I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför hänger Aftonbladet ut dömda bankrånare men inte pedofiler?

Övrigt - Blandat

2009-09-27 09:16

Varför hänger Aftonbladet ut dömda bankrånare men inte pedofiler?

Har sett en del debatter ang. hurvida det är ok eller inte att hänga ut pedofiler i media. Jag tycker att det finns en del bra anledningar till att publicera och då främst ur ett preventivt syfte. Alltså om jag ser att mina barns innebandy tränare skulle vara dömd kan jag ju alltid hålla mina barn därifrån..
Argumenten emot som läggs fram av dem som vill hålla dem om ryggen rör ju främst pedofilernas säkerhet men det finns ju även aspekten att man kan vara lik en av pedofilerna. Jag köper inte det argumentet eftersom man kan vara lik många andra idioter i samhället och råka illa ut på grund av det, Reinfeldt eller då en bankrånare t.ex. Aftonbladet

www.FITHMiX.com - www.myspace.com/FITHMiX
Toastare

2009-09-27 12:20
Av samma anledning som att pedofiler sitter på skilda avdelningar sen när de väl är i finkan, de riskerar att dö.

Samma hat finns ju inte mot bankrånare, även om det finns folk som inte gillar dem så är det inte i närheten av folk tycker pedofiler. Samtidigt säger samhället att pedofili går att bota och att de har rätt till ett värdigt liv efter sitt "tillfrisknande". Detsamma tycker iof jag om bankrånare (inte att det går att bota..men ja de har rätt till ett värdigt liv då de sonat för sina brott) Men det är nog ingen som skulle vilja att en dömd pedofil fanns i närheten av deras barn..

Svårt det där med uthängning. Jag tycker inte det är rätt i något fall...

En skillnad till är väl att pedofiler inte gör myspace sidor och rappar om sina dåd, det finns ju inom bankrånarna.
Jag skyller allt på Emma!

2009-09-27 13:10
Alcho: Bra fråga. Men det är väl som Bounty säger. Däremot förstår jag inte varför svensk media gång på gång måste visa upp ("hänga ut") dessa tungt kriminella killar. Jag kan tänka mig att många har dessa killar som förebilder och ju mer kändisstatus dom får desto fler är det som vill sträva efter ett liv som deras. Det är sällan man ser tidningarna skriva negativa artiklar om t ex Acar. Oftast är det mest "här lever Dehno sitt lyxliv i Turkiet" tillsammans med en vältrimmad kropp.

Tror inte att det är många bankrånare som skäms för sina rån. Det är ju dom brotten som har högst status bland andra kriminella. (Det är bara läsa vad media och folk skrivit om det senaste mot G4S, killarna kommer vara kungar på kåken om dom torskar.) Pedofili däremot ligger nog längst ner på listan både innan- och utanför murarna. Så att media hänger ut t ex bankrånare har nog inte något med att göra att dom vill smusta ner deras identitet. Dom vill sälja lässtoff, speciellt i dagar som dessa då varannan gubbe och gumma pratar om spektakulära rån. :)

Bounty: Nu måste du ju länka! :)

2009-09-27 15:44
Alcho:

Tror du det finns ens den minsta lilla ambition från Aftonbladets sida att ta hänsyn till samhällsnytta när de gör sin tidning? Det är jag väääldigt skeptisk till.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-09-27 18:13
CapKillah
Skulle tro att BountyBoo syftar på kartellen?

Walking the street of dreams

2009-09-27 18:21
Då uthängning ökar risken att återfalla i brott så är det inte en bra idé, oavsett kategori.

Dock är skillnaden nog främst att de dömda bankrånare som hängts ut redan är etablerade återfallsförbrytare. De har begått brott, åkt in några vändor, kommit ut och begått samma typ av brott igen.

Om det var ett gäng återfallspedofiler ute på gatorna som misstänktes planera nya brott skulle nog inte AB (eller nån av de andra tidningarna) ha några problem att "hänga ut" dem också.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Admin

2009-09-28 13:19
Sen får man ha i åtanke att bankrån, särskilt spektakulära kupper (som t ex rånet mot G4S, även om det inte var ett bankrån), ofta ses med andra glasögon.

Rånen blir mer spännande än hemska, ofta beskrivna som hämtade ur en actionfilm och följetången i media blir som en pågående deckarroman. Journalisterna tävlar i vem som kan gräva fram mest information (Aftonbladet har ju t ex en intervju med vad man får förmoda är Milan Sevo) och vara först med det senaste sensationella avslöjandet. Parallellt rapporteras det om polisens arbete (som även debatteras intensivt, särskilt huruvida de är effektiva eller bara ett gäng muppar). Alla väntar intensivt på vad som ska hända härnäst. Kommer de gripa någon? Rätt person? Är de bovarna på spåren?

Eftersom folk verkar ha en förkärlek för deckare och Jens Lapidus-skräp så är det självklart att sånt här säljer och intresserar många. Även om man hänger ut rånarna skapas en mystik kring personen. Hur kunde den här familjemannen göra nåt sånt här? Grannarna anade ingenting, släkt och vänner och är chockade. Har personen militär bakgrund? Allt blir inte svart eller vitt.

Hänger du en pedofil däremot får du knappt någon debatt, allt framställs som tragiskt, offren lyfts fram och alla känner en generell avsky och hoppas att pedofilen avrättas.

Sällan läggs det fram att pedofili är en läggning hellre än en pervers brottslig handling. De flesta pedofiler begår inte brott, men å andra sidan handlar det ju i de här fallen om pedofiler som faktiskt begår brott. Man kan inte bota pedofili, men däremot genom vård få folk att inte begå brott och alla förtjänar en andra chans.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-09-28 15:45
Därför att det är större risk att en journalist skulle utnyttja en minderårig än att de skulle spränga en värdetransport?

Men allvarligt, pedofiler berättar inga bra historier. Vem fan vill läsa en djupgående intervju med gubben som berättar hur han fick 10 ungar att hålla tyst om hur han våldtog dem? Sen är de väl inte så villiga att bli intervjuade heller.

Du säljer fler tidningar på att publicera en 4 sidors story om hur nån yrkeskriminell knäckte en bank, OCH snubben som gjorde det är antagligen betydligt mer villig att snacka om det.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-09-28 16:01
UncleSam - Om någon går med på att få sitt namn publicerat är det ingen regelrätt uthängning.
Om Peddo-Pelle eller Rånar-Roger vill gå ut i Aftonblaskan med namn och bild är det ett framträdande.
Pedofiler berättar kanske inga bra historier, men du kan inte förneka att de lockar läsare, annars skulle varken Fritzl eller hon de hittade i U.S.A. efter 18 år legat kvar som följetång i pressen så länge.

10-4, over...

2009-09-28 17:27
Du har naturligtvis rätt i att det inte är någon uthängning- det jag menade var just att många av de gånger när kvällspressen publicerar namn och bild på brottslingar så handlar det om personer som på ett eller annat sätt gått med på att vara offentliga personer.

Du har en klar poäng ang. mediacirkusen runt t ex Fritzl, men i det fallet så har ju fokus varit på offren och omständigheterna, inte 'the life and times of Josef F.' Fast fan vilka sjuka jävlar vi är egentligen- folk frossar i detaljerna om hur Engla blev mördad och hur många av Fritzls inavlade barn som överlevde...

Nu blir jag fan deppad.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Admin

2009-09-29 11:10
Mabande:

Men det är lite skillnad på Fritzl och din genomsnittlige barnsodomit. De flesta bygger inte bunkrar och stänger inne sina barn i 24 år. Där har du ju dessutom en gigantisk incesthistoria till på köpet. Amerikanskan är inte lika sensationell precis som Natalie Kampusch, men de fick å andra sidan inte lika mycket uppmärksamhet heller. Amerikanskan var nyhetsstoff i en vecka eller två, Kampusch något längre. Fritzl var en ganska lång följetång.

Är det incest inblandat blir det lite större. Dessutom avslöjades ju identiteterna i dessa fall vilket bidrog till sensationen (i synnerhet Fritzls fina porträttbild). Blir det för stort och inga ansikten blir det lite mindre. Tänker på den där fina lilla byn nånstans i Frankrike, där folk knappt kunde läsa eller skriva, och våldtäkt var deras version av fredagsmys till och med med spädbarn.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-09-29 17:34
Evolution P25

Tänker på den där fina lilla byn nånstans i Frankrike, där folk knappt kunde läsa eller skriva, och våldtäkt var deras version av fredagsmys till och med med spädbarn.

Det där har jag missat, det låter ganska spektakulärt - som ett nasty arkiv X avsnitt eller nåt! Man vill ju veta mer, har du nån länk?

Admin

2009-09-30 01:08
Det var ett par år sedan och minns inte exakt vart det var. Men det var ganska bisarrt. Skandalen var ett faktum men det blev inte mer än att folk äcklades i några dagar och hoppades på kastrering, avrättning och undrade lite hur barnen mådde. Ingen orkade bry sig om exempelvis domar egentligen. Det var lite det jag menade med att brottets omfång blev alldeles för stort för att folk skulle kunna greppa det och förövarna var inte så intressanta ("de var ju komplett korkade").

___
Satt nu och googlade lite och hittade det jag tänkte på. Hade visst glömt att vissa personer visst visades på bild och namngavs (men många är ändå anonyma). Har iofs kanske med att det är vanligare i utländska medier än i Sverige. Eller så händer det så mycket skit i världen att man helt enkelt får något värre att bry sig om varje år. Nåja, det händer hur som helst i franska Angers. En artikel om det hela: Här

2009-09-30 14:07
Damn, det där var riktigt bizarrt. En hel släkt av inavlade och miserabla individer som själva blivit sodomerade som barn.

2009-09-30 19:28
Evolution - Ja, lite av min poäng var att det ju inte är standardfallen som slås upp stort i media :)
Standardpedofilen som utnyttjat sitt syskonbarn hängs ut lika lite som standardrånaren begått grovt rån gör det. Men om de gör någonting extraordinärt (som att hålla barnet fånget under en längre tids tortyr eller använda en tank vid rånet) så slås det upp ordentligt.

Märkligt att det inte var mer om Angers-rättegången, men det kanske var någonting annat stort som hände den veckan (har bara hittat att det var bråk mellan taiwan och kina, men det borde ju inte dragit bort kvällspressen från det betet) eller att all info som kunde presenteras brändes av i artikeln?

Nackdelen med att lägga sig i polisarbetet och vilja vara först med scoop: "Innan utredningen blev klar publicerade en tidning, Le Détective, en välinformerad artikel om det pågående polisarbetet. (...) Då samlades de inblandade till rådslag och förstörde alla kassetter och fotografier"

10-4, over...
Admin

2009-10-01 10:16
En artikel från Time om Angers: klick klick. Det är ganska svårt att hitta nåt (särskilt då min franska är ganska obefintlig).