I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

billig mat

Övrigt - Blandat

2009-10-16 14:10
Ett klassiskt tips är att att baka bröd själv. Det kräver lite i "investering" och är väldigt billigt när man väl kommit igång. I de allra enklaste recepten räcker det med vetemjöl (special), jäst, vatten och salt. Vill man variera sig lite kan man köpa grahamsmjöl, rågmjöl eller dylikt. En påse fiberhavre räcker till mycket gröt och är schysst att ha i bröd.

En påse mjöl (2 kg) kostar runt 12-15 kr i vanliga affärer, vetemjöl special är några kronor dyrare (men bättre för bröd). 2 kg mjöl räcker till ca 6-7 limpor. Jäst kostar ca 2kr/pkt och ett paket räcker till ca 4 limpor eller 8 baguetter.

Andra generella tips:
Frukost
Omelett, enkelt, billigt och känns lite lyxigt. Man blir mätt och ägg kan man hitta billigt. Blanda med lite tomat, lök eller svamp.
Ägg, stekt eller kokt.
Gröt
Eget bröd.

Lunch
Vad som helst med pasta, gör egen sås. En enkel tomatsås är förstås basic, vill man dryga ut med något så kan man göra billig, och god, amatriciana på bacontärningar. Morotssås funkar bra till pasta och ris och kan bli otroligt gott (luras inte av namnet).

Middag
Förslagsvis laga stora portioner mat och ha som lunch-lådor senare i veckan. Rotfrukter är billigt och man kan göra varierande saker med dem; köra dem i ugnen, pytt i panna, gryta etc.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-16 14:19
Endeavour: Väldigt bra tips, hehe. Tack! :)

2009-10-16 14:59
jag har ju redan skrivit baka ditt eget bröd
dessutom trodde jag att du hade skrivit att du inte äter griskött ett antal grr nu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-16 15:07
oj, ömma tår!

hade visst missat att baka bröd var paxat.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-16 15:38
potatis+lök+majs = god vegetarisk pyttipanna, släng på ett stekt ägg så har du en perfekt måltid
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-10-16 16:15

Nr1: Handla inte på ica eller annan dyr djävuls affär! gå till willys och lidel istället och köp sådant som är billigt i varje affär ( typ kanpanjvaror ) och vips så har du 3 kassar mat till spriset av 2!

Nr2: Ät mindre kött det är dyrt!

Nr3:Ät mycke rotfrukter, bönor mm.

Nr4: Gröt är kung på morgonen!!! finns nog inget billigare och som man mår bättre av:)

jag å tjejjen lever efter dessa budord och har en matbudget på runt 1300kr/person varje månad, de är rätt svårt å komma under om man vill leva med en någorlunda rolig meny hemma.
mathematics!

2009-10-16 16:17
juste glömde att ÖB är guld för billiga konserver och ägg!
mathematics!
Toastare

2009-10-16 16:28
Ja, hur kunde jag glömma ÖB! Det är svinbra.. denna vecka kostar t.ex Dolmio pastasåserna 10kr.

Du har konserver för 10-20kr/st... kycklinfile och brunsås, köttbullar, kålpudding, kalops, salta biten osv. Bara ris eller potatis till och det är en komplett måltid.

de har pastarätter där du tillsätter vatten för 10kr stycket.. i flera smaker.

ÖB är guld för en fattig människa.

Jag skyller allt på Emma!

2009-10-16 16:33
ÖB är inte så jäkla billiga på konserver, man får lätt det intrycket dock. Däremot brukar deras erbjudanden vara bra, men inte deras ordinarie priser.

Det bästa kapet man kan göra på ÖB är imho deras basmati-ris (pride, röd påse) som nu senast gick för 35kr/2kg. Det är sanslöst billigt, och ändå är det riset ett av de bättre jag hittat i sverige..
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Toastare

2009-10-16 17:10
Endeavour2, jo på de jag räknade upp som i vanliga fall går på 30-40kr...och deras andra halvfabrikat. vanliga krossade tomater kostar ju som vanligt, typ 5 för 10..

men håller med, deras reapriser är ju bäst..
Jag skyller allt på Emma!

2009-10-28 22:45
idag var det extrapris på färsk fräsch riktig lax i fileer på konsum som de brukar ha en gång i månaden. 59kr för fyra fileer lika stora som de frysta.
det räcker till fisksoppa till mig och älsklingen 2 gånger.
hellre det än att dela på en pizza.

köpte 2 st färska majskolvar för 10 kr som förrätt till soppan

Majskolv (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 119.6kcal/500.5kJ
Vatten: 68.8g
Protein: 3.88g
Fett: 1.61g varav mättat: 0.22g, enkelomättat: 0.51g, fleromättat: 0.75g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 22.06g, varav sockerarter: 3.2g
Fibrer: 2.88g
Vattenlösl. vitaminer: C: 7mg, Folat: 97.5mcg, Niacin: 1.7mg, B2: 0.082mg, B1: 0.145mg, B6: 0.175mg
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 168mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.079mg
Mineraler: Fosfor: 105mg, Järn: 0.51mg, Kalcium: 2.6mg, Kalium: 294mg, Magnesium: 39mg, Natrium: 0.3mg, Selen: 0.5mcg, Zink: 0.5mg
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-29 00:53
skillz hur fúnkar det? klarar du dig på 500? eller hur mycket var det?
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/