Om ni syftar på mig när ni snackar om att vara svensk som dissar svenskar, så kan jag bara säga att jag är svensk (född här, levt här hela livet, ser ut som en svensk, svenskt medborgarskap, osv) och väldigt glad över det. Men trots det är jag bara halvsvensk rent biologiskt oavsett hur många kriterier jag uppfyller för att få kalla mig svensk. Nu har jag bara tagit upp negativa saker om det svenska folket. Låt oss kicka nåt som faktiskt inte är negativt (jo, lite i mina ögon): Villa/radhus, vovve och Volvo. Det är väl iallafall typiskt svenskt?! Röda stugor med vita knutar då? Falukorven eller "swedish meatballs"? Dalahästen? Sill och snaps på midsommar? I övrigt ser jag det svenska folket som artigt på ett ärligt sätt (inte som i andra länder där det finns en falsk artighet för att tjäna pengar). Vi tror på ett demokratiskt samhälle och tar hand om varandra. Det där om att svenskar inte hjälper till om någon råkar ut får något hemskt stämmer inte mer in på svenskar än andra. Det har nog mer att göra med att folk i grupp inte tror att dom själva behöver gripa in när det finns massor av andra runtomkring som kan göra det. Är det däremot tre svenskar helt själva någonstans och den ena svensken oprovocerat attackerar en av dom andra så kommer nog den trejde rycka in och hjälpa den som blir attackerad. Har gjorts studier på hur folk reagerar i grupp/ensam. Sen kanske inte folk vill ge sig in i något dom inte känner till bakgrunden till, eller är rädda för att riskera sitt eget liv, och det kan man ju ha förståelse för, men det gäller nog fler än bara svenskar.