I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hasch i Danmark

Övrigt - Blandat

2009-09-24 11:09

Hasch i Danmark

Aloha,

Kan vara postat redan men jag tänkte om de fanns någon haschrökande skåning som blev glad nu :)

Länk till http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article5847873.ab

2009-09-24 11:16
haha, det är ju intressant att de i Danmark kan erkänna det, medan systerlandet sitter och knappar sina fingrar i motstånd.
*snaark*

2009-09-24 11:16
YES!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2009-09-24 11:26
Idiotiskt. Det bygger ju på föreställningen att lagligt hasch skulle vara mindre skadlig än "olagligt hasch". Det enda som kommer hända är så klart att användandet ökar.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2009-09-24 11:42
Lågkonjan, i'm telling you.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-24 11:52
loooove this

2009-09-24 12:14
Skitbra, det är fan på tiden att lite skitlagar rensas bort.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-09-24 12:23
nickemannen: är du säker på den statistiken? undrar bara...i Holland verkar inte så många röka ändå, inte som man skulle tro...kommer man utanför red light är folk jävligt mkt lugnare!

2009-09-24 12:32
weedet då?

2009-09-24 12:34
Haha ja det hade ju vart rätt skumt att enbart sälja hasch och inget gräs alls :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-09-24 13:17
Nickemannen:

Det kommer säljas bättre grejer under ordnade former i icke kriminella kretsar. Dvs man stödjer och hamnar inte lika lätt i den kriminella branschen. Slår man ut den kriminella försäljningen minskar kanske intaget för folk under 18? Samtidigt är det ett vettigt sätt att öka skatteintäkterna.
dingrinn.blogspot.com

2009-09-24 13:21
Jag tror de menar weed också men journalisten är nog inte medveten om just detta.
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2009-09-24 13:47
Ja är det cannabis i alla former som det handlar om?
Har läst att Danmark har fler brukare av cannabis än Nederländerna som det är så en legalisering under kontrollerade former kanske är en idé att underminera de kriminella grupperingarna som tjänar cash på cannabisförbudet.

2009-09-24 13:58
hasch är ofarligt.
Moderator

2009-09-24 16:01
länken funkar inte för mig :S samma för nån annan?
//TW

2009-09-24 16:07
samma här
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2009-09-24 16:14
Länk till http://sydsvenskan.se/danmark/article552629/Toppolitiker-sagar-plan-pa-fritt-hasch.html

Bli inte för glada nu bara, iom att det inte kommer att gå igenom då en sådan lagändring inte har stöd i folketinget
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-09-24 16:27
– Det är ett sluttande plan som bringar unga i fara. Vi vet att haschrökning medför en stor risk att få psykiska sjukdomar och ofta leder vidare till missbruk av starkare droger, säger Venstres talesman i rättsfrågor, Kim Andersen.

Han får stöd av sin kollega hos de Konservative, Tom Behnke:

– Att göra hasch lagligt löser inga problem. Det är tvärtemot att vika ner sig för den kriminella miljön i Köpenhamn, säger han.

Hahaha, vilka skojare. Att folk ens köper det där skitsnacket är tragiskt. Helvete vilka efterblivna argument de använder sig av.
Manager

2009-09-24 17:05
Idiotiskt. Det bygger ju på föreställningen att lagligt hasch skulle vara mindre skadlig än "olagligt hasch". Det enda som kommer hända är så klart att användandet ökar.

Med tanke på att olagligt hasch i de flesta fall är blandat med typ bildäck och skokräm och att lagligt hasch bör kontrolleras för extra tillsatser så bör det lagliga haschet vara mindre skadligt.

Sen om det kommer kontrolleras vet jag inte, men det borde ju vara så. Systemet säljer inte direkt HB.
Redline!

2009-09-24 17:27
Dr.Octagon

Iom att Köpenhamns kommun i så fall endast skulle köpa haschet ifrån lagliga odlingar så skulle det nog inte finns risk för bildäck och skokräm..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-09-24 19:09
Friktion: om dom fick igenom att ge ut heroin till missbrukare så kan dom säkert få igenom en legalisering av cannabis med tanke på hur många som röker där, christiania samt recession tiderna...vem vet? vi får vänta o se!

2009-09-24 19:12
Nickemannen

varför är det då färre som använder i holland (lagligt) än i t ex frankrike och usa (olagligt)?
I snap a fucking poodles neck. I don't give a fuck.

2009-09-24 19:25
Alltså, har inte cannabis blivit extremt populärt på lite senare tid? Eller så är det jag som bara blivit äldre. Det borde väl finnas lite old school dudes här som vet.

2009-09-24 19:40
det har väl varit populärt sen 80 talet om inte mer.. då det bukats mycket alltså..
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-09-24 19:45
Det här är bra. Sverige borde ta efter! Vi rökare skulle inte längre vara kriminella för vi gillar örten med stort Ö, mindre pengar till kriminella nätverk, mer pengar till staten, tillgängligheten för minderåriga minskar, folk som lider av diverse åkommor kan få en bra och relativt ofarlig medicin/smärtstillare..

Fyll gärna på med nackdelar.. jag har svårt att hitta dom.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2009-09-24 20:14
jonnystash

Jag har inte den åldern. Däremot så känns det som att dom som är 10+ år äldre än mig inte puffade lika mycket när dom var i min ålder som folk gör nu. Tror att om 10-20 år så kommer vi se tillbaka på det här decenniet som det där alla tokade och lyssnade på hiphop. För jag tror nämligen det har med hiphopkulturen att göra.

2009-09-24 20:15
Rapsodisk

Det enda negativa är väl det du sa, mer pengar till staten. Annars är jag helt på.

2009-09-24 20:19
Gött! slipper man resa till Holland..

2009-09-24 20:22
politikforumet?

2009-09-24 20:31
Alltså, har inte cannabis blivit extremt populärt på lite senare tid?

Tror inte att nivån av brukare/missbrukare har ökat, men det har nog blivit lite mer accepterat. Med internets intåg har det blivit lättare att söka information själv (vem fan kunde/orkade leta fram en forskningsrapport från nåt annat land innan internet?) och bilda sig en någorlunda objektiv bild. Intressant debatt att följa är det i alla fall, folkhälsoivrare och droghatare i ena hörnet och cannabis kan rädda världen-människor i den andra. Vi övriga kan stå i mitten och betrakta spektaklet :)
Walking the street of dreams

2009-09-24 21:40
mm. Skulle vara skönt med lagligt så att man slipper all besprutad gritweed o annan skit man kan få där ute som faktiskt är fysiskt farligt för en, till skillnad från gräset i sig.

2009-09-24 21:42
hangeye, ja där har vi faktiskt det riktiga problemet, glasfiber o dyl.. folk har fått punka på lunga osv.. plus att dte går knappt o njuta av skiten pga av förhårdnande aska.. wtf liksom...
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-09-24 22:50
plus att dte går knappt o njuta av skiten pga av förhårdnande aska.. wtf liksom...

Ja wtf e det?
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice
Toastare

2009-09-24 22:56
Hos de slutgiltiga beslutsfattarna är majoriteten borgliga=emot förslaget. OM förslaget går igenom skulle det gälla danska medborgare (med danskt sjukförsäkringskort) som är 18 år, samtidigt skulle ju
Jag skyller allt på Emma!

2009-09-24 23:04
...
Blunted in stockholm

2009-09-24 23:30
V_S ?

BountyBoo, du får gärna avsluta de du hade å säga :P

skulle va så jävla soft om de skulle få en vändning som t.ex. i nederländerna och att folk börjar fatta ORDENTLIGT för en gång skull, e så less på att höra alla lögner om CB samt att missbruket för de tyngre drogerna börjar minska!

2009-09-24 23:36
Nickemannen är ju antiknarktaliban och har antagligen inga hållbara argument.

Och även om det skulle stämma att bruket skulle öka så betyder inte det automatisk att det är dåligt. Skulle cannabisbruket öka skulle antagligen alkoholbruket MINSKA vilket ju är oerhört positivt för vilket land som helst.
Och visst är det så att laglig cannabis är mindre skadligt än olaglig. I dess mån olaglig cannabis är skadlig då, det är ju långtifrån all cannabis som blandats ut med andra ämnen.

2009-09-25 00:00
Med tanke på att olagligt hasch i de flesta fall är blandat med typ bildäck och skokräm

Yesbox, och bankat med kamelskit! Glöm inte heller att vissa blandar heroin i haschet också så att det blir mer beroendeframkallande! Dags att ringa Mythbusters.

NickeMannen P24
Har du några belägg för att bruket/missbruket ökar vid en legalisering eller är det bara det s.k "sunda förnuftet" som spökar? Att du råkar tycka en sak innebär inte att det plötsligt blir till fakta.

MrSofty
Det där är iofs inte ett hållbart argument. Att det är fler som röker i t.ex USA än i Nederländerna i förhållande till befolkningsmängden kan ju bero på ett hel massa faktorer som inte har ett jävla dugg med den legala statusen att göra. Det som är intressant är ju att kolla på huruvida cannabisbruket har ökat i de fall då det har legaliserats eller åtminstone i stort sett avkriminaliserats.

2009-09-25 00:02
Demento: En hel del hasch innehåller vissa ämnen som inte ska vara där. Det har även förekommit gräs som blivit besprutat med skit. Sådant slipper man ifall det är reglerat av staten. (Och så kan bl.a. Afghanistans ekonomi få en rejäl skjuts.)

2009-09-25 00:09
Just fan. 2001 dekriminaliserade Portugal ALLA droger för eget bruk. Sedan dess har droganvändandet MINSKAT eller stått still. Särskilt i de grupper (ungdomar osv) som inte ska använda droger. Fler människor har sökt hjälpt emot drogberoende. Inte för att fler börjat missbruka, utan för att fler våga söka hjälp utan att bli straffade för det.

Om man struntar i moralen att "folk ska inte knarka" så måste man vara blind eller taliban för att inte se fördelarna med en reglering av all narkotika. Nu är det ju fritt fram för vem som helst att köpa vad som helst, när som helst och hur som helst. Och så blir kriminella organisationer oerhört rika på köpet. På bekostnad av hela LÄNDER i, främst Sydamerika och Västafrika. Ifjol mördades över 7000 människor bara i Mexiko med anknytning till narkotikaaffärer osv. Riktigt så många dör inte i Sverige (här dör en person om dagen i narkotikarelaterade omständigheter) men jag vet iaf att inte en enda anställd på Systembolaget blev mördad pga affärsuppgörelser eller liknande.

En legalisering är helt klart det minst dåliga alternativet.

2009-09-25 00:12
DR.Octagon:
Med tanke på att olagligt hasch i de flesta fall är blandat med typ bildäck och skokräm och att lagligt hasch bör kontrolleras för extra tillsatser så bör det lagliga haschet vara mindre skadligt.

Stämmer absolut inte, är bara en myt...
BAHA!

2009-09-25 00:49
Gurraa P25
En hel del hasch innehåller vissa ämnen som inte ska vara där. Det har även förekommit gräs som blivit besprutat med skit.

När det gäller gräset som var (är?) besprutat med glaspartiklar så fyllde det ett uppenbart syfte. Dessutom kunde det bekräftas från många oberoende källor. Varför man däremot skulle banka ut hasch med direkt hälsofarliga substanser när man lika gärna skulle kunna göra det på helt ofarlig väg genom att köra ner ickepotenta växtdelar förstår jag inte riktigt. Dessutom kan jag inte minnas att jag någonsin sett några bevis för att något hasch skulle vara utblandat med bildäck eller liknande. Det känns mest som en sån där sak som alla gick och inbillade sig när man var 15 och var sura för att standardhaschet var så jävla dåligt...

2009-09-25 02:09
Ända logiken bakom gummi i hasch skulle ju vara för att det ska verka fint och klibigt och smälta bra. Men fan vet jag.

Producent

2009-09-25 02:17
Ofta man gått på Ströget i Köpenhamn och känt doften av weed, folk som gått förbi man rökande på en joint.

Själv är man rätt så trött på folk som gått på lögnerna och än idag tror stenhårt på dem, skakar även huvudet för dem som inte går att banka vett i heller.

Bra som sagt att vårt grannland går i rätt riktning medan Sverige bara sitter och tittar på som vanligt, alltid observerbar och aldrig agerande.
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-09-25 02:38
va tror ni dom blandar ut haschet me då? för rent är det fan inte..

har hört allt ifrån kamelbajs till vinylskivor
Manager

2009-09-25 03:09
Länk till http://www.ukcia.org/activism/soapbar.php

Hört talas om soapbars?

Now, not all soap is bad of course, but some certainly is. At worst there may only be a tiny amount of low grade hash mixed with some very strange stuff:

Beeswax, turpentine, milk powder, ketamine, boot polish, henna, pine resin, aspirin, animal turds, ground coffee, barbiturates, glues and dyes plus carcinogenic solvents such as Toluene and Benzene

Länk till http://wiki.magiskamolekyler.org/Hasch

Tydligen verkar det inte vara så vanligt i Sverige dock, men jag har fan rökt suspekta bitar även här hemma.

Det finns många myter om vad standardhaschet innehåller. Bildäck, olja, djurkadaver... och givetvis kamelskit. Det är visserligen mycket troligt att det kan finnas bindemedel i hasch av låg kvalitet, men om man vill blanda ut haschet med någonting för att öka mängden så använder man väl lämpligast cannabislöven... Varför kamelbajs, bildäck, djurkadaver och andra former av avfall? Hur troligt är det egentligen? Dåligt hasch är inte dåligt för att det är utblandat, det är dåligt för att det är för mycket växtdelar i förhållande till THC.

I Storbritannien får de ofta hasch som har plastbitar i sig, haschet kallas soapbar och är inte så bra, lyckligtvis är det mer ovanligt med den sortens hasch i Sverige.
Redline!

2009-09-25 09:46
Har också hört liknande men har dock aldrig märkt ngt skumt.. Slår detta igenom i Danmark så sitter jag på första tåget dit och söker jobb! haha
Toastare

2009-09-25 10:10
oj, somnade nog mitt i där..

forts.

samtidigt... skulle det ju vara svårare att kontrollera alla som röker hela tiden och det skulle ju klart bli lättare att öppet röka hasch i danmark.

Själv tror jag det är en bra idé, är inte rökare själv.. men just för den kriminella aspekten och hur stora problemen med gängen i Köpenhamn faktiskt börjar växa sig. Och alla vet att en nerrökt dansk är snällare än en full grönländare!!

micKillah, så vanligt med schmögare på strøget är det ju inte..
Jag skyller allt på Emma!

2009-09-25 10:19

Nej, det bygger på det faktum att en legalisering rycker undan fötterna för en stor del av den organiserade brottsligheten. Men det har väl framgått för de flesta på whoa att du mer än gärna vill ha en ännu hårdare(läs mer retarderad) lagstiftning. Det är fortfarande fler i Sverige (procentuellt) som testat Cannabis (som det faktiskt heter, inte dödshasch), trots vår högst efterblivna lagstiftning baserat på inget annat än sagor och folks usla fantasi, än i Holland, där de som bekant har en mer human syn på det hela.
Look with your own eyes - See with your own mind
Graffare

2009-09-25 10:58
Heja Danmark!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-09-25 11:32
Vafan ska Sverige "sätta stopp" för de här för? börja fan tröttna på de här landet och dess politiker.....
BAHA!