I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den "typiska" svenskheten?

Övrigt - Blandat

2009-10-21 19:30
Lagom är alltid bäst... jantelagen... visa inte att du har flurre...
eller skurre
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-10-21 19:51
Nåt som verkligen är sjukt svenskt är att visa vilket grymt distans man har genom att dissa Sverige och svenskar - trots att man ju är svensk själv! Ja jävligt vilken tokig paradox, det är ju helt otroligt.

Capkillah:

Ett annat snålhetsexempel är när den som ska betala restaurangnotan med sitt visa-kort räknar ihop pengarna som lagts av övriga vänner för att sedan se hur mycket som måste dras från kortet för att komma upp till slutsumman. Känns jävligt trist då man lagt dricks åt personalen. Men man får lära sig att antingen begära en egen slutnota (vilket är larvigt om man sitter i ett sällskap) eller alltid ha jämna pengar till den gemensamma notan och personligen ge personalen dricks.

Det där är inte bara snålhet, det är ju stöld.

Vad gäller bröllop har jag full förståelse för att vissa tar betalt för baren efter middagen, alla har helt enkelt inte 100k+ att lägga...

Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Poet

2009-10-21 20:59
Blaze We: Tror inte islanningar eller brassar fornekar sina karaktarsdrag sarskilt mycket for att vara arlig.

Kanns lite som om traden handlar om vilken syn svenskar har pa sig sjalva kontra vad utlanningars intryck av svenskar ar. Sa klart vartenda intryck inte stammer, men nar nastintill alla utlanningar sager samma sak, sa ar det ju knappast taget ur luften.

Sjalvdistans ar val ordet jag letar efter...
At the gates of Eternity...

2009-10-22 01:07
BC99 P26: Det kan ju vara så att dom flesta utlänningarna är dumma i huvuvdet.

Iallafall dom överrepesenterade grupperna, helt klart.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-22 08:59
Nåt som verkligen är sjukt svenskt är att visa vilket grymt distans man har genom att dissa Sverige och svenskar - trots att man ju är svensk själv! Ja jävligt vilken tokig paradox, det är ju helt otroligt.

Refused P29
håller med. sjukt

Snow / "If you don't understand the music, you'll never understand the dance"/Tyron the Bone proctor
Poet

2009-10-22 15:27
Gonna Sell: Jag tror dem flesta svenskar tycker sa om invandrare och diverse andra utlanningar, sa det forvanar mig inte.

2009-10-22 20:15
de är rena dagiset här. de är svenskt, å nu är plötsligt de här svenskt, å de där. jag skulle lika gärna kunna säga "jag är från polen" å så skulle nån säga: de där lät svenskt!

de man vill se lyckas man se. även om de inte behöver vara sant.
Snow / "If you don't understand the music, you'll never understand the dance"/Tyron the Bone proctor

2009-10-22 20:17
Snow: det där var sååååå svenskt sagt!

Lulzzz!
Intressepenisen hårdnar!

2009-10-22 20:24
Förstår inte hur det kan vara rasisiter på whoa, av alla fucking ställen. Gör mig litet ledsen i magen.

:( *need hug*
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Poet

2009-10-22 20:30
Broed: Haha menar du allvar? Funnits rasister har sens det hette Svenskunderjord.

Anvandaren Peaches var val kanske den storsta rasisten av dem alla. Satt och spydde ut SD propaganda och hur mycket hon ogillade invandrare, men vagrade erkanna att hon var rasist bara for att hon hade en svart pojkvan (hahaha!) och att hon suktade efter Tupac Shakurs kuk.

Hall utkik efter nasta "negerbolls trad" sa far du se hur alla smygrasister har pa Whoa kommer ut fran sina halor.

2009-10-23 11:00
finns rasister överallt. finns till och med invandrare som är rasister. de kallas att inte tänka ordentligt. bara se ett perspektiv å inte helheten. eller att gå runt med för lite erfarenheter. å därför dra slutsats från sin egna lilla värld.

2009-10-24 13:55
Det är väl typiskt svenskt att tycka att man är osvensk för att man vågar äta den sista tårtbiten....

2009-10-25 00:19
Om ni syftar på mig när ni snackar om att vara svensk som dissar svenskar, så kan jag bara säga att jag är svensk (född här, levt här hela livet, ser ut som en svensk, svenskt medborgarskap, osv) och väldigt glad över det. Men trots det är jag bara halvsvensk rent biologiskt oavsett hur många kriterier jag uppfyller för att få kalla mig svensk.

Nu har jag bara tagit upp negativa saker om det svenska folket. Låt oss kicka nåt som faktiskt inte är negativt (jo, lite i mina ögon): Villa/radhus, vovve och Volvo. Det är väl iallafall typiskt svenskt?! Röda stugor med vita knutar då? Falukorven eller "swedish meatballs"? Dalahästen? Sill och snaps på midsommar?

I övrigt ser jag det svenska folket som artigt på ett ärligt sätt (inte som i andra länder där det finns en falsk artighet för att tjäna pengar). Vi tror på ett demokratiskt samhälle och tar hand om varandra.

Det där om att svenskar inte hjälper till om någon råkar ut får något hemskt stämmer inte mer in på svenskar än andra. Det har nog mer att göra med att folk i grupp inte tror att dom själva behöver gripa in när det finns massor av andra runtomkring som kan göra det. Är det däremot tre svenskar helt själva någonstans och den ena svensken oprovocerat attackerar en av dom andra så kommer nog den trejde rycka in och hjälpa den som blir attackerad. Har gjorts studier på hur folk reagerar i grupp/ensam. Sen kanske inte folk vill ge sig in i något dom inte känner till bakgrunden till, eller är rädda för att riskera sitt eget liv, och det kan man ju ha förståelse för, men det gäller nog fler än bara svenskar.

2009-10-25 17:52
Veliga som aldrig kan bestämma sig.
...

2009-10-25 21:20
jag trodde aldrig jag skulle göra det men jag tänker säga ett "word" på CapKillahs kommentar om

Det där om att svenskar inte hjälper till om någon råkar ut får något hemskt stämmer inte mer in på svenskar än andra. Det har nog mer att göra med att folk i grupp inte tror att dom själva behöver gripa in när det finns massor av andra runtomkring som kan göra det.

oh, so true!
Poet

2009-10-26 14:15
Sant dar, word pa Cap. Men, jag maste saga i svenska tjejers forsvar att jag har mest upplevt och sett kvinnor "step in" an man nar det galler att visa civilkurage.
Moderator

2009-10-26 14:29
Det där har man ju till och med gjort lite undersökningar på. Och ju färre åskådare, desto större chans att någon griper in.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick