får du ge mer än "spola vatten genom rör, hur?" det kan du säkert räkna ut själv att ingen fattar när du säger.. Mitt tips är ring en vvs firma, eller varför inte borr firma för oftast så borrar du brunnen för att hitta det "rena vattnet" därefter så tar man ner röret, förmodligen har ni gjort detta och inte tagit rätt dim på rören iom att det inte går ner eller gjort ett för litet hål.. Har aldrig hört talas om detta på det sättet ni gör, låter helt uråldrat. så kontakta en rör firma och hör med dem innan ni gör något riktigt galet och anlita riktigt folk som kan, för det finns en massa olika bestämmelser på vad för material o lutningt o djup o blabla.. så kolla upp innan du går på något du inte kan.
är det en schaktbrunn? eller en djuphålsbrunn ? som du kanske märker så är det ingen ide att göra detta utan kunskap
sen 1 ½ tum, what the fuck, vet du hur litet det är ens?
har ni några gannar närliggandes? för det spelar med in, du får inte ha din brunn för nära deras, då kan du förstör hela deras system o så.. Hur har du tänkt med din brunn? ge mer utförlig info så¨kanske man kan hjälpa dig hur du ska gå till väga
sen 1 ½ tum, what the fuck, vet du hur litet det är ens? jag vet, men det ska bara fylla en 100 L varmvatten bredare. Det ska inte bli värsta brunnen.
Men där ska finnas en sorts sak som pumpar ut vatten genom röret så det blir hårt tryck så det "förstör" Jorden omkring spettet ( i spettet är där massor av hål ) så det blir lättare att trycka ner spettet
Jadu åk iväg och sno en sånhär
Fixar du en brunn genom att själv hamra ner ett rör i backen är du grym eller så bor du i ett träsk. Hahaha måste få skratta lite också.
Hur långt lyckades ni banka ner ert fina rör?
Lycka till!! :)
Hur långt lyckades ni banka ner ert fina rör? hahahahahahaha
ja för att komma ner till rätt nivå behöver du en sådan leksak som jony länka, om du nu inte kan banka röret 90 m ner drygt...
Blötlägg jorden själv? i de hål ni redan fått. Me en vattenslang. fast har ni träffat en sten äre lite kört. jag kan inget om grävning men detta låter väll som ert enklaste val?
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
för att utvinna ett rent vatten och inte från en ytvattentäkt så måste han ner minst 80m med tur
Toastare
2009-10-22 00:24
Kul att duscha/dricka gammalt åkervatten... om vi säger så här, får ni inte ens ner röret så ska ni nog se till att ha utbildad arbetskraft till att gräva ur er brunn.
Jag skyller allt på Emma!
hahaha det här verkar ju mer och mer rubbat!
Ofta han behöver komma så långt ner...... Tänk om han typ bor vid en strand.. gräver man där så fylls ju hålet med vatten direkt?
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"
Ofta han behöver komma så långt ner...... Tänk om han typ bor vid en strand.. gräver man där så fylls ju hålet med vatten direkt? Snälla säg att du inte är seriös.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Annars gör man ju så att man gräver en grop ca 10-15 meter djup och 1,5 meter i diameter (brukar räcka?).. Lägger ner cementringar plus pump och lite slangar och voila klart
8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till
OP verkar vara ute efter en högtrycksspruta som sprutar bort jorden och eventuellt skär igenom sten när de ska hålla på och sänka sina grejer. Gl hf göra det där för hand.
OP verkar vara ute efter en högtrycksspruta som sprutar bort jorden och eventuellt skär igenom sten när de ska hålla på och sänka sina grejer PRECIS!! Bara att man kan inte ta en högtryckstvätt för du förstör du filterna i spetsen.
och jony, ja. Sånt kan man ju använda om man ska bygga en brunn som leder till flera hus
Ni verkar inte förstå att det är till koloni & man har 2 filter som filtrerar bort smutset från vatten så det blir rent vatten, har redan haft killar som borrar STORA brunnar & utmätt hur långt ner vi behöver gå för att få någorlunda rent vatten & det är 7-10 meter.
Sen frågade jag VAR man kunde få tag på detta, vafan ska ni säga att det är helt skevt när ni inte förstår.
hahaha skönaste tråd Tical - jag är rätt säker på att det finns borrar eller nån annan utrustning att hyra för sånna mindre brunnar, även om du har en mindre borr så kan det va svårt att ta sig 10m ner i backen och behöver förmodligen vattentillförsel då också... Gå in på en vvs firma eller byggnadsfirma och fråga för fan.
"life's a garden, dig it."
här kan du läsa om folk som byggt brunnar
länkl en kille grävde 6,5m djup och hade då hyrt maskin och maskinist och frågat vvs firma om hjälp. nått sånt borde ni göra också
"life's a garden, dig it."
Tical Finns det någon mindre stad i närheten alternativt. storstad? Man brukar kunna få hyra maskiner, högtrycksgrejer, kompressorer, dieselgeneratorer etc. som kostar annars massa pengar för relativt okej pris. Det är något slags högtrycksspruta som är vattenbaserad och klarar av och borra/skära. Skulle faktiskt rekommendera kolla med VVS/Borrningsbolag utifall de har något de hyr ut alternativt tips på vart man ska vända sig (och kanske ge namnet på verktyget).